PDA

View Full Version : Hoteller, breiband, smarttelefoner og nettbrett

Utflyttet
14-07-2012, 18:27
Et veldig kort sprøsmål til alle:

Er det flere enn meg som har lagt merke til at over de siste 1-2 årene har veldig mangle sine hoteller sin hastighet på nettforbindelser gått ganske så rett i dass?

Det virker som det gradvis har skjedd etter hvert som det har begynt å florere med nye ting som liker å bruke trådløse nettverk.

Erfaringene mine er fra Asia og Afrika i hovedsak, og steder som var helt OK å jobbe fra for 2-3 år siden er nå ofte helt umulig å bruke nett fra.

Hva sier dere andre som reiser?

-A

Fly med oss
14-07-2012, 23:35
Trådløst nett er helt ræva mange steder jeg har vært - det være seg USA, Europa eller Asia. Derfor reiser jeg alltid med min mini-laptop som har egen port for kablet nettverk. Da går ting som regel veldig smidig :p

Superhai
14-07-2012, 23:41
Det er veldig variabelt hele tiden synes jeg, men det er kanskje en slik trend. Det går ofte tregere sånn 8-9 tiden på morgenen, og på ettermiddagen. Men jeg lurer på om det ikke bare er pga. dippedutter, men heller at VPN til bedrift har blitt mer vanlig. iphone, ipad, androider o.l. kobler nok ofte til, men bruker sjeldent veldig mye kapasitet.

LN-MOW
14-07-2012, 23:42
Ikke noe nytt fenomen og veldig varierende. Mitt inntrykk er imidlertid det motsatte - det blir bedre.

Kanon
14-07-2012, 23:46
Med tanke på hvor mange duppeditter med wlan en gjennomsnitts person eier, er det ikke rart de stakkars trådløse routerene tar kvelden. Som andre nevner kabel is king :up:

Utflyttet
15-07-2012, 00:19
Trådløst nett er helt ræva mange steder jeg har vært - det være seg USA, Europa eller Asia. Derfor reiser jeg alltid med min mini-laptop som har egen port for kablet nettverk. Da går ting som regel veldig smidig :p

Jeg skiller mellom håpløse WLAN-installasjoner og kapasitet ut av hotellet. Håpløst WLAN er noe de aller fleste har.

Jeg bruker alltid en Apple Airport Express når jeg reiser, jeg har alltid bra trådløs-signal. Jeg opplever at tuten ut av hotellet blir tranger og trangere.

Og ja, frokost tid, og rundt middag når alle skal sjekke mail og nerde litt er typisk tragiske tider.

-A

Someone
15-07-2012, 08:42
Variabelt og ofte avhengig i hvor i rommet man er. På Royal i Køben gikk det langt raskere på badet enn i soverommet

Basse-HAU
15-07-2012, 10:07
raskere på badet

Kremt! Du mente vel dassen :p

Bergern
15-07-2012, 11:05
Med pads og smarte telefoner er trådløst blitt nesten håpløst på hoteller. Alle er på nett alltid overalt.
To meter tvunnet parkabel er standard i min survival kit :)

Someone
15-07-2012, 15:21
Kremt! Du mente vel dassen :p

Jeg prøvde bare være litt subtil.....:p

Robbiedeluxe
15-07-2012, 15:36
Sitter med litt samme inntrykk selv. Ofte er Ethernett/kablet vesentlig bedre enn WiFi. Derfor pleier jeg å ta med en AirPort Express og koble denne med kabel for å så sette opp et WiFi-nett for meg selv. Funker også bra når man må betale per device, med en slik dings kan jeg dele nett med 255 enheter.

Typ: http://farm6.static.flickr.com/5020/5408926134_34cfa112ef.jpg

Chriscross
15-07-2012, 21:40
Sitter med litt samme inntrykk selv. Ofte er Ethernett/kablet vesentlig bedre enn WiFi. Derfor pleier jeg å ta med en AirPort Express og koble denne med kabel for å så sette opp et WiFi-nett for meg selv. Funker også bra når man må betale per device, med en slik dings kan jeg dele nett med 255 enheter.

Typ: http://farm6.static.flickr.com/5020/5408926134_34cfa112ef.jpg

At jeg ikke har tengt på dette før, trenger jo, ikke musikk på soverommet hvor jeg har en ae når vi er på tur. Takk for tipset.

Twin Otter
16-07-2012, 20:17
At jeg ikke har tengt på dette før, trenger jo, ikke musikk på soverommet hvor jeg har en ae når vi er på tur. Takk for tipset.

Hvis man tar med seg AirPort express på tur. Krever det noe ekstra installasjon, eller er det bare "plug and play"?

Robbiedeluxe
16-07-2012, 21:51
Det er som regel bare å plugge inn og kjøre veiviseren. På de hotellnettverk som tillater flere devicer på samme regning, velger du "bridge mode" -- hvis ikke oppretter du bare et eget nettverk som via AirPort Express vil synes som én PC inn til hotellets nettverk (mens du egentlig har flere devicer koblet på).

SAS-Steward
16-07-2012, 22:41
Har alltid en ekstra kabel med når jeg er på jobb.
5 meter lang, og rekker stort sett de fleste godstoler på rommene.
Men det er mye dårlige nettverk rundt omkring.
Er på Radisson Blu Scandinavia i København nå, og her varierer det fra helt ubrukelig til meget bra.
I dag er det toppen.

Utflyttet
17-07-2012, 02:30
Hvis man tar med seg AirPort express på tur. Krever det noe ekstra installasjon, eller er det bare "plug and play"?

Sett den opp mens du er hjemme. To kjappe regler:

- Sett den opp med bruk av NAT, ikke bridge mode, det funker like greitt uansett.
- Bruk samme navn på trådløsnettet som hjemme, samme passord, så tror alle trådløsdingsene de er hjemme og ingen videre konfig er nødvendig.
- Airport Express kan bytte endestykekt hvor strømpluggen er, ha med ferdig plugg for der du skal, en overgang mindre.

Når du da kommer på hotellet eller hvor det nå er, plugg i kabel fra hotellet sin side, stikk hele greien i kontakten, og vips. Nett på 30 sek.

-A

Twin Otter
17-07-2012, 05:22
Ja. Det var det jeg tenkte måtte være fasiten.

LN-MOW
21-07-2012, 15:56
Har en sånn en .. gjør samme jobben som Apple-dingsen -kan plugges rett inn ut an boksen for å gi deg sikret nettverk uten å måtte bry seg med oppsett. Passord (unikt) og SSID står på enheten. Begge kan endres, men det var littegrann klønete før jeg fant ut av det.

Og det beste av alt: $29.99 imotsetnng til Eplet's 99.99 ...

http://www.amazon.com/TP-LINK-Wireless-Pocket-Router-TL-WR700N/dp/B006DEBYWU/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1342878719&sr=8-1&keywords=tp-link+tl-wr700

http://ecx.images-amazon.com/images/I/21tFosXykDL._SL500_AA300_.jpg