LN-REF
12-02-2006, 12:00
Onsdag denne uka var det tid for heimreise igjen etter 4-5 uker til sjøs. Siden crewchange var i Peterhead, skulle vi fly fra Aberdeen denne gangen...
Eg var booka på WF 399 fra Aberdeen (ABZ) kl 1810 til Bergen (BGO) med ankomst der 2035. Siste direkte fly fra BGO til Ålesund (AES) går 2025, så dermed måtte eg reise via Oslo (OSL) for å komme meg til AES denne kvelden.
Vi var tidleg ute i ABZ, og ved innsjekkingskranken der holdt dei på å sjekke inn passasjerer som skulle med Widerøe ca. kl. 1600 til Stavanger (SVG). Vi kunne ikkje sjekke inn før dei var ferdig med det, det ville bli rot med bagasjen om det var to flighter som skulle sjekkes inn samtidig var forklaringa! :wow:
Gjennom sikkerhetssjekken som går greitt, utenom dei helsikes skoa mine som alltid piper!
Tax-free'n i ABZ skuffa meg voldsomt denne gangen. Som vanleg pleier eg å kjøpe ei flaske Cognac åå vei heim, men her var det dårlig utvalg gitt! Når i tillegg til at alle flaskene uten om ei VS var EU-pris, så blei til at vi utsatt handelen til vi kom til Bergen!
Men den nye Baylies med Taste of Caramell havna i korga...
I ABZ virker det som om alle flighter til Norge går fra gate 1? Det er jo forsåvdt greit, siden denne ligger litt til sides for dei andre, og at man sitter omtrent i baren når man sitter ved denne gaten. Nå holdt dei på å bygge om der, så det var liten plass der nå, samt at det var en trevegg som dekka for heile utsikta... Jaja, vi kan vel leve med det om det blir bedre i ettertid!
Ute på rampen stod Widerøe sin LN-WFT, en DHC-8Q-311 Dash 8, eller DASH8-300 som man seier. Dette er den maskina med store Q300-titler på sida...
Ombord i flyet fekk vi dagens VG og Dagbladet... Godt med ferske norske aviser når man har vert lenge borte!
Besetningen på WF 399 denne dagen bestod av kvinneleg kaptein og styrmann, og mannlig flyvert. Flyet var forøvrig omtrent heilt fullt, og slik eg kunne sjå det var det bare ei klasse...
Det er god beinplass på dette flyet, men setene er kanskje litt smale. Men slik må man jo forvente i denne type fly... La merka til at dette må vere et fly av nyere dato, såg dette blant anna på hvordan opplegget i hattehylla for lys, brytere og slikt var tillaga...
Etter avgang var det rundt med trillvogna, kor drikke blei utdelt. Også alkohol, så for meg blei det 2 bokser Cola for å slukke tørsten, samt en Cognac for å kose seg med...
Etter det var det utdeling av en liten matboks som bestod av en velsmakende baguett/sandvich og en liten Mars. Kaffi eller te blei tilbyd i etterkant av maten...
Litt "flaksing" på vei inn mot Flesland i nordvesten og rask taxing til gate.
Rett i tax-free for å handle en liter med Braastad VSOP til 235,-, så ned kor bagasjen allerede var komt på bandet. Heile fem tollere stod klare denne onsdagskvelden, er det nytt budsjett dei er begynt på siden dei har resusser til slikt? Uansett, eg blei ikkje stoppa! :)
No har eg reist endel ganger mellom Nord-Europa og Norge, og om eg sammenligner f.eks SAS på CPH-BGO, LHR-SVG, AMS-OSL og FRA-OSL osv med denne Widerøe turen på ABZ-OSL, så er WF det desidert beste alternativet fortiden!
Greit fly, behageleg crew og ikkje minst, meget bra servering i desse dager!
:up: for http://www.scanair.no/aon/nyWF.jpg
I BGO var det å sjekke inn på nytt via OSL til AES, opp i andre etasje, gjennom sikkerhetssjekken og inn i avganghallen ca. 2105. Der såg eg Ålesund på avgangstavla og det viste seg at SK 4192, som altså skulle gå 2025 var forsinka og skulle gå 2140.
Da var det bare å snu rundt, ned til innsjekk igjen for å prøve å få booka om til den flighten. Ei hyggeleg SAS dame gjekk og fekk tak i bagasjen min, da dette var essensielt om eg skulle få booke om eller ei. Med under 20 min til avgang frykta eg at lasting hadde begynt, men det gjekk greit å få tak i bagasjen.
Flott SAS Braathens!
Så dermed ofra eg to flyturer som ville tatt meg via OSL til AES, mot et fly og et par timer extra heime med mi gravide kone!
Dette var en stor risk å ta, for hadde det vert stjernegrisen som hadde gått BGO-OSL eller OSL-AES, så hadde eg aldri tillgitt meg selv!
Men det var "heldigvis" LN-RCZ og LN-RNO som gjekk desse to flightene den dagen. BGO-AES var forøvrig LN-BRD...
Kan legge til at mitt fly fra BGO var ved gate i AES kl 2227, mens flyet fra OSL kl. 0048...
Så, da får vi håpe det blir WF igjen når eg skal, mest truleg, til ABZ igjen den 9. mars...
Eg var booka på WF 399 fra Aberdeen (ABZ) kl 1810 til Bergen (BGO) med ankomst der 2035. Siste direkte fly fra BGO til Ålesund (AES) går 2025, så dermed måtte eg reise via Oslo (OSL) for å komme meg til AES denne kvelden.
Vi var tidleg ute i ABZ, og ved innsjekkingskranken der holdt dei på å sjekke inn passasjerer som skulle med Widerøe ca. kl. 1600 til Stavanger (SVG). Vi kunne ikkje sjekke inn før dei var ferdig med det, det ville bli rot med bagasjen om det var to flighter som skulle sjekkes inn samtidig var forklaringa! :wow:
Gjennom sikkerhetssjekken som går greitt, utenom dei helsikes skoa mine som alltid piper!
Tax-free'n i ABZ skuffa meg voldsomt denne gangen. Som vanleg pleier eg å kjøpe ei flaske Cognac åå vei heim, men her var det dårlig utvalg gitt! Når i tillegg til at alle flaskene uten om ei VS var EU-pris, så blei til at vi utsatt handelen til vi kom til Bergen!
Men den nye Baylies med Taste of Caramell havna i korga...
I ABZ virker det som om alle flighter til Norge går fra gate 1? Det er jo forsåvdt greit, siden denne ligger litt til sides for dei andre, og at man sitter omtrent i baren når man sitter ved denne gaten. Nå holdt dei på å bygge om der, så det var liten plass der nå, samt at det var en trevegg som dekka for heile utsikta... Jaja, vi kan vel leve med det om det blir bedre i ettertid!
Ute på rampen stod Widerøe sin LN-WFT, en DHC-8Q-311 Dash 8, eller DASH8-300 som man seier. Dette er den maskina med store Q300-titler på sida...
Ombord i flyet fekk vi dagens VG og Dagbladet... Godt med ferske norske aviser når man har vert lenge borte!
Besetningen på WF 399 denne dagen bestod av kvinneleg kaptein og styrmann, og mannlig flyvert. Flyet var forøvrig omtrent heilt fullt, og slik eg kunne sjå det var det bare ei klasse...
Det er god beinplass på dette flyet, men setene er kanskje litt smale. Men slik må man jo forvente i denne type fly... La merka til at dette må vere et fly av nyere dato, såg dette blant anna på hvordan opplegget i hattehylla for lys, brytere og slikt var tillaga...
Etter avgang var det rundt med trillvogna, kor drikke blei utdelt. Også alkohol, så for meg blei det 2 bokser Cola for å slukke tørsten, samt en Cognac for å kose seg med...
Etter det var det utdeling av en liten matboks som bestod av en velsmakende baguett/sandvich og en liten Mars. Kaffi eller te blei tilbyd i etterkant av maten...
Litt "flaksing" på vei inn mot Flesland i nordvesten og rask taxing til gate.
Rett i tax-free for å handle en liter med Braastad VSOP til 235,-, så ned kor bagasjen allerede var komt på bandet. Heile fem tollere stod klare denne onsdagskvelden, er det nytt budsjett dei er begynt på siden dei har resusser til slikt? Uansett, eg blei ikkje stoppa! :)
No har eg reist endel ganger mellom Nord-Europa og Norge, og om eg sammenligner f.eks SAS på CPH-BGO, LHR-SVG, AMS-OSL og FRA-OSL osv med denne Widerøe turen på ABZ-OSL, så er WF det desidert beste alternativet fortiden!
Greit fly, behageleg crew og ikkje minst, meget bra servering i desse dager!
:up: for http://www.scanair.no/aon/nyWF.jpg
I BGO var det å sjekke inn på nytt via OSL til AES, opp i andre etasje, gjennom sikkerhetssjekken og inn i avganghallen ca. 2105. Der såg eg Ålesund på avgangstavla og det viste seg at SK 4192, som altså skulle gå 2025 var forsinka og skulle gå 2140.
Da var det bare å snu rundt, ned til innsjekk igjen for å prøve å få booka om til den flighten. Ei hyggeleg SAS dame gjekk og fekk tak i bagasjen min, da dette var essensielt om eg skulle få booke om eller ei. Med under 20 min til avgang frykta eg at lasting hadde begynt, men det gjekk greit å få tak i bagasjen.
Flott SAS Braathens!
Så dermed ofra eg to flyturer som ville tatt meg via OSL til AES, mot et fly og et par timer extra heime med mi gravide kone!
Dette var en stor risk å ta, for hadde det vert stjernegrisen som hadde gått BGO-OSL eller OSL-AES, så hadde eg aldri tillgitt meg selv!
Men det var "heldigvis" LN-RCZ og LN-RNO som gjekk desse to flightene den dagen. BGO-AES var forøvrig LN-BRD...
Kan legge til at mitt fly fra BGO var ved gate i AES kl 2227, mens flyet fra OSL kl. 0048...
Så, da får vi håpe det blir WF igjen når eg skal, mest truleg, til ABZ igjen den 9. mars...