seilfly
10-07-2012, 00:44
Her kommer enkelte bilder og min versjon (sett fra tårnet) av hva som skjedde på Andøya Air Show 2012 - på selveste St.Hansaften.
Jeg hadde en operativ funksjon i forbindelse med showet og måtte være i tårnet hele dagen sammen med flygelederne og kaffemaskinen. Jeg takker forresten for både kaffe og is!!! -Av den grunn, så er alle bildene fra selve showet tatt igjennom vinduer. Dette påvirker kvaliteten veldig sammenliknet med bilder tatt utendørs dagen derpå. Jeg vil likevel legge ut noen av bildene som ikke ble sååå ille, samt fortelle litt rundt de. -Dette er de bildene jeg rakk og ta, som i tillegg kom igjennom en viss kvalitetskontroll... Ingen bilder av de mindre flyene kom igjennom kvalitetskontrollen, siden de ville bli så små og det ikke lot seg gjøre å croppe 1:1 på grunn av redusert bildekvalitet. Dessuten ble det til tider travelt nok til at jeg ikke fikk tatt bilder hele tiden... f.eks. mangler Eskils F-16 oppvisning, COMAO demonstrasjon, P-38, og mye mye mer! Dere har jo sett bilder fra andre? Bildene har vært igjennom mye automatisering som også har trukket ned litt på kvalitet (har ikke min favoritt-stasjon tilgjengelig for behandling av bilder).
Nok unnskyldinger...
Flyshowet hadde cirka 40 fly, hvorav cirka 30 fløy. Flyshowet ble delt i to av et 30min-show i en hangar som skulle formidle informasjon om en krigshelt fra Dverberg på Andøya (Torstein Raabye). Før dette halftimeshowet var fokuset rettet mot historiske fly og sivile oppvisninger. Etter showet var fokuset på militære maskiner som brukes i dag; etter at Vampire hadde åpnet showet igjen med overgang til "jetalderen".
Et par uker før showet ringte telefonen fra sjefsflygelederen i Norwegian. Det viste seg at Norwegian hadde tenkt til å delta på showet med en maskin. Dette var en hyggelig overraskelse. Norwegian kunne promotere showet, og vi fikk en potensiell overraskelse til publikum ELLER et trekkplaster. Det ble bestemt at dette til en viss grad skulle holdes hemmelig, slik at det kunne være en overraskelse for publikum. Etter å ha utvekslet noen eposter og telefoner med sjefsflygeleder i Norwegian, ble det klart at Norwegian-flyet skulle til Evenes lørdag morgen/formiddag. Klokken 11 tok flyet av fra Evenes og joinet med Orion over Meløyvær. (Meløyvær er et VFR rapporteringspunkt i 15-16nm mot det sør-østre hjørne av Andøyas luftrom (TMA), og således nesten på grensen mot Evenes sitt luftrom (TMA)). Derfra fløy P3/B733 mot flyplassen, og tok en sving over flyplassen. Orion brøt ut av formasjonen og lot Norwegians B733, med sjefsflygeren bak spakene, gjennomføre sitt display.
Dessverre ble ikke formasjonen like "fotogen" som den var tenkt å være. Formasjonen ble pålagt restriksjoner fra den ene og den andre kanten. Til sammen ble disse restriksjonene ganske ødeleggende, men det var i alle fall tøft å se for de som ikke tok bilder av formasjonen (om det kunne kalles en formasjon...) ;-)
Masse skryt går dessuten til sjefsflygeren i Norwegian som gikk med på callsignet "Norshuttle 333S" (NAX333S)
http://img.photobucket.com/albums/v405/seilfly/ENAN2324JUN/aIMG_7654_NAX333S_1200x9xx_edited-1.jpg
LN-KHB, en 737-800 wannabe; en -300 med winglets. I bakgrunnen ser man Senja - og fjellet til venstre er svært karakteristisk og viser hvor Gryllefjord gjemmer seg bak. Ferga mellom Andenes og Gryllefjord går fra forsommer til sensommer hvert år.
http://img.photobucket.com/albums/v405/seilfly/ENAN2324JUN/aIMG_7678_edited-1200x675.jpg
Flybys (fast speed, clean / slow speed landing config), steep turns, landing, backtrack, bukket flyet mot publikum og maxperformance takeoff før de satte kursen mot Evenes VFR. For en gangs skyld kunne de fly VFR! I Evenes ventet Oslo-klare passasjerer :-)
http://img.photobucket.com/albums/v405/seilfly/ENAN2324JUN/aIMG_7752_p3_to_massefly_1200x800_edited-1.jpg
P3 Orion lå i lufta fra før dørene ble åpnet på showet, og helt til showet var over (cirka 6 timer). Her er et bilde fra Orions display.
Bildet viser også de fleste av de større flyene vi hadde på showet; C-17A (er utenfor bildet), E-3A, C-130J-30, DC-6 og Orion (norske, amerikansk, tysk). Det var tidligere flygere fra 333 skvadron som fløy C-17A, E-3A, C-130J-30 og Safari til Andøya.
http://img.photobucket.com/albums/v405/seilfly/ENAN2324JUN/aIMG_7755_P3_sejna_V50speed_1200x800_edited-2.jpg
Landet, rygget, tok av
http://img.photobucket.com/albums/v405/seilfly/ENAN2324JUN/aIMG_7758_P3_senja_1200x800_edited-1.jpg
En gang til; med Senja i bakgrunnen og Andfjorden mellom Senja og Andøya
http://img.photobucket.com/albums/v405/seilfly/ENAN2324JUN/aIMG_7785_c17_1200x800_edited-1.jpg
C-17 fra Papa. Registrering 080001, og callsign Bartok 22 (BRK22).
http://img.photobucket.com/albums/v405/seilfly/ENAN2324JUN/aIMG_7804_p3-flares_1200x800_edited-1.jpg
Showet ble avsluttet med P-3 som kom inn fra havet, dispenset en flokk av flares og simulerte dypvannsbomber ved hjelp av TNT.
http://img.photobucket.com/albums/v405/seilfly/ENAN2324JUN/aIMG_7811_P3_1200x800_edited-1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v405/seilfly/ENAN2324JUN/aIMG_7813_P3_1200x800_edited-1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v405/seilfly/ENAN2324JUN/aIMG_7831_dc6b_1200x900_edited-1.jpg
DC-6ern søndag 24. juni... Skulle til Salzburg etter å ha vært på Andøya.
http://img.photobucket.com/albums/v405/seilfly/ENAN2324JUN/aIMG_7837_edited-1200x675.jpg
P-38 rett før den startet opp og dro mot Duxford.
Sorry svære fotobylinjer men slik ble det bare denne gang!
Jeg hadde en operativ funksjon i forbindelse med showet og måtte være i tårnet hele dagen sammen med flygelederne og kaffemaskinen. Jeg takker forresten for både kaffe og is!!! -Av den grunn, så er alle bildene fra selve showet tatt igjennom vinduer. Dette påvirker kvaliteten veldig sammenliknet med bilder tatt utendørs dagen derpå. Jeg vil likevel legge ut noen av bildene som ikke ble sååå ille, samt fortelle litt rundt de. -Dette er de bildene jeg rakk og ta, som i tillegg kom igjennom en viss kvalitetskontroll... Ingen bilder av de mindre flyene kom igjennom kvalitetskontrollen, siden de ville bli så små og det ikke lot seg gjøre å croppe 1:1 på grunn av redusert bildekvalitet. Dessuten ble det til tider travelt nok til at jeg ikke fikk tatt bilder hele tiden... f.eks. mangler Eskils F-16 oppvisning, COMAO demonstrasjon, P-38, og mye mye mer! Dere har jo sett bilder fra andre? Bildene har vært igjennom mye automatisering som også har trukket ned litt på kvalitet (har ikke min favoritt-stasjon tilgjengelig for behandling av bilder).
Nok unnskyldinger...
Flyshowet hadde cirka 40 fly, hvorav cirka 30 fløy. Flyshowet ble delt i to av et 30min-show i en hangar som skulle formidle informasjon om en krigshelt fra Dverberg på Andøya (Torstein Raabye). Før dette halftimeshowet var fokuset rettet mot historiske fly og sivile oppvisninger. Etter showet var fokuset på militære maskiner som brukes i dag; etter at Vampire hadde åpnet showet igjen med overgang til "jetalderen".
Et par uker før showet ringte telefonen fra sjefsflygelederen i Norwegian. Det viste seg at Norwegian hadde tenkt til å delta på showet med en maskin. Dette var en hyggelig overraskelse. Norwegian kunne promotere showet, og vi fikk en potensiell overraskelse til publikum ELLER et trekkplaster. Det ble bestemt at dette til en viss grad skulle holdes hemmelig, slik at det kunne være en overraskelse for publikum. Etter å ha utvekslet noen eposter og telefoner med sjefsflygeleder i Norwegian, ble det klart at Norwegian-flyet skulle til Evenes lørdag morgen/formiddag. Klokken 11 tok flyet av fra Evenes og joinet med Orion over Meløyvær. (Meløyvær er et VFR rapporteringspunkt i 15-16nm mot det sør-østre hjørne av Andøyas luftrom (TMA), og således nesten på grensen mot Evenes sitt luftrom (TMA)). Derfra fløy P3/B733 mot flyplassen, og tok en sving over flyplassen. Orion brøt ut av formasjonen og lot Norwegians B733, med sjefsflygeren bak spakene, gjennomføre sitt display.
Dessverre ble ikke formasjonen like "fotogen" som den var tenkt å være. Formasjonen ble pålagt restriksjoner fra den ene og den andre kanten. Til sammen ble disse restriksjonene ganske ødeleggende, men det var i alle fall tøft å se for de som ikke tok bilder av formasjonen (om det kunne kalles en formasjon...) ;-)
Masse skryt går dessuten til sjefsflygeren i Norwegian som gikk med på callsignet "Norshuttle 333S" (NAX333S)
http://img.photobucket.com/albums/v405/seilfly/ENAN2324JUN/aIMG_7654_NAX333S_1200x9xx_edited-1.jpg
LN-KHB, en 737-800 wannabe; en -300 med winglets. I bakgrunnen ser man Senja - og fjellet til venstre er svært karakteristisk og viser hvor Gryllefjord gjemmer seg bak. Ferga mellom Andenes og Gryllefjord går fra forsommer til sensommer hvert år.
http://img.photobucket.com/albums/v405/seilfly/ENAN2324JUN/aIMG_7678_edited-1200x675.jpg
Flybys (fast speed, clean / slow speed landing config), steep turns, landing, backtrack, bukket flyet mot publikum og maxperformance takeoff før de satte kursen mot Evenes VFR. For en gangs skyld kunne de fly VFR! I Evenes ventet Oslo-klare passasjerer :-)
http://img.photobucket.com/albums/v405/seilfly/ENAN2324JUN/aIMG_7752_p3_to_massefly_1200x800_edited-1.jpg
P3 Orion lå i lufta fra før dørene ble åpnet på showet, og helt til showet var over (cirka 6 timer). Her er et bilde fra Orions display.
Bildet viser også de fleste av de større flyene vi hadde på showet; C-17A (er utenfor bildet), E-3A, C-130J-30, DC-6 og Orion (norske, amerikansk, tysk). Det var tidligere flygere fra 333 skvadron som fløy C-17A, E-3A, C-130J-30 og Safari til Andøya.
http://img.photobucket.com/albums/v405/seilfly/ENAN2324JUN/aIMG_7755_P3_sejna_V50speed_1200x800_edited-2.jpg
Landet, rygget, tok av
http://img.photobucket.com/albums/v405/seilfly/ENAN2324JUN/aIMG_7758_P3_senja_1200x800_edited-1.jpg
En gang til; med Senja i bakgrunnen og Andfjorden mellom Senja og Andøya
http://img.photobucket.com/albums/v405/seilfly/ENAN2324JUN/aIMG_7785_c17_1200x800_edited-1.jpg
C-17 fra Papa. Registrering 080001, og callsign Bartok 22 (BRK22).
http://img.photobucket.com/albums/v405/seilfly/ENAN2324JUN/aIMG_7804_p3-flares_1200x800_edited-1.jpg
Showet ble avsluttet med P-3 som kom inn fra havet, dispenset en flokk av flares og simulerte dypvannsbomber ved hjelp av TNT.
http://img.photobucket.com/albums/v405/seilfly/ENAN2324JUN/aIMG_7811_P3_1200x800_edited-1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v405/seilfly/ENAN2324JUN/aIMG_7813_P3_1200x800_edited-1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v405/seilfly/ENAN2324JUN/aIMG_7831_dc6b_1200x900_edited-1.jpg
DC-6ern søndag 24. juni... Skulle til Salzburg etter å ha vært på Andøya.
http://img.photobucket.com/albums/v405/seilfly/ENAN2324JUN/aIMG_7837_edited-1200x675.jpg
P-38 rett før den startet opp og dro mot Duxford.
Sorry svære fotobylinjer men slik ble det bare denne gang!