Flyprat >
Småprat > Må da være en fordel at stolene ikke kan lenes tilbake.
View Full Version : Må da være en fordel at stolene ikke kan lenes tilbake.
Norge Rundt På 14 Dager
05-07-2012, 13:35
Ser at mange klager på at på Ryanairs maskiner så kan du ikke lene stolene tilbake. Men som den store og lange person jeg er vil nå jeg faktisk se det som en fordel. For da slipper man at personen forran legger seg ned i fanget ditt. Så jeg ville faktisk foretrukket at flere begynte med dette.
Det kommer jo ann på hvor trøtt du er. Er du trøtt og legger setet tilbake for å prøve å sove så vil du ofte kombinere det med å strekke bena ut under setet foran, da vil knærne dine være laver og du vil ikke oppleve at det er noe problem om setet forran er lagt bakover. Problemet er dersom du vil sitte oppreist å lese eller jobbe på lapptopp, da er det irriterende. Recaro setene til DY kan bare legges ca 5cm bakover i toppen så det er ikke mye forskjell, i knehøyde reduserer det plassen med ca 2cm.
Ser at mange klager på at på Ryanairs maskiner så kan du ikke lene stolene tilbake. Men som den store og lange person jeg er vil nå jeg faktisk se det som en fordel. For da slipper man at personen forran legger seg ned i fanget ditt. Så jeg ville faktisk foretrukket at flere begynte med dette.
Det var vel noe sånt jeg også tillot meg å mene den gang da Ryanairs første 737-800 ble tatt i bruk. (Skrev det vel på Airpics-forumet, som da var felles med Scanairs). Jeg mener fortsatt det samme, selvom jeg ikke er spesielt lang.
Helt enig det er en kjempefordel for oss som liker å se ut av vinduet. Ikke noe er mer irriterende enn når personen foran lener seg tilbake og blokkere halve eller hele vinduet mitt.
robertaas
05-07-2012, 16:48
Man slipper også at alt på spisebrettet spretter opp i luften når personen forran tar sats og slenger seg bakover i setet for å få det så langt som mulig bakover.
Man slipper også at alt på spisebrettet spretter opp i luften når personen forran tar sats og slenger seg bakover i setet for å få det så langt som mulig bakover.
Nå har jeg vært så heldig og ikke opplevd dette enda, men hvafaen foregår i hue på de som gjør slikt?
robertaas
06-07-2012, 09:17
Nå har jeg vært så heldig og ikke opplevd dette enda, men hvafaen foregår i hue på de som gjør slikt?Jeg kjenner en med lange bein som har opplevd dette oftere enn meg, men da ikke bare pga trege seter eller folk som tror de skal få setene lengere bak enn hva de er konstruert for. Vanligvis står knærne hans mot ryggen forran og setene kan da ikke legges helt ned. Han kaller folk som likevel prøver å få ned setene for "hoppere" fordi de hopper så kraftig de klarer mot setet i håp om å få det lengere bak. Når de holder på for lenge bruker si til dem at beina hans ikke vil bli kortere uansett hvor lenge de holder på.
Enkelte tar da kontakt med betjeningen og av og til forteller faktisk betjeningen ham at de forran har rett til å legge ned setet. Han bruker da spørre om hva han skal gjøre, "Skal jeg sage av beinene?"
På flygninger innen Europa pleier jeg ikke legge ned sete fordi jeg ser ikke vitsen. For meg hadde faktisk vært en fordel om at setene var låste i oppreist posisjon på shorthaul flåtene.
Må si at jeg kjenner meg igjen i historiene over. Jeg er lang av vekst og standard prosedyre på fly, er å possisjonere meg med knærne mot ryggen foran meg. Det er ikke til å stikke under et flysete at jeg en del ganger har godta meg over tullinger som slenger seg bakover (hoppere) uten å ta hensyn, og som takk får et par relativt solide knær rett i ryggen.
chrisljo
27-07-2012, 18:12
Det kommer jo ann på hvor trøtt du er. Er du trøtt og legger setet tilbake for å prøve å sove så vil du ofte kombinere det med å strekke bena ut under setet foran, da vil knærne dine være laver og du vil ikke oppleve at det er noe problem om setet forran er lagt bakover. Problemet er dersom du vil sitte oppreist å lese eller jobbe på lapptopp, da er det irriterende. Recaro setene til DY kan bare legges ca 5cm bakover i toppen så det er ikke mye forskjell, i knehøyde reduserer det plassen med ca 2cm.
Det fordrer selvfølgelig at man kan få strekt beina under. Hvilket ikke er så lett med mine 198 på sokkelesten.
For meg er dette ganske greit. Mine bein er såppas lange at personen foran meg ikke kan ta ned setet uansett da knærne mine automatisk sitter låst inn i matbrettet/setet. Synd for de altså, og ikke min mening å være vrien. Som en annen skriver; skal jeg kappe beina av da? Ingen som har kranglet på det ennå :-)