PDA

View Full Version : På tide at SAS pusser opp?

VirreVapp
20-07-2012, 07:37
Dette bildet er fra SK1507 CPH-LHR fra Onsdag. Sete er 2C. Bordet var så ødelagt at man ikke kunne sette noe på høyre side av det. Da raste raste glass eller flasker av.. Ikke akkurat imponert over C-klasse her...

Someone
20-07-2012, 07:43
Er det en MD?

VirreVapp
20-07-2012, 07:56
ja, det var det vel. Det ble et flybytte der tror jeg..

Ståle
20-07-2012, 08:23
Man begynner vel å drite litt i enkel vedlikehold på MD nå som karrieren dems går mot slutten?

Someone
20-07-2012, 08:52
Man begynner vel å drite litt i enkel vedlikehold på MD nå som karrieren dems går mot slutten?

Ja, lite poeng å pusse opp maskiner som snart skal skrotes

VirreVapp
20-07-2012, 09:06
Hadde evl forventet noe bedre standard når de tar seg betalt for en "premium" vare... Det er jo ikke slik at de reduserer prisen pga at maskinene begynner å se ut som et "dass" inn..

Polaris
20-07-2012, 09:47
Hvis jeg forstod det rett, og det ble flybytte, kan en jo logisk slutte at det ble puttet inn et fly som ikke nødvendigvis var helt finpusset i de estetiske kantene for å puttes i produksjon - men i stedet for å gi en delay så fløy de med et bord hvor en person fikk litt issues.

Jeg vil tro at med en gang denne maskina får litt bakketid så smeller de til litt lim og macgyver-løsninger for å fikse det.

Discus
20-07-2012, 10:23
Helt klart greit å få et slik bord fremfor å ikke få noe fly, men det er mange maskiner som har en god del småplukk de burde kikke på. Helt klart stor forskjell på eks. SK og LH når det gjelder innvendig vedlikehold, så det er mulig hvis man vil (dog koster det litt mer enn å ikke fikse, på kort sikt).

Star Flyer
20-07-2012, 13:44
Ja, det er på tide - både innvendig og utvendig.
Fløy en 737 og 738 sist uke, og lakken begynner å gå av, navnet på maskinen "Tyra Haraldsdatter" er slipt bort.. og når folk snakker om at maskinen ikke ser helt bra ut i gaten.
På vei hjem fløy jeg LN-RRU, hvor det norske flagget hadde blitt rosa, og malingen på haleroret var tydelig slitent. Men dette var en ganske "fresh" maskin, den så ganske bra ut. - Helt til vi parkerte ved siden av 3 Norwegian 738 som er helt blankpolerte og flotte.. Da ser man forskjellen.

AN0510
20-07-2012, 14:06
Koster vel ikke skjorta å reparer noen bord....

robertaas
20-07-2012, 16:47
Man begynner vel å drite litt i enkel vedlikehold på MD nå som karrieren dems går mot slutten?Bare 5-6 år igjen? :stir

LN-MOW
20-07-2012, 16:52
Sånne ting oppdages ikke alltid med en gang med mindre noen rapporterer det til crewet. Når det først kommer i loggen, blir det gjort ved første mulighet, enten ved lang groundstop eller natt, med mindre det er en kjapp fiks som kan gjøres. Men man forsinker ikke en maskin pga et defekt bord. Dette er kosmetisk og har ikke med sikkerhet å gjøre selv om det ikke ser spesielt imponerende ut for den som sitter der.

Oslop
20-07-2012, 17:36
Bare 5-6 år igjen? :stir

Siste md fases ut 20.08.14. Et lite stykke unna 5-6 år...

robertaas
20-07-2012, 18:54
Siste md fases ut 20.08.14. Et lite stykke unna 5-6 år...
Over 2 år altså. Hvordan ser det bordet ut da?

Oslop
20-07-2012, 18:58
Sikkert atskillig bedre enn etter 5-6 år....
Det er nå sikkert ordnet lenge før den tid skal du se.

L-1011
21-07-2012, 09:46
Det spelar ingen roll om MD-80n ser sliten och gammal ut.
Sålänge det är möjligt kommer iaf jag alltid välja rymtaketen DC-9-81/82/87 framför en modern trist och fräsch Airbus A319/A321/B737NG när det gäller SAS.

BraathensSafe1985
21-07-2012, 12:42
Syns faktisk ikke dette er OK i det hele tatt. Greit nok at det er gamle fly som er på vei ut, men SAS må også tenke på vilket image de sender ut, spesielt til utenlandske passasjerer som kanskje ikke er like tilgivende som Norske / Skandinaver.

Star Flyer
21-07-2012, 13:07
Syns faktisk ikke dette er OK i det hele tatt. Greit nok at det er gamle fly som er på vei ut, men SAS må også tenke på vilket image de sender ut, spesielt til utenlandske passasjerer som kanskje ikke er like tilgivende som Norske / Skandinaver.

Enig med deg. Når Bjørn Kjos og Norwegian rykter om "nye fly" - vil SAS få rykte om gamle fly. Og når passasjerene ser slitte og gamle fly - får de dette bekreftet, og vil ha dette inntrykket av SK. Dette bør de gjøre noe med..

Fredrik Propell
21-07-2012, 15:22
Shit, nå skal jeg aldri fly SAS MD igjen. Farlige greier dette. Vedder 100 kr på at ved neste sjekk blir det byttet ut med et nytt ett. Noen som har lyst til å vedde i mot? ;)

Jamesbond_ppk
21-07-2012, 20:45
Enig med deg. Når Bjørn Kjos og Norwegian rykter om "nye fly" - vil SAS få rykte om gamle fly. Og når passasjerene ser slitte og gamle fly - får de dette bekreftet, og vil ha dette inntrykket av SK. Dette bør de gjøre noe med..

Enig. Helt uakkseptabelt fra SAS. Spesielt med alle MDer de har som skal skrottes/resirkuleres disse dagene... Det kan ikke være vanskelig å finne et ekstra bord.

Polaris
21-07-2012, 21:06
Er det noen som har påstått SAS ikke gjorde noe med dette? Noen som fløy med gitte fly et par timer senere? En dag senere? Noen som vet om bordet var skadet lenge før gitte flight? Noen som vet når SAS ble obs på dette, eller om noen i det hele tatt har sagt i fra ang. dette? Flyverter/vertinnene tar ikke ned hvert bord og sjekker mellom hver flight, her er man avgengig av å bli gjort OBS på, om noe skal gjøres/oppdages før neste rutinesjekk hvor slikt kan avdekkes.

Så djeez loueez, tenk litt logisk da :) Flyselskap er ikke allvitende ånder, det er bedrifter.

TOS
21-07-2012, 21:43
Er det noen som har påstått SAS ikke gjorde noe med dette? Noen som fløy med gitte fly et par timer senere? En dag senere? Noen som vet om bordet var skadet lenge før gitte flight? Noen som vet når SAS ble obs på dette, eller om noen i det hele tatt har sagt i fra ang. dette? Flyverter/vertinnene tar ikke ned hvert bord og sjekker mellom hver flight, her er man avgengig av å bli gjort OBS på, om noe skal gjøres/oppdages før neste rutinesjekk hvor slikt kan avdekkes.

Så djeez loueez, tenk litt logisk da :) Flyselskap er ikke allvitende ånder, det er bedrifter.

Dette er det neppe så mange som vet svaret på, men det kan vel umulig være ønskelig for SAS å fremstå som et selskap som flyr med materiell som synes å falle fra hverandre selv om dette helt klart ikke er kritisk for flysikkerheten?

Band bruker jo ofter riders for å sjekke ut hvor gjennomført kvalitetskontrollen er for konsertarrangører. Selv om det ikke er kritisk for konserten at ikke alle de røde M&Ms er sortert ut i skåla, så er det mange som bruker dette som en sjekk og da evt stiller spørsmålet om hva man ellers har tatt litt lett på. For noen som ikke er så kjent med flybransjen så er det kanskje ikke spesielt heldig eller kjekt å bli presentert for dette?

LN-MOW
21-07-2012, 21:51
Dette er det neppe så mange som vet svaret på,

Så hvorfor trekkes da dette ut i det vide og brede? Som jeg skrev tidligere ...

Sånne ting oppdages ikke alltid med en gang med mindre noen rapporterer det til crewet. Når det først kommer i loggen, blir det gjort ved første mulighet, enten ved lang groundstop eller natt, med mindre det er en kjapp fiks som kan gjøres. Men man forsinker ikke en maskin pga et defekt bord. Dette er kosmetisk og har ikke med sikkerhet å gjøre selv om det ikke ser spesielt imponerende ut for den som sitter der.

TOS
21-07-2012, 21:58
Så hvorfor trekkes da dette ut i det vide og brede? Som jeg skrev tidligere ...

Du har selvsagt helt rett i det du skriver. Jeg tror vel imidlertid poenget til en del er at det ikke er spesielt heldig for imaget til SAS at kundene oppdager slikt. Dette skulle man kanskje heller tro at selskapene selv har rutiner for å oppdage slikt, selv om vi ikke vet når dette har skjedd. Nå er det vel imidlertid ikke første gang man ser dårlig vedlikeholdt interiør på denne typen maskiner, så det er vel lett at inntrykket som fester seg hos det reisende publikum som ikke er spesielt orientert kan vel fort være at SAS flyr rundt med gamle, slitte maskiner. Selv om det ikke har med sikkerheten å gjøre så er det ikke alle reisende som forstår dette.

LN-MOW
21-07-2012, 22:06
Selvfølgelig har man rutiner, og bordet ble senest fikset på natta, når cleaningen tøerker av alle bordene. De rapporterer da defekte bord.

Bord går istykker på nye fly også ....

VirreVapp
21-07-2012, 22:08
Ingen big case for min del, har opplevd værre. Men, faktisk kunne en kaffe kopp sklidd i fanget mitt... Crewet så bordet og "lo det bort" den Russiske OL delegasjonen som delte C-klasse med meg var ikke imponert... Det jeg synes er rart er at SAS ikke ser signaleffekt og image her. En C-klasse tur skal være noe ekstra.. Ikke et falleferdig bord der ting sklir av... Maskinen faller ikke ned pga dette, det er kun en passaser som kan få varm kaffe i fanget. Det er vel ikke så farlig :-)

TOS
21-07-2012, 22:12
Selvfølgelig har man rutiner, og bordet ble senest fikset på natta, når cleaningen tøerker av alle bordene. De rapporterer da defekte bord.

Bord går istykker på nye fly også ....

Sikkert, og om ingen av SAS sine kunder oppfatter dette som et problem så et det klart at man bare kan gjøre som en del her gjør, og vise til at dette ikke er noe problem. Noen vil imidlertid likevel hevde at det er en signaleffekt som ikke et spesielt gunstig.

tdb
21-07-2012, 22:26
Jeg har vanskelig for å tro at et bord kan bli så ødelagt i løpet av en dag. Det har nok vært slik en stund.

LN-MOW
21-07-2012, 22:34
Sikkert, og om ingen av SAS sine kunder oppfatter dette som et problem så et det klart at man bare kan gjøre som en del her gjør, og vise til at dette ikke er noe problem. Noen vil imidlertid likevel hevde at det er en signaleffekt som ikke et spesielt gunstig.

Jeg har da aldri sagt at dette ikke er et problem? Det er et problem, og det blir fikset. Men man grounder ikke et fly pga et ødelagt bord ..

Jeg har vanskelig for å tro at et bord kan bli så ødelagt i løpet av en dag. Det har nok vært slik en stund.

Etter bildet å dømme er det en skrue som har rømt. Selv om bordet ellers også ser slitt ut, kan det ha virket helt fint inntil dette skjedde, enten det var fem minutter eller fem timer tidligere.

TOS
21-07-2012, 22:41
Jeg har da aldri sagt at dette ikke er et problem? Det er et problem, og det blir fikset. Men man grounder ikke et fly pga et ødelagt bord ..

Jeg vet ikke om noen har sagt at dette er eller ikke er et problem, men man kan vel vanskelig komme bort fra at slike episoder ofte bagatelliseres fra enkelte hold slik at man får et inntrykk av at dette ikke er et problem. Det er mulig at dette bare er en oppfatning som ikke stemmer overens med hva den enkelte har ment.

Selvsagt blir ikke et fly groundet pga av dette. Det er forøvrig irrelevant i forhold til hvordan de reisende oppfatter slikt.

Øivind
21-07-2012, 22:49
Det er jeg enig i. Dette burde da absolutt blitt oppdaget og reparert før det ble SÅ ødelagt.
Man får litt tredje verden assosiasjoner når man ser slikt. Er ikke et seriøst flyselskap verdig, ogiallefall ikke i C klasse.

Mekong
21-07-2012, 23:02
Det er jeg enig i. Dette burde da absolutt blitt oppdaget og reparert før det ble SÅ ødelagt.
Man får litt tredje verden assosiasjoner når man ser slikt. Er ikke et seriøst flyselskap verdig, ogiallefall ikke i C klasse.

Bordet er ikke SÅ ødelagt vel? Gidder du å studere bildet ser du at mangler EN liten skrue.

TOS
21-07-2012, 23:15
Bordet er ikke SÅ ødelagt vel? Gidder du å studere bildet ser du at mangler EN liten skrue.

Dette kan jeg lite om, men på bildet så ser det ut til at underdelen av bordet festes til "armen" med en skrue. Hva med toppdelen av bordet? Jeg ser ikke hvordan dette festes med samme skruen?

Men for all del, om man synes dette er helt uproblematisk for SAS så er jo det greit. Jeg ville vel ikke satt veldig stor pris på å bli presentert for dette, men ville nok foretrukket å komme meg avgårde fremfor at avgangen ble kansellert.

Oslop
21-07-2012, 23:23
Har en ikke bedre ting å gjøre en lørdagskveld enn å diskutere i "timesvis" om ett bord.......

Beklager, jeg bare måtte.

TOS
21-07-2012, 23:39
Har en ikke bedre ting å gjøre en lørdagskveld enn å diskutere i "timesvis" om ett bord.......

Beklager, jeg bare måtte.

Nei, man sitter åpenbart her og kjeder seg....:rolleyes:

At SAS-ansatte ikke synes dette er litt pinlig og bagatelliserer dette er underlig. Ja, det er helt uproblematisk sett fra et sikkerhetshensyn. Nei, det er nok neppe spesielt kjekt for kundene å se slik slitasje.

Men for all del, jeg skal ta meg et glass vin til, jeg...

LN-MOW
21-07-2012, 23:50
Dette kan jeg lite om, men på bildet så ser det ut til at underdelen av bordet festes til "armen" med en skrue. Hva med toppdelen av bordet? Jeg ser ikke hvordan dette festes med samme skruen?

Skruen går inn i metallstykket på innsiden av rammen og den holder rammen nede og alt på plass. Liten skrue velter nok stort lass ..

TOS
21-07-2012, 23:54
Skruen går inn i metallstykket på innsiden av rammen og den holder rammen nede og alt på plass. Liten skrue velter nok stort lass ..

Vi kjenner alle hvor store problemer det kan bli om man "har en skrue løs", så ikke undervurder det...;)

LN-MOW
21-07-2012, 23:55
At SAS-ansatte ikke synes dette er litt pinlig og bagatelliserer dette er underlig.

1. Jeg er ikke SAS-ansatt.
2. Det er ikke bra, men som jeg har sagt flere ganger - det b l i r fikset ...
3. Bord går istykker hele tiden, både på gamle og nye fly. Hvis halvparten av alle fly som er i luften har 100% fungerende bord, vil jeg bli storlig forbauset. Det har ingenting med bagatellisering å gjøre - it's just a fact of life ..

LN-MOW
21-07-2012, 23:56
Vi kjenner alle hvor store problemer det kan bli om man "har en skrue løs", så ikke undervurder det...;)

Ja - vi så det senest i Denver på fredag ... :cry:

TOS
21-07-2012, 23:59
1. Jeg er ikke SAS-ansatt.
2. Det er ikke bra, men som jeg har sagt flere ganger - det b l i r fikset ...
3. Bord går istykker hele tiden, både på gamle og nye fly. Hvis halvparten av alle fly som er i luften har 100% fungerende bord, vil jeg bli storlig forbauset. Det har ingenting med bagatellisering å gjøre - it's just a fact of life ..

Ad 1: Oslop er vel SAS-ansatt? (WF er vel også 100% SAS eid, så du er vel ikke så langt unna, du heller... ;))
Ad 2: Jada, mye blir fikset. Problemet er likefullt det man signaliserer. Det hjelper ikke at man vet at det blir fikset engang i fremtiden.
Ad 3: Sikkert riktig. Se forøvrig pkt 2.;)

Men nå over til viktigere ting - vi har en rekke vinflasker som må konsumeres før avreise tilbake til Norge...:)

LN-MOW
22-07-2012, 00:12
Ikke la meg stoppe deg! Har selv en growler med Heavy Sails Black Lager her som jeg jobber hardt med ... ;)

(WF er vel også 100% SAS eid, så du er vel ikke så langt unna, du heller... )

To ledd ... du er vel like nære NAV, er du ikke ... ;)

TOS
22-07-2012, 00:41
To ledd ... du er vel like nære NAV, er du ikke ... ;)

Tja, jeg jobber vel for noe som likner et altomfattende konsern - "han Stat", og NAV er ikke helt i samme bransje som jeg er (i motsetning til forholdet mellom WIAS, WF og SAS), men bortsett fra det så er det nok bortimot korrekt (men graden av separasjon er nok større enn bare to ledd)...;)

Men nå driver vi litt vel OT... Ikke umulig at det er en konsekvens av mine andre gjøremål i kveld... :)

1944vintage
22-07-2012, 00:50
Blir litt irritert på de som ser på Widerøe som et Norsk selskap.
Det er 100% eid av SAS AB.
Som igjen har maks 2/7 del Norsk eierskap.

Og jeg ha en del kontakt med de flygende pionerene fra Helgelandsruta o.v

Ingen kjenner igjen pionerånden/villighghet til å stå på for selskapet.

Kanskje på tide å åpne øynene for realitene ?

Widerøe er like mye Svensk som DAT/Dot er Dansk !

Dash
22-07-2012, 09:32
Blir litt irritert på de som ser på Widerøe som et Norsk selskap.
Det er 100% eid av SAS AB.
Som igjen har maks 2/7 del Norsk eierskap.

Og jeg ha en del kontakt med de flygende pionerene fra Helgelandsruta o.v

Ingen kjenner igjen pionerånden/villighghet til å stå på for selskapet.

Kanskje på tide å åpne øynene for realitene ?

Widerøe er like mye Svensk som DAT/Dot er Dansk !

Og Solo er dansk, og TV2 Norge er dansk. Hva vil du? :headbang

krølle
22-07-2012, 10:02
Og Solo er dansk, og TV2 Norge er dansk. Hva vil du? :headbang

Sikkert bare fryde seg over at snart blir Gammel Dansk ---- Norsk, f.eks Nynorsk:lol:

Oslop
22-07-2012, 11:26
Ad 1: Oslop er vel SAS-ansatt? (WF er vel også 100% SAS eid, så du er vel ikke så langt unna, du heller... ;))
Ad 2: Jada, mye blir fikset. Problemet er likefullt det man signaliserer. Det hjelper ikke at man vet at det blir fikset engang i fremtiden.
Ad 3: Sikkert riktig. Se forøvrig pkt 2.;)

Men nå over til viktigere ting - vi har en rekke vinflasker som må konsumeres før avreise tilbake til Norge...:)

Ja jeg jobber i SAS, men jeg har heller aldri sagt at det ikke er flaut/pinlig, ikke representabelt. Det skal jeg være den første til å innrømme.
Jeg har ikke sagt ett ord tidligere i denne tråden hvorpå jeg har prøvd å bagatelisere det bort, har jeg?

Og jeg er sikker på at bordet var fikset allerede før første post i denne tråden.
Jeg kan jo bare minne på
1.sikkerhet
2.punktlighet
3.service

Jeg er sikker på at hadde flyet gått 5-10 min seint pga at bordet skulle fikses, så hadde en eller annen klaget på det å......

LCH78
22-07-2012, 13:09
MOD NOTE

Siden temaet er ferdig debattert så stenges tråden før den havner mere utenfor temaet

/MOD NOTE