Flyprat >
Flyforum > Ny forskrift på høring: Bedre reiseopplevelse for funksjonshemmede som skal fly
View Full Version : Ny forskrift på høring: Bedre reiseopplevelse for funksjonshemmede som skal fly
Godt tiltak, men jeg kan tenke meg gutta i etasjen under toppen av tårnkabinen på OSL potensielt kan få et par ekstra grå hår i hodet .. :lol: (se uthevet)
- Vi vil sikre en enda bedre reiseopplevelse for funksjonshemmede som skal fly, sier samferdselsminister Marit Arnstad.
Samferdselsdepartementet foreslår nye krav til universell utforming i luftfarten. Forslaget inneholder nye regler for ombordstigningsløsninger.
Alle lufthavner som ikke har passasjerbroer, skal ha trinnløs rampe eller teknisk løfteanordning. Ved de minste lufthavnene skal det være bæreanordning (stol) tilgjengelig. Det vil kunne stilles krav til passasjerbroer ved bygging av nye lufthavner og ved ombygging av eksisterende lufthavner.
Lufthavner som har passasjerbroer skal bruke disse til fly som har bevegelseshemmede om bord. Passasjeren skal varsle om behovet 48 timer i forveien. Dersom krav ikke overholdes vil det kunne ilegges tvangsmulkt.
De som driver lufthavner skal hvert tredje år utarbeide en statusrapport som redegjør for om forskriftens krav følges. Hvis ikke kravene følges skal det utarbeides en utbedringsplan. Luftfartstilsynet kontrollerer at kravene følges.
Forslaget innarbeides som et nytt kapittel i den eksisterende forskriften om funksjonshemmedes og bevegelseshemmede rettigheter i forbindelse med lufttransport.
Forskriften vil supplere eksisterende krav.
Forskriften skal gjelde kun i Norge ja?
Hvem skal bli pliktigt a garantere broen - flyplassoperator eller flyselskap?
Skal det vaere ulovlig for flyplassoperator at ta hoyre flyplassavgift pga bruk av gangbroene hvis PRM pax er ombord?
Det er vel slike momenter man er ute etter siden forskriftene nå er på høring. Men i Norge er det flyplassoperatøren som kontrollerer parkeringsplasstildelingen, så ansvaret vil nødvendigvis måtte ligge hos dem. Men det må jo også tas forbehold om flytyper som ikke går på bro ..
Marius_S
02-07-2012, 16:56
Hvordan skal dette da gjenomføres på for eks. TRD hvor det kun er broer på innland?
Fellowship
02-07-2012, 16:57
Det er neppe noen overraskelse (forhåpetligvis) for hverken Avinor, OSL eller andre flyplassoperatører her i landet at kravet om universell utforming av alle offentlige bygg og anlegg, også gjelder for flyplasser og befordringen av passasjerer.
Bra at det er sent ut på høring, da skulle vel alle de aktuelle problemstillingene kunne bli godt nok belyst.
Hvordan skal dette da gjenomføres på for eks. TRD hvor det kun er broer på innland?
Da vil det fortsette som i dag, men med:
Alle lufthavner som ikke har passasjerbroer, skal ha trinnløs rampe eller teknisk løfteanordning.
For flyselskapene er dette imidlertid en fordel ettersom det nå blir flyplassoperatøren som er ansvarlig for at bærestoler etc. finnes. Dette er vel også i tråd med EU's regelverk, tror jeg.
For flyselskapene er dette imidlertid en fordel ettersom det nå blir flyplassoperatøren som er ansvarlig for at bærestoler etc. finnes. Dette er vel også i tråd med EU's regelverk, tror jeg.
Det er/skal allerede være gjennomført i Norge.
Det som kanskje blir interessant, er LCC, som flyr til steder det finnes broer, men som ikke vil bruke dem fordi det koster mer.
Flying-news
02-07-2012, 17:38
Omfattes feks RYG og TRF av dette dersom dette gjennomføres, eller er det bare Avinors flyplasser?
Det vil kunne stilles krav til passasjerbroer ved bygging av nye lufthavner og ved ombygging av eksisterende lufthavner.
Dersom svaret på mitt spørsmål er ja;
La oss si at TRF og RYG bygger om flyplassene fullstendig, og dermed blir pålagt broer ved alle gater. Vil da bety at feks Ryanairmå benytte seg av disse (når en eller flere av passasjerene er funksjonshemmende)? Med tanke på: Lufthavner som har passasjerbroer skal bruke disse til fly som har bevegelseshemmede om bord..
Så kjekt at de kommer med det etter at de har bygget ut (midlertidig) på OSL og permanent på SVG, da. Men på Fagernes har de enda ikke bygget ut så de kan jo implementere der :D
Omfattes feks RYG og TRF av dette dersom dette gjennomføres, eller er det bare Avinors flyplasser?
En lov/forskrift som dette pleier å "ramme" alle.
La oss si at TRF og RYG bygger om flyplassene fullstendig, og dermed blir pålagt broer ved alle gater. Vil da bety at feks Ryanairmå benytte seg av disse (når en eller flere av passasjerene er funksjonshemmende)?Ja
RYG og TRF omfattes, og det er allerede gjennomført på Rygge. Det står ikke noe om at det er et krav med broer, funksjonshemmede skal til broer der de finnes.
Det er lufthavnen, mao. 137 Luftving (Luftforsvaret) som har ansvaret for at funksjonshemmede ivaretas på lufthavnen. Dette betyr ikke at det er forsvarets folk som tar seg av funbksjonshemmede, det betyr at lufthavneier har ansvaret for å påse at dette blir gjort i henhold til forskriften, men selve jobben kan settes ut til andre.
På Rygge blir folk i rullestol tatt ombord i dertil egnede kjøretøy med heis. (Ikke ulikt det cateringfirma bruker til å ta ombord trallene sine).
fjasebase
02-07-2012, 19:31
Da vil det fortsette som i dag, men med:
Joda, det finnes en såkalt "teknisk løfteanordning" på TRD, men den er ca. ubrukelig
Marius_S
02-07-2012, 20:06
Ja, den ble vle brukt litt når den først kom, men nå er det lenge siden jeg har sett den i bruk.
Husker BU hadde en 'trappeheis' opp til flydøra i gamle dager på FBU. Flere ganger da jeg skulle være med, måtte de bytte trapp til en med heis. Dette medførte av og til forsinkelse på den avgangen.
Som en WCHC må jeg også legge til at dagens ordning for PRM-er synes jeg ihvertfall fungerer utmerket. Om jeg skal pirke litt, så synes jeg at man kunne hatt tilgjengelig et glibrett og et løftesete noe ala EasyGlide og LiftSeat. Dette gjør det som oftest enklere å flytte passasjeren til og fra flysete, og videre til vinduet der selskapet krever det. Ser for meg at man kan spare noen rygger med disse.
Selv har jeg en LiftSeat som jeg alltid bruker på fly under forflytning. Med disse, forholdsvis billige innretninger vil kunne trekke reiseopplevelsen oppover hos mange WCHC-ere.
http://i1203.photobucket.com/albums/bb399/bebbe81/Flypratbilder/PRM%20forskrifter/EasyGlide_Prod_01_WEB.jpg http://i1203.photobucket.com/albums/bb399/bebbe81/Flypratbilder/PRM%20forskrifter/LiftSeat2.jpg
EasyGlide og LiftSeat
Synes dette er supert. I tilegg til å være overlegent i forhold til funksjonshemmede, er jo passasjerbroer også mye mer komfortabelt for alle.
Synes det er trist at lufthavneiere/flyselskap generelt legger opp til mindre bruk av broer.