PDA

View Full Version : Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang


DCHalvorsen
02-07-2012, 17:14
Av ukjente årsaker kanesellerte Norwegian DY 613 (BGO 12.00-OSL 12.55) idag. Det fikk leie konsekvenser for mange mennesker, inkludert meg og mitt reisefølge. Vi skulle nemlig videre med DY 1520 til Kiev. Til Kiev flyr ikke DY igjen før på fredag, så det var ingen vits for oss å sette oss på bussen til Oslo som DY skaffet på forbausende kort tid.

Kiev-turen ble derfor avlyst der og da. I mangel av noe bedre fikk vi etter en uendelig køståing hos Norport ombooket billettene vår til Berlin uten ekstra kostnader.

Det interessante er hvordan Norport foholdt seg i denne saken. Flyet ble nemlig kansellert på meget kort varsel. Det hadde i utgangspunktet fått utsatt avgang fra 12.00 til 13.15, men ble brått kansellert rundt klokken 11.

Første beskjed var at alle som hadde mulighet til det bare skulle gå til SAS og kjøpe ny billett der, og så søke refusjon for den billettten de hadde hos DY. Første SAS-avgang var klokken 14. Det ble med en gang stor pågang hos SAS

Selv sjekket vi AirBaltic for mulig reise i morgen Bergen-Riga-Kiev. Billetter fantes til kr 3000. Den løsningen valgte vi ikke, for der og da visste vi ikke om noen ville dekke mellomlegget mellom den prisen og DY-billettene.

De som var ille ute i tillegg til oss var folk som skulle videre fra Oslo til Nord-Norge og de som skulle videre til steder hvor DY flyr sjelden. Det var barnefamilier som skulle til Bulgaria, for eksempel. Gråt sorg og fortvilelse, og Norport-agentene sa stort sett at fly enten var fulle eller at det var vanskelig, nesten umulig, og lot ikke til å bry seg så mye i det hele tatt. Helst skulle vi ringe til DY og ordne det på telefon. Folk stod i kø og lyttet til DY-musak på mobiltelefonene sine. Folk som gjorde krav på matkuponger og stilte spørsmål om overnatting møtte stenansikter.

Kanselleringen i dag for de som skulle lenger enn Oslo viste tydelig hvor sårbar man er når noe går galt i et selskap som ikke er en del av et nettverk.

Det var det flere som lærte i dag på Flesland. For oss var det ikke en fattig trøst en gang, at da vi søkte på billetter Bergen - Kiev kom prismessig likt ut med DY og Air Baltic, men valgte DY grunnet gunstigere avgangstider. Hadde vi valgt Baltic ville vi vært i Kiev nå, isteden blir det Berlin i morgen og en dårlig og dyr reserveløsning (hoteller er sjelden billig når man bestiller dagen i forveien).

Kanon
02-07-2012, 17:26
Kjipt sånn er det bare LCC er noe herk når ting går galt.

Chriscross
02-07-2012, 18:41
Noe sier meg at vi kan lese om dette i BA eller BT i morgen. :rolleyes:

I fellesferien er en vel stort sett ille ute uansett selskap uen status siden flyene til feriesteder stort sett er fulle, men at DY må sette inn buss til Oslo synes jeg virker rart.

nime
02-07-2012, 18:59
En reiseforsikring vil vel normalt dekke utlegg for nye billetter med et annet selskap i ettertid? Eller er jeg på bærtur?

Discus
02-07-2012, 19:08
Det var det flere som lærte i dag på Flesland. For oss var det ikke en fattig trøst en gang, at da vi søkte på billetter Bergen - Kiev kom prismessig likt ut med DY og Air Baltic, men valgte DY grunnet gunstigere avgangstider. Hadde vi valgt Baltic ville vi vært i Kiev nå, isteden blir det Berlin i morgen og en dårlig og dyr reserveløsning (hoteller er sjelden billig når man bestiller dagen i forveien).

Og hvis dere hadde booket på BT og ikke DY, og BT hadde fått snag hadde situasjonen vært nesten identisk.

En reiseforsikring vil vel normalt dekke utlegg for nye billetter med et annet selskap i ettertid? Eller er jeg på bærtur?

Det er jo derfor man bør ha reiseforsikringene på plass, skader heller ikke å sjekke rettigheter på forhånd ifht. om DY her har plikt til å dekke differanse som det snakkes om. Da kan man handle raskt på egenhånd.

DCHalvorsen
02-07-2012, 19:21
Det er jo derfor man bør ha reiseforsikringene på plass, skader heller ikke å sjekke rettigheter på forhånd ifht. om DY her har plikt til å dekke differanse som det snakkes om. Da kan man handle raskt på egenhånd.

Folk begynte å mase om dette og om ombooking til andre selskap, men da ble Norport-agenten ganske hissig og ropte ut i folkemengden at det hadde han ingen anledning til og at det sågar var forbudt. Så fortsatte han med at det kanskje ville dukke opp et fly likevel, og da slo mange seg til tåls med det.

Selv har jeg sendt en epost til DY og bedt dem redegjøre for mine rettigheter i denne saken. Fikk svar at de skulle se på den når de hadde tid.

Discus
02-07-2012, 19:26
Også verdt å merke seg følgende, finnes det ikke eller fikk dere ikke skriftlig informasjon om rettighetene bør man sende en klage på selskapet.
Airlines are obliged to display a notice at their check-in counters stating:

"If you are denied boarding or if your flight is cancelled or delayed for at least two hours, ask at the check-in counter or boarding gate for the text stating your rights, particularly with regard to compensation and assistance."
https://en.wikipedia.org/wiki/European_Commission_Regulation_261/2004#Obligation_to_notify_passengers

DCHalvorsen
02-07-2012, 19:33
Også verdt å merke seg følgende, finnes det ikke eller fikk dere ikke skriftlig informasjon om rettighetene bør man sende en klage på selskapet.

https://en.wikipedia.org/wiki/European_Commission_Regulation_261/2004#Obligation_to_notify_passengers


Joda, det var de raske med, å levere ut arket med rettigheter, langt og tettskrevet. Men så veit du hvordan det er. Folk kikket på det prøvde å lese, samtidig som de var lei seg, køene var uendelige, de brukte en halv time bare på å ekspedere en kunde. Og agentene snakket mer i telefonen og så på dataskjermen enn de snakket med folk.

Det var en blanding av anarki, hissighet og resignasjon, og etterhvert tok den siste overhånd for de fleste.

Kleppan
02-07-2012, 20:11
Det å fly Norwegian er akkurat det samme som Ryanair etc....lave frekvenser, ingen allianser til å hjelpe når noe går galt....men igjen menigheta her har bestemt at uansett NAX LCC er bedre enn noen allianse selskaper.

FlyHi
02-07-2012, 20:20
Det beviser bare endnu engang at connectionflights med selskaber der ikke er netværksselskaber er en rigtig dårlig idé.

Specielt på destinationer med lav frekvens forstår jeg ikke at man vælger denne løsning når det er kendt for enhver at der aldrig bookes om til andre selskaber.

Der er ihvertfald ingen grund til at blive overrasket over (den manglende) kundeservice når det går galt. Der er advaret rigeligt i medier, på fora m.v., men alle regner vel med at det ikke rammer dem.

Men lad da denne historie være endnu en advarsel - selvom der nok ikke går mere end en uge før alle har glemt det og booker lignende flights igen.

DCHalvorsen
02-07-2012, 20:41
Ja, det er akkurat det som er min lærdom også av det som skjedde i dag: Unngå LCC på lavfrekvente ruter.

Ut over det har jeg egentlig bare godt å si om DY på grunnlag av tidligere erfaringer.


Det jeg undrer meg over er reservekapasiteten til selskapet. Det var åpenbart et fly som stod i Oslo som fikk problemer, og at det der ikke finnes en reservemaskin midt på sommeren hvor de å reroute og rebooke folk i utgangspunktet er vanskelig på grunn av allerede få avganger og fulle fly, er noe de bør ta inn over seg.

Og så er det norportfolkenes dels tafatte og inkonsekvente behandling av et hundretalls fortvilede reisende. En ung gutt som skulle til Nord-Norge, fikk beskjed om at han kunne reise i morgen, og var glad for det. Men før han kunne si ja, måtte han ringe rundt og tigge seg privat overnatting i Bergen. Hvorfor sa ikke agentene bare til ham: - Fint du er så fleksibel at du kan reise i morgen. Rett her opp ligger et hotell. Gå opp der og få deg et rom, og be de sette regningen på oss.

dc-8-63
02-07-2012, 20:54
FRA en som har sittet på andre siden av skranken hos et ofte utskjelt Nettverkselskap I de "gode gamle dager" så vil jeg med hånden på hjertet si - vi hadde ikke vært mye bedre I høysesongen som dette er.....en kanselleringen som dette er og forblir en loose loose situation for alle parter.

Commuter
02-07-2012, 21:21
For lavfrekvente ruter er det selvsagt en større risiko med lcc uten allianser, men jeg tror ikke man skal forvente mye ledig plass hos SAS eller deres partnere. Det blir noe naivt å tro at et nettverksselskap hadde greid å håndtere dette bedre.

...samtidig tilbyr SGH I bergen svært variabel service - spesielt I billettkontoret. Jeg hadde ikke hatt noen forventninger når det er full kaos.

Sent from my BlackBerry Runtime for Android Apps using Tapatalk 2 Beta-5

Basse-HAU
02-07-2012, 21:31
Normalt dekker vel reiseforsikring innhenting av reiserute, og vil vel da sende regress til DY om det kan la seg gjøre?

Discus
03-07-2012, 00:06
Det å fly Norwegian er akkurat det samme som Ryanair etc....lave frekvenser, ingen allianser til å hjelpe når noe går galt....men igjen menigheta her har bestemt at uansett NAX LCC er bedre enn noen allianse selskaper.

Noen ganger hjelper det med en allianse, andre ganger ikke. Jeg har selv sittet fast i MAN i 18 timer med UA(!) da de dumpet ned der uventet. LH og SK hadde den gang begge billettkontor der, men ingen hjelp å få.

Uansett så har verden blitt slik at det er minimalt med ressurser (og maksimalt med automater) på flyplassen, i tillegg er resurser ofte innleid fra underleverandør. Når det så skjærer seg så blir det kaos for de fleste.

SAS CC
03-07-2012, 07:29
Det beviser bare endnu engang at connectionflights med selskaber der ikke er netværksselskaber er en rigtig dårlig idé.

Specielt på destinationer med lav frekvens forstår jeg ikke at man vælger denne løsning når det er kendt for enhver at der aldrig bookes om til andre selskaber.

Der er ihvertfald ingen grund til at blive overrasket over (den manglende) kundeservice når det går galt. Der er advaret rigeligt i medier, på fora m.v., men alle regner vel med at det ikke rammer dem.

Men lad da denne historie være endnu en advarsel - selvom der nok ikke går mere end en uge før alle har glemt det og booker lignende flights igen.

Jamen FlyHi, det er jo billigt! :)

MountainDew
05-07-2012, 02:40
Tror Norport tok en spansk en og ba folk booke hos SAS og deretter få refundert av DY. Eneste de får refundert er det de har betalt til Norwegian (Har selv gått denne fellen en gang)
Forstår at de gjør det for å få bort en del folk, men så ærlig er det dog ikke ;)

Tommy777
05-07-2012, 19:08
FRA en som har sittet på andre siden av skranken hos et ofte utskjelt Nettverkselskap I de "gode gamle dager" så vil jeg med hånden på hjertet si - vi hadde ikke vært mye bedre I høysesongen som dette er.....en kanselleringen som dette er og forblir en loose loose situation for alle parter.

Vel, naa skal jo ikke alle til Kiev, tror sikkert han var den eneste. Hadde vaar venn vaert billettert via ett selskap som ikke er LCC, hadde han lett kunne kommet seg fra Bergen til Kiev samme dag. Det er for sent for meg aa soeke paa avganger som gikk i dag, men i morgen ser jeg minst 10 loesninger for aa faa vaar venn frem til destinasjonen Kiev.

Noen ganger hjelper det med en allianse, andre ganger ikke. Jeg har selv sittet fast i MAN i 18 timer med UA(!) da de dumpet ned der uventet. LH og SK hadde den gang begge billettkontor der, men ingen hjelp å få.


Dette er saerdeles sjelden at det skjer. Haanden i egen skje hadde lett faatt deg ut av MAN, btw ;)

Moralen er at vanligvis gaar det greit, men reiser man en del, er det ikke en bra plan aa reise med LCC naar man har connection til ett lavfrekvenssted. For ting skjer og det er hoeyst variabelt hvordan ting blir ordnet opp it.

Pengene tilbake blir en rimelig mager troest midt paa sommeren.

Discus
06-07-2012, 23:09
Dette er saerdeles sjelden at det skjer. Haanden i egen skje hadde lett faatt deg ut av MAN, btw ;)


Jeg tok skjeen i egen hånd, hadde jeg fulgt anvisningene fra handlingselskapet hadde jeg blitt ytterligere 24 timer forsinket. Så alt er ikke bestandig enkelt eller rosenrødt...

Hos SAS fikk man bare beskjed om at de gikk hjem (kom til skranken akkurat når de skulle stenge). Norport som fikk handlingen av UA ville bare bli kvitt folk. Løsningen ble at undertegnede tok OSL-MAN med SK neste morgen, etter litt diskusjon godtok de LHR-OSL-billetten som fremdeles var ubrukt.

dc-8-63
06-07-2012, 23:24
Vel, naa skal jo ikke alle til Kiev, tror sikkert han var den eneste. Hadde vaar venn vaert billettert via ett selskap som ikke er LCC, hadde han lett kunne kommet seg fra Bergen til Kiev samme dag. Det er for sent for meg aa soeke paa avganger som gikk i dag, men i morgen ser jeg minst 10 loesninger for aa faa vaar venn frem til destinasjonen Kiev.



Dette er saerdeles sjelden at det skjer. Haanden i egen skje hadde lett faatt deg ut av MAN, btw ;)

Moralen er at vanligvis gaar det greit, men reiser man en del, er det ikke en bra plan aa reise med LCC naar man har connection til ett lavfrekvenssted. For ting skjer og det er hoeyst variabelt hvordan ting blir ordnet opp it.

Pengene tilbake blir en rimelig mager troest midt paa sommeren.

Vel i høysesongen er det teoretisk "lett" - men praktisk noen annet når en står med 120+ frusterte gjester. Bare å få til en tur retur Oslo - Liverpool til uken med litt innelåste tider var absolutt ingen lett oppgave - og på godt LCC vis ble LPL stavet MAN når en flyr med Nettverk selskap - reisebyrået på Universitet brukte mesteparten av dagen og en sliten nordmann (meg) er ikke fremme før 01:00 på hotellet i Liverpool.

DCHalvorsen
31-07-2012, 22:53
For de som evt. måtte være interessert i hvordan DY responderte på min klage på denne saken, så gjengis svaret under. Det er svaret jeg fikk på epost for et par dager siden, og som det fremgår av den strekker de seg så langt at de vil dekke noen flybussutgifter.

Det ingen vil dekke, hverken forsikring eller DY er en ubenyttet billett Kiev - Katowice med Wizz, for i og med at Kiev-turen bortfalt var det heller ikke noe behov for å fly derfra til Katowice. En av turdeltakerne sitter igjen med et langt større tap, for han fikk ikke benyttet en billett fra Kiev til London. Men - sånn er det når man bestiller billetter hos røvere...

DYs svar:

Viser til epost mottatt 2.juli 2012.

Punktlighet er viktig for våre kunder og Norwegian arbeider hardt for at våre fly skal gå på rute. Likevel og uunngåelig kan det oppstå uleiligheter som får konsekvenser for våre kunders reisearrangement.

Norwegian beklager at reisen ikke lot seg gjennomføre som planlagt, samt de konsekvenser dette medførte for deg.

Vår flyvning DY613 fra Bergen til Oslo den 2.juli ble dessverre kansellert. Kanselleringen skyldtes uforutsette tekniske problemer på forutgående avganger, herunder ødelagt understell og lynnedslag.

I EU forordningen nr 261/2004, står det følgende:
På samme måte som under Montreal-konvensjonen bør luftfartsselskapenes forpliktelser være begrenset eller bortfalle i tilfeller der en hendelse er forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet. Slike omstendigheter kan særlig inntreffe i tilfeller med politisk ustabilitet, værforhold som gjør det umulig å gjennomføre den berørte flygingen, sikkerhetsrisiko, uforutsette mangler ved flysikkerheten og streiker som påvirker driften til det transporterende luftfartsselskap.

Dom C-549/07 (Wallentin-Hermann) i den europeiske domstolen prøver å definere ekstraordinære omstendigheter, og i henhold til dommen, kan tekniske problemer som oppdages under vedlikehold ikke defineres som ekstraordinære omstendigheter. I dette tilfelle ble feilen oppdaget under drift. Videre fremkommer det at man ikke kan utelukke at tekniske feil utgjør en ekstraordinære omstendigheter dersom den stammer fra hendelser som er utenfor flyselskapets normale virksomhet og ligger utenfor deres faktiske kontroll. Hendelser som ikke er en del av vår normale virksomhet er hendelser som ikke forekommer gjentagende ved drift av flymaskinen.

Norwegian følger alle vedlikeholdsprogrammer pålagt av Luftfartstilsynet, samt av flyprodusenten. Vi har også våre egne vedlikeholdsrutiner i tillegg til disse.

Vi kan bekrefte at de tekniske problemene vi opplevde på denne flyvningen oppstod under drift og utenfor planlagt vedlikehold. Vi vurderer det derfor slik at årsaken til uregelmessigheten var utenfor vår kontroll.

På bakgrunn av dette kan vi dessverre ikke imøtekomme krav om refusjon av dine utgifter i Kiev. Vi vil anbefale deg å videresende kravet til ditt forsikringsselskap for, om mulig, få refundert dine utgifter gjennom din reiseforsikring.

Du har imidlertid krav på refusjon av offentlig transport tur og retur fra Bergen by til Flesland mot at du sender oss originale kvitteringer. Vennligst benytt følgende adresse: Norwegian Air Shuttle, Kontaktsenter, Postboks 385, 9254 Tromsø

Vi beklager igjen de uleiligheter du opplevde i denne forbindelse, men vi håper til tross for dette at vi får gleden av å ønske deg velkommen om bord hos oss igjen ved en senere anledning.

737-405
31-07-2012, 23:16
Har fått samme type svar fra Norwegian i et lignende tilfelle.. Neste gang blir det SAS for å si det sånn, enkelt og greit! I hver eneste tilbakemelding undertegnede har fått fra Norwegian skylder de som i dette tilfellet på at "uregelmessigheten var utenfor vår kontroll".. Jeg lurer på hvor langt man kan strekke dette begrepet til tider..

Mjolnir
31-07-2012, 23:55
Vi kan bekrefte at de tekniske problemene vi opplevde på denne flyvningen oppstod under drift og utenfor planlagt vedlikehold. Vi vurderer det derfor slik at årsaken til uregelmessigheten var utenfor vår kontroll.


Den var drøy! Har de vært på retorikkurs hos "gebyrfrie" SAS de siste dagene kanskje? :lol:

Ville tatt det videre til Flyklagenemda hvis jeg var deg.

Dag Viking
01-08-2012, 00:01
Så lenge man følger myndigheter og flyprodusent sine krav til vedlikehold, står man altså ikke ansvarlig for forsinkelser grunnet teknisk? Den var imponerende drøy.

Rett til flyklagenemda!

JoeW
01-08-2012, 00:59
Så lenge man følger myndigheter og flyprodusent sine krav til vedlikehold, står man altså ikke ansvarlig for forsinkelser grunnet teknisk? Den var imponerende drøy.

Rett til flyklagenemda!

Det er vel flere selskaper som følger samme argumentasjon, deriblandt AF?

Utflyttet
01-08-2012, 05:03
Den var drøy! Har de vært på retorikkurs hos "gebyrfrie" SAS de siste dagene kanskje? :lol:

Ville tatt det videre til Flyklagenemda hvis jeg var deg.

SAS har kjørt samme linje tidligere, med klar tale om at de utfører all vedlikehold og dermed er alt teknisk som skjer utenfor deres kontroll.

-A

killbox
01-08-2012, 08:26
Så det vil si at alt du fikk dekket fra NAS var bussbilletter frem og tilbake til BGO, og for flybilletten som ble kansellert?

Hvordan stiller forsikringsselskapet seg til at du booket om til Berlin?

Chriscross
01-08-2012, 10:20
For de som evt. måtte være interessert i hvordan DY responderte på min klage på denne saken, så gjengis svaret under. Det er svaret jeg fikk på epost for et par dager siden, og som det fremgår av den strekker de seg så langt at de vil dekke noen flybussutgifter.

Det ingen vil dekke, hverken forsikring eller DY er en ubenyttet billett Kiev - Katowice med Wizz, for i og med at Kiev-turen bortfalt var det heller ikke noe behov for å fly derfra til Katowice. En av turdeltakerne sitter igjen med et langt større tap, for han fikk ikke benyttet en billett fra Kiev til London. Men - sånn er det når man bestiller billetter hos røvere...

DYs svar:

Viser til epost mottatt 2.juli 2012.

Punktlighet er viktig for våre kunder og Norwegian arbeider hardt for at våre fly skal gå på rute. Likevel og uunngåelig kan det oppstå uleiligheter som får konsekvenser for våre kunders reisearrangement.

Norwegian beklager at reisen ikke lot seg gjennomføre som planlagt, samt de konsekvenser dette medførte for deg.

Vår flyvning DY613 fra Bergen til Oslo den 2.juli ble dessverre kansellert. Kanselleringen skyldtes uforutsette tekniske problemer på forutgående avganger, herunder ødelagt understell og lynnedslag.

I EU forordningen nr 261/2004, står det følgende:
På samme måte som under Montreal-konvensjonen bør luftfartsselskapenes forpliktelser være begrenset eller bortfalle i tilfeller der en hendelse er forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet. Slike omstendigheter kan særlig inntreffe i tilfeller med politisk ustabilitet, værforhold som gjør det umulig å gjennomføre den berørte flygingen, sikkerhetsrisiko, uforutsette mangler ved flysikkerheten og streiker som påvirker driften til det transporterende luftfartsselskap.

Dom C-549/07 (Wallentin-Hermann) i den europeiske domstolen prøver å definere ekstraordinære omstendigheter, og i henhold til dommen, kan tekniske problemer som oppdages under vedlikehold ikke defineres som ekstraordinære omstendigheter. I dette tilfelle ble feilen oppdaget under drift. Videre fremkommer det at man ikke kan utelukke at tekniske feil utgjør en ekstraordinære omstendigheter dersom den stammer fra hendelser som er utenfor flyselskapets normale virksomhet og ligger utenfor deres faktiske kontroll. Hendelser som ikke er en del av vår normale virksomhet er hendelser som ikke forekommer gjentagende ved drift av flymaskinen.

Norwegian følger alle vedlikeholdsprogrammer pålagt av Luftfartstilsynet, samt av flyprodusenten. Vi har også våre egne vedlikeholdsrutiner i tillegg til disse.

Vi kan bekrefte at de tekniske problemene vi opplevde på denne flyvningen oppstod under drift og utenfor planlagt vedlikehold. Vi vurderer det derfor slik at årsaken til uregelmessigheten var utenfor vår kontroll.

På bakgrunn av dette kan vi dessverre ikke imøtekomme krav om refusjon av dine utgifter i Kiev. Vi vil anbefale deg å videresende kravet til ditt forsikringsselskap for, om mulig, få refundert dine utgifter gjennom din reiseforsikring.

Du har imidlertid krav på refusjon av offentlig transport tur og retur fra Bergen by til Flesland mot at du sender oss originale kvitteringer. Vennligst benytt følgende adresse: Norwegian Air Shuttle, Kontaktsenter, Postboks 385, 9254 Tromsø

Vi beklager igjen de uleiligheter du opplevde i denne forbindelse, men vi håper til tross for dette at vi får gleden av å ønske deg velkommen om bord hos oss igjen ved en senere anledning.

Med sånne svar blir vel det viktigste ikke å få tilbake pengene, men å se til at Norwegian taper minst tilsvarende beløp som dere gjør. Hva med litt kreativ parkering utenfor utkjøringen til Kjos rett før jomfuturen med 787:stir

Utenfor din kontroll at bilen stoppet akkurat der, for du har jo fulgt serviceintervallene!:colgate: