View Full Version : Litt SAS historie søkes
Har en Bac-1-11 modell underveis i posten, og i den forbindelse lurer jeg på
hvor lenge SAS hadde denne i operasjon ? Hvilke år og destinasjoner ?
Noen som kan hjelpe ? Kanskje jeg har reist med den mellom SVG-BGO før jeg visste hva fly var ? :spin:
Takker for all hjelp
Utan att titta i facit vill jag minnas att SAS använde BAC 1-11 cirka augusti 1967 - mars 1968. Två maskiner användes , G-ATPJ och G-ATPL om jag minns rätt. Endast en av dem (G-ATPL ?) var målad i SAS färger. Vill också minnas att de huvudsakligen användes mellan CPH och ZRH.
RolfL har kommet med en del opplysninger. Her er litt supplerende detaljer.
Igjen får vi ty til Åke Hall sin bok Luftens vikingar. Der står det at G-ATPL var i SAS tjeneste fra 6. august 1967 til 20. mars 1968. Flyet ble malt i SAS farger og gitt navnet Arnold Viking. Videre står det at den ble leid inn med piloter og mekanikere fra British Eagle, mens kabinbesetningen var fra SAS. Flyet gikk i hovedsak på CPH-ZRH. Den andre maskinen G-ATPJ ble leiet inn når G-ATPL var over i England for større vedlikehold. G-ATPJ ble ikke malt i SAS farger.
Så det spørs nok Leorim om du har fløyet denne maskinen mellom SVG og BGO. Boken jeg nevnet kan anbefales i forhold til å finne svar på denne type morsomme spørsmål
Fellowship
13-02-2006, 23:30
Det sto en meget interessant artikkel om SAS´bruk av One-Eleven i Dansk Flyvehistorisk Tidsskrift fro maaaange år siden, og der var et ganske nøyaktig ruteoppsett presentert. De hadde som nevnt G-ATPL i SAS-farger, og den har sannynligvis ikke vært innom FBU engang. deriomt var G-ATPJ som var vikar i ca 2 uker mens den andre var under overhaling, innom FBU disse korte uke i British Eagle farger.
Om Leorim har fløyet SAS SVG-BGO i denne perioden, var nok det med Metropollitan, eller kanskje Caravelle.
SVG BGO ble floeyet i hvertfall 1 gang pr dag med Caravelle paa den tiden. Jeg husker mor floey LHR-SVG-BGO med stopp i BGO....en av grunnene til at jeg husker denne detaljen er at en flight moette en klad luftstroem under frokost servering mellom LHR og SVG, noe som medfoerte at 80% av maten flyttet seg fra brett til passasjerer, gulv og seter.....og mors uniform bar saapass preg av menyen, at far og jeg kjoerte til FBU med ren uniform som ble sendt til BGO......husker ogsaa mor fortalte at de brukte brett til aa "maake" midtgangen ren for resten av menyen.......det var den vaerste turbulensen hun opplevde i loepet av 10 aar som SAS vertinne
G-ATPL skal ha vært observert på Fornebu, bl.a. av faren min. Ugjendrivelige bevis har jeg dog ikke. ;)
Sakset fra boken "SAS FLY gjennom tidene" DNL/SAS HISTORIELAG 1997 :
"One-Eleven-flyene , serie 400 , ble leid inn av SAS fra British Eagle International i påvente av DC-9 leveransene. I leiekontrakten inngikk både flygere og mekanikere,mens SAS stilte med eget personale i kabinen" Videre ble BAC One-eleven et av Storbritannias bestselgende fly,og da produksjonen opphøre i 1982,var det laget 230 eksemplarer i fem utgaver med plass fra 74 til 99 passasjerer. Kan jo nevne at et par måneder etter jomfruturen i 1963 havarerte det første flyet under testflyging.... Havariet skyldtes "deep stall" som hang sammen med utformingen av den nye T-formede halfinnen......Som følge av ulykken ble alle senere fly med T-hale utstyrt med "stall warning"-systemer...
Noen fakta om Bac One-Eleven :
Første flytur : 20.august 1963 SAS-tjeneste : 1967 - 68
Antall fly i SAS : 3 Antall seter : 79
Crew : 2/3 Maks startvekt : 39,4 tonn
Lengde : 28,5 m Høyde : 7,5 m Vingespenne : 27,0 m Marsjfart : 810 km/t
Rekkevidde : 3 620 km Drivstofforbruk : 3 200 kg/t
Motor : 2 RR Spey MK511 med total skyvekraft 101 500 N
Maks drivstoff 11,3 tonn
...Denne boken har sikkert faren din i hylla si,Leorim......
Originally posted by EAGLE
...Denne boken har sikkert faren din i hylla si,Leorim......
Garantert.
Takker alle for hjelpen . men jeg husker fortsatt ikke at jeg har sett flyet :biggrin
Født i nov 1967 så skal det godt gjøres :lol
Fellowship
15-02-2006, 00:16
Originally posted by EAGLE
Sakset fra boken "SAS FLY gjennom tidene" DNL/SAS HISTORIELAG 1997 :
"One-Eleven-flyene , serie 400 , ble leid inn av SAS fra British Eagle International i påvente av DC-9 leveransene.
Noen fakta om Bac One-Eleven :
Første flytur : 20.august 1963 SAS-tjeneste : 1967 - 68
Antall fly i SAS : 3 Antall seter : 79
Crew : 2/3 Maks startvekt : 39,4 tonn
Lengde : 28,5 m Høyde : 7,5 m Vingespenne : 27,0 m Marsjfart : 810 km/t
Rekkevidde : 3 620 km Drivstofforbruk : 3 200 kg/t
Motor : 2 RR Spey MK511 med total skyvekraft 101 500 N
Maks drivstoff 11,3 tonn
Det var One-Eleven 300 British Eagle hadde, og som SAS leide. No big deal, de ser prikk like ut fra utsiden :)
Sjekk denne tråden http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=5418
Det finnes en masse god informasjon også under Samlerhjørnet folkens :love
vaskedamen klarte å "styrte" min SAS 1-11 på fredag. Jeg har fått bøyd vingen tilbake i tilnærmet rett posisjon, men den horisontale stabilisatoren er vekk - kanskje jeg må tømme støvsugerposen.... ARGH!
Selvgjort er velgjort CK :cool2
Vaskedamen hos meg pleier ikke styrte dem, men det ser ut som en orkan har feid over "flyplassen" min (1:500) hver gang hun har vaert innom