PDA

View Full Version : DY maskin truffet av lyn.

LN-VLE
02-07-2012, 05:06
Et Norwegian fly på tur fra Stockhol til Gardermoen ble truffet av lyn, melder VG.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10051432

Vidar

LN-CGJ
02-07-2012, 11:38
Ja, og ikke nok med det. Passasjerer så flammer og hørte smell fra motoren..
Drama for pressen i agurktiden. Det positive er at artikkelen er mer nyansert enn overskrifta.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.8229205

ThomAAs
02-07-2012, 11:54
Når det skjedde på på en av mine flighter i mai ble det ikke snakket så mye om hverken på vg eller andre steder. Pussig det der :rolleyes:

Kanon
02-07-2012, 12:04
Kanskje det var et svakere lynnedsalg eller at det traff halen der ikke passajerene kan se noe særlig. Eller så var alle sammen flynerder eller så trøtte at de ikke gadd å byr seg.

Ja, og ikke nok med det. Passasjerer så flammer og hørte smell fra motoren..
Drama for pressen i agurktiden. Det positive er at artikkelen er mer nyansert enn overskrifta.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.8229205

Hendelser med fly kommer i avisa uansett om det er agurktid eller ikke. Artikkelen var noe av de bedre jeg har lest om flyuhell. At lynkanaler på nært hold kan se ut som flammer er ganske sannsynlig.

LN-CGJ
02-07-2012, 13:09
Kanskje det var et svakere lynnedsalg eller at det traff halen der ikke passajerene kan se noe særlig. Eller så var alle sammen flynerder eller så trøtte at de ikke gadd å byr seg.

Hendelser med fly kommer i avisa uansett om det er agurktid eller ikke. Artikkelen var noe av de bedre jeg har lest om flyuhell. At lynkanaler på nært hold kan se ut som flammer er ganske sannsynlig.

Enig i at artikkelen var av det bedre, men likevel så blir en hendelse som dette gjenstand på flere av de største Nettavisene. Som det står i artikkelen er dette noe som skjer opptil 5 ganger pr måned, ingen skade på fly eller folk, dermed ikke et uhell engang, men en luftfartshendelse som skjer iblant.

Poenget er at for folk som er litt skeptisk til å fly, som min kjære, så blir disse overskriftene ikke akkurat beroligende. Å ja, jeg vet at det ikke ligger i mandatet til nettavisene å forebygge flyskrekk. Vi må vel bare vende oss til at ett drama avløser det andre på nettet..

Kanon
02-07-2012, 13:32
Poenget er at for folk som er litt skeptisk til å fly, som min kjære, så blir disse overskriftene ikke akkurat beroligende. Å ja, jeg vet at det ikke ligger i mandatet til nettavisene å forebygge flyskrekk. Vi må vel bare vende oss til at ett drama avløser det andre på nettet..

Ja enig i det, dessverre sånn det har blitt med årene.

Commuter
02-07-2012, 20:26

Jeg har selv vært med på et par hendelser I luften som var helt udramatisk, hvor avisene etterpå rapporterer hysteri, tårer og kaos. Av og til lurer jeg på hvordan jeg overlevde.

Dessverre er avisene sin jobb å skaffe sidevisninger, og drama selger!

Sent from my BlackBerry Runtime for Android Apps using Tapatalk 2 Beta-5

Dreyer
02-07-2012, 21:17

Skal love deg at du merker om lynet treffer maskinen. Satt for noen år siden i cockpit fra FCO til OSL og under innflyvning ble vi truffet av lyn, skikkelig kult syn og et helt rått smell. Det som er litt artig er at pilotene var så rolige, og kalte opp teknisk om hendelsen, pluss gav informasjon når vi landet til pax.

stistens
03-07-2012, 05:53
http://touch.h-avis.no/nyheter/trodde-flyet-skulle-styrte-1.7428352

ENGM 911
03-07-2012, 12:09
Skal love deg at du merker om lynet treffer maskinen. Satt for noen år siden i cockpit fra FCO til OSL og under innflyvning ble vi truffet av lyn, skikkelig kult syn og et helt rått smell

Det er vel bare oss på dette forumet som setter pris på litt futt og fart på en flyvning :spin