PDA

View Full Version : OneWorld loyalitetsprogram?


Tosze
24-07-2012, 04:28
Hei, reiser til Australia i februar med Qantas og BA og lurer rett og slett hvilket loyalitetsprogram jeg burde velge blandt OneWorld medlemmene? Har tenkt på Finnair siden jeg får registrert reiser fra FlyBe. Men har også forstått det slik at det er mye ekstra å tjene hos AA? Takker på forhånd :)

Mjolnir
24-07-2012, 05:32
Har gjort noen sammenligninger og kommet fram til at AA er blant de beste i klassen på å gi 100% opptjening på billige billetter, spesielt hos de mest aktuelle selskapene for oss nordmenn. De har til gjengjeld 0% opptjening hos enkelte mer eksotiske selskap.

Discus
24-07-2012, 13:03
Man bør også se på status-nivåer (dersom det er aktuelt at man oppnår det), uttak av poeng (turer eller upgrades), varighet av oppsparte poeng m.m.

(Husk at BA har "house-hold-account" hvis dere reiser flere i samme familie.)

jameson82
24-07-2012, 13:07
er vel også en viss fare for at AA blir oppkjøpt av ett selskap i en annen allianse

chrisljo
24-07-2012, 13:26
Hvis AA blir fusjonerer med uS Airways vil de nye selskapet sannsynlig bli i OneWorld.

Var et sitat fra sjefen i US Airways som jeg ikke finner akkurat nå.

Chriscross
24-07-2012, 13:58
Gir AA 100% i Ay økonomi? Hvis ikke vil jeg anbefale BA. Litt kreativ routing til Vest-kysten av USA i CW eller AA business, og du har sølv. Dette gir lounge for deg og en gjest, 100% bonus. Veldig enkelt og rimelig å oppgradere fra Y+ til CW. Saver Awards i Europa gir også god valuta for pengene i CE.

Tosze
24-07-2012, 16:26
Vi er 4 stk som reiser sammen, det er altså mulig å få alle registrert på samme konto?

Chriscross
24-07-2012, 22:09
Vi er 4 stk som reiser sammen, det er altså mulig å få alle registrert på samme konto?

Om dere er i familie, så ja.

Mjolnir
25-07-2012, 03:32
Gir AA 100% i Ay økonomi?

Ja. Vil si det er den viktigste fordelen hos AA vs BA. Hvis man bor i Norge, spesielt ved OSL, kan det fort være en stor fordel. Får kanskje presisere som andre nevner at det så klart fins andre ting som bør vurderes like nøye (så man ikke blir tillagt noen agenda :stir ).

Tosze
25-07-2012, 05:26
er det mulig å få alle i familiens miles som blir tjent opp på turen, registrert på AA-kontoen?

Tommy777
25-07-2012, 15:25
er det mulig å få alle i familiens miles som blir tjent opp på turen, registrert på AA-kontoen?

Nei, bare BA har familiemedlemskap

Chriscross
25-07-2012, 18:27
Går det å oppgradere fra eco+ til CW med AA miles, og hva koster det i tilfelle?

Tosze
25-07-2012, 20:40
Ja. Vil si det er den viktigste fordelen hos AA vs BA. Hvis man bor i Norge, spesielt ved OSL, kan det fort være en stor fordel. Får kanskje presisere som andre nevner at det så klart fins andre ting som bør vurderes like nøye (så man ikke blir tillagt noen agenda :stir ).

Nei, bare BA har familiemedlemskap

Et lite dilemma her da. Vi er 4 stk i familie som reiser til melbourne med Qantas og British Airways.

Tosze
26-07-2012, 12:01
Vil jeg da kunne registrere alle i familiens poeng på en personlig konto som jeg kan bruke på biletter til en person?

Tommy777
26-07-2012, 13:14
Et lite dilemma her da. Vi er 4 stk i familie som reiser til melbourne med Qantas og British Airways.

Naa er dette en BA ting som ingen andre av mainstreamprogrammene har. Du faar selv avgjoere om familiemedlemskap er det som er mest viktig for hvor du skal vaere medlem. For meg er dette langt fra viktigst. Det aa melde seg inn og avgjoere sin bonusopptjeningsstrategi paa bakgrunn av en enkeltreise, er i etter min mening ganske saa haaploest.

Vil jeg da kunne registrere alle i familiens poeng på en personlig konto som jeg kan bruke på biletter til en person?

Opptjening i bonusprogrammer (bortsett fra BA) er personlig. Du kan kun sette poenger for deg selv paa din konto Du kan flytte poeng mellom kontoer hos noen selskaper, men det tar selskapene gebyrer for. Jeg tror du boer lese litt paa BA og AAs sider om opptjening, status, medlemsvilkaar etc. og deretter komme tilbake med evt. spoersmaal. Det er utrolig vanskelig aa svare paa bakgrunn av de dataene du her gir.

Sparer deg litt google tid:

http://www.britishairways.com/travel/about-the-club/public/en_gb

http://www.aa.com/AAdvantage/aadvantageHomeAccess.do?anchorLocation=DirectURL&title=aadvantage



Går det å oppgradere fra eco+ til CW med AA miles, og hva koster det i tilfelle?

Enkelte bookingklasser, ja. http://www.aa.com/i18n/utility/jba-upgrade-award-reservations.jsp