PDA

View Full Version : Feil navn på booking gjennom supersaver.no


ossie
10-07-2012, 11:34
Hei kjære forummedlemmer.

Jeg kom over dette forumet når jeg googlet etter svar på noen spørsmål jeg har. Jeg booket flybilletter til Miami gjennom supersaver.no for få uker siden. Vi flyr med sas til Heathrow og derfra videre med Virgin til Miami. Vi reiser på elektronisk billett.

Jeg hadde hastverk når jeg bestilte billettene, og klarte utrolig nok å skrive feil på to av de reisende (min to stesønner). På den ene yngste skrev jeg mellomnavnet som et av etternavnene.

Det riktige skulle være Fornavn: xxxxx yyyyy, Etternavn: ppppp. Istedenfor skrev jeg Fornavn: xxxxx, Etternavn: yyyyy ppppp. Mellomnavnet er morens etternavn.

På den andre stesønnen min skrev jeg feil etternavn, jeg tok med hans mors etternavn istedenfor hans fars etternavn. All annen info er riktig i følge passene.

Jeg ringte til Virgin, og de kunne endre etternavnet for et gebyr på 30 pund, men det var reiseselskapet som måtte gjøre det, i og med de satt med bookingen. Da jeg tok kontakt med supersaver sa de at dette ikke var mulig da billettene var for to ulike flyselskaper. Muligheten de oppga var å avbestille billettene, betale 1690 NOK for dette og deretter bestille nye voksenbilletter til ungene (de er 11 og 15år).

Jeg skrev mail med to ulike saksbehandlere. den ene skrev at det ikke burde være noe problem med billetten til den yngste stesønnen min der jeg hadde skrevet mellomnavnet (morens etternavn) som et av etternavnene. En annen saksbehandler sa jeg måtte kjøpe ny billett til ham også.

Er det noen her som vet hva som er rett vil jeg bli veldig takknemmelig : )

Kanon
10-07-2012, 11:59
I følge norsk standard er kun det siste navnet etternavn. Heter du Jan Petersen Olsen, så er det kun Olsen som er etternavn. Skal du ha begge som etternavn må det være bindestrek mellom: Petersen-Olsen. Ellers er Petersen et mellomnavn og skal skrives som fornavn i bookingen:
Fornavn: Jan Petersen
Etternavn: Olsen

Hva skjer hvis du skriver både Petersen og Olsen som etternavn? Ingenting. God tur!
Hva skjer hvis du helt hopper over Petersen i bookingen? Hos de fleste ingenting - mellomnavn er som oftest valgfritt og til land som krever APIS vil passinformasjonen, med alle navn, bli sendt.
Hva skjer vis du skriver kun Petersen som etternavn? Nå kan du få et seriøst problem da du ikke har oppgitt ditt etternavn i bookingen.

Samtidig er det sånn at alle rundt omkring i verden, eller i Norge, vet ikke nødvendigvis dette, så det kan gå helt fint uansett. Det kan også utvises skjønn, og det skjer relativt ofte, dersom personellet føler seg sikre på at det er rett person som står foran dem. Man kan også praktisere reglene ulike strengt avhengig av destinasjon, og selvfølgelig selskapets egne rutiner og regler.

Men så er spørsmålet hva som står i passet da! Det finnes også en ICAO standard for pass. Sjekk helt enkelt om Petersen står som for- eller etternavn. Du kan også "nerde til det litt", og det liker vi jo, og sjekke den maskinlesbare sonen lengst ned på ID-siden og finne navnet til vedkommende. Dersom det står:
PVNOROLSEN<<PETERSEN<JAN<<<<<<<<<, så er Olsen etternavn. Petersen, og Jan såklart, er fornavn. Men står det istedet:
PVNOROLSEN<PETERSEN<<JAN<<<<<<<, så er begge deler etternavn. To "<<" mellom navnene separerer etternavn fra fornavn.

Uansett, manglende mellomnavn har aldri resultert i at jeg har stoppet noen fra å reise. Og hvem vet hvor mange tusen pass jeg har hatt i hendene mine...

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=105592

ossie
10-07-2012, 12:23
Takk for svar :)

Den yngste stesønnen min trenger jeg da ikke kansellere billett og kjøpe ny for? Noen som har erfaring med hvordan dette vil være når vi skal inn i usa?

For den eldste stesønnen min regner jeg med at jeg må avbestille billetten, betaler avbestillingsgebyr og deretter kjøpe ny voksenbillett? Eller finnes det andre muligheter?

apeks
10-07-2012, 17:39
Dersom ikke man er 100 % sikker på navnene er innenfor regelverket hadde jeg ikke gamblet på det. Spesielt ikke til USA.

Kjipt å få ødelagt ferien på grunn av at du har skrevet inn feil navn.