View Full Version : Forsikring ved leie av småfly i USA
Noen som har råd om gode forsikringer som dekker ansvar/liability ved leie av småfly i statene?
Ser at min norske reiseforsikring kun dekker ulykke/død, men har unntak for ansvar.
Dere som er på flyskoler i USA, hvilke forsikringsordninger har dere?
Takker for svar:)
Aviator89
19-07-2012, 16:08
Lurer på det samme. Ta heller kontakt med flyklubben i USA og spør om dette.
Marius_S
20-07-2012, 04:13
Mange har forsikring inkludert, men ikke alle. Vet at du kan skaffe deg renters insurance gjennom AOPA, men er ikke sikker på om turister også kan få dette. En del flyskoler har også krav om health insurance om du skal være elev, men der er vel nordmenn dekket gjennom det norske trygdesystemet, bare husk bevis for dette. Det beste er nok å ta kontakt med den aktuelle skolen eller flyklubb for å høre.
La det være klinkende klart. Nordmenn har INGENTING dekket gjennom det norske trygdesystemet når de er i USA. Da er det BARE reiseforsikring som gjelder.
Nordmenn har dekket behandling på offentlige sykehus i EU/EØS området som er regulert av EØS-avtalen. Da må man fremvise europeisk helsetrydgekort. https://tjenester.nav.no/helsetrygdkort/forside.do
Utrolig at man kan være så naive å tro at staten skal tørke deg i ræva uansett hva som skjer ;)
Yankee287
20-07-2012, 13:02
Hei,
AOPA or Avemco usually has pretty good programs, not to expensive. But, this is only to replace to stuff you damage and also some limited liability insurance. It is a bit different than here but the same basic Idea. Call the School or club where you want to rent for Exact Information.
I have used my Euro Travel card from Norway there a few times when I have traveled there with good results. Doctors, medicine, ... etc ... it all works ok but you need to pay with a credit card first then claim it when you return. The Norsk Embassy in the US is really good ... and very helpful .. at least the one in Miami.
Cheers,
J
Marius_S
20-07-2012, 23:50
La det være klinkende klart. Nordmenn har INGENTING dekket gjennom det norske trygdesystemet når de er i USA. Da er det BARE reiseforsikring som gjelder.
Nordmenn har dekket behandling på offentlige sykehus i EU/EØS området som er regulert av EØS-avtalen. Da må man fremvise europeisk helsetrydgekort. https://tjenester.nav.no/helsetrygdkort/forside.do
Utrolig at man kan være så naive å tro at staten skal tørke deg i ræva uansett hva som skjer ;)
http://www.nav.no/Internasjonalt/Opphold+i+utlandet/Student+i+utlandet
Beklager, husket litt feil fra da jeg studerte i USA sist. Jeg var da dekket av folketrygden i 12 måneder, og det fungerte da som en vanlig health insurance.
Hei,
AOPA or Avemco usually has pretty good programs, not to expensive. But, this is only to replace to stuff you damage and also some limited liability insurance. It is a bit different than here but the same basic Idea. Call the School or club where you want to rent for Exact Information.
I have used my Euro Travel card from Norway there a few times when I have traveled there with good results. Doctors, medicine, ... etc ... it all works ok but you need to pay with a credit card first then claim it when you return. The Norsk Embassy in the US is really good ... and very helpful .. at least the one in Miami.
Cheers,
J
Thanks. I will check with AOPA and Avemco.
http://www.nav.no/Internasjonalt/Opphold+i+utlandet/Student+i+utlandet
Beklager, husket litt feil fra da jeg studerte i USA sist. Jeg var da dekket av folketrygden i 12 måneder, og det fungerte da som en vanlig health insurance.
For nordmenn med rett på utvidet dekning etter folketrygden i USA( blandt annet studenter) har Nav Utland en grei avtale med en agent slik at det fungerer tilsvarende en amerikansk health insurance med deductibles og annet.
joamykle
25-07-2012, 00:12
Korrekt. Jeg er pt dekket gjennom NAV utland gjennom mine første 12 mnd med studier her borte (hvorpå jeg i tillegg har en privat helseforsikring, med reduksjon i premien som følge av medlemsskap i folketrygden).
Men etter de første 12 mnd må man klare seg med privat helseforsikring, dersom man ikke får innvilget ytterligere ett år etter særskilt søknad til NAV utland.
Selv med utvidet dekning gjennom NAV dekkes vel f.eks. bare 300 dollar til ambulanse hvis jeg husker riktig -- og det holder vel knapt til å få den dispatched -- i tillegg er det noen begrensninger hva gjelder anestesileger blandt annet. Garantert også andre hull. Konklusjonen er: privat tilleggsforsikring nødvending.
(Vil vel også tro at det, til tross for at "flystudier" ikke støttes av lånekassen, burde være relativt greit å få ytterligere folketrygdsdekning etter 12 måneder? Mulig eventuelle inntekter som instruktør kompliserer det hele. )