Log in

View Full Version : Dornier flybåt på Hamar 1945

Tertit54
22-07-2012, 22:23
Har kommet over et bilde hvor digitalmuseum ønsker mere info.
Bildet er tatt på Hamar havn 8 mai 1945 av en Dornier 24(T ?) som landet der for å overgi seg.
Både museumet og jeg ønsker å vite mere om dette og om hva flyets , og mannskapets, videre skjebne ble.

[http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/602554_10151141708537316_621537969_n.jpg

Håper det er noen av dere som kan finne ut noe mere om dette og gi meg noen tips om hvor jeg skal lete.

vingtor
23-07-2012, 10:26
Jeg tviler på at denne bildet er tatt 8. mai, men heller noe senere.

To hvite, og avvæpnede (som på bildet) Do 24 var sommeren 1945 under alliert kommando, men fløyet av tyske mannskaper for å bistå 333 skvadron med hjemflyving av tyske soldater. Det er skrevet utførlig om dette i et tysk tidsskrift (husker ikke hvilket), artikkelen er også oversatt til engelsk og publisert av det britiske tidsskriftet Aeroplane. Jeg har begge artiklene annensteds.

Nils

Tertit54
23-07-2012, 17:21
Jeg synes også det er litt rart at Dornieren allerede 8 mai var uten nazi dekaler, men allikevel er det litt rart at den var på Hamar den sommeren.
Hjemflyging av tyske soldater skjedde vel stort sett fra Oslo området ?

Men jeg skal prøve å høre med noen "gamle" fra Hamar om de husker mere om dette.

Tertit54
26-07-2012, 16:00
Da er histroien om dette flyet forsåvidt oppklart.

http://www.ostlendingen.no/hamar-dagblad/flyet-fraktet-mineryddere-1.7457270

Det var nok ikke bare mineryddere den fløy, men også en del turer til Tyskland med retur av tyske soldater.
To slike Dornier maskiner ble operert av RAF med Luftwaffe besetninger frem til 1947. Da ble de tilbudt det norske flyvåpenet, som ikke hadde penger til å kjøpe dem. Begge flyene ble deretter slept ut fra Moss og senket i Oslo fjorden .antagelig sommeren 1947.:old

vingtor
27-07-2012, 10:26
Artiklene som jeg refererte til, og som skrevet av Axel Urbanke, har jeg nå funnet ut er å finne i Jet & Prop 4/1996 og i Aeroplane 6/2006.

Nils

olehoel
27-07-2012, 12:02
Hvordan er tilstanden på flyene der nede nå? Har de gått i oppløsning, eller er det noe å ta opp og restaurere?

Tertit54
27-07-2012, 16:09
Artiklene som jeg refererte til, og som skrevet av Axel Urbanke, har jeg nå funnet ut er å finne i Jet & Prop 4/1996 og i Aeroplane 6/2006.

Nils

Veldig bra Nils, og ettersom jeg har blitt "bitt av basillen" om disse flyene, er det mulig å få lagt ut en scannet kopi av dette ?? Enten her på forumet eller til meg privat ?

mvh Terje

Seaplanes
27-07-2012, 18:43
Ved den tyske kapitulasjonen var det bare tre Do 24 flybåter igjen i Norge. De øvrige var fløyet til kontinentet for å delta i evakueringen fra Kurland.
På Sola-sjø lå Do 24T-3 (oppgitt som T-2 i tyske rapporter) W.Nr. 80 med tidligere kjennetegn DJ+ZF. Denne hadde tilhørt Sennotstaffel 50 og var ikke i flydyktig stand. Den ble liggende på Sola inntil RAF's Aircraft disarmament Grup ankom i september. Flyet ble da trolig trukket ut på fjorden og senket.
I Bodø lå det imidlertid to flydyktige Do 24T-3, W.Nr. 3300 (CM+RG) og 3335 (CM+RV). De allierte bestemte at disse to flyene skulle settes inn som transport- og ambulansefly i forbindelse med tyskernes minerydding i Norge. Begge fly hadded tidligere tilhørt Seenotstaffel 51. W.Nr. 3300 ble overført til Tromsø den 22.6.45, etterfulgt av 3335 den 16.7.45. Det finnes brukbare bilder av minst ett av disse flyene på land på Skattøra. Flyene ble i henhold til alliert instruks malt hvite over det hele og etterhvert fikk de påmalt RAF rondeller. Begge fly ble høsten 1945 overført til sjøflyhavna på Fornebu hvor de ble underlagt 333 (N) Squadron. Når flene var på oppdrag hadde de alltid med en alliert flykyndig person ombord. Bildet fra Hamar er svært interessant og et av få kjente.
Begge fly ble etter ordre fra britene trolig senket tidlig i 1946, et i Horten og det andre trolig ved Fornebu. Jeg har noe mer detaljer vedr. operasjonene med disse flyene ved 333 Sq. men de har gjemt seg et eller annet sted. De finnes i det minste på Riksarkivet i Oslo.

Tertit54
27-07-2012, 18:54
Ved den tyske kapitulasjonen var det bare tre Do 24 flybåter igjen i Norge. De øvrige var fløyet til kontinentet for å delta i evakueringen fra Kurland.
På Sola-sjø lå Do 24T-3 (oppgitt som T-2 i tyske rapporter) W.Nr. 80 med tidligere kjennetegn DJ+ZF. Denne hadde tilhørt Sennotstaffel 50 og var ikke i flydyktig stand. Den ble liggende på Sola inntil RAF's Aircraft disarmament Grup ankom i september. Flyet ble da trolig trukket ut på fjorden og senket.
I Bodø lå det imidlertid to flydyktige Do 24T-3, W.Nr. 3300 (CM+RG) og 3335 (CM+RV). De allierte bestemte at disse to flyene skulle settes inn som transport- og ambulansefly i forbindelse med tyskernes minerydding i Norge. Begge fly hadded tidligere tilhørt Seenotstaffel 51. W.Nr. 3300 ble overført til Tromsø den 22.6.45, etterfulgt av 3335 den 16.7.45. Det finnes brukbare bilder av minst ett av disse flyene på land på Skattøra. Flyene ble i henhold til alliert instruks malt hvite over det hele og etterhvert fikk de påmalt RAF rondeller. Begge fly ble høsten 1945 overført til sjøflyhavna på Fornebu hvor de ble underlagt 333 (N) Squadron. Når flene var på oppdrag hadde de alltid med en alliert flykyndig person ombord. Bildet fra Hamar er svært interessant og et av få kjente.
Begge fly ble etter ordre fra britene trolig senket tidlig i 1946, et i Horten og det andre trolig ved Fornebu. Jeg har noe mer detaljer vedr. operasjonene med disse flyene ved 333 Sq. men de har gjemt seg et eller annet sted. De finnes i det minste på Riksarkivet i Oslo.

Mere informasjon er nyttig. Håper Vingtor kan dele artikkelene han viser til med oss .
Det er også innteresant å vite om noen har "sjekket" tilstanden til disse flyene de siste årene. Senest i vår så ble et tysk fly berget fra saltvann i nærheten av Sola, så det er godt mulig at de ikke er så ille tilstand.

vingtor
28-07-2012, 14:45
Det finnes et bilde, angivelig fra Fornebu, som viser halepartiet av en ikke-hvitmalt Do 24, med britisk roundell.

Jeg kan scanne artiklene for de som er interessert. Pga. rettighetsregler, og at iallefall Aeroplane-nummeret fortsatt kan kjøpes som back-issue, vil jeg ikke legge ut artiklene på nettet. Men jeg kan sende som e-post (i løpet av noen dager). De som vil ha kan sende meg en PM.

Nils