PDA

View Full Version : Tips og hjelp til fotografering i bryllup

Vede
02-07-2012, 17:57
Har fått i oppgave å fotografere i bryllup og siden jeg bruker mitt speilreflekskamera 99% til flyspotting er jeg litt grønn på innendørs fotografering. Jeg lurte derfor på om det var noen her på forumet som kunne tenke seg å komme med tips til meg om hvilke innstillinger som bør brukes, hvordan bør motivene være, hva er viktig å få med og ikke osv.

Utstyret som skal brukes er Canon 7D og 17-40mm f/4 L-serien. Jeg har også fått låne en speedlite 430EX II. Denne kan jeg ikke med så derfor mottas hjelp til bruk av denne også med stort takk.

Kanon
02-07-2012, 18:02
Har ingen erfaring med bryllupsfoto, men er fotografiene viktig, lei en ordentlig profesjonell bryllupsfotograf. Eller så finner du sikkert en hel haug med shoot your own wedding videoer på youtube.

ENGM 911
02-07-2012, 18:59
Har ingen erfaring med bryllupsfoto, men er fotografiene viktig, lei en ordentlig profesjonell bryllupsfotograf. Eller så finner du sikkert en hel haug med shoot your own wedding videoer på youtube.

Helt enig med Kanonen. Har du ikke peiling bør du ligge langt unna. Bedre å gi beskjed at de heller bruker profesjonelle.

Husk at bryllup er/skal være en stor høyde i livet til de som gifter seg, da er det utrolig kjedelig å komme med bob bob resultater.

(Spør kollegaen min, full av anger for å spare noen laken)

Vede
02-07-2012, 19:20
Har gitt klar beskjed om at jeg ikke er noe god innen innendørs fotografering. Mulig jeg ikke forklarte skikkelig, men jeg skal ikke ta bilder av alt. Feks. brudebilder osv. Jeg skal ta bilder av litt i kirken og festen etterpå av diverse. De ville ha en som tok litt bedre bilder enn å få av familie og venner etterpå som hadde luftet kompaktkameraet sitt. Skal være en fotograf utenom meg også.

Ta bilde av folk med bordet, folk som danser, kaker osv. kan da ikke være så vanskelig.

LN-MOW
02-07-2012, 20:23
Først får du dem ut på en brygge ..... :p

http://www.youtube.com/watch?v=UDjCjsDNvBA

jameson82
02-07-2012, 20:31
Scott Kelby har en serie med masse kjempe tips til foto. I bok 2 så er det ett kapittel om bryllupsfoto. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3103332&rom=MP

viking1965
02-07-2012, 20:32
En klassiker....:p

http://www.youtube.com/watch?v=mFHKECOsz7E&feature=player_embedded

Kanon
02-07-2012, 20:34
Har gitt klar beskjed om at jeg ikke er noe god innen innendørs fotografering. Mulig jeg ikke forklarte skikkelig, men jeg skal ikke ta bilder av alt. Feks. brudebilder osv. Jeg skal ta bilder av litt i kirken og festen etterpå av diverse. De ville ha en som tok litt bedre bilder enn å få av familie og venner etterpå som hadde luftet kompaktkameraet sitt. Skal være en fotograf utenom meg også.

Ta bilde av folk med bordet, folk som danser, kaker osv. kan da ikke være så vanskelig.

Da er det nok ikke noe problem. Bare å fyre løs med kameraet ;)
LN-MOV sitt forslag støttes, det fungerer også med verandaer og klapp-bord.

Edit: Haha Viking den er fin.

viking1965
02-07-2012, 21:09
Jeg var forleden utskremt fotograf i en konfirmasjon.Siden dette foregikk innedørs og jeg generelt er allergisk mot blits, valgte jeg de mest lyssterke objektivene jeg hadde tilgjengelig: 50mm f/1.4 og 85mm f/1.8. I tillegg hadde jeg planlagt å benytte en 20-40mm zoom f/2.6-2.8 for gruppebilder,men denne ble ikke brukt i det hele tatt da 50mm'n gjorde den jobben (har FX-kamera).Dette utstyret ga meg en ISO på mellom 200-400 og akseptabel lukkertid i de fleste situasjoner. Gitt lysstyrken på objektivet ditt ville jeg sterkt vurdert å låne et med betraktelig bedre lysstyrke. Du kan selvfølgelig alltids justere opp ISO'en krafig eller bruke blits,men det vil uansett alltid være et kompromiss eller to befengt med det.
Det viktigste i et bryllup er jo å fange de små og store øyeblikkene.Bruk blikket hele tiden og forsøk etter beste evne å forutse det neste som skjer.Viktig også at du gjør dette så ubemerket som mulig da det vil gi deg de beste øyeblikkene og de beste bildene.Folk blir gjerne litt fårete og kunstige hvis de glaner inn i et kamera....:drunk::8:
På forhånd bør du også ta en prat med de som hyrte deg inn slik at de kan formidle hva de kunne tenkt seg at du tar bilde av.
Vet ikke om dette hjalp så mye,men jeg er ei kløne når det kommer til planlegging. Går selvfølgelig gjennom litt i dagene før,men det er ofte glemt når dagen er der og jeg ender ofte opp med å ta ting på sparket. Fungerer faktisk ganske bra det også siden krampa forsvinner når man er impulsiv;)

Vede
03-07-2012, 00:31
Noen her inne som har Speedlite 430EX II som kan fotelle meg litt om hvordan den bør stilles inn?

Hvilke innstillinger ville dere brukt på kamera? Med tanke på blender, lukkertid, ISO osv.

Kanon
03-07-2012, 00:35
Dessverre totalt blank når det gjelder blits. Jeg ville iallefall brukt en lukkertid på 1/100 sekund for å forhindre bevegelses uskarphet. Pass på om du bruker stor blender F1.8 da vil ikke mye av bildet være i fokus.