PDA

View Full Version : Noen tanker rundt First class priser


Bizflyer
25-07-2012, 11:59
Ettersom det er trekning i Viking Lotto i dag, og jeg har ryddet plass på kontoen til 118 millioner kroner, må jeg jo begynne å tenke på hvordan jeg skal bruke dem.

Foreløpig har jeg kommet frem til at jeg skal sløse bort 18 millioner, og sette 100 på konto og leve av rentene.

I forbindelse med sløsingen kom jeg til å sjekke litt First class priser. Jeg sjekket priser fra Norge til Bangkok og får opp følgende:

Lufthansen NOK 70 000,-
Swiss NOK 50 000,-
Thai NOK 34 000,-

Dvs Lufthansen er dobbelt så dyr som Thai. Ok, servicen er nok bedre hos LH, men stolen/sengen er vel omtrent like grei.
Swiss har vel omtrent like bra service som LH tror jeg. Og da kan man vel konkludere med at differansen mellom LX og LH må være inngangsbilletten til First Class terminalen. LX har jo ikke noe lignende.

Litt merkelig med forskjellen mellom LX og LH ettersom det er "samme selskap"? Finnes det virkelig et marked for 8 seter på hver avgang LH gjør på IC? Til de prisene mener jeg. Eller er det her som ellers at enkelte store selskaper har veldig store rabatter på F billetter?

Ja, jeg bare lurer litt jeg!

BF:fly

AN0510
25-07-2012, 12:10
Hadde det ikke vært et marked hadde de vel ikke hatt F? Nå vet jeg ikke hvor stor prosent av F pax som faktisk betaler full pris, tipper det ikke er mange.
8 seter er ikke mye,mange selskaper har mer enn det.

GinTonic
25-07-2012, 12:18
Leste for litt siden i Wall Street Journal at i USA er det så få som 1/4 av de reisende som faktisk betaler for First, resten reiser på plastikk og poeng.

LN-FHU
25-07-2012, 12:42
Du får jo tilgang til FCT med LX F......

Bizflyer
25-07-2012, 12:50
Du får jo tilgang til FCT med LX F......

Ja, hvis du tar omveien via FRA! :o

LN-FHU
25-07-2012, 12:53
Ja, hvis du tar omveien via FRA! :o

Hvilke andre plasser har LH FCT som du påpeker er forskjellen i ditt første innlegg......? :p

Dag Viking
25-07-2012, 12:59
Dvs Lufthansen er dobbelt så dyr som Thai. Ok, servicen er nok bedre hos LH, men stolen/sengen er vel omtrent like grei.
Swiss har vel omtrent like bra service som LH tror jeg. Og da kan man vel konkludere med at differansen mellom LX og LH må være inngangsbilletten til First Class terminalen. LX har jo ikke noe lignende.



Swiss er da mye bedre enn Lufthansa både i F og intraeuropeisk C!
FCL/FCT til lufthansa er selvsagt bedre enn FCL i ZRH, men da er det jo bare å stoppe i Frankfurt på vei til Zurich.

Kanskje Swiss priser seg lavere for å konkurrere i et marked der de rutenettverks-messig er underlegne f.eks. Lufthansa og British Airways?

Hypern
25-07-2012, 13:24
Leste for litt siden i Wall Street Journal at i USA er det så få som 1/4 av de reisende som faktisk betaler for First, resten reiser på plastikk og poeng.

Er vel snakk om domestic F det der. Sånn som domestic F i USA er priset forstår jeg at det er få som betaler for det og at det derfor er et oppgraderingsprodukt for folk med kort av edelt metall. Cash oppgradering ved gate er heller ikke uvanlig. Setet er dog bedre enn intraeuropeisk biz med 2+2 config på fly som ikke er widebody og bedre benplass. For å si det sånn jeg hoppet glatt på 225 USD for domestic F LAX-HNL etter å ha vært i monkeyclass de siste 24 timene... Dette med Delta. Crewet var veldig bra også og insisterte på en ny øl så fort boksen var tømt. Skapte også litt forvirring hos crewet da de ikke hadde fått beskjed fra gate om at jeg hadde kjøpt oppgradering, men gateagenten kom ned og fikk klarhet i det hele. De sa ironisk etterpå at jeg skapte kluss i opplegget deres.

Uansett prisene for interkontinental F er ikke verdt selv om jeg hadde hatt penger.

AirbusTrond
25-07-2012, 13:48
Uansett prisene for interkontinental F er ikke verdt selv om jeg hadde hatt penger.

Det er vel det som er poenget. Det er helt andre vuderinger enn "pris i forhold til kvalitet" som er avgjørende for valget - de normale mekanismene i markedet har opphørt å fungere, fordi man neppe med normal vurderingsevne kan si at det er "verdt" å betale 20.000 kr mer hos det ene selskapet i forhold til det andre.

Dag Viking
25-07-2012, 13:54
Uansett prisene for interkontinental F er ikke verdt selv om jeg hadde hatt penger.

Det samme er det nok mange som sier om business-klasse. Om ting er verdt det eller ikke, er en indivduell preferanse og jo mer penger man har, jo flere dyre ting føles "verdt det".

Dette temaet har vært diskutert mange ganger før, og konklusjonen var vel at få betaler F av egen lomme. Noen har avtaler der jobben betaler F, noen som flyr veldig mye har avtaler der de blir oppgradert mot å kjøpe full business, noen oppgraderer på poeng, noen heldige får en op-up, noen er i familie med kapteinen og en del er på bonusreise.

GinTonic
25-07-2012, 15:03
Er vel snakk om domestic F det der.

Denne reportasjen fra WSJ påstår at flere amerikanske flyselskaper kommer til å fase ut First. Blant annet vil AA redusere antall F seter med opptil 90% på longhaul overseas, nettopp fordi 3/4 pax ikke betaler og gjør derfor F til et lite lønnsomt produkt.

Kilde: http://live.wsj.com/video/say-goodbye-to-first-class-on-us-airlines/3A3215ED-F2DC-42CD-840F-AB06C6D2B055.html?mod=e2tw#!3A3215ED-F2DC-42CD-840F-AB06C6D2B055

Bizflyer
25-07-2012, 15:15
Denne reportasjen fra WSJ påstår at flere amerikanske flyselskaper kommer til å fase ut First. Blant annet vil AA redusere antall F seter med opptil 90% på longhaul overseas, nettopp fordi 3/4 pax ikke betaler og gjør derfor F til et lite lønnsomt produkt.

Kilde: http://live.wsj.com/video/say-goodbye-to-first-class-on-us-airlines/3A3215ED-F2DC-42CD-840F-AB06C6D2B055.html?mod=e2tw#!3A3215ED-F2DC-42CD-840F-AB06C6D2B055

LH har jo også annonsert at de vil redusere ruter med tilbud om F klasse. Så det det er nok flere som sliter med å gjøre F lønnsom.

Islending
25-07-2012, 15:31
Swiss postet dette bildet på facebook siden deres en stund tilbake:

https://twitter.com/SnoopDogg/status/217443616556204033

Jeg tror han betaler fullpris... ;)

SudCaravelle
25-07-2012, 15:33
Swiss postet dette bildet på facebook siden deres en stund tilbake:

https://twitter.com/SnoopDogg/status/217443616556204033

Jeg tror han betaler fullpris... ;)

Stakkars, de har jo satt han i gammel first :wow:

Utflyttet
25-07-2012, 16:03
Uansett prisene for interkontinental F er ikke verdt selv om jeg hadde hatt penger.


Det kommer vel an på hvor mye penger jeg hadde hatt.

-A

ex_trd
25-07-2012, 16:05
Stakkars, de har jo satt han i gammel first :wow:

ZRH-LAX går jo med A340 :)

Robbiedeluxe
25-07-2012, 16:06
Flere konsernsjefer og styremedlemmer får dekket F, så ja - det finnes de som betaler for dette.

Av egen lomme derimot? Not so much.

ex_trd
25-07-2012, 16:08
Klart jeg ville kjøpt F av egen lomme om jeg var god for hundretalls av millioner og pengene rant inn i strie strømmer. Det er veldig, veldig mange svært rike mennesker i den store verden som har råd til det, la oss nå ikke dvele så veldig mye over dét.

SQ 777
25-07-2012, 16:22
Tok en titt på hva LH tar i F til SYD. Joda, vet de ikke flyr dit, men deres pris i kombi med andre. Hele kr. 121.000 :wow:

GinTonic
25-07-2012, 16:23
En annen interessant trend, som WSJ reportasjen og påpeker, er de nye 3-klasse konfigurasjonene med C, Y+ og Y. Noe som betyr at betalingsviljen har gått betraktelig opp blant apekatter, men betraktelig ned i high-end markedet hvor de med høy betalingsvilje nøyer seg med å reise i C.

Chriscross
25-07-2012, 18:23
Men hele denne diskusjonen er nå irrelevant for Bizflyer for jeg leverte akkurat en kupong etter å ha snakket med han Alf i Verdal. Lover å spandere F på deg når rekken har gått inn, men det blir bare TG. :p

SQ 777
25-07-2012, 18:26
TG 380 i F blir vel ok? Skal selv teste den ut over nyåret...

Dag Viking
25-07-2012, 18:42
TG 380 i F blir vel ok? Skal selv teste den ut over nyåret...

Thai er Thai, hjelper ikke med fancy suiter :D

Utflyttet
25-07-2012, 22:09
En annen interessant trend, som WSJ reportasjen og påpeker, er de nye 3-klasse konfigurasjonene med C, Y+ og Y. Noe som betyr at betalingsviljen har gått betraktelig opp blant apekatter, men betraktelig ned i high-end markedet hvor de med høy betalingsvilje nøyer seg med å reise i C.


Om du ser tilbake 10-15 år, og sammenligner datidens F mot nåtidens C hos feks SQ, QR (spesielt 77W) og en del andre, hvilket produkt ville du valgt?

Det er litt "the king is dead, long live the king" over dette. C når er den nye F for mange formål. Selskapene har fått trimmet av mye "ekstra" fra F, kaller det C, men for alle formål er det en ny og mer pragmatisk tilnæring til F-klasse.

-A

RSL
25-07-2012, 22:47
Om du ser tilbake 10-15 år, og sammenligner datidens F mot nåtidens C hos feks SQ, QR (spesielt 77W) og en del andre, hvilket produkt ville du valgt?


Er ikke helt enig, vel har setene i C blitt bedre, men mykproduktet i C har vel ikke akkurat blitt så mye bedre. For meg er god service en mye bedre grunn til å velge C enn et stort sete med en stor flatskjerm.

Robbiedeluxe
25-07-2012, 23:37
Tror effektivitet er ordet. Dagens premium-passasjerer setter nok mer pris på at ting skal gå raskt og effektivt, fremfor glamorøst som det kanskje var i gamle dager.

Tosze
25-07-2012, 23:55
Daaamn, så mye gøy man kan gjøre med mye penger.. :(

Bizflyer
26-07-2012, 00:21
Men hele denne diskusjonen er nå irrelevant for Bizflyer for jeg leverte akkurat en kupong etter å ha snakket med han Alf i Verdal. Lover å spandere F på deg når rekken har gått inn, men det blir bare TG. :p

Shittpåmmfritt! Det ble jo bare 2,5 mill i kveld. Det holder jo knapt til et par F billetter hos Thai jo!!^_^

I mange tilfeller er jeg enig i at C er mer enn godt nok, og skulle jeg betalt med egne penger uten å gjøre en veeeeeldig god deal, hadde jeg nok ikke brukt pengene på det. Men det er jo klart at å være en av få i en 8 seters F kabin kontra 1 av 99 i en C kabin utgjør jo en viss forskjell. Og som det sies er det jo mange C klasser rundt forbi som har fått et godt produkt.

Min erfaring er uansett at sove godt ombord på fly gjør man ikke uansett hvilken klasse man sover i. (Ja kanskje bortsett fra en bizjet hvor man har en egen seng.) Senga hjemme er uansett best!

BF:cool2

Tommy777
26-07-2012, 00:24
Det er fortsatt en rekke markeder som har meget god etterspoersel etter F. Det har vaert limbo paa dette lenge. Naar det er daarlige tider, tar LH ut seter i F og kjoerer kun C, det gjorde de etter 9/11. Saa ble alle flyene utstyrt med F da etterspoerselen tok seg opp.

AA har nylig investert i ett helt nytt F konsept med nye seter paa 77W. Saa selv om de tar ut setene paa 772 (som gaar mye til soeramerika) vil F fortsatt vaere i portefoeljen. Det samme gjelder CO dba UA. Analysen sier at det fortsatt er behov og etterspoersel for F saa man beholder det.

Naar krisen er over om noen aar, vil etterspoerselen igjen melde seg og da gjelder det aa vaere klar.

Foroeverig er ikke akkurat 10K USD et avsindig beloep aa betale for en flybillett. Her ligger C billetter til Singapore paa rundt 6-7K, steget opp til F blir da forsvinnende lite

Fnate
26-07-2012, 00:28
Synes LH priser seg altfor høyt i F. Men det blir jo alltid et definisjonsspørsmål. Får de solgt er det jo ikke for høyt. Sammenligner man derimot med konkurransen så er det altfor høyt.

Fløy F med BA til LAX igår. Var en plass ledig av 14 (om ikke jeg tar feil). Jeg hadde oppgradert for poeng. Bak meg satt Jan Thomas og Kristoffer, jeg tviler på at de heller hadde bladd opp full betalt F. Men det var flere andre der som tilsynelatende var betalende. Om magefølelsen stemmer sier jeg 50/50.

Fredrik KH
26-07-2012, 01:21
Men så er det jo 2 vidt forskellige ting om en privatperson skal kjøpe en F billett eller om et selskap skal betale en F billett, hvertfall i dette syke landet som vi bor i som skal ha oss til å betale halve lønna i skatt før du kan bruke noe av inntekta på en reise.

Tommy777
26-07-2012, 13:31
Min erfaring er uansett at sove godt ombord på fly gjør man ikke uansett hvilken klasse man sover i. (Ja kanskje bortsett fra en bizjet hvor man har en egen seng.) Senga hjemme er uansett best!

BF:cool2

Det er jo en grunn til at diverse selskaper bruker milliarder paa flate senger.

Jeg sover daarlig i SAS, Lufthansa og Swiss sine nedoverbakkeseter, mens jeg sover veldig godt i United's C og BAs C. Er det flatt, faar jeg somoftes sove dersom flighten er over natt. Er jeg sliten, sover jeg godt paa dagen ogsaa.

Islending
26-07-2012, 17:14
Det er jo en grunn til at diverse selskaper bruker milliarder paa flate senger.

Jeg sover daarlig i SAS, Lufthansa og Swiss sine nedoverbakkeseter, mens jeg sover veldig godt i United's C og BAs C. Er det flatt, faar jeg somoftes sove dersom flighten er over natt. Er jeg sliten, sover jeg godt paa dagen ogsaa.

Swiss har jo fått nye flate seter i C... De ser veldig behagelige ut. :)

ex_trd
26-07-2012, 17:46
Swiss har jo fått nye flate seter i C... De ser veldig behagelige ut. :)

Hatt noen flighter med disse, synes ikke de er på høyde med NZ/TK/NH/OZ/SQ sine flate produkter, men absolutt akseptabelt er det, og en stor forbedring fra gamle C.

Someone
27-07-2012, 16:45
Moderator

Diskusjonen om skattenivået på inntekter i USA er flyttet til NoFlyZone

/Moderator

robertaas
27-07-2012, 17:30
Nesten alle som flyr F og C betaler etter hva jeg skjønner ikke for sine billetter selv. Så om de skal velge C eller F kommer ann på hva de klarer få andre til å betale.

rosinbolle
27-07-2012, 19:49
Litt OT,
men når du først har over 120 mill. kr, da kan du vel spandere deg en tur med
Lufthansa Private Jet. Tur/retur OSL-FRA blir vel "bare" 27 000 euro :)

http://www.lufthansa-private-jet.com/#/en/home/

Da er alt inkludert, ingen skjulte kredittkortavgifter eller BOB ombord.
Limmo til og fra hus er her inkludert *se under*, og tilgang til FCT dersom man har videre
connections i First.

Man kan også ta med 6 gjester kostnadsfritt, så her snakker vi om lavpris ;)

Fnate
27-07-2012, 20:00
Nesten alle som flyr F og C betaler etter hva jeg skjønner ikke for sine billetter selv. Så om de skal velge C eller F kommer ann på hva de klarer få andre til å betale.

Kverulering kanskje, men jeg hadde inntrykket av at det var et sterkt økende marked for leisure C-klasse billetter. F er nok noe helt annet, selvfølgelig.

Slik jeg forstod det er det leisure reisende som kompenserer for strammere reisebudsjetter hos de store selskapene. Med forbehold om at jeg er en skroting og har misforstått, selvfølgelig.

Tommy777
29-07-2012, 00:57
Nesten alle som flyr F og C betaler etter hva jeg skjønner ikke for sine billetter selv. Så om de skal velge C eller F kommer ann på hva de klarer få andre til å betale.

Da skjønner du ingenting ;)

På dette forumet alene finnes det en haug med folk dom betaler for sine egne C billetter, noen også F. Jeg flyr ikke bak gardina på intercont, ferdig med det og jeg kjøper minst to t/r i året i C selv. Kampanjer på sommeren og rundt jul koster ca 2300 USD t/r USA -Europa. Slett ingen upris, særlig med de økonomiprisene vi ser på sommeren

Tommy777
29-07-2012, 01:01
Kverulering kanskje, men jeg hadde inntrykket av at det var et sterkt økende marked for leisure C-klasse billetter. F er nok noe helt annet, selvfølgelig.

Slik jeg forstod det er det leisure reisende som kompenserer for strammere reisebudsjetter hos de store selskapene. Med forbehold om at jeg er en skroting og har misforstått, selvfølgelig.

Tror du har orden på sysakene ;)

I sommer har vi sett F fra rundt 3k t/r USA, noe som slett ikke er noe upris. Mange av de store feriene som Thanksgiving og jul har slike F priser hos UA, LX og LH

Discus
29-07-2012, 17:12
Da skjønner du ingenting ;)
På dette forumet alene finnes det en haug med folk dom betaler for sine egne C billetter, noen også F. Jeg flyr ikke bak gardina på intercont, ferdig med det og jeg kjøper minst to t/r i året i C selv. Kampanjer på sommeren og rundt jul koster ca 2300 USD t/r USA -Europa. Slett ingen upris, særlig med de økonomiprisene vi ser på sommeren

Og så er det nok en drøss som har en litt fleksibel arbeidsgiver som betaler Y/Y+, men lar meg booke i C mot at jeg betaler mellomlegget selv (evt. oppgraderer med poeng). Det finnes tidvis et meget godt utvalg av muligheter for å komme seg foran gardina. Noen ganger koster det litt, men kost/nytte er for meg ofte helt grei.

robertaas
29-07-2012, 17:53
Da skjønner du ingenting ;)

På dette forumet alene finnes det en haug med folk dom betaler for sine egne C billetter, noen også F.Utfordringen er vel hvor stor denne "haugen" er. Jeg har null tro på at de som frekventerer dette forumet er representative for flykundene i Norge.

Fnate
29-07-2012, 18:26
Utfordringen er vel hvor stor denne "haugen" er. Jeg har null tro på at de som frekventerer dette forumet er representative for flykundene i Norge.

Haugen er nok ikke så liten. Jeg har gravd litt i hodet og kommer frem til at jeg har lest dette i flyselskapers investorpresentasjoner. BA ihvertfall.

BårdK
04-08-2012, 00:48
Satt i går sammen med en amerikaner OSL-LHR som hadde betalt $12K tur retur OSL-YTO med første klasse BA mellom LHR og YTO. Han syntes det var dyrt, men hadde ikke noen tanker på forskjellen i pris/komfort mellom biz og første klasse. Ironisk nok ble jeg oppgradert til første klasse selv LHR-BOS, må være fordi jeg de muligens ser meg som prospektiv BA-kunde (er bronze men blir silver ila. august). Kort på tur på rundt 6 timer, men ikka f om jeg hadde betalt selv. Til det er forskjellen mellom biz og første klasse for marginal.