PDA

View Full Version : Visum til Vietnam


MisterOlsen
23-07-2012, 10:50
Hei,

er det noen her som erfaring med visum til Vietnam?

Vi skal krysse landgrensen fra Kambodsja til Vietnam med buss. Trenger vi nordmenn å ha skaffet oss visum på forhånd hos ambassaden da, eller får vi det på den grensestasjonen?
Noen steder står det at vi trenger visum på forhånd, og andre steder står det at vi får det når vi kommer dit.

Leser litt frem og tilbake på nettet, og får egentlig ikke noe klart svar fra den vietnamesiske ambassaden i Oslo.

ute_til_lunsj
23-07-2012, 10:54
Hei.
Inntil 15 dager er visumfritt for nordmenn.
Spennende land å besøke, god tur!

http://www.norway.org.vn/Norsk/vietnam/reise/innreise/

MisterOlsen
23-07-2012, 11:24
Takk for svar.

Men jeg har hørt rykter om at dette gjelder kun ved ankomst på større flyplasser med internasjonale flygninger. Det stemmer kanskje ikke?

Superhai
23-07-2012, 11:51
15 dager er uten visum.

Du kan også få visa-on-arrival på flyplassene SGN, HAN, DAD hvis du har et korrekt utstedt godkjennelses-brev, da kan du være der 30 dager som turist.

jann787
23-07-2012, 13:32
...videre, bør du ha med deg retur flybillett eller billetter som viser til at du reiser fra landet innen visum-fri perioden (15 dager). Var i landet for to somrer siden, ved pass kontrollen var de ganske strengt på det der (vet ikke om noen andre som har opplevd det samme som meg...). Men landet er kjempefint som turist må, særlig i sør-delen langs strendene. Prøv også gjerne ut matretten som kalles for "nem" (grillet "nem"), anbefales.

Sondbjo
23-07-2012, 14:22
...videre, bør du ha med deg retur flybillett eller billetter som viser til at du reiser fra landet innen visum-fri perioden (15 dager). Var i landet for to somrer siden, ved pass kontrollen var de ganske strengt på det der (vet ikke om noen andre som har opplevd det samme som meg...). Men landet er kjempefint som turist må, særlig i sør-delen langs strendene. Prøv også gjerne ut matretten som kalles for "nem" (grillet "nem"), anbefales.

Jo han som satt i Ho Chi Minh sjekket at jeg hadde retur billet. Han ville se den, det hjalp ikke at jeg sa at jeg hadde det. Jeg er glad jeg skrev den ut før jeg kom dit. :)

Tommy777
23-07-2012, 14:32
Jo han som satt i Ho Chi Minh sjekket at jeg hadde retur billet. Han ville se den, det hjalp ikke at jeg sa at jeg hadde det. Jeg er glad jeg skrev den ut før jeg kom dit. :)

Det kan mao variere. Ingen sa noe som helst da vi gikk igjennom passkontrollen da vi var der i fjor. (Saigon)

Jeg skriver aldri slikt ut, men har det tilgjengelig på iPad just in case.

ostis
23-07-2012, 14:49
Var där nu i Mars, flög visserligen in och ut, men gjorde misstaget att boka så vi var där 17 dagar. Men gick fint det också, ingen kommentar när vi skulle resa ut. (tänkte om du kanske skulle göra samma misstag så kan det vara bra att veta^^)

akira
23-07-2012, 20:54
15 dager er 15 dager. Var du der i 17 dager, så var du heldig. Tenker seg at Vietnam ikke er landet du har lyst til å sitte fast i.

ostis
23-07-2012, 22:07
15 dager er 15 dager. Var du der i 17 dager, så var du heldig. Tenker seg at Vietnam ikke er landet du har lyst til å sitte fast i.

Läste om många som klarat sig med några dagar extra, några fick böta några dollar bara. Så verkar inte vara så farligt med overstay där.

MisterOlsen
24-07-2012, 11:24
Man bør vel generelt ikke basere seg på at det ikke virker farlig med overstay i Vietnam (eller annet land)... Plutselig så møter du på noen som tar reglene veldig seriøst, og da kan du være i deep shit.