PDA

View Full Version : OSL 20/7

Twin Otter
12-07-2012, 06:20
Ankommer Gardermoen en gang rundt kl. 8:00 på fredag 20/7. Skal ha noen timer med spotting før jeg flyr videre.

Er det SAS-museet som er lettest tilgjengelig (med buss) hvis man vil finne seg en grei fotoplass?

SE_DDL
12-07-2012, 15:46
Ikke for å kapre tråden din helt Twin Otter, bedre enn å poste ny tråd. men jeg lurte på akkurat det samme. Skal riktignok dit i morgen. finner ikke den ''helt eksakte posisjonen'' til plattformen som befinner seg rett ved SAS museet, siden den ikke er merket på noe kart. (Er svaksynt)

Twin Otter
12-07-2012, 16:08
Ikke for å kapre tråden din helt Twin Otter, bedre enn å poste ny tråd. men jeg lurte på akkurat det samme. Skal riktignok dit i morgen. finner ikke den ''helt eksakte posisjonen'' til plattformen som befinner seg rett ved SAS museet, siden den ikke er merket på noe kart. (Er svaksynt)

Ikke noe problem. Heller tvertimot kjekt at andre hiver seg på.

Har du prøvd å lete etter plattformen på Google Maps eller Street View? Mulig Google-bilen har vært der?

Kanon
12-07-2012, 16:13
Jeg var på SAS museet tirsdag for en uke siden. Jeg stod på utsiktsplattformen på toppen av museet, men den er kun åpen på tirsdag og lørdag mener jeg.
Flott utsikt til vestrebane der. Det er også en spotterplattform som ligger utenfor som er åpen hele tiden.

Jeg brukte denne gode guiden for å finne fram:
http://home.no/spotterguide/utskrift.html

Jeg har ikke vært ved østre bane men der kommer man tettere innpå flyene tor jeg.

LCH78
12-07-2012, 16:15
plattformen er på baksiden (evt på siden) av SAS-museumet. Finner du SAS-museumet så har du også funnet plattformen, står til venstre for inngangen til selve SAS-Museumet.

inger
12-07-2012, 19:12
Hvis du skal med buss fra OSL til plattformen ved SAS-museet, så ta 855-bussen mot Maura. Den går 3 minutter over hel og halv time, fra plattform 18. SAS-museet er rett etter GA-terminalen, og plattformen ligger på nordsiden av bygget. (Etter GA-terminalen er det en liten rundkjøring, pling i snora der, så stopper bussen på neste stopp som meget passende heter SAS-museet.) :)
Det går an å gå langs gjerdet eller langs den gamle Gardermoveien hele veien tilbake mot Forsvarets Flysamling.
Ellers ligger vollen litt lenger nord. Man kan gå/kjøre Gardermoveien nordover. Etter en stund får man Gardermoen Hotell B&B på vestre side og HMS-branntrening på høyre. Deretter er det en rundkjøring, og noen få meter etter denne går en grusvei til høyre. (Det går også an å gå inn til HMS, og følge stien i skogen derfra til vollen). For de som tar bussen er det et buss-stopp rett ved veien til vollen. Det heter Vigstein. Bilister kan kjøre rv35 til Vigstein-krysset, ta til høyre der (mot Nordmokorset / Hurdal). Så til venstre i neste rundkjøring, og første grusvei til høyre :)

Hvis noen av dere trenger skyss, så send meg en PM :) Bor 15 minutter unna, så hvis jeg har fri kan jeg godt kjøre noen til østre eller vollen hvis dere vil dit :)

:) Inger

Twin Otter
12-07-2012, 20:26
Hvis du skal med buss fra OSL til plattformen ved SAS-museet, så ta 855-bussen mot Maura. Den går 3 minutter over hel og halv time, fra plattform 18. SAS-museet er rett etter GA-terminalen, og plattformen ligger på nordsiden av bygget. Det går an å gå langs gjerdet eller langs den gamle Gardermoveien hele veien tilbake mot Forsvarets Flysamling. Ellers ligger vollen litt lenger nord. :)

Hvis noen av dere trenger skyss, så send meg en PM :) Bor 15 minutter unna, så kan godt kjøre noen til østre eller vollen hvis dere vil dit :)

Åååh. Jeg trodde det var en gratis shuttlebuss som gikk ut til Sas-museet. Men kan gjerne betale for bussen også. Takk skal du ha Inger.

Kunne gjerne tenke meg en tur ut til Vollen også. Men tenker at det blir dyrt med leiebil. Men men. Hvis det er noen der ute som har tid og lyst til å spotte litt mellom 0800 og 17 så bare ta kontakt.

Martin
12-07-2012, 20:44
Vollen på vestre bane er ikke så mye vanskeligere enn å komme seg til SAS-museet. Ta samme buss (855 mot Maura), og gå av på Vigstein. så går du innover i skogen til du treffer vollen.

Lokalbussen koster 30 kroner. Det som er av shuttlebusser i området har jeg hørt koster mer.

LN-JTE
12-07-2012, 21:01
Tror det var 70 kr jeg betalte i mars :)

inger
12-07-2012, 21:44
Har forsøkt å forbedre veibeskrivelsen i innlegget over her :)

putzmeister
18-07-2012, 11:53
Her finner dere plassene.

http://www.plane-spotter.com/Airports/Norway/OSL/SpotterGuide_OSL.pdf

ENGM 911
18-07-2012, 15:00
Skulle gjerne møtt deg men påtroppende nattvakt og tidlig opp er en dårlig løsning. Lykke til.

http://www.osl.no/osl/omoss/_forvarenaboer/_status

Twin Otter
18-07-2012, 15:38
Skulle gjerne møtt deg men påtroppende nattvakt og tidlig opp er en dårlig løsning. Lykke til.

http://www.osl.no/osl/omoss/_forvarenaboer/_status

Hei Cato, skjønner deg veldig veldig godt. Ikke noe problem. Vi får ha det til gode.

Nils

Twin Otter
19-07-2012, 17:37
Da sikter jeg nok på bussen til SAS-museet i morgen tidlig. Har bestilt leiebil i Stockholm så jeg dropper leiebil på gardermoen.

Regner med at bussen til Maura har samme rutetrase tilbake til Gardermoen igjen?

Twin Otter
20-07-2012, 07:16
Hvordan er egentlig plattformen v/ SAS-Museeti forhold til sol og motlys? Nå fra morgenen av.

Twin Otter
20-07-2012, 08:29
Hvilken rullebane er det de store maskinene bruker for Takeoff? Tenker SK907, TG, QR. Står jeg på feil plass hvis jeg står ved SAS-museet?

SE_DDL
20-07-2012, 11:56
Kom meg omsider på bussen til SAS-museet. Fikk tatt noen bra bilder. Men på grunn av regnet som hølja ned dro jeg inn til terminalen igjen. Får håpe du får/fikk mange fine bilder Twin Otter :) Neste gang så tror jeg at det blir sånn at jeg drar til vollen heller. Tusen takk :)

Mvh Kalle /aka SE-DDL

Twin Otter
20-07-2012, 12:23
Hei. Ja. Jeg var på plattformen fra ca 0830 - 1140. Men da ble det såpass mye regn at jeg evakuerte tilbake til terminalen. Så da blir det litt terminalspotting i stedet...