PDA

View Full Version : Skandale: Kofferter satt igjen på Skiathos

Toffen
18-07-2012, 06:51
Hovedoppslag i RBs nettutgave nå:
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6152815.ece

Dag Viking
18-07-2012, 07:21
Dette betyr jo at vi må reise på sommerferie uten klær fordi alle klærne ligger i de koffertene, sier hun.

Rart de har råd til å dra på ferie, når de har så lite klær at de får plass til alle klærne sine i en koffert. Eller kanskje det var en enorm koffert, og det var derfor selskapet måtte sette den igjen?

LN-JTE
18-07-2012, 07:36
Det er da urelevant hvor stor den var så lenge den er innenfor grensen i volum og vekt. Når man må betale spesifikt for bagasjen som hos NAX så har iallefall jeg større forventning om at bagasjen kommer med meg hjem. Men tall er tall, bad luck for dem.

sk931
18-07-2012, 07:38
hvem søren tager 4 bags med på en 2 ugers ferie ???? især til et sted hvor det er så varmt.
Men så fik parret da deres "15 minutters berømmelse"
Jeg kunne have forståelse for at de gik til media, hvis de var på vej til Grækenland, men da ikke på vejen hjem.
Skiathos er ikke det eneste sted hvor dette kan ske, skal jeg bare lige sige....
Hilsen Ole

Basse-HAU
18-07-2012, 08:02
Er jo surt å ikke få klær hjem, spesielt når de skal på tur igjen ganske snart.

At det blir avis oppslag er vel ikke noe nytt igjen disse tider :rolleyes:

At det ikke dekkes inn noen kroner for forsinket bagasje på hjemveien visste jeg ikke. Synes det er litt rart, de fleste har vel ikke dobbelt opp med toalett saker. Klær generelt bør en vel ha litt til av.
Det hadde ikke gjort om DY hadde vært litt rundere i kantene, men når overskuddet er så lavt, så må de vel stramme inn :p

haavig
18-07-2012, 09:02
Rart de har råd til å dra på ferie, når de har så lite klær at de får plass til alle klærne sine i en koffert. Eller kanskje det var en enorm koffert, og det var derfor selskapet måtte sette den igjen?

Synes vel det rareste er at noen gidder å stå frem i avisen for en så ultraliten bagatell som dette!

robertaas
18-07-2012, 09:05
Rart de har råd til å dra på ferie, når de har så lite klær at de får plass til alle klærne sine i en koffert. Eller kanskje det var en enorm koffert, og det var derfor selskapet måtte sette den igjen?De har sikkert masse klær hjemme, arbeidsklær, skiklær, regntøy, vinterklær, finklær, etc. men klær som passer til å ta med for noen uker med sydentur har vel ikke dobbelt opp av.

Eller synes du de bare skal lete frem shorts og badebukse fra 1974 og bruke dem på neste tur?

RSL
18-07-2012, 09:08

Kanskje jeg er veldig fattig i forhold til de fleste her inne, men jeg pleier å ha meg med store deler av sommertøyet mitt når jeg reiser på ferie til varmere land. Dels fordi tøyet blir fort svett og skittent i varmen, og dels fordi mulighetene til å vaske tøyet ikke er så mange. Så hvis kofferten min står igjen et varmt sted, så har ikke jeg fryktelig mye sommertøy hjemme.

robertaas
18-07-2012, 09:28
Kanskje jeg er veldig fattig i forhold til de fleste her inne, men jeg pleier å ha meg med store deler av sommertøyet mitt når jeg reiser på ferie til varmere land. Dels fordi tøyet blir fort svett og skittent i varmen, og dels fordi mulighetene til å vaske tøyet ikke er så mange. Så hvis kofferten min står igjen et varmt sted, så har ikke jeg fryktelig mye sommertøy hjemme.Uansett hvor god råd folk har så tar de vel med seg det nyeste og beste sommer- og badetøyet når de drar til syden. Hvis de ikke kaster gammelt tøy så må de som kjøper mest klær ved forsinket bagasje kanskje bla ett år tilbake i skapet og bruke sommertøy fra året før mens de med minst omsetning kanskje må bla over 10 år bakover. Jeg regner ikke med at noen av dem er fornøyde med å pakke dette for neste sydentur.

Og hvilken koffert skal de pakke dette i?

Jeg regner med at det ikke er noen som kjøper inn dubletter av både klær og kofferter som de ikke tar med seg på tur, men har stående klart hjemme til neste tur i tilfelle de mister bagsjen ved den første turen.

SudCaravelle
18-07-2012, 10:06
Huff, jeg hadde nok gjort en ufattelig dårlig figur hvis jeg som talsmann for et flyselskap skulle uttale meg i pressen om slike ufattelige tragedier :drunk:

Dag Viking
18-07-2012, 10:06
Kanskje jeg er veldig fattig i forhold til de fleste her inne, men jeg pleier å ha meg med store deler av sommertøyet mitt når jeg reiser på ferie til varmere land. Dels fordi tøyet blir fort svett og skittent i varmen, og dels fordi mulighetene til å vaske tøyet ikke er så mange. Så hvis kofferten min står igjen et varmt sted, så har ikke jeg fryktelig mye sommertøy hjemme.

Har virkelig folk med seg klær til å dekke inn en lang ferie i utlandet sommerstid? Snakk om å dra med seg mye unødvendig.
For det første har jo alle hoteller med respekt for seg selv muligheter for å vaske klær, og for det andre er utenlandsturer ypperlige muligheter for å fornye garderoben til en rimelig penge.

haavig
18-07-2012, 10:07
Huff, jeg hadde nok gjort en ufattelig dårlig figur hvis jeg som talsmann for et flyselskap skulle uttale meg i pressen om slike ufattelige tragedier :drunk:

Vi får i hvertfall håpe det står et apparat av psykologer klare til å ta seg av dem :)

robertaas
18-07-2012, 10:23
Vi får i hvertfall håpe det står et apparat av psykologer klare til å ta seg av dem :)Det er selvsagt ikke verdens største kriser, men det er klart en merkostnad og tidstyv at folk snart skal reise igjen må skaffe seg andre kofferter og nye sommerklær.

Og at det er vaskemaskin dit de skal hjelper lite når sommerklærne står igjen i Hellas. Og der ligger kanskje også den nye sommergarderoben de akkurat hadde kjøpt billig der.

Dag Viking
18-07-2012, 10:29
Så, hva er løsningen?
-Ta av med for tungt fly og sette sikkerheten i fare?
-Sette av noen passasjerer og deres kofferter, slik at ingen må være uten sitt eneste og kjæreste sommertøy?
-Gjøre som i dette tilfellet, få alle passasjerer hjem til riktig tid, selv om noen må vente noen dager på svette t-skjorter og et par brukte tannkoster?

robertaas
18-07-2012, 10:51
Løsningen er selvsagt å dekke ekstrautgifter de reisende får. Man kan ikke lengere forvente at folk bare reiser en tur i året og har så resten av året å vente på neste tur.

Om man kan dokumentere at man snart skal reise igjen bør man få samme erstatning som når bagasjen er forsinket til feriedestinasjon og i tillegg bør man også få penger til å erstatte selve koffertene.

LN-VLE
18-07-2012, 11:13
Har man reiseforsikring tar man kontakt med sitt forsikringsselskap, så får de ta krangelen med flyselskapet.

Vidar

Dag Viking
18-07-2012, 11:15
Har man reiseforsikring tar man kontakt med sitt forsikringsselskap, så får de ta krangelen med flyselskapet.

Vidar

Reiseforsikring dekker ikke forsinket bagasje ved hjemreise.

LN-VLE
18-07-2012, 11:18
Det er da urelevant hvor stor den var så lenge den er innenfor grensen i volum og vekt. Når man må betale spesifikt for bagasjen som hos NAX så har iallefall jeg større forventning om at bagasjen kommer med meg hjem. Men tall er tall, bad luck for dem.

I utgangspunktet skal bagasjen være med passasjeren, uavhengig av om prisen for bagasje er en tilleggstjeneste eller er innkludert i billettprisen.
I enkelte tilfeller oppstår det situasjoner hvor man ikke kan ta av med fullt fly og man må da gjøre noen valg for å redusere vekt. Det å ta av bagasje er et slikt valg, men slett ikke gratis for flyselskapet. De får kostnader ift ivaretakelse av passasjerene som ikke for sin bagasje.

Vidar

Ståle
18-07-2012, 11:20
hvem søren tager 4 bags med på en 2 ugers ferie ???? især til et sted hvor det er så varmt.
Hilsen Ole

Nordmenn. ;)

Tally-Ho
18-07-2012, 11:26
Så, hva er løsningen?
-Ta av med for tungt fly og sette sikkerheten i fare?
-Sette av noen passasjerer og deres kofferter, slik at ingen må være uten sitt eneste og kjæreste sommertøy?
-Gjøre som i dette tilfellet, få alle passasjerer hjem til riktig tid, selv om noen må vente noen dager på svette t-skjorter og et par brukte tannkoster?
---
Litt bedre informasjon til pax'en fra DY, så hadde vel ikke dette vært i avisen i det hele tatt.
Men flyr DY med så pass små marginer ut fra JSI, så må man regne med at dette skjer på nytt. Thomas Cook tar fuelstop i TSL (20 min nordover), nettopp for å unngå å komme i denne situasjonen. Koster litt, men så har man tatt høyde for dette...

TOS
18-07-2012, 11:26
Nordmenn. ;)

De skulle vel benytte anledningen til å fornye garderoben sin i utlandet slik enkelte anbefaler, og trengte derfor mange kofferter... ;)

Nå står det vel ikke om det bare var de to, eller om de hadde med seg barn osv?

Hva er forresten prosedyren ved offloading av bags? Disse to (?) har fått alle sine 4 kofferter satt igjen. Jeg antar det var flere kofferter som ikke kom med, men hvor uheldig er man hvis alle 4 innsjekkede kofferter blir lastet av flyet?

tdb
18-07-2012, 11:38
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/SAS-satte-igjen-30-kofferter--6938551.html

Kan ikke se at denne er blitt kommentert, men det forbauser meg ikke. Slutt nå å rakke ned på hverandre. Det er sommer, det er sol, det er fulle fly og mye bagasje. Ting skjer i avviklingen, og sånn vil det også være i fremtiden uansett selskap.

Superhai
18-07-2012, 12:54
Hva er forresten prosedyren ved offloading av bags?

Normalt det som er raskest. Man tar ut det som er lastet sist. DY er point-to-point og har ikke prioritert bagasje så da er det ikke ulike bagasjekategorier.

SAS-Steward
18-07-2012, 13:33
Slikt som dette skjer, så enkelt er det.
Eneste feilen som er gjort her er at selskapet ikke informerte berørt pax ombord, eller ropte dem opp ved ankomst.
Har opplevd flighter med for høy vekt 2 ganger. Begge ganger fikk vi telex med navn og setenummer på berørt pax.
Gikk opp til dem, og informerte, og ba dem ta kontakt direkte med ankomstservice.
Ikke veldig glade naturligvis, men takke for at de fikk klar beskjed med en gang.

SQ 777
18-07-2012, 16:15
I min munn smaker det fælt... Juridisk er de kanskje på sikker side :spin, men dette selskapet tar betalt for å levere en koffert eller 4 ... Samme som FedEx UPS eller DHL, og leverer ikke..

For å spare penger dropper de mellomlanding som DK gjør... Surt... Selv flyr jeg ikke DY, ingen planer heller. Mest fordi jeg kommer fleste steder jeg ønsker i Europa med LH til lavere pris pluss alt annet inkludert.

Det er vel snart ikke forskjell på FR og DY...

TOS
18-07-2012, 16:47
I min munn smaker det fælt... Juridisk er de kanskje på sikker side :spin, men dette selskapet tar betalt for å levere en koffert eller 4 ... Samme som FedEx UPS eller DHL, og leverer ikke..

For å spare penger dropper de mellomlanding som DK gjør... Surt... Selv flyr jeg ikke DY, ingen planer heller. Mest fordi jeg kommer fleste steder jeg ønsker i Europa med LH til lavere pris pluss alt annet inkludert.

Det er vel snart ikke forskjell på FR og DY...

Alle selskaper tar betalt for å flytte bagasjen fra A til B, det er kun prismodellen som er forskjellig. Som vist til i en annen lenke så er dette noe som skjer også med selskaper som har 1 stk bagasje inkludert i billettprisen.

LN-MOW
18-07-2012, 17:36
For å spare penger dropper de mellomlanding som DK gjør... .

Det kan ha vært andre årsaker .. arbeidstid f.eks ..

Bergern
18-07-2012, 18:01
Undrer meg stadig over hva i all verden folk har med seg på ferie. Reiser selv kun med en kabinkoffert nesten uansett hvor jeg skal. Sjekker den dog inn for å slippe hassel med plass inne og literene med ekstra tax-free whiskey i den forsinkede bagasjen på hjemtur har det blitt mange hyggelige kvelder av ;)

Superhai
18-07-2012, 18:34
Samme som FedEx UPS eller DHL, og leverer ikke..

Skulle ønske jeg kunne stilt samme krav hver gang disse ikke leverer den dagen som de sier de skal levere, det har vist seg å være unntaket enn regelen.

Som det er nevnt så skjer det med de fleste selskaper. Ikke ofte, men iblant, og jeg tviler på at viljen blant gjestene til å betale det som det koster ekstra for å sikre at man kan slippe slike tilfeller. Et selskap som er nevnt i tråden har også vært notoriske på å komme med for små fly på ruten mellom MUC-OSL-MUC, det har vært ski-landslag, hockeylag og vanlige passasjerer som har stått tomhendt. Men i dag så er det mye bedre. Men som oftest så skjer det fordi værforhold og restriksjoner gjør at man må ha mer fuel enn beregnet.

I vilkårene for å betale ekstra baggasje, eller overvekt - så står det for de fleste selskapene at det ikke er sikkert at man får med baggasjen med flyet man er booket på. For øvrig er det nevnt også for "inkludert" baggasje.

kjeng
18-07-2012, 21:19
---
Litt bedre informasjon til pax'en fra DY, så hadde vel ikke dette vært i avisen i det hele tatt.
Men flyr DY med så pass små marginer ut fra JSI, så må man regne med at dette skjer på nytt. Thomas Cook tar fuelstop i TSL (20 min nordover), nettopp for å unngå å komme i denne situasjonen. Koster litt, men så har man tatt høyde for dette...

Nå er vel Thomas Cook-stoppen i TSL fordi man skal slippe av passasjerer til Thassos..

Jens W
19-07-2012, 08:45
TSL er i Mexico. Regner med det er Thessaloniki (SKG) dere tenker på? :)

krølle
19-07-2012, 09:23
Snakk om å gjødsle agurknyhetene:lol:
Det skjer i "alle" selskap, med masse forskjellige grunner.
:8: sommer gjør visst noe med alle

Voipe
19-07-2012, 11:09
Nå er vel Thomas Cook-stoppen i TSL fordi man skal slippe av passasjerer til Thassos..

Ikke alltid.
Forrige uke var det kun fuel-stop, og da i KVA.

Tally-Ho
19-07-2012, 11:34
Skiathos er en marginal flyplass å operere ut fra, grunnet kort rullebane og høye sommertemperaturer.
Den er så marginal at man kan få problemer med å komme avsted om det mot formodning skulle regne, og gjøre rullebanen våt (balanced take off).
Flyplassen er en såkalt CAT C, dvs at det kun er spesielt kvalifiserte kapteiner som flyr der (som f.eks også er tilfellet på Madeira).

Nå kjenner jeg ikke begrensningene på B737, men forestiller meg at det må være dager der man ligger veldig nær MTOM, og da er det fort problemer. Thomas Cook har med sine A320/1 lang erfaring der nede fra - og valgt mellomlanding i Thessaloniki (unntaksvis Kavala). Så slipper man noen overraskelser.

Tally-Ho

jb1
19-07-2012, 13:17
De kunne gitt noen toalettsaker,som endel selskaper gjør, og refundert bagasjegebyret ettersom de ikke oppfyller tjenesten man har betalt for.

Dette er jo ikke verdens største tragedie men det hender at det er viktige ting som ikke kommer frem i tide.

JELSC
19-07-2012, 14:42
DY kunne måske i stedet for transportere bagagen til OSL - sende den derhen hvor gæsten skulle på næste ferie, så den venter der! Så spares udbringningsudgiften på OSL.

Bare lige en tanke ud af boksen

Eirik
19-07-2012, 15:19
Passasjerene burde selvfølgelig vært informert om dette snarest mulig etter at bagasjen deres ble tatt av, og synes DY bør tilby en eller annen form for kompensasjon når de ikke klarer/ har anledning til å levere tjenesten de har solgt. Hva passasjerene måtte ha med i kofferten og sommerplagg-logistikken får vel være deres egen sak.
Men verd et stort avisoppslag; nope :)