View Full Version : Arlanda - Leiebil eller andre alternativer?
Twin Otter
16-07-2012, 13:28
Skal en tur til Arlanda til helgen og skal prøve å få knipset en del bilder.
Forrige gang jeg var der holdt jeg meg mest på en plass (ved Jumbo Stay) og det var ikke all trafikken som gikk forbi der.
Det er vel ingen tvil om at leiebil antageligvis er det beste alternativet for å komme seg rundt til de forskjellige spotterplassene som beskrevet i spotter-guiden (http://www.plane-spotter.com/Airports/Sweden/ARN/SpotterGuide_ARN.pdf).
Er det i det hele tatt noen rimeligere alternativer? Går det f.eks å ta noen av shuttle-bussene til egnede steder?
Det er mulig å leie sykkel flere steder i sommerhalvåret, men jeg vil anbefale at du oppsøker "Arlanda Visitor Center" i Terminal 5. Her selger de tur-returbilletter til bussene som kjører mellom terminalen og Märsta.
Husker ikke om det var SL buss 583, eller UL buss 801 jeg tok, men jeg mener at begge kjører samme ruta, er litt usikker. Spotterplass D finner du i Sky City mellom T4 og T5, og C,B og A ligger langs nevnte bussrute. Dersom du forhører deg litt så finner du nok busser til de andre stedene også. Om noe er uklart så er det bare til å spørre. God tur!
Har vært noen turer på Arlanda og prøvd både buss/beina og leiebil, og vil nok ta leiebil også neste gang. Betalte ca 500 for ett døgn og det gir deg mye mer frihet og ikke minst muligheten til å nå alle plasser, vil si det er verdt prisen.
TK :fly
Twin Otter
17-07-2012, 05:44
Har vært noen turer på Arlanda og prøvd både buss/beina og leiebil, og vil nok ta leiebil også neste gang. Betalte ca 500 for ett døgn og det gir deg mye mer frihet og ikke minst muligheten til å nå alle plasser, vil si det er verdt prisen.
Takk for svar. Leiebil et døgn fra fredag kveld til lørdag kveld ser ut til å være aktuelt da.
Prøvde å søke opp leiebil hos Sixt som jeg er fornøyd med fra tidligere. Men kontoret deres på Arn ser ut til å være stengt på lørdager.
Prøv : leiebilguiden.no (http://www.leiebilguiden.no/) bruker som regel den om jeg er "hjemme" eller ute, får som regel greie priser da.
Tok et søk få førstkommende fredag og til lørdag og fikk pris fra 566,- link
(https://www.leiebilguiden.no/priser.php?clientID=80182&temp=hybrid1&ln=NO&elID=071710073800858195&countryID=SE&pickupID=3250&returnID=3250&pickupName=Stockholm%20%E2%80%93%20Arlanda%20lufth avn&returnName=stockholm%20%E2%80%93%20arlanda%20lufth avn&pickupDate=20&pickupMonth=6&pickupYear=2012&returnDate=21&returnMonth=6&returnYear=2012&pickupHour=17&pickupMinute=0&returnHour=17&returnMinute=0&age=29&¤cyID=NOK&carGroupID=0&residenceID=NO&ip_resId=NO&CT=AJ&referrer=0:&=undefined#book) P.S har flere ganger fått større bil en det jeg har betalt for, og det er jo greit :)
Lykke til med spottingen :)
Twin Otter
17-07-2012, 11:51
Prøv : leiebilguiden.no (http://www.leiebilguiden.no/) bruker som regel den om jeg er "hjemme" eller ute, får som regel greie priser da.
Tok et søk få førstkommende fredag og til lørdag og fikk pris fra 566,- link
(https://www.leiebilguiden.no/priser.php?clientID=80182&temp=hybrid1&ln=NO&elID=071710073800858195&countryID=SE&pickupID=3250&returnID=3250&pickupName=Stockholm%20%E2%80%93%20Arlanda%20lufth avn&returnName=stockholm%20%E2%80%93%20arlanda%20lufth avn&pickupDate=20&pickupMonth=6&pickupYear=2012&returnDate=21&returnMonth=6&returnYear=2012&pickupHour=17&pickupMinute=0&returnHour=17&returnMinute=0&age=29&¤cyID=NOK&carGroupID=0&residenceID=NO&ip_resId=NO&CT=AJ&referrer=0:&=undefined#book) P.S har flere ganger fått større bil en det jeg har betalt for, og det er jo greit :)
Lykke til med spottingen :)
Takk for tipset der. Men hvordan ser jeg hvilket leiebil firma jeg leier hos? Leiebil-guiden må vil oppgi hvilket firma jeg eventuelt leier hos?
Takk for tipset der. Men hvordan ser jeg hvilket leiebil firma jeg leier hos? Leiebil-guiden må vil oppgi hvilket firma jeg eventuelt leier hos?
Det får du oppgitt i bestillings prosessen, sist jeg var på arlanda tror jeg det var europecar og gangen før det sixt, i belrlin fikk jeg budget, i hellas har det vært alt fra sixt og budget til mindre likale firmaer. Har aldri hatt noen problemer med å bruke leiebilguiden.no :)
Og det går gratis buss fra alle terminalene på ARN til leiebil området.
Twin Otter
17-07-2012, 14:51
Det får du oppgitt i bestillings prosessen, sist jeg var på arlanda tror jeg det var europecar og gangen før det sixt, i belrlin fikk jeg budget, i hellas har det vært alt fra sixt og budget til mindre likale firmaer. Har aldri hatt noen problemer med å bruke leiebilguiden.no :)
Og det går gratis buss fra alle terminalene på ARN til leiebil området.
Takk for hjelpen. Da har jeg bestilt en bil i et døgn på Arlanda. Satser på at det gir uttelling i forhold til gode bilder osv.
Neste spørsmål. Er det en enkel måte å finne ut hvilke rullebaner som er i bruk uten å ha scanner med seg? Finnes det en afis-telefon man kan ringe til f.eks?
jameson82
17-07-2012, 14:54
Takk for hjelpen. Da har jeg bestilt en bil i et døgn på Arlanda. Satser på at det gir uttelling i forhold til gode bilder osv.
Neste spørsmål. Er det en enkel måte å finne ut hvilke rullebaner som er i bruk uten å ha scanner med seg? Finnes det en afis-telefon man kan ringe til f.eks?
Flightradar24 app på telefonen. Zoom helt inn så ser man tydelig hvilken rwn som er i bruk
Twin Otter
17-07-2012, 15:02
Selvsagt.
Men hvordan er det da med datatrafikk og sånn. Hvordan er prisene på dette i Sverige kontra hjemme. Er Netcom-bruker.
Siden Telia eier Netcom tror jeg du får samme pris som i Norge. Men jeg kan ta feil.
jcnorway
17-07-2012, 16:07
Siden Telia eier Netcom tror jeg du får samme pris som i Norge. Men jeg kan ta feil.
Nordenpris gjelder ikke på datatrafikk.
Twin Otter
23-07-2012, 12:49
Ble en bra tur til Arlanda. Bilder ligger i juli-tråden min på bildeforumet.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=106063
Norge Rundt På 14 Dager
19-03-2014, 23:27
Drar opp denne, er det bra rom for spotting fra Clarion Hotell Arlanda?
Så ihvertfall slik ut med den belligenheten.
Basse-HAU
20-03-2014, 07:42
Drar opp denne, er det bra rom for spotting fra Clarion Hotell Arlanda?
Så ihvertfall slik ut med den belligenheten.
Ja om du får rom mot rullebanen. Vi hadde møterom i øverste etg, og fikk jo ikke så mye av møtet med meg. Husker ikke helt, men litt dårlig utsikt mot terminal 5, terminaler på Arlanda er jo bygd langs en slags halv sirkel.