View Full Version : SAS sine gamle ruter i Afrika?
For en stund siden startet jeg en tråd som het SAS, Sør-Amerika. Nå vil jeg starte denne.
Grunnen er at jeg er veldig intrisert i SAS's gammle langdestanse ruter.
Jeg lurer på det samme her hvor hadde SAS ruter, hvilken flytype, hvilket år og sist hvor lang tid det tok på di forskjellige rutene ! Nå er det altså snakk om Afrika ! :)
Håper på positive svar ...
Star Flyer
09-07-2012, 01:59
SAS inviet sin første Afrika-rute til Nairobi (Kenya) 19.april 1951. Denne ble forlenget til Johannesburg 8.januar 1953.
Er usikker på flytyper, men regner med at ruten ble fløyet med DC-6(?) i starten, etterhvert DC-8.
Ruten til Sør-Afrika ble avviklet 1.september 1985 - og var sist SAS hadde rute til Afrika. Mulig de fløy med 747 de siste årene - den var jo i SAS fra 1971-1985.
Veldig interessant med Afrika! Men er veldig usikker på flytyper - det er ren gjetting fra min side. Sikkert andre som har mer oversikt der! :)
SAS fløj med DC10 til Afrika.
SK961 var et fly nummer CPH-ZRH-NBO-JNB og
SK963 CPH-ZRH-NBO..
Er ret sikkert på at DAR også blev trafikeret med DC8 via ??
Så har SAS også fløjet til CAI , og de 2 gange jeg var med var det med MD87.
I de glade "propel-dage" var der sikkert mange flere destinationer
Hilsen Ole
SAS fløj med DC10 til Afrika.
SK961 var et fly nummer CPH-ZRH-NBO-JNB og
SK963 CPH-ZRH-NBO..
Er ret sikkert på at DAR også blev trafikeret med DC8 via ??
Så har SAS også fløjet til CAI , og de 2 gange jeg var med var det med MD87.
I de glade "propel-dage" var der sikkert mange flere destinationer
Hilsen Ole
Dar es Salaam (DAR) ble trafikert med DC-8 via Jeddah.
Sør Afrika ble lagt ned før Nairobi av politiske grunner. Så både SK 961 og 963 snudde i NBO. I en periode gikk den ene via Vienna og Athen begge veier (CPH-VIE-ATH-NBO).
Cairo er nevnt - men Lagos (LOS) er glemt - SAS fløy også CPH-DUS-LOS med DC-8 frem til 80 tallet.
SAS stoppet også i Dakar og Monrovia med DC8 på vei til Sør-Amerika.
SAS fløj med DC-8, først 1 gang om ugen senere 2 gange, til DAR via ATH og CAI, senere blev CAI nonstop fra CPH også med DC-8, og det blev så i stedet via JED og til sidst RUH (Riyadh)
L1011-500
09-07-2012, 16:16
SAS inviet sin første Afrika-rute til Nairobi (Kenya) 19.april 1951. Denne ble forlenget til Johannesburg 8.januar 1953.
Er usikker på flytyper, men regner med at ruten ble fløyet med DC-6(?) i starten, etterhvert DC-8.
Stemmer, I følge rutetabellen for 1953 ble DC-6 brukt.
I tabellen for 1957 er materiell oppgradert til DC-6B.
Forøvrig gikk ruten til Johannesburg slik:
København - Hamburg - Frankfurt - Zurich - Roma- Athen - Khartoum - Nairobi - Johannesburg
SAS fløy også "faste" charterruter for NORAD, Danida og Sida til samarbeidslandene som til en hver tid gjaldt. Jeg fløy CPH-CAI-LUN med SAS i 1969. De var også raskt på plass i Salisbury etter at erkeslyngelen Mugabe tok over i 1980. Øst-afrika er nevnt, men de var innom med Ingrid Espelid-Hovig der også. Hun jobbet i sin tid for ugandisk TV. Jeg husker den ene gangen jeg var ille berørt over å være norsk i Zambia. Vår nabo var TV-produsent for barne-TV og "International Cuisine". Hun hadde vært etter min mor og mast og mast. Hun hadde ikke lyst, men da Ingerid Espelid kom i 1970 ble det til at sistnevnte superkokke fra norsk TV skulle ta programmet. Det var piiiiiiinliiiiiiiig. For det første kom det ut ord som visstnok var engelske av hennes munn på samme måte som hun snakker norsk. Så lagde hun spekesild i et land som ligger 1,200 moh og aldri har sett en j**** sild før.
Det er ganger man ønsker at man er en struts og kan stikke hodet i sanden - dette var et slik non-Kodak moment. :(
Dar es Salaam (DAR) ble trafikert med DC-8 via Jeddah.
Sør Afrika ble lagt ned før Nairobi av politiske grunner. Så både SK 961 og 963 snudde i NBO. I en periode gikk den ene via Vienna og Athen begge veier (CPH-VIE-ATH-NBO).
Cairo er nevnt - men Lagos (LOS) er glemt - SAS fløy også CPH-DUS-LOS med DC-8 frem til 80 tallet.
Ja for søren...LOS havde jeg bare glemt. Har jo selv været der med en DC8-63...
Hilsen Ole
Tittade i gamla anteckningar och hittade några SAS-flygningar till Afrika jag gjorde på 70-talet:
November 1973: SK961 CPH-VIE-ATH-NBO-JNB (DC-8-63) , SK964 JNB-NBO-ZRH-CPH (DC-8-62)
Oktober 1978: SK961 CPH-VIE-NBO-JNB (DC-10-30) , SK962 JNB-NBO-VIE-CPH (DC-10-30)
Hva var årsaken til alle hoppene? Var det for å få med seg flest mulig passasjerer og frakt?
Hva var årsaken til alle hoppene? Var det for å få med seg flest mulig passasjerer og frakt?
Ja og selv inn på 80 tallet hadde SAS trafikkrettigheter fra ZRH til NBO og solgte mye ! (Ideel flight hjem søndag kveld fra ZRH - halvtom DC-10;) )
Det samme med DUS - LOS som også gikk med en Dc-8 som hadde ekstra stor F-Klasse !
Interessant tråd dette her. :) Jeg begynte for alvor å interessere meg for fly på begynnelsen av 80 tallet. Da gikk jeg rundt å hentet tidtabeller og andre brosjyrer fra reisebyråene. Det var alltid et høydepunkt når de nye tidtabellene kom. Vel, jeg husker også at SAS fløy til LOS med DC8. På 80 tallet tror jeg DUS var droppet og at den gikk dirkete CPH-LOS. Når ble eventuelt DUS droppet som mellomstasjon?
Finn Erik, du sier at DC8 til LOS hadde ekstra stor first kabin. På slutten av DC8 sin karriere i SAS var det vel kun Business class og økonomiklasse på DC8. Jeg husker selv ikke at det var first på DC8. Husker du når first ble fjernet fra åtteren?
Interessant tråd dette her. :) Jeg begynte for alvor å interessere meg for fly på begynnelsen av 80 tallet. Da gikk jeg rundt å hentet tidtabeller og andre brosjyrer fra reisebyråene. Det var alltid et høydepunkt når de nye tidtabellene kom. Vel, jeg husker også at SAS fløy til LOS med DC8. På 80 tallet tror jeg DUS var droppet og at den gikk dirkete CPH-LOS. Når ble eventuelt DUS droppet som mellomstasjon?
Finn Erik, du sier at DC8 til LOS hadde ekstra stor first kabin. På slutten av DC8 sin karriere i SAS var det vel kun Business class og økonomiklasse på DC8. Jeg husker selv ikke at det var first på DC8. Husker du når first ble fjernet fra åtteren?
Jeg fløy DUS - CPH med DC-8 et par ganger på 80 tallet - så den gikk i hvertfall via DUS i 1983-84. Jeg mener at den "lenge" gikk med en DC-8-62 som var spesial innredet med en større F - Klasse, det er riktig at på slutten av DC-8 karrieren var det kun C og Y - men jeg mener at DC-8-62 aldri ble bygget om fra F og Y
Jeg fløy -62 LN-MOW fra London en gang, og den gikk i 'vanlig' europeisk konfig.
Jeg fløy -62 LN-MOW fra London en gang, og den gikk i 'vanlig' europeisk konfig.
Jeg mener det var SE-DDU som gikk i "Lagos" Konfigurasjon, den ble malt i Janne Fargene og gikk via DUS så sent som i 1984....
Fellowship
07-08-2012, 23:14
Veldig interessant med Afrika! Men er veldig usikker på flytyper - det er ren gjetting fra min side. Sikkert andre som har mer oversikt der! :)
Det var kanskje den offisielle åpningen av fast ukentlig rute.. (?)
Men alt fra mai 1949(!) og gjennom hele 1950 fløy de fast rute på 14 dagers basis, m a o 2x pr måned.
Hver andre torsdag fra 18.mai 1949 gikk en DC-6 (med 48 seter i 2 klasser) fra Bromma som SK 933 kl 06:30
CPH 08:10 - 09:05
AMS 11:05 - 11:55
ZRH 13:45 - 14:35
Roma 16:45 - 20:00
ATH 23:55 - 00:55 (natt til fredag)
Khartoum 08:05 - 09:05
ankomst Nairobi fredag kl 15:25
Returen gikk som SK 934 den samme routingen tilbake hver andre søndag fra Nairobi kl 06:15 med en overnatting i Roma(!) og ankomst på Bromma hver andre mandag kl 18:20.