View Full Version : Norwegian pøser på med Classic i nord
I den siste måneden har jeg fulgt litt med på hvilke fly Norwegian bruker fra Oslo til Nord-Norge, og har hatt en følelse av at det pøses på med 733 til og fra nord. Litt mer vitenskapelig graving bekreftet min antakelse; ca to av tre fly (65,6%) den siste måneden mellom Tromsø-Oslo, Bardufoss-Oslo, Evenes-Oslo og Bodø-Oslo er fløyet med gamle 737-300, og da blir andelen NG beskjedne vel 34%. Kilde er http://data.flight24.com/ og fakta ser slik ut, hvor første tallet viser antall med 733, og andre tall viser total fløyet siste fra 24. juni:
DY381 TOS-OSL 18 av 24
DY383 TOS-OSL 15 av 31
DY387 TOS-OSL 21 av 22
DY333 BDU-OSL 21 av 23
DY335 BDU-OSL 9 av 22
DY361 EVE-OSL 12 av 24
DY363 EVE-OSL 11 av 20
DY365 EVE-OSL 4 av 5
DY341 BOO-OSL 6 av 23
DY343 BOO-OSL 13 av 17
DY347 BOO-OSL 19 av 22
DY355 BOO-OSL 19 av 21
Samme kilde viser at på samme destinasjoner utenom Bardufoss, bruker SAS NG-maskiner i ca 87,5% av flygingene. Som igjen betyr - forutsatt at SAS ikke har hatt kanselleringer - bare flyr hver 9. tur på samme strekninger med Classic. Kanselleringer vil ytterligere minske CL-tallet.
I nord merker vi ikke mye til "den mest moderne flyparken i Europa" og "mindre forurensende fly enn våre konkurrenter".
CaptainMorgan
22-07-2012, 22:31
Har sett flere eksempler på det du nevner her. Norwegian later til å bruke de nyeste og flotteste flyene der de f.eks. oppretter nye ruter. Da Norwegian etablerte seg i Danmark og Sverige for et par år siden kunne man se at de sørget for å nesten bare bruke NG. Men etterhvert som de hadde sjarmert det danske og svenske folk, begynte de å mikse mye mer mellom NG og CL.
Men det avhenger vel også av etterspørsel. Nå om sommeren reises det ikke så mye innenlands, og Norwegian flytter de "store" flyene til charter- og utenlandsoperasjonene.
Nå tror jeg ikke dere skal legge mer i dette enn at DY har samtlige Classics stasjonert i Norge. Dermed blir det naturlig nok også mange av disse som flyr nordover også. Etter hvert som disse blir skiftet ut med nye fly vil denne prosenten endres, men det går vel fortsatt i hvert fall ett år før alle er borte, sannsynligvis lenger.
Min tanke rundt dette her tror jeg kan skyldes på sommerferien. Vil tro at store deler av 800 parken til Norwegian er opptatt med å fly til forskjellige destinasjoner rundt omkring i Europa som er litt lengre, trenger mer kapasitet og performance en hva 300 maskinene kan tilby. Blir sikkert en økning av 800 maskiner til høsten :)
Hva som i deres øyne er økonomisk og hva etterspørselen tilsier er vel de to største faktorene som spiller inn i denne rollen. ;)
Hva som i deres øyne er økonomisk og hva etterspørselen tilsier er vel de to største faktorene som spiller inn i denne rollen. ;)
Joda, men tror du ikke det finnes flere ruter i Norwegians rutenett som kunne vært like økonomisk/"riktig" med CL som de rutene jeg har sett på? Jeg peker på en overrepresentasjon av CL i nord i forhold til Norwegians flåte.
Jeg tror CaptainMorgan kan ha et poeng; kanskje kalkuleres det med at vi tåler de gamle her nord ;)
Man velger å fly med den flytypen som gir best økonomi etter forespørsel, samt hva man har tilgjengelig av materiale. Det er mindre trykk på sommeren innlands, og da konsentrerer man større maskiner der man trenger større kapasitet, så enkelt er det.
I nord merker vi ikke mye til "den mest moderne flyparken i Europa" og "mindre forurensende fly enn våre konkurrenter".
Nesten bare classics som kommer til KRS også vist det skulle være noen trøst ;)
Det er ikke bare siste måneden de har sendt -300 i drøss opp nord. Det er selvklart å foretrekke over frekvenskutt, selv om hardproduct blir underlegent konkurrentens.
Hadde belegget vært bedre regner jeg med de ville sendt mer -800 opp nord da WL-effekten bidrar til mindre fuelforbruk i større grad enn eksempelvis flygninger til bgo/svg. Mulig nye fly m/ wifi er et konkurransefortrinn på tyngre ruter sør og.
Nordlenningene er kanskje trofaste mot SAS, eller? :)
I den siste måneden har jeg fulgt litt med på hvilke fly Norwegian bruker fra Oslo til Nord-Norge, og har hatt en følelse av at det pøses på med 733 til og fra nord. Litt mer vitenskapelig graving bekreftet min antakelse; ca to av tre fly (65,6%) den siste måneden mellom Tromsø-Oslo, Bardufoss-Oslo, Evenes-Oslo og Bodø-Oslo er fløyet med gamle 737-300, og da blir andelen NG beskjedne vel 34%. Kilde er http://data.flight24.com/ og fakta ser slik ut, hvor første tallet viser antall med 733, og andre tall viser total fløyet siste fra 24. juni:
DY381 TOS-OSL 18 av 24
DY383 TOS-OSL 15 av 31
DY387 TOS-OSL 21 av 22
DY333 BDU-OSL 21 av 23
DY335 BDU-OSL 9 av 22
DY361 EVE-OSL 12 av 24
DY363 EVE-OSL 11 av 20
DY365 EVE-OSL 4 av 5
DY341 BOO-OSL 6 av 23
DY343 BOO-OSL 13 av 17
DY347 BOO-OSL 19 av 22
DY355 BOO-OSL 19 av 21
Samme kilde viser at på samme destinasjoner utenom Bardufoss, bruker SAS NG-maskiner i ca 87,5% av flygingene. Som igjen betyr - forutsatt at SAS ikke har hatt kanselleringer - bare flyr hver 9. tur på samme strekninger med Classic. Kanselleringer vil ytterligere minske CL-tallet.
Hvordan er tilsvarende statistikk for SAS og deres 800. Hvor mye har den besøkt Nord-Norge?
Vidar
Dag Viking
23-07-2012, 07:17
Hvordan er tilsvarende statistikk for SAS og deres 800. Hvor mye har den besøkt Nord-Norge?
Vidar
Fant en håndfull SAS 737CL som har flydd OSL-TOS/BOO/ALF/EVE/KKN siste uka.
De er stort sett stuck på melkerutene på vestlandet og noen utenlandsruter.
Hvem bryr seg? En 737 er en 737. :D
Den enkle forklaringen til at DY flyr CL til Nord-Norge er nok dette:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2433381.ece
Hva er poenget med denne posten, hva får man egentlig ut av dette?
Hvis det at DY bruker CL til nord-norge har en sånn innvirkning på livet ditt, da må du pinadø ha det rimelig bra ellers.
Hva er poenget med denne posten, hva får man egentlig ut av dette?
Hvis det at DY bruker CL til nord-norge har en sånn innvirkning på livet ditt, da må du pinadø ha det rimelig bra ellers.
Hva er meningen med livet, hvorfor plystrer småfuglene?
Det er da i høyeste grad relevant å diskutere flåtedisponering i et flyforum?
Det synes som om DY, i større grad enn på andre ruter i Norge, bruker CL-maskiner til eksempelvis TOS. Det er jo interessant å diskutere hvorfor det er slik. Er det bare på grunn av belegg eller er det andre faktorer.
Om man får noe svar, det er jo en annen sak. Jeg antar at det sitter personer her med god kunnskap om hvorfor, men som er forhindret fra å dele dette offentlig.
Det har vært tatt opp før - så langt det "er lov" - hvorfor det brukes forskjellige flytyper på forskjellige flyplasser. Listen er lang! Det viktigste for et flyselskap er i bunn og grunn å frakte passasjerer fra A til B, hvilke type materiell det gjøres med er i og for seg totalt likegyldig.
Jeg antar at det sitter personer her med god kunnskap om hvorfor, men som er forhindret fra å dele dette offentlig.
Ja, det stemmer...
SudCaravelle
23-07-2012, 12:43
Er det været som gir litt små gretne svar her? Synes det ikke er den minst relevante tråden startet på dette forumet. ;)
Når det kommer til om det er gamle eller nye fly så er jo det veldig relevant for de som flyr disse rutene (det er vel et par timer?) Jeg har en god del type to timers fligther unnagjort i år og på programmet (LH og LX) og hadde satt svært pris på at disse var med WiFi da dette ville kortet ned reisen betraktelig samt lettet mailboksen.
Skjønner dog godt at de setter de ”beste” flyene på lengre ferie destinasjoner.
SC
Tommy777
23-07-2012, 13:11
Tror Thomas trenger noen happypiller etter en måned i senga ;)
Tror Thomas trenger noen happypiller etter en måned i senga ;)
Yes please! Adresse sendes på PM :lol:
Edit: Det kan nevnes at både LN-DYE og LN-NOT flyr utifra TOS idag, det vil vel senke denne CL-statistikken dere fører der oppe litt ned ;)
DY381 TOS-OSL 18 av 24
DY383 TOS-OSL 15 av 31
DY387 TOS-OSL 21 av 22
DY333 BDU-OSL 21 av 23
DY335 BDU-OSL 9 av 22
DY361 EVE-OSL 12 av 24
DY363 EVE-OSL 11 av 20
DY365 EVE-OSL 4 av 5
DY341 BOO-OSL 6 av 23
DY343 BOO-OSL 13 av 17
DY347 BOO-OSL 19 av 22
DY355 BOO-OSL 19 av 21
Nå er vi vel midt inne i Sør Europa bonanza måneden. Så intet stort sjokk at 800 maskinene er satt inn der etterspørselen virkelig er. Ganske lurt spør du meg.
grindstein
23-07-2012, 18:53
Nordlenningene er kanskje trofaste mot SAS, eller?
Vet at EVE har vert meget bra for DY: Har ved flere annledninger godt ombord i en 738 ifra DY som skal til Oslo som har vert helt full, mens SAS som flyr paralelt ikke har hatt halvfulle 700 maskiner nedover til Oslo.
Vet at EVE har vert meget bra for DY: Har ved flere annledninger godt ombord i en 738 ifra DY som skal til Oslo som har vert helt full, mens SAS som flyr paralelt ikke har hatt halvfulle 700 maskiner nedover til Oslo.
Så om du har flydd med DY på turen, hvordan vet du da at SAS har flydd halvfulle fly?
Tommy777
23-07-2012, 19:39
Så om du har flydd med DY på turen, hvordan vet du da at SAS har flydd halvfulle fly?
Flyprat standardfacts: "Denne ruten gaar kjempebra fordi jeg tok den en gang t/r og et var fullt begge veier " :p
grindstein
23-07-2012, 20:12
Er bare å se antal pax i køen til SAS kontra DY. SAS boardet tidligere en DY, og så hvor mange som gikk ombord kontra DY. Og det er ikke snakk om et enkelttilfelle. Men 8 av 10 turer EVE-OSL har DY flydd med fulle 800 maskiner når jeg har flydd den ruta. Og når 80% av paxn står i DY køen sier det en del om hvem dem flyr med. Men klart det kan tenkes at detet kun har skjedd på de turene jeg har flydd. Men har hørt av flere som har registert det samme. Lillebror har ofte kommet ned til OSL med Sk, og har raportert om halvfulle Sk fly. Dog vet jeg ikke hvordan DY har vert de gangene.
Apropo DY og nordnorge. DY har måtte øke kapasiteten på den nye ruta til Andenes. Opprinnelig var den satt opp med 300. Men den første mnd var bookinga så bra at DY satte inn 800 istedenfor.
Edit: Link til saken om Andenesruta: http://www.vol.no/nyheter/andoy/article561843.ece
Apropo DY og nordnorge. DY har måtte øke kapasiteten på den nye ruta til Andenes. Opprinnelig var den satt opp med 300. Men den første mnd var bookinga så bra at DY satte inn 800 istedenfor.
Edit: Link til saken om Andenesruta: http://www.vol.no/nyheter/andoy/article561843.ece
Denne ruta er DY392/DY393, og flys to ganger per uke; søndag og torsdag. Første turen gikk søndag 24. juni med LN-DYU, altså en -800. Ruten har nå vært trafikkert 8 ganger. Seks av turene er opererert med 737-300. Sist torsdag ble den for andre gang fløyet med en -800; LN-DYC. Faktasjekk, herr Grindstein ;)
Faktasjekk 2 til Grindstein...
Nå har jeg sjekket siste 3 ukene og å si sas flyr med halvfulle fly er i bestefall løgn. På de (20 avg) jeg har sjekket har det vært fullt.
Hva Norwegian flyr med, og om de flyr med fulle eller halvfulle fly har jeg ingen grunnlag for å uttale meg om.
Edricson
24-07-2012, 12:18
Fløy på dagstur til Oslo fra Tromsø i går, -KKW (tror jeg) ned og -KKX opp. Stinn brakke begge veier (kanskje noen få ledige seter fra Oslo), men på den annen side ble billettene kjøpt ganske tett opp mot avgange til ganske OK priser (ca. en en tusenlapp i snitt per person per vei), så det sier ingen verdens ting om lønnsomheten. Det er klart at produktet spesielt på morgenflyet kunne vært en del bedre: med avgang 0640, nesten 2 timers flytid, ingen frokost og nesten en halvtime på tarmac i påvente av slot i Oslo var den dårlige benplassen på -KKW ikke særlig kjærkommen. (Jeg klager da ikke, lønnsomheten må opp. Men likevel - ingen toppopplevelse.)
Jeg flyr med SAS hver uke til EVE og BDU, og det har ikke vært mange ledige seter for å si det slik. Jeg har også slitt tungt med å finne ledige seter på andre avganger fra EVE (bl.a. derfor jeg har flydd fra BDU). Andre har også hatt samme opplevelsen. Tror derfor vi trygt kan glemme halvfulle fly i sommer.
Dette er for så vidt samme problemet med DY. Stappfulle fly, og ingen billetter for salg flere dager før avgang.
Alltid 300 til KKN. Kjipt å sitte i disse gamle sakene i to timer.
ENGM RAMP
24-07-2012, 23:06
Av alle mulige tåpelige tråder tar da denne VIRKELIG kaka. Grunnen(e) til at det ER slik er komplekse, det er en nøye gjennomtenkt vurdering bak det hele.....men bevares, takk for en god latter og 'interessante' meninger....
Alltid 300 til KKN. Kjipt å sitte i disse gamle sakene i to timer.
Det forklares jo med at det ikke er landingsforhold for en -800 pga en viss fjelltopp. Bare kvitt deg med den så kan du hvilken -800 maskin du vil!
Er vel ikke begrensning på 800 nå om sommeren. Men kan bli verre om vinteren med ugunstig vind- og baneforhold.
Er vel ikke begrensning på 800 nå om sommeren. Men kan bli verre om vinteren med ugunstig vind- og baneforhold.
Tja det hender jo at det er lavt skydekke i KKN og havtåke forekommer jo også, og med vind gærne veien så må en bruke VOR på 06 da kan en fort slite litt med en full 800. Og også om vinden tilsier TO på 06...
Hovedproblemet er når det ligger for lavt for VOR06 og det er for mye halevind for ILS24. Da har vel 300 til nax og 600/700 til sas litt mer å gå på ift halevind kontra en 800-maskin. Så jeg forstår forsåvidt poenget med å bruke 300. Men det har vært mye fulle fly i sommer, og bare et par dager med vær/vindproblemer. Det ble vel sagt i vår at både sas og nax skulle bruke 800 maskiner pga Hurtigruta. Men disse har uteblitt. Så belegget er gjerne for lavt da.
NorwayDY
25-07-2012, 03:26
Fra Evenes til Torp så har de fleste avgangene i juli faktisk vært utsolgt. Ser også at avgangen fra Evenes til Torp den 3. august også er utsolgt.
Og mellom Torp og Evenes brukes bare 737-800.
jameson82
25-07-2012, 09:10
Har også inntrykket at OSL-EVE går med smekkfulle fly (Hvertfall i sommer).
Skulle gjerne ønsket meg en avgang mere midt på dagen.
Helganes
25-07-2012, 09:24
SAS sender CL til SVG hele året... helt forkastelig! Og DY flyr en gammel gris mellom Sola og Gardermoen nå hele sommeren, har sikkert noe å gjøre med at de tyner rogalendingene. Så jeg forstår godt frustrasjonen i nord!
Til en viss grad kan man si at DY oppererer en enhetsflåte av -300 innenriks, og samtidig en enhetsflåte av -800 maskiner utenriks, noe som gjør det opperasjonelle mye lettere. Blir det forsinkelser kan de sjonglere mellom maskiner av samme størrelse som ankommer til innenlandsdelen og de kan sjonglere mellom like maskiner på utenlandsdelen på OSL. Det blir derimot mye mer komplisert når maskiner som ankommer innenriks skat til utlandet og omvendt. Dessuten virker det som om -800 maskinene som går til middelhavet går mye fullere en de -300 maskinene som går nasjonalt og de som reiser til middelhavet har stort sett bestilt i mye bedre tid en de som reiser nasjonalt, så for 1 mnd siden var sikkert de fleste sydenfly fylt opp med mer en 137pax og dermed var -300 maskinene også for små. Mitt inntrykk er også at gjennomsnitts prisen til syden er høyere en innenriks slik at det er mer lønnsomt å fly fulle -800 utenriks og fulle -300 inneriks, en motsatt.
Det jeg i alle fall har fått med meg etter 1,5 år på dette forumet er at det ALLTID er en meget god grunn til hvorfor selskapene gjør som de gjør.
Husk de pengene DY tjener på fulle sydenfly brukes til å kjøpe nye fly som også vil bli satt inn innenriks.
Til en viss grad kan man si at DY oppererer en enhetsflåte av -300 innenriks, og samtidig en enhetsflåte av -800 maskiner utenriks,
Det tror jeg ikke man kan si. Det benyttes vel minst like mye -800 som -300 innenriks.
SAS sender CL til SVG hele året... helt forkastelig!
Hm, så det var en glipp da jeg fløy OSL-SVG-OSL med 737NG nå for et par dager siden? :)
EDIT: evt er dette ironi jeg ikke helt fikk med meg...
sarpingen87
25-07-2012, 12:40
Hm, så det var en glipp da jeg fløy OSL-SVG-OSL med 737NG nå for et par dager siden? :)
Da må det ha vært flere glipper, for når jeg fløy til Stavanger helga for halvannen uke, fikk jeg 737NG begge veier :-)
Helganes
25-07-2012, 14:12
Da må det ha vært flere glipper, for når jeg fløy til Stavanger helga for halvannen uke, fikk jeg 737NG begge veier :-)
Selvsagt! My point: lite sannsynlig at det ligger en konspirasjon bak hvor de sender CL og NG. De flyr for å tjene penger. Punktum!
Men når det er sagt så mente jeg at SAS flyr mye CL på SVG-BGO, og også innimellom til OSL uten at jeg bygger dette på vitenskapelig statistikk. Og at også DY flyr CL der det passer dem, også til byer i sør som SVG. Det forekommer gjennom hele året, ergo. hele året, ikke bare unntaksvis, men regelmessig. Nord-Norge er på ingen måte overrepresentert når det gjelder CL i forhold til resten av Norge, men muligens i forhold til hva de er vant med ellers i året og i så fall skal jeg la denne diskusjonen gå sin gang.. :)
sail4fun
25-07-2012, 14:23
Helt klart mye dårlig vær her i landet nå
http://www.dagbla.com/helse/kosthold/grafikk/agurk.jpg
AirbusTrond
25-07-2012, 15:21
Har problemer med å skille SAS sine gamle og nye fly. Hos DY er det derimot som dag og natt. Og når jeg de siste gangen har sett DYs 737-300 parkert på Vigra har jeg vært glad for at jeg har valgt SAS...:)
Agurker er for øvrig fine saker om sommeren. Det er for øvrig mer vann i agurken enn i havet. ;)
I morgen går 5 av 7 med NG ...
Er det virkelig noen som tror at det ligger annet enn finansielle/operasjonstekniske årsaker til grunn for valg av materiell på en rutestrekning .... ? :rolleyes:
grindstein
25-07-2012, 15:46
Det var da svert da.
Denne ruta er DY392/DY393, og flys to ganger per uke; søndag og torsdag. Første turen gikk søndag 24. juni med LN-DYU, altså en -800. Ruten har nå vært trafikkert 8 ganger. Seks av turene er opererert med 737-300. Sist torsdag ble den for andre gang fløyet med en -800; LN-DYC. Faktasjekk, herr Grindstein
Min uttalese var basert på de opplysningene som framkommer i den artikkelen jeg viste til. At DY ikke har gjort det som de sier i artikkelen er da ikke min feil.
Faktasjekk 2 til Grindstein...
Nå har jeg sjekket siste 3 ukene og å si sas flyr med halvfulle fly er i bestefall løgn. På de (20 avg) jeg har sjekket har det vært fullt.
Hva Norwegian flyr med, og om de flyr med fulle eller halvfulle fly har jeg ingen grunnlag for å uttale meg om.
Jeg har ikke sagt med et ord at dette var status på nåværende tidspunkt, men at situasjonen har vert slik tidligere. Jeg har ikke tilgang på data som gir meg oversikt for bookingene de siste tre uker. Og verken jeg eller lillebror har flyd denne ruta i nevnte periode. Vær så vennlig å ro ned tarmtottene, og ikke gå i strupen med en gang om dere har nyere og bedre data en de opplysningene jeg har hatt tilgang til.
Det var da svert da.
Min uttalese var basert på de opplysningene som framkommer i den artikkelen jeg viste til. At DY ikke har gjort det som de sier i artikkelen er da ikke min feil.
Jeg har ikke sagt med et ord at dette var status på nåværende tidspunkt, men at situasjonen har vert slik tidligere. Jeg har ikke tilgang på data som gir meg oversikt for bookingene de siste tre uker. Og verken jeg eller lillebror har flyd denne ruta i nevnte periode. Vær så vennlig å ro ned tarmtottene, og ikke gå i strupen med en gang om dere har nyere og bedre data en de opplysningene jeg har hatt tilgang til.
Tarmtottene mine er helt fine og rolige de. Men en må da få lov til å komme med fakta når du bare kommer med påstander, eller hva ?
Og om du føler at det er å gå i strupen på deg bare for at jeg kommer med fakta, javel da beklager jeg det.
Det var da svert da.
Moralen er: Ikke ta pressens 'fakta' for god fisk ..... ;)
Tror nok mange hadde hatt godt av en tur bak kulissene hos et selskap, så ser de kanskje det store bildet.
Fortsatt god sommer
Jeg hadde ikke trodd at mine observasjoner den siste måneden ville engasjere så voldsomt. Så har jeg har banket et hull i den seiglivete myten om at NAX bare har nye fly; mange av mine arbeidskollegaer og "kretsen rundt meg" har denne klippetroen. En regnvåt ferie er en fin tid til å rokke med en slik tro :)
Jeg er selvfølgelig klar over at flymaskinene ikke sendes rundt i hytt og pine, men at flåten skal forsøkes brukt mest mulig effektivt. Men det er jo interessant å kunne påvise at en bevisst styring kan gi slike tilfeldige utslag som vi har sett her. Litt overraskende var kanskje et par, tre kommentarer ;)
I morgen går 5 av 7 med NG ...
Er det virkelig noen som tror at det ligger annet enn finansielle/operasjonstekniske årsaker til grunn for valg av materiell på en rutestrekning .... ? :rolleyes:
"Nei" er vel det korte svaret, dog kun gjeldende for min egen del. Jeg tenkte at det kanskje kunne være interessant å diskutere nettopp de finansielle årsakene, og da slik at folk som vet noe om saken (og som ikke er forhindret av arb.givers taushetsplikt) kunne belyse situasjonen. Går eksempelvis DY381 konstant med lavt belegg slik at DY ihvertfall ikke gidder å kaste bort en -800 på ruta e.l.?
Dessverre forsvant hele tråden ned i halvparanoide forestillinger, umiddelbart møtt med herlig sarkasme fra folk som sitter på absolutt hele sannheten, men som er forhindret fra å utdype.
God sommer!
Folk tror mye rart om så mangt. Så. Ja.
737-300: ser denne også har fått vinger med spoiler på tuppene. Er vel oppgradert da? :) Kjørte en slik fra CPH til OSL onsdag kveld. Den hadde også helt åpent foran ved rad 1A-C. Så du satt rett imot crewet.
DY's fire 'egne' -300'er har hatt winglets lenge.
DY's fire 'egne' -300'er har hatt winglets lenge.
KKW er vel også eid, dog uten winglets.