PDA

View Full Version : A319 begynner tydeligvis å bli billig: Allegiant skaffer 19 stykker


Someone
30-07-2012, 09:05
Et tydelig tegn på at en modell begynner bli billig må være når Allegiant begynner å anskaffe den. Totalt 19 maskiner er planlagt faset inn. 9 er tidligere Easyjet maskiner og 10 fra Cebu. 156 seter, så blir varianten med fire nødutganger over vingene.

Maskinene vil være 7-10 år gamle ved ankomst Allegiant. Selv om kapitalkostnadene er det dobbelt så hjelper det på at fuel er 25% lavere og vedlikehold 40% lavere enn for en MD

Første maskin skal være i trafikk våren 2013

http://files.shareholder.com/downloads/ALGT/1995897607x0x586655/1aa26d06-cf31-4182-b92a-cb8462d3c8db/Allegiant%20Travel%20Company%20Aircraft%20Presenta tion%20-Jul%202012.pdf

LN-MOW
30-07-2012, 18:12
Ja, såkalt 'Half life market value' ligger på ca 4.4 mill USD, og disse kjerrene er sikkert billigere .. Allegiant betaler ikke overpris, for å si det slik. Tilsvarende for 737-700 er for sammenligningens skyld 5.7 mill ..

Tommy777
30-07-2012, 18:55
Forskjellen er vel at Allegiant stapper inn en god del flere seter i maskinene enn det konkurrentene gjoer, 156 seter er det samme som det Easyjet har.

De pensjonerer to MD de neste 3 aarene og satser paa heftig vekst. Tror det er smart siden de mange fusjonene vi har sett i USA de siste aarene har sendt prisene kunstig i vaeret paa mange ruter. Vi ser ogsaa mindre avganger og fullere fly noe som betyr at det er marked for vekst.

FlightDeck
13-08-2012, 09:56
Litt mer om Allegiants A319-maskiner:

Allegiant Air’s recent announcement that it would start acquiring 156-seat A319s from Cebu Pacific and easyJet to facilitate growth in the coming years came as something of a surprise as the airline traditionally likes using 20-year-old MD-80s adding, just recently, also-old 757s (for its new Hawaii routes). The airline estimates that while ownership costs for the Airbus will be higher, maintenance and especially fuel costs will be significantly lower, resulting in an estimated cost per passenger of $96 compared with $106 for an MD-80, based on a 90% seat load factor, current fuel prices and aircraft utilization of 8.9 hours per day. With a range of more than twice that of an MD-80 the A319 “opens many new route opportunities”.

http://www.anna.aero/2012/08/09/after-the-recent-757s-allegiant-airs-ex-easyjet-a319s-open-many-new-route-opportunities/

LN-MOW
27-10-2012, 03:16
Da er den første malt ....

http://www.skyliner-aviation.de/photos/HB-JZK.jpg

LN-MOW
20-12-2012, 21:55
Og så har de annonsert at de kjøper opp til 9 A320'er fra Iberia ...

LAS VEGAS, Dec. 19, 2012 (GLOBE NEWSWIRE) -- Allegiant Travel Company (Nasdaq:ALGT) today announced its intention to purchase up to nine used A320 aircraft. The average age of these aircraft at delivery is expected to be 12 years with a configuration of 177 seats. The aircraft have been most recently operated by Iberia.

"The A320 aircraft type is a perfect complement to the smaller A319 and will enable us to continue cost effective growth for years to come," said Andrew C. Levy, Allegiant President. "These transactions represent a tremendous opportunity to purchase a sizeable fleet of sister-ships with CFM powered engines, the same engine type as our A319s, at very attractive prices. Finding up to nine aircraft of this pedigree available for purchase is unusual in our experience. Historically it has been difficult to find owners willing to sell quality assets at this point in their life cycle. Our cash reserves and strong balance sheet continue to provide us a unique ability in the used aircraft space to move on these attractive opportunities."

http://ir.allegiantair.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=727967

Cecilie
28-12-2012, 18:32
A deal in which Allegiant Air would have bought 10 Airbus A319 jets from Cebu Pacific Air has been terminated, Allegiant announced Friday.

Gjelder kun Luftbussene fra Cebu

http://www.nycaviation.com/2012/12/allegiant-kills-deal-to-buy-cebu-pacific-airbuses/#.UN3JKLb8gco

LN-MOW
28-12-2012, 18:34
Vil overhode ikke blitt forbauset hvis dette var pga flyenes tilstand .... :stir:

Men Allegiant er steintøffe på pris ..

LN-MOW
23-02-2013, 22:10
Og første kjerra er nå i trafikk. N301NV passerer nå akkurat forbi radaren min på vei fra Vegas til Orlando.

LN-AØR
24-02-2013, 13:42
Vet ikke om det har blitt nevnt i andre tråder, men haledesignet til Allegiant er nesten helt likt som haledesignet til Jet2 Holidays. Bare en liten digresjon.

LN-MOW
24-02-2013, 14:55
Det er muligens fordi de leaser en Allegiant 757..... ;)

LN-AØR
24-02-2013, 15:51
Det er muligens fordi de leaser en Allegiant 757..... ;)Hehe. Det var jeg ikke klar over. ;)

LN-KGL
24-02-2013, 16:01
Det er nok flere som er subleaset fra Allegiant - to av dem gikk ved sommersesongens slutt i fjor høst tilbake til Allegiant (N903NV ex G-LSAM og N904NV ex G-LSAL)

Vede
24-02-2013, 21:05
Men det er jo en 738 også i de fargene.

LN-MOW
24-02-2013, 22:04
Hvis du ser grundig, ser du at den er litt annerledes. Men de har tydeligvis 'adoptert' konseptet ... :D

Someone
14-06-2014, 09:10
Ser ut som de trives med Airbussene og har nå inngått svtale for kjøp av 14 maskiner til. 1 A320 og 13 A319, hvor 12 av de i dag flyr for Easyjet og vil gå til Allegiant når leasingavtalen går ut i 2018

LAS VEGAS. June 13, 2014 -Allegiant Travel Company (NASDAQ: ALGT) today announced three separate aircraft transactions for 14 additional growth aircraft and a fourth transaction for the purchase of two leased aircraft and the conversion of future operating lease obligations to forward purchases.

"We continue to find purchase transactions for high quality Airbus aircraft to secure our future growth," said Andrew C. Levy, Allegiant Travel Company President and Chief Operating Officer. "We will now have 32 Airbus series aircraft, all owned, in our fleet by the end of 2018. We expect to use debt financing along with cash reserves to purchase these aircraft. Importantly, the additional A320/A319 aircraft are all sister ships to aircraft we currently operate. We remain active in the used Airbus market and hope to add more aircraft to our fleet during 2016 and 2017."

http://ir.allegiantair.com/mobile.view?c=197578&v=203&d=1&id=1939759

Whoop_whoop
14-06-2014, 14:22
Jeg sliter litt med å se logikken i å ha 156 seter på disse kjerrene og ikke 150. Flyr de så ofte med 151-156 pax ombord at det er økonomi å ha 4 kabinbesetningsmedlemmer på hver eneste flygning.

LN-MOW
14-06-2014, 15:33
Med loadfactor på 89% (mai), er de nok i bruk relativt ofte. Det gir også fleksibilitet i flåten da de vel har 4 i kabinen på både MD80 og A319/320.

Regner med at disse siste vil erstatte MD'er...