View Full Version : SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort
Dag Viking
27-07-2012, 15:29
Håpløst opplegg! Fy dere SAS :headbang
http://www.aftenposten.no/reise/article4281339.ece
Fra oktober 2012 innfører SAS kredittkortgebyr på lik linje med lavprisselskaper som Norwegian og Ryanair.
Uansett hvilken kjøpskanal du benytter, vil gebyr for kredittkort belastes kunden.
Priseksempler:
Flyreise til 1000 kroner utløser 22 kroner i gebyr.
Flyreise til 5000 kroner utløser 110 kroner i gebyr.
Flyreise til 10.000 kroner utløser 220 kroner i gebyr.
Flyreise til 20.000 kroner utløser 440 kroner i gebyr.
*For hver flyreise du bestiller kommer et tillegg på 2,2 prosent av kjøpesummen, vel å merke bare når du betaler med kredittkort.
Idiotisk! Kredittkort er det eneste sikre å kjøpe flybilletter med, spesielt et såpass konkurstruet selskap,
De burde i det minste gi kort som de samarbeider gjennom Eurobonus med fritak
Idiotisk å innføre kredittkortgebyr. Vil Widerøe følge etter, eller kanskje man slipper gebyret hos de? Ser nå at kunden må betale kredittkortgebyr uansett hvilken salgskanal man kjøper hos.
Stor ripe i lakken til SAS..
chrisljo
27-07-2012, 15:37
Noen som har noen tanker om dette også vil gjelde co-brandede kort? Norwegian tar ikke gebyr med deres kort.
Fly med oss
27-07-2012, 15:39
Dette er jo helt ræva, spesielt når gebyret er så høyt. Når jeg ser sånt mister jeg fullstendig lysten til å støtte selskapet, og heller gå over til noen andre...
Glean EBG
27-07-2012, 15:40
Dette syntes jeg var en svært irreterende nyhet jeg reiser meget mye med SAS og kommer garantert å reise med andre selskaper som ikke har disse idiotiske gebyrene om det er et alternativ.
Begynner å bli flere å flere som har det men kun AF/KLM av full service selskapene som jeg kommer på i farta og nå sas av halv service selskap å regne.
Er det bare på SAS.no eller gir det også utslag på WF.no f.eks.?
Er det bare på SAS.no eller gir det også utslag på WF.no f.eks.?
Det blir belastet kunden i alle salgskanaler sies det i artikkelen, så det blir jo å gjelde wf.no også.
Dette er jo helt ræva, spesielt når gebyret er så høyt. Når jeg ser sånt mister jeg fullstendig lysten til å støtte selskapet, og heller gå over til noen andre...
Dessverre blir det etterhvert færre å velge mellom da. Air France-KLM innførte jo nylig det samme :headbang
I Sverige är det förbjudet att ta ut kreditkortsavgifter för svenska företag. Eftersom SAS är registrerat i Sverige som svenskt företag så tror och hoppas jag SAS inte kan ta ut någon avgift här.
Jag tolkar det som att VISA/Mastercard Debit card kommer fortsätta vara gratis.
Fly med oss
27-07-2012, 15:43
Så flott, da blir det så dyrt å betale med det kombinerte AmEx-kortet at man dropper det, og dermed ikke får nyte godt av reiseforsikringen. Samtidig går man da glipp av den ekstra poengopptjeningen, så da er det vel bare å klippe kortet først som sist.
Glean EBG
27-07-2012, 15:44
I Sverige är det förbjudet att ta ut kreditkortsavgifter för svenska företag. Eftersom SAS är registrerat i Sverige som svenskt företag så tror och hoppas jag SAS inte kan ta ut någon avgift här.
Da blir det evt. Å bestille det som må bestilles av SAS på sas.se
Der røk det gebyrfrie selskapet. Vil ikke SAS at vi skal kjøpe reiser gjennom deres egne salgskanaler? Ettersom kredittkortgebyret er såpass høyt, så kan det bli ganske store penger å spare dersom man ønsker å betale med kredittkort og benytter seg av en tredjeparts salgskanal.
Da blir det evt. Å bestille det som må bestilles av SAS på sas.se
Da må du sannsynligvis betale gebyr for betaling i utenlands valuta. Er vel ofte 1.75 % av beløpet (avhengig av kort), så det kan jo hende det blir billigere enn 2.2 % gebyr for kreditkortsbetaling i NOK.
Glean EBG
27-07-2012, 15:58
Da må du sannsynligvis betale gebyr for betaling i utenlands valuta. Er vel ofte 1.75 % av beløpet (avhengig av kort), så det kan jo hende det blir billigere enn 2.2 % gebyr for kreditkortsbetaling i NOK.
Dette handler ikke om de pengene men sas kaller seg tross alt ikke noe LCC selskap å nå har de snart ingen diff. Til DY,transavia,easyjet, og andre selskaper.
Det er riktig nok et selskap til som tar betalt AF/ KLM men de har i det minste ikke BOB.
Dette handler ikke om de pengene men sas kaller seg tross alt ikke noe LCC selskap å nå har de snart ingen diff. Til DY,transavia,easyjet, og andre selskaper.
Det er riktig nok et selskap til som tar betalt AF/ KLM men de har i det minste ikke BOB.
Helt enig i at det i første hånd ikke handler om penger, men med hele 2.2 % gebyr så blir det jo fort en del penger når en bestiller litt dyrere billetter eller for flere personer.
Med denne endringen så mener jeg nå at SAS tilhører den absolutte bunnen av europeiske flyselskaper, i hvert fall hvis det blir gebyr for co-brandede kredittkort og. Da kommer jeg gjøre alt for å styre unna SAS så godt det går.
Nesten sånn att jeg overveier å reise med British Airways via LHR når jeg skal til Stockholm, dit jeg reiser mange ganger per år...
Håpløst av informasjonssjefen å påstå at SAS fortsatt vil være gebyrfritt. Bare å glemme dette reklamemottoet nå SAS, det vil fremstå som uten troverdighet. Jeg kommer til å returnere både Diners og Mastercard hvis dette gjelder disse co branded kortene også.
FlightDeck
27-07-2012, 16:25
Utrolig inkonsekvent og selvmotsigende gitt all den reklamen SAS har kjørt på med tanke på avgifter. Nå er det bare bagasje de kan reklamere med. Men du verden for en pris kredittkortselskapene tar for dette produktet - koster det SAS virkelig 2-300 mill. kroner i året?!
Som noen på businessclass.se påpekte: dette gir inntrykk av at SAS er i et ganske desperat behov av penger. Kanskje lurt å brenne EB-poengene sine før det er for sent?
40 kroner (?) hos konkurrenten i Norge virker jo som en meget god deal (det ble vel hevdet at de rundt 40 kronene var alt for høyt bare for å dekke kostnadene ved kredittkorttransaksjonen)...
Dette er en utvikling som ikke er spesielt hyggelig for SAS-kunder, og som flere er inne på så slår jo dette beina under på alt SAS har brukt millioner av kroner i markedsføring på. Nuvel, det skal bli interessant å se hva som er neste stunt i forhold til differensiering mot konkurrentene i LCC-segmentet.
FlightDeck
27-07-2012, 16:38
Som noen på businessclass.se påpekte: dette gir inntrykk av at SAS er i et ganske desperat behov av penger. Kanskje lurt å brenne EB-poengene sine før det er for sent?
Er vel ingen grunn til å dra dette så langt ... SAS er selvsagt på jakt etter ekstra inntekter, og når "alle" andre selskaper har innført gebyrer har slike håpløse ekstrakostnader dessverre blitt en normalitet for folk flest knyttet til bestilling av flybilletter. SAS har forsøkt seg mange ganger på liknende tilpasninger, f.eks. de nye bagasjereglene.
Robbiedeluxe
27-07-2012, 16:40
Idiotisk. Betyr dette at gebyret for å fornye et årskort i Skandinavia blir over 4500 kr da?
Haaploest. Hva med aa bare oeke prisene litt isteden. Ekstra gebyrer irriterer alltid.
FlightDeck
27-07-2012, 16:57
Haaploest. Hva med aa bare oeke prisene litt isteden. Ekstra gebyrer irriterer alltid.
Nettopp. Jeg trodde denne kostnaden var inkludert i billettprisen og ser ikke poenget med å begynne å synliggjøre alle mulige kostnader gjennom tillegg til ordinær billettpris.
Et smart trekk nå hadde vært fritak for de som har kombinert kort - det må da være både i SAS' og kortselskapenes interesse å forhandle frem en slik avtale.
Hvordan lever kortselskapene med denne utviklingen? Deres produkt har blitt så dyrt at stadig færre selskaper vil inkludere kostnadene i sine totalpriser ...
Synes 2,2% virker høyt. Et selskap på SAS' størrelse bør uten problemer klare å forhandle seg fram til en avtale med innløser i størrelsesorden 1-1,5%. Det virker som at de faktisk har tenkt å tjene på at folk betaler billettene med kredittkort.
Som andre sier, helt håpløst. Går mer og mer bort fra alle tingene jeg har likt med SAS tidligere kontra feks Norwegian, skikkelig gavepakke til de. Argumentene for å velge SAS fremover begynner å bli tynne. Norwegian her nyere og bedre flåte, flere fly med wifi, mindre forskjell i pris etc. Har alltid mislikt at selskaper skal ta betalt for å betale med kredittkort, uansett hvilken bransje. Ser selvsagt poenget med at de betaler selskapene for det her, men er uenig, dette burde ikke sas gjøre.
Nå har de nettopp skrudd opp startprisene på innenriks, også kommer denne.. Skjerpings SAS!!
Dag Viking
27-07-2012, 17:42
Nå har de nettopp skrudd opp startprisene på innenriks, også kommer denne.. Skjerpings SAS!!
At de skrur opp prisene er jo positivt, det er derimot ikke gebyr!
Nja ikke motstander mot gebyrer vises for oss kjøpere...Et lite tankespill for dere, når dere er ute å handler en eller greie/reise/hotell og da med kredittkortdelen på kortet ditt og tror at nå sparte jeg noen kroner.I hver pris så styrer de store herunder Visa&MasterCard 2-5% av totalsummen, det er deres er gebyrer. Slik at alle priser alltid kalkuleres med det. Eks. når du er i Asia, kjøper en Ipad, flasher Mastercardet ditt....OK Sir...3% fee ok? Si du driver butikk, omsetter 100 millioner, så skal butikken uten kompensasjon/legge på prisen ta et en kostnad på 2 millioner? Heller ok å vise at det koster faktisk penger samt sikkerheten med et kredittkort hvis ting går feil..Men når man kjøper så er det ingen problemer å si at dette styres av debet delen av kortet, hvis man ønsker. Samt den som nevnte at man skulle finne seg en ny FCO på grunn av det, skulle like seg se deg forhandle med Visa/Mastercard......
robertaas
27-07-2012, 17:45
Det neste blir vel at de endrer navnet til SASyanair slik de stadig kopierer og ofte overgår Ryanair.
Regner med at "servicehonoraret" blir beholdt i tillegg til dette nye gebyret.
intransfer
27-07-2012, 17:49
Dette er jo akkurat som forventet :-). Har ikke noe i mot at de tar seg ekstra betalt på denne måten. Jeg kjøper billett hos DY med debetkort og synes det er et litt rart argument at dette heller burde vært innbakt i prisen.
Argumentet med at kredittkort er tryggere enn debetkort klarer jeg ikke helt å ta innover meg. Risikoen for at de "lokale" selskapene skal gå konkurs er tross alt ikke så stor.
Dag Viking
27-07-2012, 17:59
Selvsagt!
Skulle de gå i mot en dom i høyesterett eller melde seg ut av IATA??
Cool Vibes
27-07-2012, 18:02
Det neste blir vel at de endrer navnet til SASyanair slik de stadig kopierer og ofte overgår Ryanair.
Nei, Scayanair....
Nja, å stå på flyplassen med debetkortet i hendene, når man bare ser cancelled, hva gjør man da? Visa/Master ser bra ut ut da...selv om jeg må legge på 3 % ( dyrt) for å få meg et rom/ombooking.
Var det ikke slik at SAS mente at det skulle være unødvendig for kundene å måtte ta frem kalkulatoren for å finne ut hva reisen koster...? Tar man folks generelle ferdigheter innen prosentregning med i vurderingen så er det nok et større behov for kalkulator her enn hos mange LCC'er...
Hvordan lever kortselskapene med denne utviklingen? Deres produkt har blitt så dyrt at stadig færre selskaper vil inkludere kostnadene i sine totalpriser ...
At deres produkt "har blitt så dyrt" er vel kanskje ikke helt korrekt. Det er enorm konkurranse og priskrig så kortavgiftene har falt de siste årene og ikke blitt dyrere.
Som vegardg antyder kan 2,2% neppe være den reelle prisen. Det er omtrent det en liten webshop som selger proteinpulver fra garasjen betaler:-) En aktør som SAS har helt andre betingelser.
For norske kort betaler man faktisk samme kortavgift om det er et debit- eller kredittkort så rasjonalet med å innføre gebyr kun for kredittkort har jeg aldri forstått.
I Sverige er det derimot forskjell i kortavgiften for lokale debitkort og kredittkort. Men som en annen påpekte lenger opp i posten så er det faktisk ikke lov å ta ut kortgebyr i Sverige.
Ser meg enig med Kleppan her, man leker jo ikke butikk heller!
Vel da gidder jeg ikke å velge SAS noe mer. En helt tøvete ordning.
Fly med oss
27-07-2012, 18:34
Da har jeg lagt inn forslag på mysasidea.flysas.net om at det skal forbli gebyrfritt å betale flyreiser med SAS med kredittkort. Kommer vel neppe gjennom sensuren...
Är det inte bara för er i Norge att beställa via www.sas.se för att undvika kreditkortavgiften?
I Sverige är det somsagt förbjudet enligt lag för svenska företag att ta ut kreditkortavgifter både på internet och i affärer. Lagen omfattar samtliga kreditkort. SAS är registrerat som svenskt företag.
Är det inte bara för er i Norge att beställa via www.sas.se för att undvika kreditkortavgiften?
I Sverige är det somsagt förbjudet enligt lag för svenska företag att ta ut kreditkortavgifter både på internet och i affärer. Lagen omfattar samtliga kreditkort. SAS är registrerat som svenskt företag.
Joda, eller gjennom andre kanaler som ikke tar dette heller. Så da ender det med at SAS fort må betale enda mer i transaksjonskostnader siden det er dyrere for dem å selge gjennom f.eks Expedia enn det er at noen bruker kredittkort på sas.no
Selv om jeg synes det er dårlig av SAS vil det ikke berøre meg direkte da jwg uansett ikke bestiller gjennom deres egne sider, men bruker tredjepartssider, unntatt ved bonusreiser
Latterlig påfunn. Absolutt latterlig. 4EXCELLENCE meg langt oppi...
SAS fremstår relativt lite konsekvente i sin kommunikasjon. Markedsføringen deres, der de påpeker forskjellene mot DY, fremstår som latterlig med den utviklingen de har nå.
Men det blir vel fortsatt "gebyrfritt" ettersom dette er en "avgift". På samme måte som det er gratis setevalg (ettersom det ikke er mulig å kjøpe). Selv har jeg nettopp blitt nullskatteyter mot en lønnsavgift på 45%.
Fredrik Propell
27-07-2012, 18:45
Det er ikke vits i å skrive hva man tenker om dette gebyret fra SAS, det er skrevet nok ganger fra før.
Er mere spent på hva svaret fra SAS på Facebook vil bli. Begynner å bli en del som krever svar. Det må vel konsulteres fra høyere hold før de tør å svare.
Håper de tar til fornuften og gjør co branda cc gebyrfrie. Men det er vel kanskje litt for mye å kreve?
Og man kan nesten spekulere om at SAS faktisk har for mye penger, da de har blåst bort millioner på millioner med ubrukelig markedsføring i mange år nå. Hva tenker de med?
dette synes var en uhyre plat sammenligning, som overhovedet ikke høre hjemme her.
Hilsen ole
Robbiedeluxe
27-07-2012, 18:59
Igjen må jeg trekke frem TravelPass-årskortene, der det pt. er 3.500 kr i servicehonorar for noe man gjør alene på nettsidene til SAS. Legg til 4.500 i kredittkortgebyr, så begynner det å ligne på noe! :up:
AirbusTrond
27-07-2012, 19:00
Nja ikke motstander mot gebyrer vises for oss kjøpere.......
Er personlig enig med det du skriver. Det er ingenting som er gratis her i verden.... Det var jo betydelig motstand mot bankgebyrer i sin tid også, men man hører ikke så mye om at det er fælt at man betale ekstra for å betale en regning over skranken i dag.
Men det må være noe alvorlig galt i strategi- og markedsavdelingen(e) til SAS når de har kjørt kampanje om null i gebyr i evigheter og så innfører det brått og brutalt. Det virker jo direkte latterlig, og naturligvis en kjempegavepakke til DY.
Greit nok at man viser gebyrer, men er det virkelig noen som tror at dette ikke har vært innbakt i prisen frem til nå?
Dette må helt sikkert bero på en feil et sted.
SAS har jo tutet ørene våre fulle med at de er det gebyrfrie alternativet.
Jeg venter på dementiet, det kommer helt sikkert.
Man kan ikke kombinere både gamle fly og gebyrer, det aksepterer ikke engang skandinaver.
Igjen må jeg trekke frem TravelPass-årskortene, der det pt. er 3.500 kr i servicehonorar for noe man gjør alene på nettsidene til SAS. Legg til 4.500 i kredittkortgebyr, så begynner det å ligne på noe! :up:
Dere TP-ere anses ikke som kunder, men som melkekuer. De får jo bare en gitt sum av dere uansett, så det er om å gjøre produktet så ræv som mulig etter at dere har betalt regningen...
Wow, the end is getting nearer for SK. Desperate aksjoner som viser at man ikke har tilstrekkelig nok cash-flow og revenue streams... Det er de förste symptomer av en ökonomisk nedgang som alrede begynner a vise seg tydelig i Eurosonen.
Jeg har mine tviler at SK vil lykke med dette strategi. Hvorfor i all verden skulle jeg betale SK bare fordi jeg önsker a betale med kreditt-kort. Haplös av en selsksap som seg selv definerer seg som kvalitaets-leverandör og gebyr-fritt. Avstanden til NAX blir stadig mindre og kan anses alrede idag som sa bred som en brev-merke...
Kan noen vise meg en annonse hvor SAS sier de er gebyrfrie, for jeg har kun fått med meg de med 0kr for setevalg, baggasje og aviser (eller var det kaffe?).
Er mere spent på hva svaret fra SAS på Facebook vil bli. Begynner å bli en del som krever svar. Det må vel konsulteres fra høyere hold før de tør å svare.
De har som altid når der er kritiske spørgsmål valgt bare at give et standardsvar, som ikke svarer på noget som helst - udover en gang bla bla bla...
Kommunikationen omkring negative henvendelser er SAS ikke interesseret i - og stikker som altid hovedet i busken mens positiv respons svare man gerne hurtigt og præcist på...
Jeg er ikke overrasket...
fant denne da:
http://2.bp.blogspot.com/_9juQclNcXrg/SumGpoMoFoI/AAAAAAAAAV8/xBBhrdMU4mI/s1600-h/Gebyrer_550.gif
Morsomt det intetsigende standardsvaret som kommer til alle kritiske kommenatarer ang dette på på FB siden til SAS. Tror SAS at folk er dumme? :skuff
Skipskatta
27-07-2012, 20:08
Når stormen nå kommer pga. dette gebyret, burde SAS ta steget helt ut og innføre gebyrer som veldig mange andre selskap har. Hvorfor skal SAS være snilleste gutt i klassen og dermed gå til grunne?
fant denne da:
http://2.bp.blogspot.com/_9juQclNcXrg/SumGpoMoFoI/AAAAAAAAAV8/xBBhrdMU4mI/s1600-h/Gebyrer_550.gif
Gebyrfritt selskap?
Johansen mener at de fremdeles er gebyrfrie selv etter innføring av kredittkortgebyr, og tror at passasjerene vil oppleve at de fortsatt kan reise gebyrfritt med SAS.
http://reise.adressa.no/reise/article4281339.ece
Kan noen vise meg en annonse hvor SAS sier de er gebyrfrie, for jeg har kun fått med meg de med 0kr for setevalg, baggasje og aviser (eller var det kaffe?).
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=sas%20hos%20oss%20er%20en%20pris%20en%20pris&source=web&cd=4&sqi=2&ved=0CGQQFjAD&url=http%3A%2F%2Fannonsert.webnet.lv%2Fpdf%2F12533 856462810.pdf&ei=uNoSUNqPOIqj4gTyhYHADQ&usg=AFQjCNGEU6X3Hbslfu8bgKC3K6m3_82c-Q
SAS sier at "Avgiften vil variere etter landenes ulike bestemmelser". Altså er det noen (nordmenn) som må betale, mens andre (svensker) slipper unna. Er vel ikke helt rettferdig?
nick5000
27-07-2012, 20:38
Hvordan vet sas hvilke visa kort som er kreditt, og hvilke som er debit? Betaler de forskjellig gebyr for dem?
Kreditkortsavgifter är tillåtet enligt norsk lag. Vad är problemet?
Enligt svensk lag är kreditkortsavgifter förbjudna för svenska företag. SAS är ett svensk registrerat företag. Därför går det inte, då skulle SAS bryta mot svensk lag.
Norwegian kan ta ut kreditkortavgifter i Sverige utan att bryta på lagen pga av att det inte är ett svenskt företag. Problemet är snarare att SAS konkurrenter DY, FR etc i Sverige kan ta ut kreditkortavgifter av sina kunder utan att bryta mot lagen.
Robbiedeluxe
27-07-2012, 20:44
Hvordan vet sas hvilke visa kort som er kreditt, og hvilke som er debit? Betaler de forskjellig gebyr for dem?
Det er ikke dette det et snakk om. Med et debetkort menes nok BankAxept. Da går betalingen via Nets (tidligere BBS) og ikke via Visa. Betaler du med et kredittkort går betalingen via Visa, MasterCard eller AmEx sine nettverk (med påfølgende gebyr for SAS).
Kreditkortsavgifter är tillåtet enligt norsk lag. Vad är problemet?
Enligt svensk lag är kreditkortsavgifter förbjudna för svenska företag. SAS är ett svensk registrerat företag. Därför går det inte, då skulle SAS bryta mot svensk lag.
Og derfor burde selvsagt SAS latt være å innføre dette.
FlightDeck
27-07-2012, 21:33
Wow, the end is getting nearer for SK. Desperate aksjoner som viser at man ikke har tilstrekkelig nok cash-flow og revenue streams... Det er de förste symptomer av en ökonomisk nedgang som alrede begynner a vise seg tydelig i Eurosonen.
Jeg har mine tviler at SK vil lykke med dette strategi. Hvorfor i all verden skulle jeg betale SK bare fordi jeg önsker a betale med kreditt-kort. Haplös av en selsksap som seg selv definerer seg som kvalitaets-leverandör og gebyr-fritt. Avstanden til NAX blir stadig mindre og kan anses alrede idag som sa bred som en brev-merke...
Haha. Bare fordi man innfører et (latterlig) gebyr (som de fleste andre selskaper allerede har) så konkluderer du med at SAS nærmer seg stupet? Skal de ha bedre cash-flow finnes det definitivt mer effektive grep enn dette.
Fredrik74
27-07-2012, 21:37
Haha. Bare fordi man innfører et (latterlig) gebyr (som de fleste andre selskaper allerede har) så konkluderer du med at SAS nærmer seg stupet? Skal de ha bedre cash-flow finnes det definitivt mer effektive grep enn dette.
Det tog dem två månader att betala tillbaka pengarna från en resa jag avbokade. Det blir ränta på det. Jag tror tyvärr också att det är på väg mot slutet för SAS. Bokslutet för Q2 blir extremt intressant att granska.
Flightdeck, jeg tror du overser den store bildet.
SAS hadde en valg, nemelig den mellom a betydelig forbedre sitt produkt og kreve höyre priser eller om a holde sitt produkt uendred og innförer all mulige gebyrer.
Begge varianter leder til ökte inntekter, men med en meget viktig forskjell. Konkurranse-kraften synker dersom man innförer disse gebyrer og star over a forbedre sitt produkt. Og innen kort tid sitter man igjen i en situasjon hvor konkurransen presser prisene, de egne revenue synker og man ma innföre nye gebyrer for a kunne kompensere de tapene som kommer fra priskrigen med de diverse LCC'er. Dette er en kamp som man kan ikke vinne. LH Italia har pa en imponerende vis bevist at en lagacy vil tape.
Det finnes seg en klart grunn hvorfor disse arabiske selskaper er suksess-fullt. De tilbyr service og lever opp til dette de lover. Dette delen av marked eksisterer forsatt, men det blir stadig mindre forsynet med nye produkter i Europa. Mange av de store europeiske selskaper tror de kan spare seg tilbake til lönnsomheten. Dette er en illusjon. De man investere, de ma forbedre sitt produkt og öke prisene slik at deres revenues gar opp. Ellers blir de toast over tida, fordi de kan ikke vinne denne kampen med lave priser + gebyrer mot LCC'er.
SAS har gjord sitt valg. De vil fokussere pa pris. Ikke en helt nytt produkt som kan konke ut en Norwegian, EasyJet, Air Berlin eller noen annen. Bare Harry-priser og gebyrer. Jeg har mine tviler at det vil rekke, fordi en BA e.g. vil stjele mange pax som har lyst til mer service, mer plass og mer komfort. Og disse pax vil betale BA en betydelig premium for deres produkt. Og pa den andre side sitter de diverse LCC'er. Mens i midten sitter SK og undrer seg hvordan de andre aktörer klarer a stjele pax fra deres turf...
Ikke kredittkort gebyr i seg selv er problemet, men den veien som SAS gar:old
robertaas
27-07-2012, 22:23
Oups. her skryter SAS av at de ikke har noe kortgebyr;
http://www.sas.no/Sider-uten-menytilknytning/Mona/Priser/
og her:
http://www.sas.no/no/Misc/Misc_Container_Page/Servicehonorar/
"Mange flyselskaper velter det ene gebyret etter det andre på passasjerene sine. I gebyrtesten Norsk Familieøkonomi har gjennomført får SAS terningkast seks fordi alt er inkludert i de annonserte prisene.
Det blir stadig flere gebyrer for flyreisende. Norske passasjerer risikerer å måtte betale ekstra for å sjekke inn, sende bagasje og å velge sete i flyet. Mange må også betale gebyrer for å få betale flyselskapet for flyreisen sin. Det viser en ny undersøkelse Norsk Familieøkonomi har gjennomført.
- Mange føler at de blir lurt når det som så ut til å være en billig billett ender opp med å koste mye mer. Hos oss er alt inkludert i den annonserte prisen, men det er ofte vanskelig for forbrukerne å sammenlikne priser når konkurrenter opererer med en slags nettopris i annonsene sine, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.
Norsk Familieøkonomi har i sin undersøkelse funnet ut at gebyrene florerer hos lavprisselskapene, og at den endelige prisen ofte er høyere enn hos de gebyrfrie selskapene.
- Vi gjennomførte en stor kundeundersøkelse i sommer. Den viste at en av tingene som irriterer flypassasjerene mest er gebyrer knyttet til reisen, sier Johansen."
http://m.sas.no/adimo4/Site/sasno/mob/default.aspx?p=1018&t=h401
"Vi vil som en generell oppfordring sende et budskap til alle reiselystne om å sjekke prisene hos begge selskapene. Og med et glimt i øyet kan jeg si at de må huske kalkulatoren når de sjekker hos Norwegian, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS."
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10084960
jameson82
27-07-2012, 22:30
Forskjellen på Ryanair og SAS er at Ryanair har ingen moral,mens SAS har to.
SAS: uansett hvordan dere vrenger å vrir på det er ett kredittkortgebyr ett gebyr og dere er dermed ikke ett gebyrfritt selskap lengre.
Glean EBG
27-07-2012, 22:35
Her er vi ute å sykler det er kun LCC selskaper med unntak av KLM/AF som har dette GEBYRET.
robertaas
27-07-2012, 22:36
Argumentet med at kredittkort er tryggere enn debetkort klarer jeg ikke helt å ta innover meg. Risikoen for at de "lokale" selskapene skal gå konkurs er tross alt ikke så stor.
Har selv opplevd det og fikk tilbake pengene takket være at jeg hadde brukt kredittkort.
Snakk om selvskudd! Kjenner at jeg er like provosert som da YQ ble innført på bonusbilletter, håper vi kan klare å samme resultat ved å protestere høylydt nå også.
For norske kort betaler man faktisk samme kortavgift om det er et debit- eller kredittkort så rasjonalet med å innføre gebyr kun for kredittkort har jeg aldri forstått.
Dette stemmer ikke. Debitkort har gjerne en fast sum per transaksjon, mens kreditkortselskapene (Teller/Diners) tar en fast prosentsats i provisjon.
robertaas
27-07-2012, 23:14
Servicehonorar (som du alltid tar opp) har ikke noe med kredittkortavgift å gjøre. Skjønner du ikke, eller vil du ikke skjønne forskjellen?Servicehonoraret skal ifølge SAS dekke "kostnaden ved å bestille en reise på nettet" og en del av den kostnaden er selvsagt betaling via kredittkort.
Hovedsaken her er vel hva SAS egentlig vil fremstå som. De har, som nevnt av flere, lenge forsøkt å fremstille seg som et selskap hvis totale billettpriser er så enkle at man ikke trenger kalkulator for å finne ut hva en reise koster. Folk flest klarer å summere 2-3 tall, men svært mange har dårlig grep om prosentregning. Dette rimer veldig dårlig med SAS sin tidligere kommunikasjon. Så har vi saken om "gratis" reiser for barn som egentlig ikke var gratis, men som "alle" selvsagt burde skjønne ikke var gratis (tråden ble forøvrig av uforståelige årsaker stengt, merget sammen til en saus, osv...)... Begge disse sakene harmonerer veldig dårlig med SAS sin kommunikasjonsstrategi.
Robbiedeluxe
27-07-2012, 23:31
Dette stemmer ikke. Prisene varierer dramatisk om du betaler med et debetkort tilknyttet BankAxept (det Ola Dunk tror er "Visakort"), eller med kredittkort – og selv her varierer prisene om du betaler med Visa, MasterCard, Diners og AmEx.
Tommy777
27-07-2012, 23:35
Snakk om selvskudd! Kjenner at jeg er like provosert som da YQ ble innført på bonusbilletter, håper vi kan klare å samme resultat ved å protestere høylydt nå også.
Jeg kjenner jeg er mer provosert enn da.
Jeg har ett par bedrifter paa si som har merchant kontoer og betaler gebyrer til MC, Visa og American Express. Vaar omsetning er rundt 4 millioner dollar i aaret, saa en mygg iforhold til SAS. Vaare gebyrer er mellom 1,3 og 2,2% (amex er suverent dyrest.) SingTel (min arbeidsgiver), har en stor volumrabatt og betaler 30-40% mindre. Saa SAS LYVER rett og slett naar de paastaar hva kostnaden er.
De vil ogsaa faa ett stort problem her. Som sagt er det forbudt i mange land, inkludert Sverige som noen har nevnt og USA. Det aa diskriminere kunder slik er helt paa jordet.. I tillegg fraroever man kundene den sikkerheten man har med aa betale med kredittkort
Dette er ett desperat trekk som kommer til aa koste SAS dyrt, paa linje med 25% regelen, eliminering av service internasjonalt og fueltillegg paa bonusbilletter. Ikke rart de taper terreng, selskapet er drevet av apekatter med serioes mangel paa forretningssans. Det aa ha priser som er gjennomsnittlig mye hoeyere enn konkurrentene mens man fortsetter aa tilby mindre og mindre
Saa ja, SAS, jeg trodde bunnen var naadd, men dere fortsetter aa grave deres egen grav....
Fredrik Propell
27-07-2012, 23:47
Leste igjennom alle sure meldinger på SAS sin facebook side, og det ble bla nevnt at ingenting er 100 % spikret ang dette gebyret. Kan hende SAS faktisk tar den massive kritikken til etterretning og gjør noen endringer.
Glean EBG
28-07-2012, 00:10
Leste igjennom alle sure meldinger på SAS sin facebook side, og det ble bla nevnt at ingenting er 100 % spikret ang dette gebyret. Kan hende SAS faktisk tar den massive kritikken til etterretning og gjør noen endringer.
Det tror jeg dem ville vært tjent med, det får være greit at dem er nede på LCC nivå med BOB og kun all economy domestic om ikke dem skal følge etter her og.
Jeg kjenner jeg er mer provosert enn da.
Jeg har ett par bedrifter paa si som har merchant kontoer og betaler gebyrer til MC, Visa og American Express. Vaar omsetning er rundt 4 millioner dollar i aaret, saa en mygg iforhold til SAS. Vaare gebyrer er mellom 1,3 og 2,2% (amex er suverent dyrest.) SingTel (min arbeidsgiver), har en stor volumrabatt og betaler 30-40% mindre. Saa SAS LYVER rett og slett naar de paastaar hva kostnaden er.
+1 etc etc. Min første tanke var også at prosentene de snakker om er pølsevev, men nå er det 4 år siden sist jeg forhandlet en slik avtale og det var en annen bransje.
Nå har jeg både sovet, svømt og tatt en øl (snart to) på det og mener fremdeles at det er det mest sinnsyke SAS har hostet opp til dags dato. Men det er også beskrivende for sjappa. Sjekket for morro skyld flightmemory'en min og det er en jevn nedgang på SAS andelen av budsjettet mitt. Det er et gradvis dårligere og dårligere produkt. For første gang er de heller ikke på topp så langt i året. Med dette gebyret blir det ikke bedre.
Så jeg synes Tommy har beskrevet det godt med ordet "apekatter". Nothing more, nothing less.
Prisene varierer dramatisk om du betaler med et debetkort tilknyttet BankAxept (det Ola Dunk tror er "Visakort")
...og om en snakker om netthandel er det BankAxess det er snakk om - noe de færreste bankkunder vet hva er, eller har tegnet avtale om. Dette er faktisk et så lite utbredt produkt at mange på kundeservice i norske banker ikke vet hva det er en gang.
Skuggenheimer
28-07-2012, 03:56
De kan jo kalle det hva de vil egentlig etter mitt skjønn men det kan vel ikke ha vært noe hyggelig å måtte ty til dette skrittet etter all den negative omtalen de har forsøkt å ramme Norwegian med.. Ganske pinelig egentlig og det skal bli artig å se hva ledelsen skal forsvare seg med. Det må vel kanskje bli noe ullent som at dette ikke anses som et gebyr el.. Gebyr/avgift - same same for meg så lenge jeg må betale det.
Tror nok her at SK bare i det stille burde skrudd opp prisene på mellomdyre og dyre øko bill samt Øko extra og biz med en 100 lapp el så(den prisjungelen der er såvidt uoversiktelig at ingen hadde hatt mulighet til å kontrollere dette - nå er det for sent). Ikke så mange hadde brydd seg tror jeg. Så kunne de beholdt de lavest prisede øko billettene.. No harm done..
Superhai
28-07-2012, 03:58
Lufthansa (+LX, SN, OS) innførte dette i fjor, men for bestillinger med utreise i Tyskland, Sveits, Belgia, Nederland, Finland, Irland, Spania og Storbritannia. Så det er nok noe som er på vei for flere andre flyselskaper og. Man kan derimot visstnok slippe avgiften på kredittkort ved å bruke f.eks. Paypal.
Air Berlin innførte dette i år, Finnair også i fjor - men det er kun som LH i visse markeder.
De kaller det "Optional Payment Charge" og vil vises som "OB-fee".
nick5000
28-07-2012, 04:21
Kan man betale med bankaccept på sas.no? Hva hvis kortet har både bankaccept og visa?
Kreditkortavgifter bland flygbolag är tydligen vanligare än jag trodde runt om i Europa.
Hur reagerade flygresenärer i Tyskland, Schweiz, Nederländerna, Belgien etc när Lufhansa, Swiss, Austrian Airlines och SN Brussel Airlines införde kreditkortavgifter?
Jag gjorde precis några provbokningar med Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines & SN Brussel Airlines med avresa från Tyskland.
Vid avresa från Tyskland till Stockholm i ekonomiklass, biljettpris 200 Euro och betalning med kreditkort från VISA/Mastercard/Diners Club/American Express så är kreditkortavgiften 8 Euro. Det är gratis att boka med betalkort från Visa och Maestro.
Mot en avgift på 8 Euro går det att betala med PayPal.
Vid bokning av en C-klass biljett FRA-NYC för 3000 Euro är kreditkortavgiften 18 Euro. Detta högre pris gäller även för Pay Pal betalning.
Provbokningarna ovan gjorde jag på www.lufthansa.de
Har strengt tatt ikke noe problem med en avgift for betaling med kredittkort. Det er en ekstra kostnad for selskapet de ikke helt rår over og er ikke så uvanlig som enkelte skal ha det til. (Se feks innlegget til L-1011 over eller testbook litt selv)
Det som undrer meg, er at det skal være en prosentsats. Det har jeg ikke sett hos noe selskap jeg har kjøpt reise av før. Stort sett så går det i en fast sum på godt under hundrelappen uansett billettpris.
Tommy777
28-07-2012, 09:00
Har strengt tatt ikke noe problem med en avgift for betaling med kredittkort. Det er en ekstra kostnad for selskapet de ikke helt rår over og er ikke så uvanlig som enkelte skal ha det til. (Se feks innlegget til L-1011 over eller testbook litt selv)
Det som undrer meg, er at det skal være en prosentsats. Det har jeg ikke sett hos noe selskap jeg har kjøpt reise av før. Stort sett så går det i en fast sum på godt under hundrelappen uansett billettpris.
Det å håndtere penger koster penger uansett. Alle typer transaksjoner koster noe, det er noe alle som driver butikk vet. Der er en del av kostnadene man legger til grunn når man beregner ett budsjett. For en LCC er det forventet, der kjøper du en plass på flyet, alt annet koster ekstra, men for SAS som slår på stortromma at "alt er inkludert hos oss" forsvinner all troverdighet, selv fra ihugga SAS fan
Commuter
28-07-2012, 09:25
Det å håndtere penger koster penger uansett. Alle typer transaksjoner koster noe, det er noe alle som driver butikk vet. Der er en del av kostnadene man legger til grunn når man beregner ett budsjett. For en LCC er det forventet, der kjøper du en plass på flyet, alt annet koster ekstra, men for SAS som slår på stortromma at "alt er inkludert hos oss" forsvinner all troverdighet, selv fra ihugga SAS fan
Dette er helt håpløst av SAS, og flere år med branding som gebyrfri går i dass. Kan ikke tro at denne ekstrainntekten dekker inn kostnadene ved å finne et nytt reklamebudskap.
Men så er det jo fullt mulig at man ikke bryr seg om dette utenfor dette forumet.
Ikke helt uenig med deg Tommy, men ikke helt enig heller.
Det er en forskjell på hva reisen koster og hva det koster å få tatt seg betalt for den.
Dette stemmer ikke. Debitkort har gjerne en fast sum per transaksjon, mens kreditkortselskapene (Teller/Diners) tar en fast prosentsats i provisjon.
Skal forklare litt nærmere:
Et Visa debitkort er knyttet til bankkonto og pengene trekkes direkte. Et Visa kredittkort (og andre) er et kort der man får faktura en gang i måneden. For disse to typene Visakort tar Teller og andre samme avgift så lenge transaksjonen går på Visa delen. Avgiften for Amex er høyere. Hvis du med debitkort mener Bankaxept så har den fast transaksjonavgift.
I Danmark derimot er det forskjell på hva man betaler alt etter om det er et Visa debitkort eller et Visa kredittkort. I Danmark er det også forbudt å legge gebyr på debitkort, men lov på kredittkort.
Kan man betale med bankaccept på sas.no? Hva hvis kortet har både bankaccept og visa?
Nei, hvis du betaler på sas.no så går det alltid på Visa delen. Bankaxept fungerer kun i terminal. Dvs du måtte eventuelt kjøpe billetten i et billettkontor og der tar jo SAS kr 250 i servicegebyr!
Det er ikke dette det et snakk om. Med et debetkort menes nok BankAxept. Da går betalingen via Nets (tidligere BBS) og ikke via Visa. Betaler du med et kredittkort går betalingen via Visa, MasterCard eller AmEx sine nettverk (med påfølgende gebyr for SAS).
Som jeg skriver ovenfor så kan Bankaxept delen ikke brukes på nett. Det finnes tilsvarende produkt for nett som heter Bankaxess som har fast avgift. Men det er ikke et debitkort men en direktebankløsning.
Enig med Tommy at satsen de går ut med ikke kan stemme med reel kost. Hvis de skal legge på reel kost så må satsen være mye lavere og likt for norske debit- og kredittkort.
Det som irriterer meg mest er i grunnen ikke selve gebyret. Som andre skriver er det en trend i Europa. Men det irriterer meg at de flagger et gebyr som er høyere enn den kostnaden de faktisk har.
Og det er jo latterlig at et selskap som har brukt hundretalls millioner på å klistre DN og nettet full av annonser om at de er gebyrfrie og har rakket ned på Norwegian innfører kredittkortgebyr. Blir ikke bedre av alle uttalelsene de tidligere uttalesene til informasjonssjefen (som roberass har referert til) og så det smarte trekket å stå frem i Aftenposten og påstå at man fortsatt er gebyrfrie...!!
En ting er at det er et tåbeligt gebyr, men det udstiller desværre også IGEN kommunikationsafdelingen i SAS som jublende amatører....
- Man bruger millioner på at markedsføre sig som "gebyrfrit" selskab - for blot efterfølgende at komme med et nyt gebyr, som på ingen måde er ubetydeligt.
- Man udtaler sig i pressen om dette nye gebyr, men er slet ikke forberedt på at komme med detaljer til kunderne. Samtidig vil man ikke give klare svar til kunderne på f.eks. Facebook og henviser blot til at der senere kommer mere info. Hvorfor i alverden udtaler man sig så til medierne i første omgang, hvis man ikke vil give kunderne besked???? Det er ganske enkelt ikke iorden - og skaber usikkerhed og utilfredshed hos kunderne. Det ender måske med at SAS co-brandede kort er gebyrfrie (alt andet vil i min verden være endnu mere tåbeligt), men når man ikke vil kommunikere om det, så sørger man for at alle kunder fra starten er negative - fremfor at nedtone hvor omfattende det evt. er.
Det virker ganske enkelt som om at den ene afdeling ikke aner hvad den anden afdeling laver - og der mangler helt tydeligt en overordnet kommunikationsstrategi.
Marketing- og PR-mæssigt er det igen (jvf. Shanghai-EB-kampagnen) et gigantisk selvmål og desværre er det noget man fra den afdeling har set gang på gang. SAS communication lader til at de enten ikke vil lære af sine tidligere fejl - eller også så er de ganske enkelt så ignorante at de bare tror de kan tillade sig hvad som helst - og fuldstændigt har glemt at kunderne rent faktisk godt kan tænke selv.
Hvis markedet ellers udvikler sig i retning af flere gebyrer og unbundling (hvilket det jo nok desværre gør) og hvis alle øvrige flyselskaber også går i denne retning, så har jeg egentligt ikke noget problem med at SAS også følger med, men hvis man havde tænkt sig bare en smule om, så ville man kunne håndtere det langt bedre ved f.eks. at komme med nogle udtalelser i en periode omkring at kreditkortselskaberne har alt for høje priser og at det er alt for dyrt for SAS at modtage disse kort osv osv - og til sidst ende med at komme med gebyret for at dække op for disse ekstraomkostninger. Så har man forberedt både kunder og medier og gjort et forsøg på at skyde skylden på kreditkortselskaberne fremfor bare et nyt gebyr for at tjene flere penge. Det er dyrt at modtage kreditkort - ingen tvivl om det - og måske også for dyrt, men det er en sag mellem SAS og kreditkortselskaberne - ikke en sag mellem SAS og kunderne. Hvis det er for dyrt at modtage f.eks. AMEX, så må SAS vurdere om det er en bedre forretning ikke at tilbyde denne betalingsmetode.
Der er ingen tvivl om at der er store beløb at hente på gebyrer af forskellig art og SAS skal naturligvis følge markedet, men så burde man måske også have tænkt så langt inden man bruger flere år på at markedsføre sig som "gebyrfrit" selskab. Alt tyder (desværre) på at der stadig vil komme flere gebyrer og der er da også en reel risiko for at europæiske selskaber kan ende op med betaling for bagage osv på sigt. SAS maler sig op i et hjørne med sådanne kampagner og gør det ualmindeligt svært at følge markedet når LH, BA osv måske ender med sådanne gebyrer.
Igen gør SAS livet langt mere svært for sig selv end nødvendigt - mest af alt pga. en elendig kommunikationsafdeling, der ikke tænker sig om.
Nei, hvis du betaler på sas.no så går det alltid på Visa delen.
Som jeg skriver ovenfor så kan Bankaxept delen ikke brukes på nett. Det finnes tilsvarende produkt for nett som heter Bankaxess som har fast avgift.
Ja, det vil vel være nærliggende å tro at SAS vil tilby BankAxess når gebyret fases inn? Gebyret på BankAxess varierer btw fra 3-1 kr. En storkundeavtale vil nok ligge noe lavere. Når det gjelder kreditkortgebyr ligger vel Visa lavest, mens MC og Amex ligger på samme nivå (i alle fall i min bransje). SAS har gjort en sinnsykt dårlig avtale om gebyret ligger på 2,2 %.
Jumper G5
28-07-2012, 12:46
Det er sjelden man ser så mange engasjerte kommentarer som er så ensidige.
Som de like engasjerte debattantene sikkert har fått med seg, så er det mange som tjener penger i luftfarten, det være seg tjenesteleveranører, parkeringsselskaper, tax-freebutikker, lufthavnoperatører, securityselskaper, gebyrpåleggere, m.fl.
Få av disse har like strenge krav, større kapitalbehov for nødvendige materiellfornyelser, krav til større ekspertise i mange ledd m.m. som flyselskapene.
Allikevel har et frisluppet marked med en påfølgende nesten bisarr priskrig ført til at de eneste som ikke - eller knapt - tjener penger, er flyselskapene, til tross for dramatiske omstillinger som er vanskelig å forstå for utenforståelse, og enorme reduksjoner av alle typer marginer i retning absolutte minstekrav, noe som ikke synes å være betenkelig for kunden i det frislupne markedet.
Så når et flyselskap, enten det er SAS, Ryanair, Norwegian, Finnair, Flybe, Lufthansa på et tidspunkt eller annet balanserer på en økonomisk og finansiell knivsegg, uten å gå under minstekravene for sikkerhet og service, men i stedet ser seg nødt til å heve prisene noe, enten direkte eller gjennom gebyrer av ymse slag, bør en kanskje la fingrene hvile litt over tastaturet mens man reflekterer en smule over hvilke reaksjoner leverandørene etterhvert må gjøre ovenfor "markedet" for å kunne delta i konkurransen en stund til.
For en ting er sikkert, skulle den ene av to hovedkonkurrenter i et marked som det norske måtte legge inn årene i konkurransen, vil det ikke gå lang tid før den gjenværende vil måtte sette opp sine egne priser - minst til det som er nødvendig for å drive i null, men helst dit hvor det kan dekke opp for tap en har pådradd seg i priskrigen, og aller helst dit en må for å gi eiere og ansatte en fornuftig avkastning i forhold til det det har kostet dem å drive selskapet gjennom krigen.
Luftfarten i Europa har antakeligvis knapt begynt på det som kommer til å bli store omveltninger i år og i de nærmeste årene som kommer. Nedgangstider og stramme økonomiske virkeligheter i mange - og flere og flere - land, en miljøsituasjon som nok har kommet i skyggen av finanskrisene, og et marked som ikke nødvendigvis forstår sitt langsiktige beste, gjør at om man er bekymret for at ferieturen, jobbreisen eller andre utflukter skulle medføre noen kroner ekstra for å dekke flyselskapenes utgifter rundt et kredittkortgebyr, bør man kanskje løfte øynene litt for å ta over seg hva som skjer i det store bildet, og hvilke konsekvenser det vil kunne ha for alle flyreisende i Europa, og ikke minst i Skandinavia. Noen vil glede seg over endringer, andre vil neppe se dem som lystige, men forandringer vil det med stor sannsynlighet bli for mange, og et "hylekor" over et i den store sammenhengen relativt lite kredittkortgebyr hos ett eller flere herværende flyselskaper, vil nok bli som en liten vanndråpe på en østlandsk sommerdag å regne i forhold.
Dag Viking
28-07-2012, 12:48
Med en en såpass ustø kurs som SAS velger å holde, så er det kanskje ikke rart at noen velger å forlate skuta? Tilfeldig at en PR-direktør forlater skuta akkurat nå?
http://check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=65238
SAS’ PR-direktør Anders Lindström forlader selskabet. Selv siger han det er fordi SAS ikke længere skal lave PR og proaktiv kommunikation. Det afviser SAS
Det virker som om SAS ikke har en skikkelig visjon og langsiktig strategi, og da må det være svært vanskelig å være PR-direktør.
nick5000
28-07-2012, 12:50
I aftenposten så sier norwegian:
- Vi oppfordrer alltid våre kunder til å betale med debetkort fremfor kredittkort, fordi det er billigere. Vi betaler store summer til kredittkortselskapene for å tilby kundene betaling med kredittkort, så derfor må kundene ta regningen når de velger denne betalingsløsningen, sier Lasse Sandaker- Nielsen, informasjonssjef i Norwegian.
Kan man betale med bankaxept hos Norwegian? hva med VISA debetkort, koster det hos norwegian?
CaptainMorgan
28-07-2012, 13:20
I aftenposten så sier norwegian:
- Vi oppfordrer alltid våre kunder til å betale med debetkort fremfor kredittkort, fordi det er billigere. Vi betaler store summer til kredittkortselskapene for å tilby kundene betaling med kredittkort, så derfor må kundene ta regningen når de velger denne betalingsløsningen, sier Lasse Sandaker- Nielsen, informasjonssjef i Norwegian.
Kan man betale med bankaxept hos Norwegian? hva med VISA debetkort, koster det hos norwegian?
Du kan bruke bankaxept hos Norwegian dersom kortet også har "innebygd" Visadel. Jeg bruker som regel dette på reiser innen Europa, da de fleste selskaper som regel ikke tar gebyrer for bruk av Visa Debit. Ser ikke helt meningen med forsikring gjennom betalingskortet på korte turer. Unntaket må bli interkontinentalt, der brukes alltid kreditt, uansett!
Ikke helt uenig med deg Tommy, men ikke helt enig heller.
Det er en forskjell på hva reisen koster og hva det koster å få tatt seg betalt for den.
Nå er det mange utgifter som ikke er direkte proporsjonal med prisen man betaler, men tradisjonelt så har man bakt inn alle kostnader inn i billettprisen for selskapet som SAS. Distribusjons- og betalingssystemer er kostnader som alt annet, og er like relevante kostnader som fuel. SAS sin kommunikasjonsmann nevnte at kostnadene med kredittkortene er noe de ikke har innflytelse over eller kan påvirke i særlig grad, men det må vel være mange elementer av kostnadene til et flyselskap som har disse egenskapene. Overflygningskostnader er vel også kostnader man i liten grad kan øve innflytelse over, selv om man vel til en viss grad kan velge hvor man flyr.
Utflyttet
28-07-2012, 13:59
Hvor vanskelig hadde det vært for markedsavdelingen til SAs å komme opp med denne setnignen:
"Hos oss kan du betale med alle kort, men skulle du finne på å betale med BankAccept så vil du få litt rabatt på billetten."
Er det noen som ikke har hatt tenkehatten på her?
-A
Noen vil glede seg over endringer, andre vil neppe se dem som lystige, men forandringer vil det med stor sannsynlighet bli for mange, og et "hylekor" over et i den store sammenhengen relativt lite kredittkortgebyr hos ett eller flere herværende flyselskaper, vil nok bli som en liten vanndråpe på en østlandsk sommerdag å regne i forhold.
Bare en kjapp kommentar: Jeg tror du feiltolket kritikken her. Jeg tror ikke det er noen som ikke har forståelse for at selskapene ønsker å dekke sine kostnader. Det kritikken går på, og som i aller høyeste grad er relevant, er at SAS har markedsført seg som det gebyrfrie alternativet hvor man ikke trenger kalkulator for å finne ut hva reisen koster. Man har gjort dette blant annet for å forsøke å distansere seg fra LCC'ene man konkurrerer mot.
"Hylekoret" går således på at SAS nå går tilbake på sin tidligere prisingsfilosofi med "alt inkludert". Dette kan man selvsagt mer enn gjerne gjøre. Problemet er imidlertid at man da definererer seg mer i samme klasse som LCC'ene, og har man ikke noe annet å by på så havner man i en mer intens priskrig fordi kundene ikke ser forskjellen på produktene. SAS har selv over tid fokusert alt for mye på å skulle matche prisene til DY, slik jeg oppfattet det, noe som har skapt betydelig mer press på yield'en enn kanskje nødvendig. I tillegg har SAS ikke enda en kostnadsbase som skulle tilsi at en slik posisjonering er fornuftig.
Hvor vanskelig hadde det vært for markedsavdelingen til SAs å komme opp med denne setnignen:
"Hos oss kan du betale med alle kort, men skulle du finne på å betale med BankAccept så vil du få litt rabatt på billetten."
Er det noen som ikke har hatt tenkehatten på her?
-A
De ønsker jo å "synliggjøre" kostnadene for kunden. Det er jo imidlertid dette DY har fremhevet i lang tid og som SAS har brukt tid til å torpedere... Men ja, man kunne garantert tenkt litt lure tanker ved å heller bake dette inn i prisen.
Det er bare spørsmål om tid før sas tar seg betalt for bagasjen også. Vent å se!!
Imens dummer de seg ut med 0kr reklamen sin... Snakk om å skyte seg i foten!
Med en en såpass ustø kurs som SAS velger å holde, så er det kanskje ikke rart at noen velger å forlate skuta? Tilfeldig at en PR-direktør forlater skuta akkurat nå?
Det virker som om SAS ikke har en skikkelig visjon og langsiktig strategi, og da må det være svært vanskelig å være PR-direktør.
Vældig OT, men jeg tror ikke du skal regne med at han selv har valgt at "forlade skuden".
Tro inte på allt som står i pressen....
Det blir belastet kunden i alle salgskanaler sies det i artikkelen, så det blir jo å gjelde wf.no også.
Kostnaden er det WF som tar, så der har ikke SAS noe å si. Tidligere pleide jeg å kjøpe KL-billetter gjennom WF for bl.a. å spare gebyret.
Jeg tror Widerøe kommer med gebyr fordi de får beskjed fra Stockholm.
Mens ved buy-on-board så oppfordrer de til kredittkortbetaling, og er dte noe som koster så er det små kredittkorttransaksjoner. Det viser vel at det er billigere å håndtere kredittkort enn kæsj tross alt.
robertaas
28-07-2012, 16:33
Kanksje de har headhuntet noen fra sitt forbilde Ryanair? :colgate:
Kostnaden er det WF som tar, så der har ikke SAS noe å si. Tidligere pleide jeg å kjøpe KL-billetter gjennom WF for bl.a. å spare gebyret.
Jeg tror Widerøe kommer med gebyr fordi de får beskjed fra Stockholm.
Samme gjorde jeg ang. KL-billetter... Men tror som deg at Stockholm overstyrer WF her -- bestillingsgebyrene er jo også samordnet.
EDIT: Og da vet jeg plutselig ikke om WF er like attraktivt som reisebyrå for meg...
Utflyttet
28-07-2012, 16:48
Om vi holder oss til SAS og gebyrer her, så er det en annen tråd på KL og WIAS her:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=106604
-A
For dem som sammenligner med LCC'er som DY så er faktisk ikke det helt fair. Jeg har sett på dummy-booking med DY nå og AmEx gebyret er bare fast 40,-.
2,2% på den bookingen ville vært ca 120,-. Bestiller man nå en business t/r med SAS til USA for eksempel så vil gebyret fort bli 5-600,-.
robertaas
28-07-2012, 21:36
Det er jo andre som tar kredittkortgebyr, men er det andre som tar gebyr for bruk av sine egne cobrandede kredittkort?
Hos Norwegian er det for eksempel gratis.
Tommy777
28-07-2012, 21:41
Vældig OT, men jeg tror ikke du skal regne med at han selv har valgt at "forlade skuden".
I tillegg forsvant CK for noen uker siden
In fact, en rekke av de som virkelig har noe å bidra med har hoppet av og har landet senior jobber i bedrifter med stor suksess.
Jeg kjenner personlig Anders og mange flere. Alle de jeg kjenner som har forlatt, hadde jeg ansatt på sekundet
I tillegg forsvant CK for noen uker siden
OT: Hvor gikk han?
jameson82
28-07-2012, 22:25
OT: Hvor gikk han?
http://hanspetter.info/2012/07/ukens-sosiale-medier-profil-christian-kamhaug/
Star Flyer
28-07-2012, 23:10
Men: Kan man betale med noe annet enn kredittkort da?
Men: Kan man betale med noe annet enn kredittkort da?
Ja, debetkort, dvs. kort som trekkes rent fra konto uten å være kredittkort, i tillegg finnes pre-pay kredittkort. Nå er det jo usikkert hva det blir til her, men en del aksepterer "pre-pay kredittkort" som et debetkort gebyrmessig, og DY har jo som kjent løsning for debetkorthåndtering så SAS får (sikkert) til det samme hvis de vil.
Star Flyer
28-07-2012, 23:35
Ja, debetkort, dvs. kort som trekkes rent fra konto uten å være kredittkort, i tillegg finnes pre-pay kredittkort. Nå er det jo usikkert hva det blir til her, men en del aksepterer "pre-pay kredittkort" som et debetkort gebyrmessig, og DY har jo som kjent løsning for debetkorthåndtering så SAS får (sikkert) til det samme hvis de vil.
Takk!
Dette ble litt feil av SAS, spesielt når de driver med 0,- reklamer hele tiden..
Så det betyr at ved neste salg, vil en billett til New York til 3999,- koste 3999,- + 200-300kr?
Hvis dette er tilfelle: kjipt!
Spaceman Spiff
29-07-2012, 00:56
Det værste med dette er ikke at SAS innfører et gebyr eller noe. Et eller annet sted må pengene komme fra, men det jeg misliker er at vi stadig får et mer uoversiktelig bilett-marked der det er umulig å se hva det faktisk koster før man er igjennom hele prosessen.
Det bør være en regel fra f.eks forbrukermyndigheter som definerer hva som skal være inkludert i en pris og som de er pliktige til å bruke når de reklamerer, så kan vi igjen sammenlikne priser. For det er ingen tvil om at det er veldig "gunstig" for Norwegian å kunne reklamere med en pris for så å ta gebyrer i fleng etterpå. Folk er gjerne ikke mer langsiktige enn at de ser utelukkende på bilettprisen, for så å ikke ta så nøye på tierne i ettertid. Så ser SAS seg nødt til å følge etter både Norwegian og mange andre med det resultat at markedet blir vanskeligere for meg som forbruker.
Så tipset til myndighetene må være å sette opp en standardisert person som skal ut og reise med X-antall kilo i kofferten og fast seteplass, fiks ferdig og betalt på den mest alminnelige måten (kredittkort), så slipper vi disse frustrasjonene og konkurransen får bedre kår.
Utflyttet
29-07-2012, 04:40
De ønsker jo å "synliggjøre" kostnadene for kunden. Det er jo imidlertid dette DY har fremhevet i lang tid og som SAS har brukt tid til å torpedere... Men ja, man kunne garantert tenkt litt lure tanker ved å heller bake dette inn i prisen.
Begge deler vil jo "synliggjøre" kostnaden. Det er bare litt om hvordan man forteller det. :)
-A
robertaas
29-07-2012, 05:43
Så tipset til myndighetene må være å sette opp en standardisert person som skal ut og reise med X-antall kilo i kofferten og fast seteplass, fiks ferdig og betalt på den mest alminnelige måten (kredittkort), så slipper vi disse frustrasjonene og konkurransen får bedre kår.Jeg reiser mest på helgeturer og trenger da ikke innsjekket bagasje. Prisen vil bli unødig høy om dette skal inn i en standardpris.
Og for setevalg er produktene veldig forskjellige. Norwegian tilbyr betalt reservasjon før innsjekking og gratis setevalg ved innsjekking, SAS tilbyr kun gratis setevalg ved innsjekking (med mindre man har gullkort eller flyr med enkelte ruter utenom Europa) og Ryanair tilbyr betalt for nødutgang, frontseter eller prioritert ombordstigning og ellers fri seating som man velger ved ombordstigning. Man kan altså velge sete gratis hos alle disse. Skal man regne med den prisen eller skulle man here regne med prisen av noe som ikke alle tilbyr?
chrisljo
29-07-2012, 10:55
Jeg reiser mest på helgeturer og trenger da ikke innsjekket bagasje. Prisen vil bli unødig høy om dette skal inn i en standardpris.
Og for setevalg er produktene veldig forskjellige. Norwegian tilbyr betalt reservasjon før innsjekking og gratis setevalg ved innsjekking, SAS tilbyr kun gratis setevalg ved innsjekking (med mindre man har gullkort eller flyr med enkelte ruter utenom Europa) og Ryanair tilbyr betalt for nødutgang, frontseter eller prioritert ombordstigning og ellers fri seating som man velger ved ombordstigning. Man kan altså velge sete gratis hos alle disse. Skal man regne med den prisen eller skulle man here regne med prisen av noe som ikke alle tilbyr?
Enig med mye av dette. Norwegians setevalgopplegg er overlegent for fritidsreisende.
Har ingen prinsipielle problem med kredittkortavgift så lenge man tilbyr minst en gratis allment akseptert mulighet for å betale (=debetkort), men dette her passer ikke inn i SASs profil i det hele tatt.
Valgfrie tilleggsoptions som bagasje, setevalg osv. mener jeg det er en selvfølge
at bør være valgfritt og ikke inkludert i prisen på økonomibilletter.
Når det gjelder betalingsgebyr, fueltillegg, diverse offentlige avgifter etc ting man vannskelig kan komme
unna bør disse være inkludert i prisen etter min mening.
Tror SAS er på feil spor nå. De kan ikke vinne priskampen mot DY.
W
Så tipset til myndighetene må være å sette opp en standardisert person som skal ut og reise med X-antall kilo i kofferten og fast seteplass, fiks ferdig og betalt på den mest alminnelige måten (kredittkort), så slipper vi disse frustrasjonene og konkurransen får bedre kår.
Jeg reiser mest på helgeturer og trenger da ikke innsjekket bagasje. Prisen vil bli unødig høy om dette skal inn i en standardpris.
Nå tolker jeg Spaceman Spiffs forslag slik at man kan reklamere med en pris, men også må oppgi en "standardpris" for sammenligningens skyld. Eks som taxiene (hvertfall i Sverige har) "jämförpris", som er en pakke med 10km/15min/påslag . (Man må ikke ta taxi 10 km selv om det oppgis en "jämförpris" som tilsvarer 10 km). Nå har også EU tenkt i de baner tidligere: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=91049
Valgfrie tilleggsoptions som bagasje, setevalg osv. mener jeg det er en selvfølge
at bør være valgfritt og ikke inkludert i prisen på økonomibilletter.
Når det gjelder betalingsgebyr, fueltillegg, diverse offentlige avgifter etc ting man vannskelig kan komme
unna bør disse være inkludert i prisen etter min mening.
Tror SAS er på feil spor nå. De kan ikke vinne priskampen mot DY.
W
Her kommer du inn pa problemet.
SAS har en meget enkelt problem: De far ikke den pris fra kunden som de trenger a ha for a drive lönnsomt. Na kan man selvsagt öke prisen (via gebyrer), men dette vil bare före til lavere demand.
SK sitt problem er produkt. Dette er for svak og for lik til LCC'ene og derfor er kundene ikke villige a betale en premium. Ergo ma man ikke innföre nye gebyrer men heller i bred stil forbedre produkt.
Slik som SK driver na, er de konk innen 18 maneder.
_volcom_
30-07-2012, 12:45
Nå har de ihvertfall fått forsiden på vg.no.
Og mener fortsatt at de vil være et gebyrfritt selskap.. Jaja
jameson82
30-07-2012, 12:49
Sandstø understreker at gebyret ikke skal være noe de to selskapene tjener penger på, men at de kun skal dekke inn sine faktiske utgifter. Kredittkortselskapene legger nemlig en avgift på sine transaksjoner, som SAS og Widerøe inntil nå har dekket.
Eh..2,2% er vel over faktiske utgifter
Hvordan vet du dette? Kan godt hende at kredittkortselskapene krever mindre, men det koster sikkert masse å tilrettelegge og administrere denne nye avgiften. :D
Men det er vel ingen som tror at disse utgiftene ikke har vært bakt inn i billettprisen tidligere?
Forklaringen i VG er ganske morsom. De sier vel mer eller mindre at SAS fortsatt er gebyrfritt til tross for at de innfører et gebyr. Forstå det de som kan.
Men det er vel ingen som tror at disse utgiftene ikke har vært bakt inn i billettprisen tidligere?
Det er korrekt - man må vel anta at et selskap som SAS har tatt høyde for alle kostnader de har forbundet med sine operasjoner (noe som inkluderer salg og distribusjon).
Jeg synes forøvrig denne uttalelsen fra Sandstø gir grunn til å trekke på smilebåndet: "Vi mener fortsatt at SAS er et gebyrfritt selskap. Den normale flyreisen er uten gebyrer: både bagasje, setevalg og kaffe."
Her definerer hun/SAS hva som er en normal flyreise, og kaffe er åpenbart med som en del av det man kaller en normal flyreise...
Nei, SAS, dere er nå ikke lenger et gebyrfritt selskap. Jeg tar muligens feil, men jeg vil vel tro at svært mange av SAS sine reisende betaler med kredittkort. Sikkert minst like mange som reiser med innsjekket baggasje, som fortsatt er en del av en "normal flyreise".
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10067193
Er vel neppe drømmejobben å være informasjonssjef eller pressekontakt i SAS om dagen...
Jeg tror Norwegian kan få mye positiv omtale om de nå fjerner et par gebyrer.
SudCaravelle
30-07-2012, 13:19
Jeg synes forøvrig denne uttalelsen fra Sandstø gir grunn til å trekke på smilebåndet: "Vi mener fortsatt at SAS er et gebyrfritt selskap. Den normale flyreisen er uten gebyrer: både bagasje, setevalg og kaffe."
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10067193
Den var fin ja.. De tar jo "gebyr" for mat og drikke utover dette. ;)
Som en talsmann maa man laere seg naar man skal gi seg.. Det er ingen som gaar paa dette lenger - og selv farmor skjoenner at gebyrfritt setevalg er aa dra det litt langt. For aa kunne velge sete (og ikke er EBG) saa maa du kjoepe eoc extra og over - og det er et dyrt setevalg det. (den mulgheten som du faar med 150 andre til aa velge et doegn foer er tull spoer du meg)
Vi kan jo sette opp et veddemaal om naar de tar penger for bagasje ogsaa?
Det er jo bare aa slutte med aa leke premium vs LCC naa.
Jeg betaler gjerne litt ekstra for billetten - men da maa det vaere noe ekstra ogsaa.
Akkurat kredittkortgebyr er jeg veldig negativ til. Jeg er ganske sikker på at sas overhodet ikke betaler 2.2% gebyr til sellskapene per i dag, men om SAS nå uansett skal skyve gebyret over på kundene så forsvinner vel SAS sitt incentiv til å forhandle pris mot teller og AmEx og det kan godt hende gebyret skyter i været. Det koster mye tid / penger å drive forhandlinger også.
Som kunde hos SAS vil ikke jeg ha noen mulighet til å forhandle dette gebyret direkte mot kortsellskaper heller. Derfor mener jeg det er en veldig dårlig deal for alle kunder at sellskaper overfører slike gebyr på denne måten.
"Vi mener fortsatt at SAS er et gebyrfritt selskap. Den normale flyreisen er uten gebyrer"
Så betaling er ikke en del av reisen?
Dag Viking
30-07-2012, 13:40
Interessant å se hvor mye misnøye og irritasjon dette skaper, selv om det i utgangspunktet er snakk om små beløp. Mange folk som klager og lurer på mangelen på strategi hos SAS, både på facebook og under avisartiklene. Selvsagt er det noen "super-rantere" og forumtroll som benytter sjansen til å klage på alt mulig, men det er vi jo vant til. Ser man forbi dette, så virker det som om folk er litt vantro.
Angrer SAS når de ser reaksjonen til folk?
Hva betyr dette for omdømme og etter hvert inntjeningen hos SAS? Glemmer folk det før de skal bestille neste billett? Er summen såpass liten at det ikke betyr noe? Er alternativene så dårlige at man som regel er stuck med SAS uansett?
Skulle jeg hevet "totalprisen" ville jeg latt de billigste billettene være på samme nivå som i dag (slik at det ser billig ut - 499,-) og så hadde jeg heller lagt på alle de andre billettene med 2%. Ingen hadde merket noe, ingen hadde irritert seg.
"Vi mener fortsatt at SAS er et gebyrfritt selskap. Den normale flyreisen er uten gebyrer"
Så betaling er ikke en del av reisen?
Nei det er jo noe man gjør lenge før reisen begynner. :rolleyes:
SudCaravelle
30-07-2012, 13:46
Interessant å se hvor mye misnøye og irritasjon dette skaper, selv om det i utgangspunktet er snakk om små beløp. Mange folk som klager og lurer på mangelen på strategi hos SAS, både på facebook og under avisartiklene. Selvsagt er det noen "super-rantere" og forumtroll som benytter sjansen til å klage på alt mulig, men det er vi jo vant til. Ser man forbi dette, så virker det som om folk er litt vantro.
Hva betyr dette for omdømme og etter hvert inntjeningen hos SAS? Glemmer folk det før de skal bestille neste billett? Er summen såpass liten at det ikke betyr noe? Er alternativene så dårlige at man som regel er stuck med SAS uansett?
Skulle jeg hevet "totalprisen" ville jeg latt de billigste billettene være på samme nivå som i dag (slik at det ser billig ut - 499,-) og så hadde jeg heller lagt på alle de andre billettene med 2%. Ingen hadde merket noe, ingen hadde irritert seg.
Det er nok ikke disse smaa belopene folk "irriterer" seg over - men at det har blitt gjort saa stor sak at SAS er de snilleste i klassen paa gebyrer og tillegg. (Baade av SAS selv og SAS tilhengere)
Saa kan det jo ogsaa vaere at nordmenn ofte er svaert allergiske mot avgifter og gebyrer - lite lurt aa bruke disse to ordene mot kunder.
For SAS er nok dette bare et nødvendig kostnadskutt. Helt enkelt. Og skulle de miste kunder pga. gebyret, så vil det neppe være av et så stort omfang at det kan regnes opp mot kostnadskuttet.
Interessant å se hvor mye misnøye og irritasjon dette skaper, selv om det i utgangspunktet er snakk om små beløp.
Det er vel ikke i utgangspunktet beløpenes størrelse som er problemet, men hvordan SAS har villet fremstå som et gebyrfritt selskap. Det koster jo heller ikke mye å betale for et sete hos konkurrenten, ei heller å ta med en innsjekket baggasje. Der i gården er man imidlertid vant til at det kommer ekstragebyrer. SAS har jo tatt avstand fra denne forretningsmodellen og markert seg som noe anderledes, men så kommer dette...
For SAS er nok dette bare et nødvendig kostnadskutt. Helt enkelt. Og skulle de miste kunder pga. gebyret, så vil det neppe være av et så stort omfang at det kan regnes opp mot kostnadskuttet.
Nei, dette er ikke et kostnadskutt. Det er et brudd med det SAS har markedsført seg som. Nå skal det jo sies at man tar betalt for mat ombord, så spørsmålet er vel hvor langt SAS ønsker å unbundle produktet sitt. Et par hakk til, og så er det ingen forskjell på prisingsmodellene til SAS og DY. Det er utfordringen til SAS.
De kunne istedet satt opp prisene litt, men de må åpenbart tro at kundene ikke er villige til å betale mer for grunnproduktet.
Robbiedeluxe
30-07-2012, 13:54
Jeg tror ikke det er beløpet som er problemet.
Slik jeg tolker kritikken her (og på andre medier) så er det hovedsakelig fordi SAS har reklamert for en tjeneste ved å spesielt trekke frem "null gebyr" som salgsargument og differensiator -- og til og med trukket inn konkurrenter i markedsføringen -- og nå leverer de rett og slett ikke hva de har lovet.
Ethvert menneske misliker å bli lurt. Det er dette folk føler. Tror jeg.
Fredrik Propell
30-07-2012, 13:57
Hovedgrunnen til min frustrasjon er ikke at det kom et kredittkortgebyr. Det visste man jo at ville komme før eller senere. Men frustrasjonen og irritasjonen går på hvor lite SAS må ha tenkt på konsekvenser ved å innføre et gebyr, hos et gebyrfritt selskap?! Så det SAS i realiteten sier er at de har med vilje solgt alle billetter uten å kalkulerer hva cc selskapene fakturerer dem? Er det mulig? På tide å rydde ut inkompetansen i ledelsen snart? :drunk:
Som flere har nevnt, hvorfor ikke øke prisene 2,2%, eller 3%? Ingen hadde merket det, og alle hadde vært fornøyde.
Det er noen i ledelsen som vet å torpedere sin egen markedsføring, det skal være sikkert og visst :headbang
Dag Viking
30-07-2012, 13:58
Det er nok ikke disse smaa belopene folk "irriterer" seg over - men at det har blitt gjort saa stor sak at SAS er de snilleste i klassen paa gebyrer og tillegg. (Baade av SAS selv og SAS tilhengere)
Ja, nettopp. Men hvor lenge husker Ola dunk dette? Klart at alle på forumet husker det, men vil mannen i gata tenke over dette neste gang han skal på ferie?
Uansett er det utrolig klønete kommunisert av SAS. Rett og slett imponerende.
Ser forresten at jobbreisene mine betales med kredittkort av arbeidsgiver. Det blir fort seks-sifret ekstra i gebyr pr år for en middels stor arbeidsgiver med en del reiseaktivitet.
SudCaravelle
30-07-2012, 14:01
Ser forresten at jobbreisene mine betales med kredittkort av arbeidsgiver. Det blir fort seks-sifret ekstra i gebyr pr år.
Legg ut for reisene selv da vel - og faa masse bonuspoeng.. :p
Interessant å se hvor mye misnøye og irritasjon dette skaper, selv om det i utgangspunktet er snakk om små beløp.
Ja, det skulle ikke forundre meg om noen av de som nå er misfornøyde tidligere har gitt uttrykk at billettene er alt for billige og sammenlignet billettprisen med parkeringsprisen. For disse burde jo dette være midt i blinken. Dyrere billetter med minst 2,2 %.
Vidar
ute_til_lunsj
30-07-2012, 14:25
Sikkert ikke de største beløpene, men jeg synes det er veldig synd om SAS ikke snur her.
Man har rett og slett krysset en grense, over mot selskaper SAS ikke liker å sammenligne seg med.
Tror man kunne tjent mye på å snu her og heller øke prisen noe (bake kostnaden inn i en generell prisøkning).
Synes det er ganske spesielt å innføre dette, med tanke på at det ikke vil gjelde i Sverige. Tror nok mange vil oppfatte det som at "vi nordmenn betaler alt i SAS..." - ref "SAS i Norge går med overskudd..."osv...
Dette er bare starten. Så snart stormen har lagt seg her, så kommer garantert gebyr for bagasje, setevalg (i hvert fall for "gode" seter) osv.
Ser forresten at jobbreisene mine betales med kredittkort av arbeidsgiver. Det blir fort seks-sifret ekstra i gebyr pr år for en middels stor arbeidsgiver med en del reiseaktivitet.
Jeg skulle tro at de aller fleste betaler jobbreisene sine med kredittkort og ikke debetkort. Sånn sett så virker det mildt sagt lite lurt av SAS å innføre et gebyr som gjør SAS ennå dyrere i forhold til Norwegian. Mellom Oslo og Bergen/Stavanger/Trondheim opererer Norwegian med en høy frekvens, noe som selvsagt er viktig for det høye antallet forretningsreisende mellom disse byene.
Når SAS i tillegg har et produkt som er av så dårlig kvalitet at forskjellen mot Norwegian er minimal så fremstår jo ikke dette kredittkortsgebyret (som vil være høyere enn det Norwegian tar hvis billetten koster mer enn 1818 kr) akkurat som et genitrekk i konkurransen om kundene mellom disse byene...
Dag Viking
30-07-2012, 14:56
Når SAS i tillegg har et produkt som er av så dårlig kvalitet at forskjellen mot Norwegian er minimal så fremstår jo ikke dette kredittkortsgebyret (som vil være høyere enn det Norwegian tar hvis billetten koster mer enn 1818 kr) akkurat som et genitrekk i konkurransen om kundene mellom disse byene...
Prisforskjellen mellom SAS og Norwegian er også temmelig stor;
OSL-BGO-OSL på full flex.
4787,- med SAS betalt med kredittkort
3428,- med DY betalt med kredittkort
Prisforskjellen mellom SAS og Norwegian er også temmelig stor;
OSL-BGO-OSL på full flex.
4787,- med SAS betalt med kredittkort
3428,- med DY betalt med kredittkort
For ikke fleksible billetter er forskjellen i pris litt mindre, spesielt hvis man tar høyde for kredittkortsgebyret til Norwegian. Men takket vare kredittkortsgebyret til SAS så vil forskjellen nå øke. Det er jo veldig mange forretningsreisende som reiser på ikke fleksible billetter, f eks de som ukependler (der tiden for ut- og hjemreise ofte er ganske vel definert på forhånd).
Det er lettere å ungå å bli truffet av gebyret med en fast pris per transaksjon, da kan man spre gebyret på flere personer også.
Gebyret blir vel ganske likt for en relativ rimelig billett for en person, men bestiller man for flere personer... f.eks. familietur... da blir gebyret til SAS rådyrt sammenlignet med Norwegian. I tillegg er det vanskelig å regne ut hva gebyret blir i hodet.... så her bommer sas grovt ift. markedsføringen sin som går ut på forutsigbare priser. Dette var hovedoppslag på vg.no litt tidlgiere idag.
Lurer på hva som skjer hvis en prøver å bestille SAS-billetter via f eks Expedia? Expedia tar jo ikke gebyr for kredittkort, så vil i sånn fall billettprisene til SAS inkludere 2.2 % påslag, uansett om man betaler med kreditt- eller debetkort?
Hvis en prøver å bestille en billett med Norwegian på Expedia så ser det ut som at dette er dyrere enn å bestille direkte fra Norwegian, så det ser som at Expedia sine priser inkluderer en del gebyrer.
I tilegg til alt som er sagt så gjør jo dette gebyret det mindre attraktivt å kjøpe de dyreste billettene.
Lurer på hva som skjer hvis en prøver å bestille SAS-billetter via f eks Expedia? Expedia tar jo ikke gebyr for kredittkort, så vil i sånn fall billettprisene til SAS inkludere 2.2 % påslag, uansett om man betaler med kreditt- eller debetkort?
Dette gebyret vil kun bli krevet inn i SAS sine egene salgskanaler. Reiserbyrå også videre velger selv om de vil dekke kostanden med eget gebyr eller baker det inn i prisen. De har også egne avtaler med kredittkortselskapene. Og grossistprisen på biletten går ikke opp med 2.2% for reisebyrået.
robertaas
30-07-2012, 18:04
Men det er vel ingen som tror at disse utgiftene ikke har vært bakt inn i billettprisen tidligere?Som følge av en dom i Danmark har dette vært bakt inn i noe de kaller "servicehonorar", og som fortsatt skal betales i tillegg til kortavgiften.
robertaas
30-07-2012, 18:05
Forklaringen i VG er ganske morsom. De sier vel mer eller mindre at SAS fortsatt er gebyrfritt til tross for at de innfører et gebyr. Forstå det de som kan.Med den definisjonen SAS nå bruker er både Norwegian og Ryanair gebyrfrie. :colgate:
Som følge av en dom i Danmark har dette vært bakt inn i noe de kaller "servicehonorar", og som fortsatt skal betales i tillegg til kortavgiften.
Nei, nå blander du begrepene igjen. Servicehonraret har med drift av bookingsystemet å gjøre. Kostnadene for bruk av kredittkort er noe helt annet.
- Flyselskapene må skille mellom kostnader på flytransport og flybooking. Det flyselskapene kaller servicehonor er kostnadene for å ha et bookingsystem. Reisebyråer har også slikt. Det er en juridisk realitet og har en lang og rotete bakgrunn. Kall det gjerne bookingomkostninger, sier reiselivsdirektør i HSH, Rolf Forsdahl.
- Alle flyselskaper som er medlemmer av IATA må operere på denne måten, sier Forsdahl.
http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article4239387.ece
Ser at Widerøe også skal innføre dette. Hvordan vil det bli i forhold til billetter på FOT ruter som har makspris. Blir de bokingene "fritatt"?
Ja, ettersom dette er en konsernbeslutning, gjelder det Widerøe også, men det er ikke anledning til å ta slike gebyrer på 'direkte salgskanaler', som wf.no.
Commuter
30-07-2012, 18:39
Helt enig! Dette er en utrolig klønete måte å øke inntjeningen på, og SAS velger å spille bort halve reklamebudskapet sitt (punktlighet/0,-) for et meningsløst gebyr som i tillegg er vanskeligere å beregne seg til.
Ser at SAS sier at de jobber med en betalingsløsning som ikke vil kreve gebyr. Skal vi gå tilbake til papirfaktura kanskje?
Basse-HAU
30-07-2012, 19:26
Ja, ettersom dette er en konsernbeslutning, gjelder det Widerøe også, men det er ikke anledning til å ta slike gebyrer på 'direkte salgskanaler', som wf.no.
Så man kan betale med kredittkort på wf.no uten å betale kredittkort avgift? Selv om det er en SK flight? Eller???
Superhai
30-07-2012, 19:38
Så man kan betale med kredittkort på wf.no uten å betale kredittkort avgift? Selv om det er en SK flight? Eller???
Det gjaldt vel FOT rutene.
Tommy777
30-07-2012, 19:48
Det er klart at det viktigste problemet man har med dette latterlige trekket er at man endrer strategi fullstendig og dreper all troverdighet.
Du stiller deg i aftenposten og sier at kredittkort ikke er ett gebyr, mens SAS selv kaller dette ett gebyr paa sine websider:
http://www.flysas.com/en/shared/Travel_info/Always-with-SAS/#
No hidden fees
When you buy a ticket with SAS, we don't expect you to pay any hidden or unwanted extras.
Taxes and fees are included in the total price. There are no extra fees when you pay by credit card. :D:D:rolleyes:
Hvor dumme tror de folk virkelig er?? :rolleyes:
Men det er en del andre ting som er minst like viktig:
-De lyver om hva kostnadene med kredittkortinnkreving virkelig er.
- SAS kommer til aa diskriminere en stor del av kundene sine og forskjellsbehandle forskjellige markeder grovt her. Jeg som bor her i USA, vil ikke bli krevd dette gebyret fordi det er ulovlig her.
- All den sikkerheten forbrukerne faar ved aa bruke kredittkort, er grunnen til at dette boer vaere folks foretrukne betalingsmaate
- Man tar ett steg der man tar ett gebyr for kredittkortbruk, noe som er en del av veldig mange driftskostnader i en bedrift. Den ENESTE grunnen til at man velger akkurat kredittkortgebyr er at andre LCC har dette som gebyr og man velger aa tro at det er kosher aa begi seg ut paa glattisen her.
"Ikke alle bruker kredittkort, de som ikke gjoer det, burde ikke betale for andres ekstrakostnader" Det er FOERSTE budet i LCC bibelen.
Dersom jeg ikke drikker kaffe (hvis du kan kalle det pisset SAS betaler for kaffe) hvorfor skal jeg betale for andres kaffe? Jeg bruker ikke Travel pass portalen. Det er store kostnader aa drifte denne. Det er en del av SAS sine driftskostnader. Jeg leser ikke norske papiraviser, hvorfor skal jeg betale for SAS annonser i avisen eller for avisen ombord? osv osv....
I loepet av hele reiseopplevelsen er det ting ikke alle passasjerene bruker. Jeg sjekker inn paa nett, jeg bruker ikke papirboardingkort, jeg sjekker aldri inn bagasje. Hvorfor skal deler av min flybillett gaa til aa betale for alle disse tingene?
Nei, SAS, dette holder ikke.
Kun på FOT-rutene ..
Helt enig! Dette er en utrolig klønete måte å øke inntjeningen på, og SAS velger å spille bort halve reklamebudskapet sitt (punktlighet/0,-) for et meningsløst gebyr som i tillegg er vanskeligere å beregne seg til.
Ja, og det hjelper jo ikke akkurat at gebyret til SAS vil være betydelig høyere enn det konkurrentene (de som tar gebyr) tar, i hvert fall hvis en kjøper mange eller dyre billetter. Jeg kjenner ikke til noen som tar så mye som 2.2 %, de aller fleste tar jo et fast gebyr.
Håper at Norwegian lager en reklamekampanje mot SAS basert på dette håpløse gebyr, SAS fortjener virkelig å bli latterliggjort nå. Håper de mister mange kunder og.
Kun på FOT-rutene ..
Korleis blir det då med til dømes gjennomgåande TRD-BGO-FDE?
Nei, da må du betale dobbelt ... ;) Nei, FOT er FOT.
robertaas
30-07-2012, 21:01
Nei, nå blander du begrepene igjen. Servicehonraret har med drift av bookingsystemet å gjøre. Kostnadene for bruk av kredittkort er noe helt annet.Om SAS skal skille mellom kostnader på flytransport og flybooking så må jo kostnadene relatert til betaling falle inn under en av disse. Kostnadene ble jo splittet for at andre selskaper skulle kunne selge billettene med SAS til samme pris som SAS og uten å betale SAS for kostnader de ikke lengere ville ha. Om andre selger billettene så vil jo SAS ikke lengere ha kostnader relatert til betalingen og det eneste logiske blir at betalingskostnader faller inn under kostnadene til booking og ikke til selve flytransporten.
Forklar meg gjerne hvor jeg tar feil, om jeg gjør det, så lærer alle noe her.
Bookingkostnader: Kostnad ved for eksempel å trykke på send-knappen i Amadeus. Hver gang man trykker på denne, plinger det i kassaapparatet i Nice, enten det er for å sjekke tilgjengelighet, seter, osv osv. Og det kan bli mange slike trykk selv uten at det blir salg av det. I tillegg skal man ha interface mellom bookingmotoren og nettsiden du sitter og fikler med hjemme.
Kredittkortgebyret er kun dette ... penger som går rett til kredittkortselskapet. Dette gebyret betaler ikke for noe av det jeg nevner over.
Kredittkortgebyret er kun dette ... penger som går rett til kredittkortselskapet. Dette gebyret betaler ikke for noe av det jeg nevner over.
...men uten noen form for betalingsløsning så er jo bookingmotoren verdiløs? Kredittkortkostnaden må vel naturligvis gå inn i den store potten "salg og distribusjon" sammen med Amadeuskostnader og what have you.
Selvfølgelig, men kredittkortgebyret er som en kommisjon som ikke tilfaller SAS. Disse pengene går til Amex, VISA og whatnot ..
Servicehonoraet går til å dekke SAS' kostnader.
Selvfølgelig, men kredittkortgebyret er som en kommisjon som ikke tilfaller SAS. Disse pengene går til Amex, VISA og whatnot ..
Servicehonoraet går til å dekke SAS' kostnader.
Vel, det gjør det vel ikke om man skal tro mange av de som ytrer seg i tråden, bla Tommy som pleier å ha orden på innsikten sin. Det er uansett en kostnad på lik linje med veldig mange andre kostnadskomponenter som SAS ikke har innflytelse over og som kanskje heller burde vært inkorporert i prisen (og som nok ganske sikkert har vært inkorporert i prisen tidligere...).
Det er vel kanskje litt et spørsmål om hvordan man ser på det ... selvfølgelig kan man vri på det og si at det er en kostnad for å få booket billetter, men i mitt hode ser jeg ihvertfall på dette som forskjellige ting ettersom det kun er en del av betlingsprosessen og ikke har noe med kostnadene for å oppnå salget å gjøre.
Nå er jeg ikke noen ekspert på betalingssystemer, så jeg er ikke sikker på om dette er penger kredittkortselskapene 'holder igjen' eller om man etterfakturerer, men det er uansett ikke penger som tilfaller SAS.
Nå er jeg ikke noen ekspert på betalingssystemer, så jeg er ikke sikker på om dette er penger kredittkortselskapene 'holder igjen' eller om man etterfakturerer, men det er uansett ikke penger som tilfaller SAS.
Nei, jeg er inneforstått med at det koster penger å bruke kredittkort i betalingsøyemed (i likhet med en kostnad for å bruke Amadeus). Restauranten jeg akkurat har inntatt mitt måltid på avkrevet meg imidlertid ikke et ekstra gebyr for å betale med AMEX, og er forundret over at SAS ønsker å gjøre det (for LCC er man vel blitt vant til å måtte betale for alt i tillegg til selve reisen).
Jeg vil anta at bedriftene som aksepterer kredittkort faktureres i etterkant, men dette vet jeg ikke noe om.
Tommy777
30-07-2012, 22:15
Det er vel kanskje litt et spørsmål om hvordan man ser på det ... selvfølgelig kan man vri på det og si at det er en kostnad for å få booket billetter, men i mitt hode ser jeg ihvertfall på dette som forskjellige ting.
Det er uomtvistet at det koster penger aa kreve inn penger, uansett om det cash, debit eller kreditt.
For aa faa litt facts paa bordet:
Jeg logget meg nettopp paa FTEF sin konto (ett lite firma som driver Mega DOene). Vi betaler 1,71% for Visa, Discover og Mastercard. 2,36% for American Express. Amex utgjoer mindre enn 10% av transaksjonene. Snittet er 1,801% kost.
FTEF omsatte i fjor for 412K USD, saa vi kvalifiserer ikke for noen storkunderabatt.
Tipper at SAS har en rabatt paa prisene over paa sikkert 30-40% minst
Fra svd.se:
Prishöjningen gäller resor från ett flertal europeiska länder: Norge, Finland, Danmark, Storbritannien, Tyskland, Schweiz, Belgien, Holland och Irland. Störst bli påslaget i Norge och Finland (2,2 procent) medan det blir minst i Danmark (1,8 procent). För en resenär som ska på en längre resan kan den nya avgiften i praktiken innebära att biljetten blir flera hundra kronor dyrare.
Syftet med den nya kreditkortsavgiften, som blir verklighet den 1 oktober, är att täcka avgifter från kreditkortsföretagen, enligt SAS.
– Kunderna kan betala på en rad olika sätt, bland annat med kreditkort. Det är endast om man väljer att handla med kreditkort som avgiften tillkommer, säger Rebecka Södergren på SAS:s presstjänst.
Resenärer som startar sin flygresa i Sverige påverkas inte av den nya regeln. Enligt Rebecka Södergren planerar flygbolaget inte heller att införa samma regel i Sverige.
– Det finns ingen anledning att vara orolig. Vi planerar inte att ta ut någon liknande avgift i Sverige, säger hon.
Ni på SAS har tidigare sagt att ni inte har några dolda avgifter. Är inte detta en dold avgift?
– Det här är inte en dold avgift. Allting redovisas. Om en resa kostar 599 kronor, då är det den kostnaden som gäller. Väljer man sedan att handla med kredikort, ja, då tillkommer den här avgiften.
Så Norge kommer (som vanlig?) dårligst ut, mens det ser ut som at fremdeles vil være gratis i Sverige (noe som ikke er så overraskende, siden slike gebyrer er forbudt ifølge svensk lov).
http://www.svd.se/resor/sas-infor-avgifter-pa-kreditkortskop_7383844.svd
Commuter
30-07-2012, 22:44
Ni på SAS har tidigare sagt att ni inte har några dolda avgifter. Är inte detta en dold avgift?
– Det här är inte en dold avgift. Allting redovisas. Om en resa kostar 599 kronor, då är det den kostnaden som gäller. Väljer man sedan att handla med kredikort, ja, då tillkommer den här avgiften.
Denne er helt utrolig, og jeg kan ikke på noen måte tro at Södergren tror på dette selv. "Vi har ingen skjulte gebyr, rent bortsett fra at vi legger på prisen hvis du velger å betale med de mest brukte betalingsmetodene".
Hva driver dere på med?!? Jeg likte SAS sin filosofi med 0,-, men nå som bolaget går bort fra det bør de i alle fall tørre å innrømme det.
Jeg lurer på hvor mye dette surret kommer til å koste dem i systemutvikling feil relatert til det. Kredittkort skal ha påslag debetkort skal ikke ha, prisen varierer fra hvor man starter reisen (ilfg. artikkelen). Så må FOT-rutene uansett holdes utenfor. Så begynner programmererne og gjøre sitt, SAS-IT roter det til med sitt og folk betaler for mye og for lite og ting funker ikke. Man ser etter hvert at dette ikke er gunstig, så skal man lage unnatak for Pandion, Gullkunder og sikkert noen andre. Deretter oppdager man at det ikke funker når man betaler dels med kontant og dels med voucher og må flikke litt på systemene osv. osv.... og forresten så skal co-brandede kort ha halv avgift hvis man er sølv og ingen avgift hvis man er gull så må man inn med enda flere årsverk i it-sytemene...
Kanskje man skal rapportere SAS til Visa
http://usa.visa.com/merchants/operations/checkoutfees.html :D
Kanskje man skal rapportere SAS til Visa
http://usa.visa.com/merchants/operations/checkoutfees.html :D
Ikke så lenge de ikke gjør det i de nevnte 10 stater...
Visa rules do not allow retailers to charge cardholders a checkout fee for using their cards, mirroring laws in 10 U.S. states (http://usa.visa.com/merchants/operations/checkoutfees.html#10states).
Kredittkortselskapene tar sin provisjon og overfører resten til brukerstedet.
I Danmark vil danskudstedte VISA-kort være undtaget, idet de enten er kombineret med Dankort, eller er debetkort.
I øvrigt nævnes gebyret at være 1,8%:
http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=65334
Hmm, så alle svensker, og de fleste dansker slipper dette - det er jo positivt i det minste. Jeg har forstått det slik at stort sett alle norske kort med Visa anses som kredittkort - selv om de har banxaccept?
Forøvrig et heftig brand-selvmord dette, som jeg regner med koster de mer enn 2-300 millioner på sikt. Iom at gebyrfrihet har vært blandt SAS sine fokus i reklamekampanjer i flere år, så lurer jeg på om dette er en absolutt nødvendighet for dem, og at de egentlig ikke hadde et valg.
robertaas
31-07-2012, 04:25
Servicehonoraet går til å dekke SAS' kostnader.Vi ser alle at SAS betaler pengene videre, men det er jo en kost for dem likevel og de må ha den dekket når de har denne kosten. Når de ikke har denne kosten trenger de ikke få dekket dette og det er jo tilfelle når det ikke er SAS som krever inn pengene. Om utgifter som SAS ikke har når det ikke er SAS som foretar bestillingen skal synliggjøres ved servicehonoraret så er det naturlig at kredittkortkostnaderer er inkludert her.
Om betalingskostnader ikke er inkludert i servicehonorarat betyr det jo at de andre som selger reiser med SAS må betale SAS for en (ekstern) kost SAS ikke har.
Basse-HAU
31-07-2012, 06:24
Jeg lurer på hvor mye dette surret kommer til å koste dem i systemutvikling feil relatert til det. Kredittkort skal ha påslag debetkort skal ikke ha, prisen varierer fra hvor man starter reisen (ilfg. artikkelen). Så må FOT-rutene uansett holdes utenfor. Så begynner programmererne og gjøre sitt, SAS-IT roter det til med sitt og folk betaler for mye og for lite og ting funker ikke. Man ser etter hvert at dette ikke er gunstig, så skal man lage unnatak for Pandion, Gullkunder og sikkert noen andre. Deretter oppdager man at det ikke funker når man betaler dels med kontant og dels med voucher og må flikke litt på systemene osv. osv.... og forresten så skal co-brandede kort ha halv avgift hvis man er sølv og ingen avgift hvis man er gull så må man inn med enda flere årsverk i it-sytemene...
SAS IT:thumbup:
SudCaravelle
31-07-2012, 06:34
Hvor er det de finner folkene sine? De sender de som skal slukke brannene ut med benisn.
Da er det jo ingen av LCC selskapene heller som har noen skjulte gebyrer som SAS og fan skaren har hylt om lenge. Det er jo bare hvis du tar med deg en koffert du faar koffert gebyr hos Ryanair osv.
Jeg maa jo fnise litt naar dette kommer opp og man ser tilbake paa alle diskusjonene paa forumet her (blant annet om hvor ufattelig dyre DY kommer til aa bli paa long haul naar alle gebyrene kommer) osv. Hva skal vi krangle om naa??
;)
Det er vel kanskje litt et spørsmål om hvordan man ser på det ... selvfølgelig kan man vri på det og si at det er en kostnad for å få booket billetter, men i mitt hode ser jeg ihvertfall på dette som forskjellige ting ettersom det kun er en del av betlingsprosessen og ikke har noe med kostnadene for å oppnå salget å gjøre.
Men hva er forskjellen når Norwegian har en kostnad i forbindelse med betalingen og tar det SAS i sin markedsføring kaller et Gebyr - men når SAS har de nøyaktige samme kostnadene i forbindelse med betaling så er det ikke et Gebyr ;)
Er det sånn at selgeren mottar oppgjøret ved kredittkortbetaling senere enn ved vanlig debetkort? Eller er det utgiftene for å kunne tilby betaling med kredittkort som skal dekkes?
Blir for dumt å skremme bort folk til å kjøpe med kredittkort når flere og flere kredittkortselskaper tilbyr gratis reiseforsikring når en har handlet over halvparten av reisen med kortet.
Apropos gebyrer. Dette er jo ikke det eneste gebyret, "servicehonorar" har vært der en god stund...
"Det här är inte en dold avgift. Allting redovisas. Om en resa kostar 599 kronor, då är det den kostnaden som gäller. Väljer man sedan att handla med kredikort, ja, då tillkommer den här avgiften"
Reisen kostet altså 599 frem til du skal betale?
Si det som det er SAS, dette er en avgift på lik linje med det dere har slaktet i de senere år.
Folk er ikke tjukke i hue.
Om 2 år får vi høre følgende fra Rebecka Södergren:
"Det här är inte en dold avgift. Allting redovisas. Om en resa kostar 599 kronor, då är det den kostnaden som gäller. Väljer man sedan att ta med sig incheckat bagage, ja, då tillkommer den här avgiften på 350 kr per kolli."
Og så noen måneder etter det:
"Det här är inte en dold avgift. Allting redovisas. Om en resa kostar 599 kronor, då är det den kostnaden som gäller. Väljer man sedan att faktiskt gå ombord på flyget, ja, då tillkommer den här boarding-avgiften på 5 % av biljettpriset."
Men hva er forskjellen når Norwegian har en kostnad i forbindelse med betalingen og tar det SAS i sin markedsføring kaller et Gebyr - men når SAS har de nøyaktige samme kostnadene i forbindelse med betaling så er det ikke et Gebyr ;)
Jeg sier da ikke at det ikke er et gebyr .. tvert imot. Jeg prøver bare å forklare forskjellen på servicehonoraret (som dekker GDS-kostnadene) og kredittkortgebyret, som kortselskapet holder igjen og ikke videre overfører til SAS.
Er det flere enn meg som får assosiasjoner til komiske Ali når de hører informasjonssjefen i SAS uttaler seg om dette? :D
"Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, sa i forrige uke at de fremdeles er gebyrfrie selv etter innføring av kredittkortgebyr, og at han trodde at passasjerene vil oppleve at de fortsatt kan reise gebyrfritt med SAS.
- SAS vil fortsatt være et nullgebyrselskap, sa han da.
SAS står fortsatt på sitt. Johansen sier at hvis kunden ønsker å benytte seg av den sikkerhet som ligger i kredittkortet, så vil dette utgjøre 2,2 prosent av billettprisen."
(fra http://www.aftenposten.no/reise/article4281363.ece)
Er det flere enn meg som får assosiasjoner til komiske Ali når de hører informasjonssjefen i SAS uttaler seg om dette? :D
"Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, sa i forrige uke at de fremdeles er gebyrfrie selv etter innføring av kredittkortgebyr, og at han trodde at passasjerene vil oppleve at de fortsatt kan reise gebyrfritt med SAS.
- SAS vil fortsatt være et nullgebyrselskap, sa han da.
SAS står fortsatt på sitt. Johansen sier at hvis kunden ønsker å benytte seg av den sikkerhet som ligger i kredittkortet, så vil dette utgjøre 2,2 prosent av billettprisen."
(fra http://www.aftenposten.no/reise/article4281363.ece)
Hva er poenget med å nekte for at de ikke lenger er et nullgebyrselskap? Hvorfor kan de ikke bare si det som det er, at de endrer strategi for å øke inntektene til selskapet? Denne tøysete staheten tror jeg bare fører til at folk blir provosert, og får negative tanker om produktet til SAS.
Norwegian har en strategi der man betaler for det man vil benytte seg av. Ikke noe galt med det i det hele tatt, forskjellen er at SAS utgir seg for å være noe annet enn det de er.
SAS vil ha 2.2% i tillegg, men bare for en miundre gruppe. Tommy m.fl. har talt for at SAS reelle utgift er mindre enn 2.2%, men når halve Danmark og hele Sverige har unntak så må de kanskje opp på 2,2% "skatt" for å dekke opp for samtlige.
Får vel skaffe meg https://flexivisa.santanderkort.no/default.aspx da - 4% bonus ved kjøp av flybilletter direkte fra flyselskapene
Bonusen er begrenset oppad til kr 200 per mnd eller kr 2 000 de siste 12 måneder.
Ganske utrolig at SAS innfører et gebyr for betaling med kredittkort kun i Norge. Norske kunder er altså de som skal dekke inn kredittkort-utgiftene til SAS?
Nå er ikke jeg SAS-kunde, unngår de der jeg kan. Men slike stunts bidrar iallefall ikke til at jeg vil vurdere å bli SAS-kunde igjen.
Oppdaget i går at Allegiant har gjort en annen vri. De gir rabatt til de som bestiller med debetkort .. ;)
BELLINGHAM,WA (BLI) to LAS VEGAS,NV (LAS)
Departing: Mon, Aug 27 3:55 pm FLT# 583
Trip Price = $52.00
Debit card discount = -$4.00
Tax, gov't fees & carrier charges = $20.80
Total debit card price: $68.80
Total credit card price: $72.80
Oppdaget i går at Allegiant har gjort en annen vri. De gir rabatt til de som bestiller med debetkort .. ;)
BELLINGHAM,WA (BLI) to LAS VEGAS,NV (LAS)
Departing: Mon, Aug 27 3:55 pm FLT# 583
Trip Price = $52.00
Debit card discount = -$4.00
Tax, gov't fees & carrier charges = $20.80
Total debit card price: $68.80
Total credit card price: $72.80
Det var selvfølgelig det SAS skulle have gjort. Utroligt at de forstår at tabe sådan en sag på gulvet.
SAS vil ha 2.2% i tillegg, men bare for en miundre gruppe. Tommy m.fl. har talt for at SAS reelle utgift er mindre enn 2.2%, men når halve Danmark og hele Sverige har unntak så må de kanskje opp på 2,2% "skatt" for å dekke opp for samtlige.
Det forklarer den høye satsen som SAS går ut med, det betyr at Norge i stor grad skal subsidiere de andre brukerne som SAS ikke kan ta kortgebyr fra. Flotters!!
Kanskje ikke så dumt å vente litt før man trekker for mange konklusjoner. SAS har jo lovet å komme med en utredning, og det er vel ting som kan tyde på at dette kom ut litt for tidlig ..
Moderator
Fint om vi holder oss tiltema som er SAS og kredittkortgebyr.
Generell diskusjon om kredittkort i Danmark finnes her
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=107014
/Moderator
FamilyGuy
31-07-2012, 19:44
Her burde jo SAS heller snudd på flisa og økt prisene og heller gitt "rabatt" til kunder som betaler med debetkort. :p
Her burde jo SAS heller snudd på flisa og økt prisene og heller gitt "rabatt" til kunder som betaler med debetkort. :p
Det forstår de ikke. Det vil kræve at både salgs- marketing- og PR-afdelingen skulle tænke sig om og faktisk samarbejde og løbe i samme retning.
Det er nok lidt for naivt at håbe på :drunk:
Kanskje ikke så dumt å vente litt før man trekker for mange konklusjoner. SAS har jo lovet å komme med en utredning, og det er vel ting som kan tyde på at dette kom ut litt for tidlig ..
Forsovet enig med deg, men det er lett å bli litt ivrig når SAS plumper ut med denne saken i rikspressen uten å kunne gi noe mer detaljer. Det hele virker dårlig planlagt og lite gjennomtenkt. Kanskje planen var at denne skulle gå under radaren i disse fellesferie tider..
Det dukket opp i en avis (VG) på en fredag ettermiddag ... det lukter lekkasje, ikke release.
Det dukket opp i en avis (VG) på en fredag ettermiddag ... det lukter lekkasje, ikke release.
...eller bevisst for å unngå oppmerksomhet. Det er ikke ukjent at man går ut med upopulære nyheter når helgen setter inn. Da kan man håpe på at luften har gått ut av ballongen når mandagen kommer. Dette har en som jobber med slikt fortalt meg. :)
Tommy777
31-07-2012, 21:57
...eller bevisst for å unngå oppmerksomhet. Det er ikke ukjent at man går ut med upopulære nyheter når helgen setter inn. Da kan man håpe på at luften har gått ut av ballongen når mandagen kommer. Dette har en som jobber med slikt fortalt meg. :)
Du tror den gjengen der har en plan?? :D
Uansett, dette kommer ikke til aa blaase over. Ballongen har plenty med luft og vil nok sprekke for dem
Du tror den gjengen der har en plan?? :D
Jeg tenkte å la tvilen komme tiltalte til gode... :) Jeg er forøvrig helt enig med deg i at dette nok ikke går over med det første, for det er et litt for stort avvik i forhold til det SAS har brukt mye ressurser på å fremstille seg som.
AirbusTrond
31-07-2012, 22:19
Ser ikke at hele prosessen med priser og oversikt over sluttsummen blir noe spesielt lettere ved å plutselig innføre en rabatt! Det vil jo bare virke ytterligere forvirrende i bestillingsprosessen.
At SAS, etter å ha reklamert for millioner med "gebyrfritt", trodde de skulle ha kommet unna med omtale fordi det var fredag, nei, det har jeg ingen tro på. Det skrives jo daglige saker om flyselskaper og det er populære saker for alle.
Ellers kan jeg se at saken bare er omtalt av P4 i etermediene siden saken ble kjent. Er litt overrasket over at dette ikke har blitt tatt opp flere steder, da DY og SAS blant annet har kranglet en del tidligere, blant annet om annonsen om at barn flyr for "0,-".
Hvornår stopper den norske offermentalitet?
SAS-kunder i Belgien, Rusland, Finland, Norge, Danmark etc. bliver angiveligt belastet, hvis de ønsker at betale med kreditkort. Debetkort (herunder norske og danske debetkort!) bliver formentlig undtaget. Udfra hvad vi er blevet oplyst, bliver svenske kreditkort måske af lovmæssige hensyn fritaget.
Findes der ikke debetkort i Norge?
I artikkelen på svd.se ble det sagt at Norge og Finland vil ha de høyeste gebyrene på 2.2 %. Alle andre land vil enten ha lavere eller ingen gebyrer. Nordmennene har all grunn å føle seg diskriminert, spesielt siden Norge bidrar med mer til SAS sitt totale resultat enn de aller fleste andre land.
Og hvorfor i all verden skall jeg bruke debetkort for? Jeg tenker ikke låne ut penge mine til noen, spesielt ikke til et synkende skip som SAS. Kredittkort gir mye bedre trygghet enn debetkort og det gir og andre fordeler som f eks reiseforsikring og bonuspoeng. For forretningsreisende så er ofte kredittkort den eneste muligheten, siden en kanskje ikke har 10-tusentalls kroner på kontoen sin til enhver tid for å kunne betale mange eller dyre billetter hver måned.
Det er jo en grunn til at folk med god peiling og de som reiser mye stort sett betaler med kredittkort.
Tenk så mye negativ publisitet SAS hadde sluppet om de istedet hadde gjort noe i den her stilen (som noen her inne allerede har foreslått til viss del):
- Behold prisene på de aller billigste billettene
- Øk prisene på de andre billettene slik at det tilsvarer det SAS må betale for kredittkortsbetalingene. Sannsynligvis vil denne summen være mye lavere enn 2.2 %.
- Gi rabatt for betaling med alle typer av debetkort.
- Gi samme rabatt for betaling med SAS co-brandede kredittkort. Dette gjør disse kredittkortene mer attraktive, spesielt for de som reiser mye.
Men selvsagt valgte SAS istedet den aller dårligste løsningen man kan tenke seg ifht markedsføring og PR...
Jammen er det godt å ikke ha noe kredittkort i det hele tatt. Får man ikke sånne first world problems :)
<mod>
De aller fleste har gjentatt seg selv (eller noen andre) noen ganger nå. Om man ikke har mer å tilføre er det bedre å holde kjeft i denne tråden enn å starte landskamp om hvem som bidrar mest til SAS, mindreverdighetskomplekser, bruk av kredittkort i Danmark m.v.
Og til de som mangler noe: Det har blitt ryddet en del.
</mod>
I en intervju med Svenska Dagbladet(SvD) säger SAS att det inte kommer införas någon kreditkortavgift i Sverige. Det kommer fortsätta vara precis som nu :)
Det är jättebra att SAS respekterar svensk lagstiftning :) Här är det förbjudet för alla svenska företag att ta ut avgift för betalning med kreditkort såväl vid kortköp i affärer som på internet.
Orsaken till lagen är att nuvarande borgliga regeringen ville minska kontanthanteringen i Sverige. Innan lagen fanns var kreditkortavgifter mycket vanligt.
http://www.svd.se/resor/sas-infor-avgifter-pa-kreditkortskop_7383844.svd
Superhai
01-08-2012, 01:03
Det er ellers veldig liten informasjon som er gitt internt i selskapet.
- Behold prisene på de aller billigste billettene
- Øk prisene på de andre billettene slik at det tilsvarer det SAS må betale for kredittkortsbetalingene.
Med mindre de som prissetter SAS sine billetter er fullstendig inkompetente er dette allerede innbakt i billettprisen. Jeg nekter å tro at disse påståtte 2-300 millionene har kommet som julekvelden på kjærringa for SAS hver gang regnskapet skal gjøres opp tidligere.
Jammen er det godt å ikke ha noe kredittkort i det hele tatt. Får man ikke sånne first world problems :)
Hvordan betaler du dine billetter hos SAS da?
Utflyttet
01-08-2012, 03:02
Ja, som jeg nevnte for noen sider siden. Her har markedsavdelingen sovd i timen.
-A
Med mindre de som prissetter SAS sine billetter er fullstendig inkompetente er dette allerede innbakt i billettprisen. Jeg nekter å tro at disse påståtte 2-300 millionene har kommet som julekvelden på kjærringa for SAS hver gang regnskapet skal gjøres opp tidligere.
Takk og takk og takk. +1 etc.
Maltwhisky
01-08-2012, 07:58
Hvordan betaler du dine billetter hos SAS da?
Som det er nevnt flere ganger i tråden, så er det noe som heter debetkort (ofte tilknyttet VISA eller et annet internasjonalt betalingssystem slik at de fungerer utenfor landets grenser også).
Som det er nevnt flere ganger i tråden, så er det noe som heter debetkort (ofte tilknyttet VISA eller et annet internasjonalt betalingssystem slik at de fungerer utenfor landets grenser også).
Ja, og da koster det SAS akkurat like mye som om man bruker et kredittkort.
Det er ikke alle steder som tar debetkort, og da er det fint med kredittkort. I tillegg er det alltid årleit å ha et ekstra kort liggende hele tiden.
Siden SAS respekterer svensk lovgiving, så forklarer det muligens den høye prosentprisen - vi andre skal dekke svenskenes avgift.
Nei, det gjør det vel ikke? Det er jo en grunn til at det er så mange butikker som ikke tar Amex; det koster rett og slett for mye for butikken. Kredittkortselskaper tar generelt høyere avgifter enn for debetkort.
Nei, det gjør det vel ikke? Det er jo en grunn til at det er så mange butikker som ikke tar Amex; det koster rett og slett for mye for butikken.
Altså; Den eneste måten å betale for en flybillett på sas.no er å bruke Visa, MasterCard, Amex og lignende. Det spiller ingen rolle om du bruker et debetkort eller kredittkort - prisen brukerstedet betaler er den samme.
Om du oppsøker et fysisk utsalgssted som har en terminal som kan bruke BankAxept-delen av kortet ditt er prisen brukerstedet betaler en (lav) fast sum pr. transaksjon, men hvem kjøper flybilletter i en butikk?
Det finnes en løsning som heter BankAxess for kontobetaling på nett til en fast transaksjonspris, men denne har ingen ting med kortet ditt å gjøre og SAS tilbyr heller ikke denne betalingsmåten.
Altså; Den eneste måten å betale for en flybillett på sas.no er å bruke Visa, MasterCard, Amex og lignende. Det spiller ingen rolle om du bruker et debetkort eller kredittkort - prisen brukerstedet betaler er den samme.
Om du oppsøker et fysisk utsalgssted som har en terminal som kan bruke BankAxept-delen av kortet ditt er prisen brukerstedet betaler en (lav) fast sum pr. transaksjon, men hvem kjøper flybilletter i en butikk?
Det finnes en løsning som heter BankAxess for kontobetaling på nett til en fast transaksjonspris, men denne har ingen ting med kortet ditt å gjøre og SAS tilbyr heller ikke denne betalingsmåten.
Det tror jeg ikke er helt riktig - jeg mener at f.eks. Nets kan lese ut av Kort Nummeret om dette er et Debet eller Kredittkort - og sette avgiften deretter. MEN det gjelder såvidt meg bekjennt kun Skandinaviske Debetkort - våre Amerikanske Debet kort gir Kredittkort Avgift hos Norwegian.
slankebrusmannen
01-08-2012, 13:30
Kanskje i avgift, selv om jeg tviler (fordi det med debetkort ikke er noen gjeld involvert noe sted). Med debetkortbetaling får de vel uansett pengene sine med en gang. Når du omsetter såpass mye som SAS blir det en del kroner i renter av å få penger umiddelbart kontra en måned eller to senere.
Kanskje i avgift, selv om jeg tviler (fordi det med debetkort ikke er noen gjeld involvert noe sted). Med debetkortbetaling får de vel uansett pengene sine med en gang. Når du omsetter såpass mye som SAS blir det en del kroner i renter av å få penger umiddelbart kontra en måned eller to senere.
Brukerstedene - i dette tilfellet SAS får vel oppgjøret mye raskere enn hva betalingsfristen på Kredittkortet er - det er jo noe av det avgiften går til å dekke....
FlightDeck
01-08-2012, 19:52
Merker meg at SAS over tid har endret markedsføringen fra gebyrfritt eller "her er våre gebyrer", etc. til "Alltid med SAS". I den nye markedsføringen har betaling med kredittkort i stadig mindre grad vært med. De siste månedene har jeg flere ganger ikke helt forstått hvorfor betaling med kredittkort ikke har blitt brukt i reklamen, men nå er det lett å forstå hvorfor. Fokuset har blitt bredere - det har blitt mer vektlegging av kaffe, avis, EuroBonus, etc. og mindre på gebyrer.
Brukerstedene - i dette tilfellet SAS får vel oppgjøret mye raskere enn hva betalingsfristen på Kredittkortet er - det er jo noe av det avgiften går til å dekke....
Innbilte meg brukerstedet fikk oppgjør etter tre dager (muligens Amex et par dager til?) -- det har jo på ingen måte noe med betalingsfristen til sluttkunden å gjøre -- det er det som heter bankvirksomhet, og det vil(/bør!) de fleste næringsdrivende holde seg unna.
Nei, det gjør det vel ikke? Det er jo en grunn til at det er så mange butikker som ikke tar Amex; det koster rett og slett for mye for butikken. Kredittkortselskaper tar generelt høyere avgifter enn for debetkort.
Det er forskjellige satser og avtaler for de forskjellige kortene, og man må forhandle om det. Derfor er det en del som aksepterer Visa/Mastercard og ikke AmeEx foreksempel.
Innbilte meg brukerstedet fikk oppgjør etter tre dager (muligens Amex et par dager til?) -- det har jo på ingen måte noe med betalingsfristen til sluttkunden å gjøre -- det er det som heter bankvirksomhet, og det vil(/bør!) de fleste næringsdrivende holde seg unna.
Utbetalingsfrekvens og avregning er avhengig av forhandlinger/avtaler, og hyppige avregninger er selvfølgelig litt mer kostbart enn oppgjør en gang pr. mnd.
slankebrusmannen
01-08-2012, 23:25
Ble litt rotete det jeg skrev der, ser jeg. Det var dette jeg mente med gjeld, ja - fra den som bruker kortet til den som har utstedt det.
Uansett, selv tre eller fem dager kan nok utgjøre en del i renter for SAS.
Tommy777
02-08-2012, 06:31
Uansett, selv tre eller fem dager kan nok utgjøre en del i renter for SAS.
For mine bedrifter, tar Visa, MC og Discover 24 timer foer det blir tilgjengelig paa konto, akkurat det samme som debit. Amex tar 48 timer.
Bedrifter med litt forretningssans ser kredittkort som en mulighet for mer omsetning, ikke en kostnad ;)
VirreVapp
02-08-2012, 11:04
Morsomt da at SAS har Co-branded med flere ulike kortselskaper, og nå skal de i tillegg ha betalt for å betale med disse kortene...
CaptainMorgan
04-08-2012, 10:52
Har ikke giddet å lese igjennom tråden, da til tider står mye synsing og annet piss.
Uansett, har et ganske så relevant spørsmål: Vil man måtte betale kredittkortgebyr på codeshare-flygninger? Bla så selger jo SAS billetter for Estonian Air på sine nettsider.
Har ikke giddet å lese igjennom tråden, da til tider står mye synsing og annet piss.
Uansett, har et ganske så relevant spørsmål: Vil man måtte betale kredittkortgebyr på codeshare-flygninger? Bla så selger jo SAS billetter for Estonian Air på sine nettsider.
Er vel ingen som vet detaljer (i hvert fall ikke som snakker høyt om det) om dette ennå. Det eneste som er sagt utad er at dette ikke er et gebyr, men dekning av kostnader, så om det koster penger å selge for Estonian, så blir det vel slik.
Problemet er ikke SAS eller andre selskaper som flyr, men Visa/Mastercard/Nokas/Loomis etc....Mange her har peiling på fly etc..Men tydeligvis liten kontroll på penger inn og ut i 1 butikk. Vær gang du legger cash/kort ut for en betaling er det 1,2,3 og kanskje 4 aktører som skal sikre at du som selger en vare får penger på konto....men for den jobben skal de ha en sum av det du selger av totalsummen. Så hvordan vil du ha gjort det hvis selger en vare til 10,- men for at du skal ha pengene innen 1 time koster?, 1 døgn koster? Eller 5 dagers float? Skyve kostnaden på kunden? Eller ta det av egen lomme? Tviler på at aksjonærer i aktuelt firma vil godta å ta det på egen kappe....Er ihvertfall ikke slik der jeg jobber:-) PS, det er ingen godskriving av renter hvis du aksepterer å vente 5 dager fra du har solgt varen til du har pengene på konto, som noen nevnte så lett her. Det er "noen" andre som tar....
Problemet er ikke SAS eller andre selskaper som flyr, men Visa/Mastercard/Nokas/Loomis etc....Mange her har peiling på fly etc..Men tydeligvis liten kontroll på penger inn og ut i 1 butikk. Vær gang du legger cash/kort ut for en betaling er det 1,2,3 og kanskje 4 aktører som skal sikre at du som selger en vare får penger på konto....men for den jobben skal de ha en sum av det du selger av totalsummen. Så hvordan vil du ha gjort det hvis selger en vare til 10,- men for at du skal ha pengene innen 1 time koster?, 1 døgn koster? Eller 5 dagers float? Skyve kostnaden på kunden? Eller ta det av egen lomme? Tviler på at aksjonærer i aktuelt firma vil godta å ta det på egen kappe....Er ihvertfall ikke slik der jeg jobber:-) PS, det er ingen godskriving av renter hvis du aksepterer å vente 5 dager fra du har solgt varen til du har pengene på konto, som noen nevnte så lett her. Det er "noen" andre som tar....
Du skyter godt over mål om du påstår at ingen som har postet i tråden her har peiling på penger inn og ut av butikk. Tvært om synes jeg ditt eget innlegg vitner om noe vag forståelse av hvordan dette fungerer. I det minste litt for vag til å være såpass bombastisk. ;)
Kredittkortselskapene tilbyr sine brukere en del tjenester som f.eks inntil 45 dagers kreditt, forsikringer og points. Dette tilbyr de for at brukerne skal foretrekke å bruke kredittkortet fremfor det vanlige bankkortet. Brukerne vil således søke å kjøpe tjenester hos tjenestetilbydere som godtar bruk av disse kortene.
Kredittkortselskapene har jo en kostnad i å tilby brukerne denne kreditten/forsikringen etc. Regningen for dette (+ egen margin) skyver de over på tjenestetilbyderne. Hvor mye de kan kreve (% av kjøpsverdi) avhenger av hvor atraktivt det er for brukerne å bruke kortet.
For tjenestetilbyderen (i denne diskusjonen, SAS) må man risikovurdere om kredittkortbrukeren vil gå et annet sted og handle om han ikke får bruke sitt foretrukne kort. Om man tror det er tilfelle vil man være villig til å betale kredittkortselskapet en avgift.
Sånn fungerer altså dynamikken. SAS prøver nå å vri denne dynamikken ved å skyve kostnadene (og mer til) tilbake igjen til kredittkortbrukeren. Det tror jeg ikke er en god idé. Men så vet ikke jeg om man kan spekulere i at det er rimeligere for SAS å få kundene til å kjøpe billetten sin hos f.eks Expedia, eller annen tredjepart, fremfor å betale avgiften til AmEx/Master etc. Men akkurat den delen av det vet jeg ingenting om. Det er det andre her som vet mer om, uten å ville si noe om det, tenker jeg.
Det har altså ingenting med aksjonærer som "godtar" å ta en kostnad på egen kappe. Det er tullball.
Beklager hvis noen følte seg tråkket på sine tær! Men vag forståelse om hvordan dette fungerer, vel den kjøper jeg ikke:-( Har relativt god erfaring med EMV folket der jeg er nå...
Alle kalle det tullball, vel dokumenter det bedre. EMV, håndterer store penger hver dag, penger og float er svært interessant hvis man vil tjene penger...Og hvis man er i den tror at points/boosts etc er gratis lunsj...ja da er mine tanker tullball.
Beklager hvis noen følte seg tråkket på sine tær! Men vag forståelse om hvordan dette fungerer, vel den kjøper jeg ikke:-( Har relativt god erfaring med EMV folket der jeg er nå...
Mulig du har en viss teknisk forståelse for hvordan dette går til, men hva med din forståelse om service, bedriftsøkonomi og markedsføring/kunderelasjoner? Hvis du har lest igjennom hele tråden så ser du at veldig mange her mener at SAS sine kostnader for kredittkortsbetalinger burde være inkludert i billettprisen, siden en rett og slett må regne med at det koster å drive butikk.
De aller fleste butikker eller andre selskaper tar ikke ekstra betalt når kunden velger å betale med kredittkort. For et "fullserviceselskap" som SAS, som i tillegg har fokusert ekstremt mye på at de er gebyrfrie i markedsføringen sin, så er det rett og slett pinlig å innføre en kredittkortsavgift. Og det blir jo ikke akkurat bedre av at denne er skyhøy sammenlignet med konkurrentene sine (i hvert fall for mange eller dyre billetter); de aller fleste har et fast gebyr, mens SAS skal ha hele 2.2 % av kjøpesummen.
Alle kalle det tullball, vel dokumenter det bedre. EMV, håndterer store penger hver dag, penger og float er svært interessant hvis man vil tjene penger...Og hvis man er i den tror at points/boosts etc er gratis lunsj...ja da er mine tanker tullball.
Det er ingen her inne som påstår at kredittkortsbetalinger ikke koster SAS noe. Hvor får du dette tøvet fra? Har du virkelig lest tråden?
Selvsagt koster det penger for SAS, men det er ikke det som er poenget her. Poenget er at SAS under veldig lang tid har markedsført seg selve som et gebyrfritt selskap, der prisen de markedsfører faktisk skal være den prisen du betaler. Når de plutselig endrer strategi så føler veldig mange seg lurt. Det går tydeligvis ikke å stole på SAS lenger og jeg blir ikke overrasket hvis vi de innfører et bagasjegebyr innen et år eller to. De ønsker jo tydeligvis å være en LCC istedet for et fullserviceselskap.
Kredittkortselskapene har jo en kostnad i å tilby brukerne denne kreditten/forsikringen etc. Regningen for dette (+ egen margin) skyver de over på tjenestetilbyderne. Hvor mye de kan kreve (% av kjøpsverdi) avhenger av hvor atraktivt det er for brukerne å bruke kortet.
OT, men renteinntekter fra kunder som ikke klarer å betale i tide er også en viktig inntektskilde for kredittkortselskapene. Det var forøvrig på dette punktet TRUMF Visa feilbudsjeterte og måtte redusere fra 3-2% bonus.
OT, men renteinntekter fra kunder som ikke klarer å betale i tide er også en viktig inntektskilde for kredittkortselskapene. Det var forøvrig på dette punktet TRUMF Visa feilbudsjeterte og måtte redusere fra 3-2% bonus.
Godt poeng.
Et annet spørsmål er jo om kredittkortselskapene kan leve med dette. Det truer jo forretningsmodellen deres. Greia er jo at det skal være gratis for forbruker og gi fordeler slik at denne krever å få bruke det som betalingsmiddel hos selger. Om det ikke lenger er gratis å bruke forsvinner mye av magien.
Vil de kunne sette hardt mot hardt? At %-gebyr på bruk er brudd på betingelsene og dermed ekskluderer SAS som brukersted? Eller er det blitt så mange franchise og mellomledd at det ikke lenger er mulig/interessant?
Mulig du har en viss teknisk forståelse for hvordan dette går til, men hva med din forståelse om service, bedriftsøkonomi og markedsføring/kunderelasjoner? Hvis du har lest igjennom hele tråden så ser du at veldig mange her mener at SAS sine kostnader for kredittkortsbetalinger burde være inkludert i billettprisen, siden en rett og slett må regne med at det koster å drive butikk.
De aller fleste butikker eller andre selskaper tar ikke ekstra betalt når kunden velger å betale med kredittkort. For et "fullserviceselskap" som SAS, som i tillegg har fokusert ekstremt mye på at de er gebyrfrie i markedsføringen sin, så er det rett og slett pinlig å innføre en kredittkortsavgift. Og det blir jo ikke akkurat bedre av at denne er skyhøy sammenlignet med konkurrentene sine (i hvert fall for mange eller dyre billetter); de aller fleste har et fast gebyr, mens SAS skal ha hele 2.2 % av kjøpesummen.
Kjerneproblemet er jo denne:
Hva betaler man egentlig med den flyprisen som SAS vil ha? Avvikling av betaling ma vaere inkludert. All disse gebyrer som gir ingen mer-verdi er ikke noe andre en pure ripp-off.
Og hvorfor skulle det koste ekstra a betale med en kredittkort? SAS sparer milliarder pa faktum at kundene kjöper pa nett og ikke kommer med sedler og mynter til kontorer. Eksakt av dette grunn vil man - dersom mulig - bare har kortbetalinger onboard. Og ingen tar seg en ekstra gebyr dersom man kjöper i lufta med CC. Men dersom du gjör det pa nett, sa skal det koste ekstra. Dette er rent idioti!!!
Jeg er spent a höre en svar fra alle disse selskaper, hvorfor det koster ingen gebyr dersom man handler med CC i lufta, samtidlig som de tar seg betalt for CC betaling av flybilletten.
DY tog ingen kreditkortavgift när jag beställde "Norwegian Bag" med Amex. Det ingick tom "free delivery"
Det ska bli intressant att se om Sverige & USA blir de enda länderna där SAS inte kommer införa kreditkortavgifter.
Tommy777
06-08-2012, 18:46
Jeg er ikke 100% oppdatert hvordan det fungerer i Norge for tiden, men jeg antar at det er omtrent samme set up som det er i USA. Drev en bedrift i Norge fra 2000-2006 som tok kredittkort, tror ikke mye har endret seg siden da naar det gjelder kost
Du har 2 eller maks 3 aktoerer som hjelper deg aa cleare betalinger via kredittkort. Banken din er en av dem, men de videreselger kun Visa MC og Discover via en merchant account.
Banken din tar seg betalt i samme prosentsatsen som det Visa, MC, Discover tar. (Amex er separat og banken har ingenting med Amex aa gjoere.) Det vil si at de videreselger kredittkortselskapenes tjeneste med et veldig lite paaslag, men det er inkludert i det totale kredittkortgebyret man betaler. Som nevnt tidligere i post #171 utgjoer dette 1.801% i gebyr for en mindre bedrift. I denne prisen, inkluderes terminaler, online systemer etc.
I tillegg KAN man benytte ett POS system, men de aller stoerste selskaper har egne loesninger for dette. Gebyrene for dette utgir ca. 0.1% av omsetningen her i huset, mens for stoerre bedrifter er det enda mindre.
Vi bruker Autorize.net som tar 2 cent per transaksjon og 10 dollar per mnd for aa benytte deres gateway.
Saa i realiteten er det maks 3 som skummer floeten av betalinger, men det er jo inkludert i den totale raten som betales.
Jeg satte i morges opp en ny merchant account for ett annet selskap jeg eier og spurte spesifikt om det du sier om clearing. Daglig batching er eneste alternativ, noe som betyr at dersom du betaler med kredittkort hos mitt selskap i dag, er beloepet tilgjengelig paa konto i morgen.
Saa hvor du har den 5 dagerssaken din, vet jeg ikke.
Uansett, du kan paastaa at du har peiling paa hva du snakker om, men realiteten er at en stoerre bedrift med store transaksjoner har bedre priser enn hva jeg henviser til over, jeg tipper at SAS sine reelle kostnader ligger rundt 1,3-1,4% maks i snitt i de landene de krever inn penger.
Det er ihvertfall harde, dokumenterte facts.
Men som andre sier, er det slett ikke denne loegnen som er det som er mest irriterende med det SAS her gjoer.
For det foerste diskriminerer de spesifikke markeder, i tillegg gaar de fortsatt ut med en haug bollocks at "alt er inkludert hos oss, 0,- gebyr.
Jeg er en av 60+ bedrifter i en kjede hvor vi har avtale med "Elavon" om clearing for kredittkort. Vår lille kjede som omsetter for 400 mill. i året har en avtale på om jeg husker rett 1,75% på Visa og Mastercard og 2,25% på Diners. Vi tar også JCB til samme rate som Diners, men hvem har vel det.
Når vår kjede får såpass bra sats, burde SAS fått en vesentlig bedre sats da de har en enormt mye større omsetning enn oss, samt at de har vesentlig større andel transaksjoner via kredittkort enn det vi har.
Har netop bestilt rejse hos Startour/Fritidsrejser og her tager de også gebyr (som iflg dem selv dækker omkostningerne) ved betaling med kreditkort.
Brug af AMEX f.eks. koster 1,4%
Hvordan SAS kan komme frem til 2,2% er mig en gåde og lugter langt væk af at de vil forsøge at tjene på dette gebyr.
Startour tilbyder (naturligvis) at betaling med deres eget co-brandede kort er gratis - nogen som jeg vil blive meget skuffet over, hvis det ikke bliver tilfældet hos SAS.
Commuter
06-08-2012, 21:51
Folkens, vi bommer veldig på issuet her (selv om det er morsomt å lese hvordan denne bransjen fungerer, og vil gjerne lese videre om det i en annen tråd!).. Jeg bryr meg midt i ryggen om jeg betaler 10 kroner, 50% eller får betale med kredittkort "gratis". Og vi vet alle at gebyrer aldri reflekterer de faktiske kostnadene et selskap har - dette er bare en måte å legitimere gebyrene (Hvis ikke er Ryanair elendig på forhandlinger når man ser prisøkningene på f.eks. bagasje.)
Problemstillingen her er at SK velger å gå helt bort fra det brandet de har indoktrinert hos sine eksisterende og potensielle kunder, samtidig som de hevder at produktet og brandet er uendret.
Jeg foretrekker SAS grunnet en totalopplevelse. Tiltak som popups for å selge ekstra bagasje og kredittkortgebyr fjerner en del av differensieringen fra andre LCC'er, og vil samtidig gjøre at ulempen ved å velge en LCC oppleves som mindre. Mulig oppsiden i dette gebyret er betydelig for SK, men for meg er det en forringelse av bestillingsprosessen - uavhengig av om beløpet reflekterer faktiske kostnader eller ikke.
Fly med oss
06-08-2012, 22:05
Jeg foretrekker SAS grunnet en totalopplevelse. Tiltak som popups for å selge ekstra bagasje og kredittkortgebyr fjerner en del av differensieringen fra andre LCC'er, og vil samtidig gjøre at ulempen ved å velge en LCC oppleves som mindre. Mulig oppsiden i dette gebyret er betydelig for SK, men for meg er det en forringelse av bestillingsprosessen - uavhengig av om beløpet reflekterer faktiske kostnader eller ikke.
:up: Jeg kunne ikke vært mer enig. Dette handler om hvordan man oppfatter SAS, og akkurat nå oppfatter mange at dette er kultent gjort (ja, kultent er et ord, og det burde brukes oftere!).
Og når SAS sier at dette er en kostnad de ikke har kontroll over, så blir det som å strø salt i såret. Hva med noe så banalt som bagasjelapper som man kan forsyne seg fritt med på flyplassene? Har SAS kontroll over denne kostnaden? Nei... Da burde de kanskje begynne å ta seg betalt, fordi det er tross alt frivillig å ta en bagasjelapp. Man kan faktisk velge å kjøpe en skinnlapp på Morris før man drar til flyplassen.
Dette handler om hva SAS ønsker å tilby sine passasjerer. Men nå er vel ikke siste ord sagt her, så det er bare å vente på den kommende, detaljerte utmeldingen.
SudCaravelle
06-08-2012, 22:42
Folkens, vi bommer veldig på issuet her (selv om det er morsomt å lese hvordan denne bransjen fungerer, og vil gjerne lese videre om det i en annen tråd!).. Jeg bryr meg midt i ryggen om jeg betaler 10 kroner, 50% eller får betale med kredittkort "gratis". Og vi vet alle at gebyrer aldri reflekterer de faktiske kostnadene et selskap har - dette er bare en måte å legitimere gebyrene (Hvis ikke er Ryanair elendig på forhandlinger når man ser prisøkningene på f.eks. bagasje.)
Problemstillingen her er at SK velger å gå helt bort fra det brandet de har indoktrinert hos sine eksisterende og potensielle kunder, samtidig som de hevder at produktet og brandet er uendret.
Spot on, er det ikke det man sier?
Vem vet..Lufthansa Group, Air France/KLM, British Airways, Finnair etc kanske följer efter SAS och snart också inför kreditkortavgifter i Norge? Samtliga nämda bolag har väl redan kreditkortavgift i flertalet västländer i Europa? Jag skulle inte bli förvånad...
Vem vet..Lufthansa Group, Air France/KLM, British Airways, Finnair etc kanske följer efter SAS och snart också inför kreditkortavgifter i Norge? Samtliga nämda bolag har väl redan kreditkortavgift i flertalet västländer i Europa? Jag skulle inte bli förvånad...
Air France/KLM har hatt dette i mange år også i Norge.
Det SAS selger på sine sider får du på en "SAS-billett", SAS står for innkreving av betalingen på det og får utgifter; ergo vil de nok ha samme "avgifter". Har også vært tidligere nevnt ifbm. alle de forskjellige selskapene wf.no selger