PDA

View Full Version : Hvordan går OSL-BKK for TG?

Skuggenheimer
28-07-2012, 03:38
Jeg har vært leser en viss tid på dette forumet men registrerte meg igår. Har fått et visst inntrykk av at man her er litt rigide med å holde seg til topic(hvis jeg sammenligner med andre forum) men siden jeg ikke kan helt huske å ha lest en tråd med dette mine spm så velger jeg å poste det her - så får jeg heller unnskylde hvis det fins på side 100 el noe slikt:-)

Det har ihvertfall med Thai sin OSL - BKK rute å gjøre samt litt om cargo:-)

Jeg reiser ofte til Asia og jeg hoppet i taket av glede da jeg fikk høre at Thai skulle starte direkterute fra Gardermoen i Juni 2009. Slippe å mellomlande er en fryd(skal jo stort sett videre i Asia men å kunne legge inn en pit stop i BKK er alltid hyggelig). Det jeg lurer på er belegget på denne ruten. Har reist noen ganger på vår og høst og da har flyene ikke vært halvfulle engang(hverken på turen el returen). Samme med Royal Silk og jeg har inntrykket av endel av disse igjen er ID pax. I tillegg er jo billettene skremmende lave(har vært nede i så lavt som 4200 etpar dager før jeg skulle dra) og ID pax betaler jo ikke stort. Jeg vet jo at man må vurdere en rute over hele året for å få cabin faktor og inntjening. Men hvordan er egentlig økonomien på denne ruten og er det egentlig, slik jeg har hørt rykter om, cargoen som holder ruten gående?
Jeg registrerer at bestiller man fra Thai sine egne sider så quoter de en ganske høy pris ift ebookers, supersaver etc etpar dager før avreise trass i lave bookingtall. Har dette noe å gjøre med Thaikulturen som man fra tid til annen kan se i LOS - er det lav etterspørser så justeres prisene opp, hehe?

Jeg registrerer at det kan se ut som at Thai skal sette inn større utstyr. Er det da cargo og lastekapasistet som prioriteres el er det fordi det er fullt trykk av pax. Vil tippe det første - men er det noen av dere innvidde i bransjen som vet?

Når el hvis DY starter flyninger til Asia er det noe å hente for de på cargosiden etter dere som har innsikt her sitt skjønn?

Ble litt mye dette og ikke skyt meg skal komme sterkere tilbake med mer spot on henvendelser/innlegg..

L-1011
28-07-2012, 03:55
Det ska bli intressant att se om DY kommer locka över några TG pax.

Glean EBG
28-07-2012, 04:36
Jeg har vært leser en viss tid på dette forumet men registrerte meg igår. Har fått et visst inntrykk av at man her er litt rigide med å holde seg til topic(hvis jeg sammenligner med andre forum) men siden jeg ikke kan helt huske å ha lest en tråd med dette mine spm så velger jeg å poste det her - så får jeg heller unnskylde hvis det fins på side 100 el noe slikt:-)

Det har ihvertfall med Thai sin OSL - BKK rute å gjøre samt litt om cargo:-)

Jeg reiser ofte til Asia og jeg hoppet i taket av glede da jeg fikk høre at Thai skulle starte direkterute fra Gardermoen i Juni 2009. Slippe å mellomlande er en fryd(skal jo stort sett videre i Asia men å kunne legge inn en pit stop i BKK er alltid hyggelig). Det jeg lurer på er belegget på denne ruten. Har reist noen ganger på vår og høst og da har flyene ikke vært halvfulle engang(hverken på turen el returen). Samme med Royal Silk og jeg har inntrykket av endel av disse igjen er ID pax. I tillegg er jo billettene skremmende lave(har vært nede i så lavt som 4200 etpar dager før jeg skulle dra) og ID pax betaler jo ikke stort. Jeg vet jo at man må vurdere en rute over hele året for å få cabin faktor og inntjening. Men hvordan er egentlig økonomien på denne ruten og er det egentlig, slik jeg har hørt rykter om, cargoen som holder ruten gående?
Jeg registrerer at bestiller man fra Thai sine egne sider så quoter de en ganske høy pris ift ebookers, supersaver etc etpar dager før avreise trass i lave bookingtall. Har dette noe å gjøre med Thaikulturen som man fra tid til annen kan se i LOS - er det lav etterspørser så justeres prisene opp, hehe?

Jeg registrerer at det kan se ut som at Thai skal sette inn større utstyr. Er det da cargo og lastekapasistet som prioriteres el er det fordi det er fullt trykk av pax. Vil tippe det første - men er det noen av dere innvidde i bransjen som vet?

Når el hvis DY starter flyninger til Asia er det noe å hente for de på cargosiden etter dere som har innsikt her sitt skjønn?

Ble litt mye dette og ikke skyt meg skal komme sterkere tilbake med mer spot on henvendelser/innlegg..

Har intrykk av at ruten generelt går bra med bra belegg pax/cargo men vil nok samt. Tro QR har tatt en del av tidligere TG pax.

Velkommen til forumet.

L-1011
28-07-2012, 07:08
Framförallt kan QR ha tagit en del av TG transfer pax som skulle vidare till Australien & South East Asia.

Someone
29-07-2012, 17:51
Basert på passasjertallene for 2011 kom man vel frem til en estimert belegg på 80% i fjor i følge en annen tråd her inne

Smurfen
29-07-2012, 23:38
Kan trygt si at TG gjør det veldig bra her i Norge.Det var snakk om å sette inn 777-300ER men dette ble gjort om da den skal ta over for CPH-BKK på sommerprogrammet i 2013.
TG fikk da heller daglige flighter i stedet for 6 avganger som de planla.Den 777-300 som de har på D6 er ikke den mest optimale med tanke på cargo dessverre :(
For cargo sin del så kommer dette året til å bli det beste noensinne siden de startet opp.:)
Norge ligger som nr 1 i Europa så det er jo veldig bra.
Når det gjelder DY så tror jeg neppe det blir konkurranse på cargo siden de ikke har connection til videre destinasjoner som TG har.Men hva som skjer med PAX,time will show.

Når det gjelder PAX mellom TG oq QR så har ikke TG merket noe spesielt til dette da flyene er har vært rimelig fulle.
Men hva fremtiden bringer,skal bli spennende å se ihvertfall for det er mye som skjer.

Utflyttet
30-07-2012, 01:57
Når det gjelder PAX mellom TG oq QR så har ikke TG merket noe spesielt til dette da flyene er har vært rimelig fulle.
Men hva fremtiden bringer,skal bli spennende å se ihvertfall for det er mye som skjer.

Når du sier de ikke har merket QR, mener du da i form av load factor eller yield?

-A

Someone
30-07-2012, 06:58
Er det stort sett fisk som er i buken på OSL-BKK også? Og går det meste videre fra BKK?

Og hvordan er det med cargo på BKK-OSL?

Tertit54
30-07-2012, 08:24
Er det stort sett fisk som er i buken på OSL-BKK også? Og går det meste videre fra BKK?

Mye annet enn fisk på TG og mye transfer.

Smurfen
30-07-2012, 08:27
Når du sier de ikke har merket QR, mener du da i form av load factor eller yield?

-A

Jeg mener da i form av load factor.Ifølge de jeg snakker med så har det skjedd at QR ikke har hatt mer enn 14PAX OSl-DOH på flighten.

FlyCarl
30-07-2012, 08:29
Ja, rett over 80 % et sted. Jeg har inntrykk av at ruta har positiv tendens fra år til år.

Har fløyet ruta 10-12 ganger selv. Vært sprekkfullt med et unntak en gang flyet var nesten helt tomt. Har nesten fått charterfølelse de siste gangene, tyter ut av hattehyllene, nordmenn og mange svensker (har inntrykk av at en del svensker velger ruta) driver rundt i midtgangen og ikke et ledig sete å spotte.

Bra priser i mange perioder også, til min store glede. Men de gjelder alltid rad 51 og videre, uten bonuspoeng. Sjekket prisen foran rad 51 ved to anledninger og det var dobbelt så dyrt. Det har vel med konkurranse å gjøre rett og slett.

Smurfen
30-07-2012, 08:30

Det går mye fisk på hver flight OSL-BKK.Men kontra GEN cargo og PES,så er det klart fisk som står for tonnasjen på denne flighten.Inngående så er det en del frukt og grønnsaker men også en del GEN cargo.

L-1011
30-07-2012, 10:16
Kul att linjen går bra.
Är det mycket thailändska bärplockare som reser BKK-OSL under sommaren?
BKK-ARN har haft uppemot 100% loadfaktor de senaste 6 veckorna främst pga av de flera tusen thailändska bärplockarna som flyger till Sverige under sommaren.

Smurfen
30-07-2012, 11:08
Er for det meste de turistene som reiser til Thailand og videre som flyr tilbake igjen.Nå i slutten av Juli og til midten av august så er det fleste flightene fullbooket.Dette grunnet skole osv som starter igjen. :)

FlyCarl
30-07-2012, 14:26
Juli var helt uten kampanjer fra Thai, så er vel lastet med norske turister i ferien til tross for det vanlige maset om regntid i Thailand osv på denne tiden.

Mon tro hvem som plukker bær i Norge nå om dagen? For 20 år siden var det polakker som kom i Fiat Panda og Fiat 128. Nå er de håndverkere.

Bizflyer
30-07-2012, 15:13
Mener aa ha lest et sted at OSL-BKK er den beste ruta Thai opererer! Tar dessverre ikke igjen hvor jeg har det fra, men mener bestemt at jeg har hoert det. De gangene jeg og de jeg kjenner har reist har den alltid vaert stappa full. Biz prisen er jo heller ikke akkurat lave, og det er vanskelig aa finne avganger med laveste pris.

Det er jo ogsaa veldig mange Thaipiker som er gift med norske menn som stadig reiser nedover, men andre veien igjen tror jeg det er mer begrenset ettersom thaier har problemer med aa faa visum til Norge uten veldig gode argumenter!

BF:fly

Smurfen
30-07-2012, 15:27
Mener aa ha lest et sted at OSL-BKK er den beste ruta Thai opererer! Tar dessverre ikke igjen hvor jeg har det fra, men mener bestemt at jeg har hoert det.

BF:fly

Kan bekrefte at dette stemmer ja.I Norge så har ting økt betraktelig både når det gjelder PAX og Cargo. :D

Det var snakk om egen frakter OSL-BKK men her har CPH blitt prioritert dessverre.Regner med oppstart i løpet av vinterprogrammet 2012.