PDA

View Full Version : SAS vil flytte økonomifunksjoner til India

FlightDeck
17-07-2012, 10:45
Kan føre til oppsigelser.

Flygbolaget SAS tar hjälp av den indiska konsultjätten Tata för ett nytt ekonomisystem, skriver Dagens industri.

http://www.di.se/#!/artiklar/2012/7/17/sas-flyttar-ekonomin-till-indien/

Theaviator
17-07-2012, 13:42
Når du enda kan gå ut en kveld å betale fra 5,-nkr for en middag og upper-upper middle class tjener gode 20000RS eller noe rundt 2500 nok i mnd tax incl/no social security, blir det ikke så vanskelig å forstå at SAS også nå blander seg inn i familien som outsourcer. Forresten en gigantindustri her nede. AMEX, Banker, Symantec/Norton mfl, -multinasjonale selskap legger rutinepreget arbeid til India. Hele bydeler er bygget opp rundt denne bransjen. Og for å nevne det, de er så absolutt i verdensklasse når det gjelder tillit...

SQ 777
17-07-2012, 17:05
Smart går alle tlf dit, men helt ok for meg, garantert bedre og hyggeligere enn lokale drager. Har så gode erfaringer med andre selskap som sender en den veien...;)^_^

jikswoboB
17-07-2012, 23:03
Är SAS ekonomisystem från stenåldern? Vad kör man med?

henning
17-07-2012, 23:19
Latterlig å høre hvor mye positivt SAS får for å flytte skandinaviske arbeidsplasser til India, når Norwegian, Ryanair og andre får pepper for å utnytte smutthull i skattesystemet med å ansette folk i Spania osv... Ingen stiller spørsmål om arbeidsvilkår for inderne eller hva som skjer med de som har jobben idag.

SAS-Steward
18-07-2012, 03:36
At SAS gjør dette er tragisk, men desverre slik det er blitt med alt.
Alt skal gjøres billigere i andre deler av verden, eller av ansatte på kontrakt som har elendige vilkår.
Dette er bare trist, resultatet er oppsigelser, forringing av hjemmelige vilkår, og mindre fleksibilitet.
Desverre er det slik også at de aller fleste ikke bryr seg før det rammer en selv og egen bransje.
Snart er hele skandinavia outsourcet.

Commuter
18-07-2012, 06:41
Slik jeg leser denne artikkelen er dette snakk om utvikling av et nytt økonomi-system, ikke outsourcing av selve økonomi-funksjonen. De har allerede i dag outsourcet og offshoret IT, og da er det bare fornuftig å ha flere leverandører å spille på. Kanskje CSC omsider forstår at de ikke kan fortsette som i dag.

I forhold til kommentarer om vilkår o.l. er TCS en ansvarlig og ryddig leverandør. Det er en enorm prestisje å få jobb der, lønnen er svært god etter indisk standard, og de ansatte blir behandlet med respekt og har gode vilkår. TCS ansatte blir f.eks. ikke truet med oppsigelse etter et par dagers sykdom :)

LN-VLE
18-07-2012, 06:46
Er det noen som har reflektert over hvorfor det har blitt slik? Vi har i Norge nettopp gjennomført et lønnsoppgjør som har gitt de fleste av oss vel 4 prosent lønnsøkning, mens vi har en prisstigning på under 2 prosent. Vi har sågar gått til streik i flere sektorer for å prøve å få enda mer.
Dette gjør vi mens deler av verden rundt oss holder på å falle i "staver", økonomisk sett. Mange av våre handelspartnere strever med å få sine budsjetter i havn. Lønningene der blir presset ned. Landene og innbyggerne i disse landene er tildels "leilendinger" i sitt eget land. Det er vår del av verden som setter betingelser for å finansiere våre handelspartnere og hindre de fra å gå konkurs. Jeg skal ikke frita disse landene fra det ansvaret de har for å ha havnet i en slik situasjon, men det må være galskap å fortsette med den festen vi har i vårt hjørne av verden.
Vi sitter å ser på at arbeidsplasser flagges ut til lavkostland. Svaret vårt på det er å akselrere grunnlaget for at dette skjer ved å øke kostnadene ved produksjon i gamlelandet.
Vi lønner oss ikke lengere.
Dette er en konsekvens av globaliseringen.

Gjør fagforeningene sitt arbeid i å ivareta sine medlemmers kår, når det ser ut som om de er mer opptatt av å heve lønnen og bedre kjøpekraften, enn å sørge for at medlemmene har et arbeid å gå til. Det må, etter mitt syn, være bedre at man har et arbeid å gå til, enn at man skal ha gode trygdeytelser til arbeidsføre mennesker. Trygdeytelser kan ikke erstatte arbeidsinntekt.
Vel jeg er klar over at bedre kjøpekraft blant innbyggerne kan bety bedre omsetning blant forretninger og tjenestetilbydere, som bl.a flyselskap. Men økt omsetning blant forretninger betyr ikke nødvendigvis økt verdiskapning i Norge. Fordi varene produseres i andre land. Vi kan ikke i gamlelandet leve av å selge tjenester og klippe hverandre. Vi må ha varer av høy kvalitet til en pris som andre er villige til å betale.

Men nå skal jeg gå på arbeid.

Vidar

Tommy777
18-07-2012, 07:38
Smart går alle tlf dit, men helt ok for meg, garantert bedre og hyggeligere enn lokale drager. Har så gode erfaringer med andre selskap som sender en den veien...;)^_^

Kanskje ikke fått med deg at de fleste selskaper for lengst har flyttet kundeservice UT fra India? Alle banker, flyselskaper og stort sett all IT er allerede tilbake til onshore siden kvaliteten på callsentertjenester i India er såpass rævva at man taper haugevis med kunder.

Som andre påpeker, man snakker om utvikling av økonomisystemer, ikke å flytte økonomiavdelingen.

Når det gjelder utvikling er også India på kraftig retrett. Prisene er for høye, kvaliteten på arbeidet for dårlig, ofte forsinket og man møter ofte heftige regninger / overskridelser av utviklerselskaper fra India. Derfor foregår overseas utvikling i andre land og mye er sourcet hjem igjen. SAS er som vanlig sent ute med en strategi som slo feil for mange flyselskaper og andre store bedrifter

SQ 777
18-07-2012, 08:43
Joda man vet ikke alltid hvor en havner. Ringer man i Norge det gamle CO 810 nummer ender man i Houston. Ringer man UA sitt også gamle 800 nummer kommer man til Polen ..

TOS
18-07-2012, 09:21
Joda man vet ikke alltid hvor en havner. Ringer man i Norge det gamle CO 810 nummer ender man i Houston. Ringer man UA sitt også gamle 800 nummer kommer man til Polen ..

Man lærer kanskje dette etterhvert? Her jeg bor har BT (British Telecom, ikke Air Baltic...;)) et supportnummer som man etterhvert har lært seg til sender deg til India, og et nummer som sender deg til Skottland (basert på en kjapp dialektanalyse). Jeg ringer nå konsekvent nummeret som sender meg til Skottland når jeg trenger hjelp.:)

SQ 777
18-07-2012, 09:28
Jeg velger 810 og Houston..... Ansatte der har mye mer erfaring . Siste jeg snakket med for to uker siden ga topp service og fikk det jeg ville :colgate: I Polen superhyggelige, men kan ikke så mye. Jeg er ikke vanskelig, har kun printet ut alle alternativer på forhånd. Dette når de har endret opprinnelig bestilling til noe far from ok..

Glean EBG
18-07-2012, 11:18
Ville vært meget forsiktig med å satse så mye som en krone i India det er gjennomkorupt å bedrifter fra vestlig verden trekker seg ut en etter en etter å ha blitt lurt av en meget kreativ stat og rettsvesen.

dc-8-63
18-07-2012, 11:26
Man lærer kanskje dette etterhvert? Her jeg bor har BT (British Telecom, ikke Air Baltic...;)) et supportnummer som man etterhvert har lært seg til sender deg til India, og et nummer som sender deg til Skottland (basert på en kjapp dialektanalyse). Jeg ringer nå konsekvent nummeret som sender meg til Skottland når jeg trenger hjelp.:)

Jeg har ikke funnet noe system i Lufthansa sitt norske nummer ennå - der virker det som det er tilfeldig om det blir India eller Irland.....

TOS
18-07-2012, 11:30
Jeg har ikke funnet noe system i Lufthansa sitt norske nummer ennå - der virker det som det er tilfeldig om det blir India eller Irland.....

Jeg tror vel det er verre om de kun opererer med et nummer, ja...:)

Commuter
18-07-2012, 11:31
IT ousourcing til India er ikke plaget av disse tingene, forutsatt at du benytter de store spillerne (og Tata er den største). Hadde nok ikke startet egen bedrift der, men outsourcing er relativt uproblematisk.

Ift kvalitet ligger oftere problemet hos kjøper, da de ikke er vant med å opptre som en proff part i samarbeidet med IT. Jeg har fått mye levert I India, og det har lik eller høyere kvalitet enn det jeg fikk med inhouse-utvikling. Men det fordrer at man er en proff innkjøper og at kundens organisasjon er tilpasset outsourcing.

dc-8-63
18-07-2012, 11:33
Jeg tror vel det er verre om de kun opererer med et nummer, ja...:)

Vel noen legger opp systemene etter klokkeslett - ringer du før 11:00 så er det India - etterpå er det Irland - men med LH er det vilkårlig - India har en tendens til svare "No Flighta Available for rebooking" så en legger på ringer på ny og håper på at the lass from Irland svarer;)

dc-8-63
18-07-2012, 11:34
IT ousourcing til India er ikke plaget av disse tingene, forutsatt at du benytter de store spillerne (og Tata er den største). Hadde nok ikke startet egen bedrift der, men outsourcing er relativt uproblematisk.

Ift kvalitet ligger oftere problemet hos kjøper, da de ikke er vant med å opptre som en proff part i samarbeidet med IT. Jeg har fått mye levert I India, og det har lik eller høyere kvalitet enn det jeg fikk med inhouse-utvikling. Men det fordrer at man er en proff innkjøper og at kundens organisasjon er tilpasset outsourcing.

100% enig.......

TOS
18-07-2012, 11:35

Det du nevner her er en helt essensiell faktor som veldig mange glemmer i disse prosessene (politiske myndigheter er et helt særegent eksempel på "overtro" på egne evner og kunnskaper i så måte. Det blir mye tull av slikt, dessverre.

Når det er sagt så er det ikke uten videre slik at vi i et høykostland skal og bør drive med alle mulige aktiviteter (det være seg It støttesystemer, pilotyrket, arbeidskrevende industri, osv.). Vi må finne noe som passer vår kompetanse og vårt kostnadsnivå.

FlightDeck
18-07-2012, 12:11
Latterlig å høre hvor mye positivt SAS får for å flytte skandinaviske arbeidsplasser til India, når Norwegian, Ryanair og andre får pepper for å utnytte smutthull i skattesystemet med å ansette folk i Spania osv...

Og det konkluderer du med etter 1-2 innlegg i tråden? :angry:

TOS
18-07-2012, 12:17
Og det konkluderer du med etter 1-2 innlegg i tråden? :angry:

Nå er det riktignok ferietid, men det er vel ikke ukjent at man iallefall får negative innlegg veldig kjapt når arbeid flyttes ut av landet i en del andre tilfeller. Det betyr kanskje likevel ikke at man oppfatter dette som positivt, men at man kanskje forholder seg likegyldig til det?

Superhai
18-07-2012, 12:34
SAS har outsourcet billettavregning til India. Det er snart 10 år siden.

Slik jeg forstår det nå så skal de kjøpe et produkt av Tata til å bruke. Men det står ingenting at det skal brukes i Skandinavia eller India, men at det skal være så pass effektivt at det kan bli snakk om at man ikke trenger like mange ansatte.

India har mange problemer i alle sektorer, men en del firmaer som selger tjenester til utlandet satser på å være bedre men dyrere, de knytter til seg de beste i India og betaler mye bedre.

Commuter
18-07-2012, 14:01
Nå er det riktignok ferietid, men det er vel ikke ukjent at man iallefall får negative innlegg veldig kjapt når arbeid flyttes ut av landet i en del andre tilfeller. Det betyr kanskje likevel ikke at man oppfatter dette som positivt, men at man kanskje forholder seg likegyldig til det?

Nå skal jeg ikke svare for alle her, men det er en stor forskjell I outsourcing til firma som har ryddige avtaler og vilkår, kontra outsourcing til en bedrift som fremstår som uryddig.

Outsourcing er en del av livet vårt, kriteriet mitt er at det skjer på ryddig vis.

SAS-Steward
18-07-2012, 16:36
Nå skal jeg ikke svare for alle her, men det er en stor forskjell I outsourcing til firma som har ryddige avtaler og vilkår, kontra outsourcing til en bedrift som fremstår som uryddig.

Outsourcing er en del av livet vårt, kriteriet mitt er at det skjer på ryddig vis.

Så om alt outsources, og arbeidsledigheten stiger til uante høyder i Norge og skandinavia etterhvert, så er det helt ok så lenge det skjer på en ok måte?

Etterhvert vil det ikke være jobber igjen i Norge annet en pleietjenester, som er besatt av øst og søreuropere, dog med ok vilkår og lønn i forhold til hjemlandet.

Ja jeg maler kanskje et svart bilde, men det er den veien vi er i ferd med å gå slik jeg ser det.
Om ingen til slutt har jobb, og inntekt. Stopper også ganske så mye annet opp.
Da hjelper det fint lite at det er ok forhold for de som har overtatt jobbene, og at prosessen har gått bra for seg.

TOS
18-07-2012, 16:43
Så om alt outsources, og arbeidsledigheten stiger til uante høyder i Norge og skandinavia etterhvert, så er det helt ok så lenge det skjer på en ok måte?

Etterhvert vil det ikke være jobber igjen i Norge annet en pleietjenester, som er besatt av øst og søreuropere, dog med ok vilkår og lønn i forhold til hjemlandet.

Ja jeg maler kanskje et svart bilde, men det er den veien vi er i ferd med å gå slik jeg ser det.
Da hjelper det fint lite at det er ok forhold for de som har overtatt jobbene, og at prosessen har gått bra for seg.

Dette er OT i forhold til temaet i tråden, men dette er et typisk skremmebilde som motstandere mot globaliseringen ofte trekker frem. Norge er en svært åpen økonomi og har vært det lenge, men synes du vi ser noe som tyder på at arbeidsledigheten er utpreget høy?

Utviklingen du skisserer vil uansett stoppe opp, for hva skjer når etterspørselen etter personer i landene vi outsourcer til øker? Prisene/lønningene der går opp, og man vil se en harmonisering i lønnsnivå (ikke nødvendigvis likt overalt, riktignok).

I tillegg så er det opplagt ting vi kan drive med i Norge selv med høyt lønnsnivå, så lenge produktiviteten og kompetansen veier opp for lønnsnivået.

Utflyttet
18-07-2012, 16:44

Dette begynner å blir ganske OT, men det er nok mange jobber igjen, bare folk er villig til å prøve nye ting.

-A

SAS-Steward
18-07-2012, 19:13
OT eller ikke, snakker vi ikke om å flytte arbeidsplasser utenlands?

Er enig i at i dag så er ikk dette noe problem her på berget.
Men registrerer at flere ikke er spesielt bekymret for dette, Noe jeg mener vi bør være. En dag er oljeeventyret over, og rusen vil kanskje legge seg.
Om brorparten av annen produksjon, og industri er outsourcet så er det ikke veldig mye å rope hurra for.

Men om det å flytte arbeidsplasser for enhver pris ut av landet er OT så skal jeg avslutte her.
Håper bare dere i andre bransjer ikke blir berørt direkte av outsourcings spøkelset. Ha en flott kveld :-)))

LN-MOW
18-07-2012, 19:28
OT eller ikke, snakker vi ikke om å flytte arbeidsplasser utenlands?

)

Ikke godt å si .. vet lite om systemet dere har i dag og hvordan det driftes - eller om det i det hele tatt driftes av SAS-ansatte. Men her er det vel trolig tale om at det er automatisering som vil ta arbeidsplasser ...

L-1011
18-07-2012, 19:41
Det behöver inte bara vara negativt med att utlänningar har jobb i Norge.
Ett bra exempel är de 10 000-tals eller kanske tom 100 000-tals svenskar som jobbar i Norge. Utan svenskarna skulle inte den norska sjukvården, äldrevården, turistnäringen, flygplatserna etc fungera.

Jag tycker inte det är något fel att SAS flyttar vissa funktioner till Indien för att effektivisera och spara pengar. Det är bra och bidrar till flygbolagets långsiktiga överlevnad. Indien är ett land med låga löner

Något som jag däremot tycker är hemskt är att det finns ett flygbolag som har en bas i högkostnadslandet Finland och betalar en månadslön på 650 Euro för sina kabinanställda när medellönen i Finland är 3000 Euro per månad.

TOS
18-07-2012, 19:47
Något som jag däremot tycker är hemskt är att det finns ett flygbolag som har en bas i högkostnadslandet Finland och betalar en månadslön på 650 Euro för sina kabinanställda när medellönen i Finland är 3000 Euro per månad.

Dette er en annen diskusjon, men i likhet med kontraktene for flightdeck på HEL så kommer det muligens både det ene og det andre i tillegg? Forøvrig stemmer ikke dette med informasjonen insidere kommer med, men hvem hører på det øret... For ordens skyld, så vet ikke jeg hva som er korrekt. Jeg har imidlertid tidligere registrert en viss vridning i fakta for å få frem mer av et skremmebilde enn hva fakta tilsier.

Nå er vi kanskje nok OT...? ;)

dc-8-63
18-07-2012, 21:36
Dette er OT i forhold til temaet i tråden, men dette er et typisk skremmebilde som motstandere mot globaliseringen ofte trekker frem. Norge er en svært åpen økonomi og har vært det lenge, men synes du vi ser noe som tyder på at arbeidsledigheten er utpreget høy?

Utviklingen du skisserer vil uansett stoppe opp, for hva skjer når etterspørselen etter personer i landene vi outsourcer til øker? Prisene/lønningene der går opp, og man vil se en harmonisering i lønnsnivå (ikke nødvendigvis likt overalt, riktignok).

I tillegg så er det opplagt ting vi kan drive med i Norge selv med høyt lønnsnivå, så lenge produktiviteten og kompetansen veier opp for lønnsnivået.

Men er Outsourcing / EØS / Schengen avtalene en enveis kjørt "gate" - hvor norske bedriftsledere (det er vel i hovedsak bedriftsledere som direkte nyter godt av dette - muligens drypper det noe på andre etterhvert) er flinke til å ta for seg av "godene" i form av lavere utgifter - men når spesielt EØS borgere ønsker å ta del i de andre delene av avtalene - viser ikke akkurat Norge seg fra sin beste side. Rundt 200 fattige rumenere - Romas - dominerer pressebildet - politikere roper på allt fra Busser (skikkelig dårlig historisk flashback) til opphevelse av EØS / Schengen avtalene og grense Union i Norden ( som kanskje var litt lite gjennomtenkt da det i praksis også vil fordre at Danmark og Sverige sier opp sine EØS / Schengen avtaler ) og det selv om disse 200 kanskje har klart å doble seg er det ennå færre enn 1000 - sammenlignet med Hellas som i øyeblikket i tillegg til sine interne problemer - har over 1 Million "migrants" selvfølgelig ikke bare rumenere - men 1.000.000 i samme eller kanskje verre situasjon enn de på Årvoll....

Det er OT men en tankevekker....

TOS
18-07-2012, 22:00
Det er OT men en tankevekker....

Ja, det er OT, men jeg er helt enig i at det er en tankevekker. Det er jo ikke uvanlig at man gjerne vil ha fordelene (med i dette tilfellet EØS-avtalen), men ikke bakdelene. Det samme gjelder globalisering generelt - man tar gjerne imot klær og elektronisk utstyr produsert for en billig penge andre steder i verden, men når virkeligheten innhenter en selv så blir det fort andre prioriteringer. Ikke vanskelig å forstå, kanskje, men likefullt et aldri så lite paradoks.

Theaviator
18-07-2012, 22:05
Latterlig å høre hvor mye positivt SAS får for å flytte skandinaviske arbeidsplasser til India,
"... Ingen stiller spørsmål om arbeidsvilkår for inderne eller hva som skjer med de som har jobben idag.

Vel, for å kaste litt lys rundt arbeidsforholdene til de som jobber for outsoursing-selskapene ( og vi har flere kjente og ukjente Nordiske) kan jeg bidra med å si at de opplever det som om de har skutt gullfuglen. Først å ha fått jobb, kunne jobbe med utenlandske klienter, og komme opp på et lønnsnivå de fleste bare drømmer om.
De får ofte oppgaven med å forsørge storfamilien på lønnen de får, bor i moderne leiligheter og sender penger hjem om de selv bor borte fra foreldrene.

En annen ting, en venn av meg jobber som instruktør for Telenor i Delhi og kan ikke fullrose arbeidsforholdene - SETT I LYS AV HVA INDISKE ARBEIDSGIVERE TILBYR.
De fleste som outsourser krever eller forventer at arbeidsforholdene er bra og akseptable i forhold til "vår" standard mao langt over indiske normaltilstander. Sånn bare for å kaste litt lys rundt mytene...