PDA

View Full Version : Fire timer på Arlanda


pilot94
08-07-2012, 20:08
Heisan! :)

I forbindelse med en reise i sommer får jeg hele fire timer med venting på ARN... Vil jeg rekke en tur inn til byen? Evt tips og priser..?

SE-AER
08-07-2012, 22:06
Ettersom Sverige har like talentløse politiker som Norge så man valgt å plassere Stockholms hovedflyplass så langt vekk som mulig, halvveis til Norrland...

4 h er ikke mye tid om du skal få sett noe av Stockholm. Flybussen tar ca 45 min og går hvert 10.e minutt, koster 198 SEK t/r. Litt mer tid får du om du velger Arlanda Express, som tar 20 min. Dessverre er Arlanda Express sinnsykt dyr, t/r koster 490 SEK. Togene er forsåvidt mye finere og mer komfortable enn Flytoget i Oslo og har i tillegg wifi som faktisk virker. Men prisen er jo helt hinsides all fornuft.

bhen
08-07-2012, 22:20
Med kun 4h er det bara Arlandaexpress som kan vara aktuelt om det ens då er verdt det tenker jeg. De har 2 pers for 280sek (enkel) på helger og i hele sommer.

Er bare å haffa tak i en som står å ska köpa biljett å dela på det sammen. Ganska utbrett å ingen problem bara man törs fråga :) då klarer du dig med 280sek t.o.r.

Noe offtopic men ARN ligger vel cirka mitt emellan Sveriges störste og fjärde störste by (Uppsala). Kan rekommendera en tur ut dit ellers, dröyt 20min vekk med Upptåget, 130sek enkel mener jeg å huske. Fin gammel by det!

Someone
08-07-2012, 22:27
Ettersom Sverige har like talentløse politiker som Norge så man valgt å plassere Stockholms hovedflyplass så langt vekk som mulig, halvveis til Norrland...

4 h er ikke mye tid om du skal få sett noe av Stockholm. Flybussen tar ca 45 min og går hvert 10.e minutt, koster 198 SEK t/r. Litt mer tid får du om du velger Arlanda Express, som tar 20 min. Dessverre er Arlanda Express sinnsykt dyr, t/r koster 490 SEK. Togene er forsåvidt mye finere og mer komfortable enn Flytoget i Oslo og har i tillegg wifi som faktisk virker. Men prisen er jo helt hinsides all fornuft.

Tja, det har visst seg at flyplasser er upopulære naboer, og det således er best å plassere dem utpå landet. Og med 20 min med toget fra Sentrum ligger definitivt ikke Arlande for langt unna

Prisen er heller ikke hinsidig, men ligger på de markedet er villig til å betale

SE-AER
08-07-2012, 23:17
Tja, det har visst seg at flyplasser er upopulære naboer, og det således er best å plassere dem utpå landet. Og med 20 min med toget fra Sentrum ligger definitivt ikke Arlande for langt unna

Prisen er heller ikke hinsidig, men ligger på de markedet er villig til å betale
Det hadde vært mulig å bygge en flyplass mye, mye nærmere sentrum enn Arlanda uten at det hadde blitt alt for mye problemer med støy. Nord for Stockholm er landskapet ganske flatt, f eks hadde Järvafältet vært ideelt. Dessverre ble det kun bygget en liten, i første hand militær flyplass der (Barkarby).

Og Arlanda Express åpnet først 1999, så det var neppe snakk om 20 min reisetid når man bestemte seg for Arlanda.

En av grunnene til de høye prisene til Arlanda Express er at de i prinsipp har monopol og det har blitt foreslått staten skal kjøpe ut jernbanen fra Arlanda Express for å kunne åpne opp for flere aktører. Dog kan dette bli vanskelig ettersom det ikke er kapasitet til flere avganger.

SE-AER
08-07-2012, 23:27
Noe offtopic men ARN ligger vel cirka mitt emellan Sveriges störste og fjärde störste by (Uppsala). Kan rekommendera en tur ut dit ellers, dröyt 20min vekk med Upptåget, 130sek enkel mener jeg å huske. Fin gammel by det!
Godt forslag, Uppsala er en flott by det og (men selvsagt ikke like flott som Stockholm ;)). På tal om gamle byer: Arlanda ligger ikke langt fra Sigtuna, Sveriges eldste by. En fin, koselig liten by, spesielt om sommeren siden den ligger ved Mälaren.

pilot94
09-07-2012, 10:45
Tusen takk for gode forslag! :D

Har sett på sidene til Arlanda Express at de tilbyr 2 hours return ticket for 270sek, så det er vel kanskje også en mulighet...

jikswoboB
09-07-2012, 13:36
Det hadde vært mulig å bygge en flyplass mye, mye nærmere sentrum enn Arlanda uten at det hadde blitt alt for mye problemer med støy. Nord for Stockholm er landskapet ganske flatt, f eks hadde Järvafältet vært ideelt. Dessverre ble det kun bygget en liten, i første hand militær flyplass der (Barkarby).

Og Arlanda Express åpnet først 1999, så det var neppe snakk om 20 min reisetid når man bestemte seg for Arlanda.

En av grunnene til de høye prisene til Arlanda Express er at de i prinsipp har monopol og det har blitt foreslått staten skal kjøpe ut jernbanen fra Arlanda Express for å kunne åpne opp for flere aktører. Dog kan dette bli vanskelig ettersom det ikke er kapasitet til flere avganger.

De politiker och tjänstemän som på 1940-talet bestämde att det skulle ligga en storflygplats vid Halmsjön måste väl ändå betraktas som ovanligt framsynta (detta var ju före jetflygets intåg). Där den ligger idag har den möjlighet att i framtiden växa vidare, vilket inte hade varit fallet om man placerat flygplatsen på exempelvis Järvafältet. Dessutom, Stockholm växer fort och där det aldrig byggdes en flygplats byggs det nu istället bostäder.

Angående tågförbindelserna kommer SL från och med i vinter börja köra sina pendeltåg mellan Uppsala och Stockholm med stopp på ARN. Tiden det tar in till Stockholm blir det dubbla mot Arlanda Express, men å andra sidan kommer avgiften vara på en mer rimlig nivå.

L-1011
09-07-2012, 20:24
Svenska flygvapnets åsikt var avgörande när det i slutet av 1950-talet bestämdes vart den nya storflygplatsen skulle byggas.
Den civila flygtrafiken fick inte krocka med det omfattande militära jaktflyget som flög från Tullinge, Barkaby och Uppsala.