PDA

View Full Version : Påsketur til Nord-Asia C/F


kimmam
28-06-2012, 12:34
Del I | Planlegging

God dag, alle sammen :)

Nå som det er sommerferie og jeg ikke har stort annet å finne på, tenkte jeg at jeg kunne lage en TR fra min DM-tur i vinter. Må på forhånd beklage for hukommelsen min. Det er jo en stund siden dette her nå, så jeg husker dessverre ikke alt av detaljer fra turen, men jeg skal prøve mitt beste. Jeg er heller ikke noen profesjonell fotograf så bildene/videoer er av varierende kvalitet. Håper TR faller i smak :) OK, here goes:

Planleggingen av denne turen startet allerede i august/september 2011. Etter å ha lest en del om DM på forumet her, bestemte jeg meg for å slenge meg på 100% bonus-tilbudet. Før jeg gikk til innkjøp av miles brukte jeg en del tid på ANA-tool for å finne de flightene jeg kunne tenke meg. Dette her var som nevnt i august/september ’11 så tilgjengelighet var så og si ikke noe problem.

Seoul, Sør-Korea var et ”must” siden jeg ville besøke grensen mot nord. Jeg visste også at jeg ville prøve den mye omtalte First Class Terminal (FCT) i FRA og dermed falt valget på Lufthansa som transportør på første etappe. Japan har vært høyt oppe på min ønskeliste over destinasjoner, så dette ble min ”hoved-destinasjon”. På veien hjem til kjære Norge skulle jeg innom Beijing.

Opprinnelig hadde jeg tenkt å bruke to uker på hele reisen, men ut på nyåret forandret ting seg litt og jeg måtte booke om og forkorte turen ned til bare én uke. Dermed var det tilbake til ANA-tool og finne noen nye flighter. Utreisen til Seoul ble beholdt, men jeg kortet ned på oppholdet i Japan og skrotet alle planer om å reise rundt der til fordel for noen dager ekstra i Seoul. Hjemreisen skulle gå via Beijing og Zürich med Swiss. Da jeg opprinnelig booket PEK-ZRH var Swiss-flighten satt opp med deres nye A330-300 maskiner. Dessverre ble dette endret til A340-300 og nye avgangstidernoen måneder før avreise. De nye avgangstidene (06:45!) gjorde det umulig å få en gjennomførbar connection fra Tokyo, så det ble slik at jeg reiste dagen i forveien for å ha en halv dag i Beijing.

Og som om det ikke var nok, skulle det vise seg å by på noen problemer å finne plasser fra Zürich til Oslo samme dag som ankomst fra Beijing. Derfor ble det også en natt i Sveits før det bar videre med en morgenflight til Frankfurt og derfra hjem til Oslo (!). En lang, og for noen kanskje en veldig unødvendig omtur for å komme hjem, men jeg syns nå det var verdt det. Man kan ikke få nok av fly!

http://farm8.staticflickr.com/7248/7456613416_bb4dda9226_c.jpg
Reiserute

kimmam
28-06-2012, 12:39
Del II | OSL-FRA + FCT

Tok påskeferien én dag på forskudd og rettet snuten mot OSL en torsdag formiddag. Flytoget ble valgt som fremkomstmiddel for en (mildt sagt) spent kimmam på sin første tur i F. Fremme på OSL var det å sjekke inn og få boarding pass. Fast-track gikk uten problemer, selv med LH-billlett (var visst et problem tidligere). Rask tur innom taxfree, før jeg tok heisen opp til loungen. Har vært her noen ganger før nå og det er en veldig kjedelig lounge med begrenset utvalg ”mat”, men den duger som et rolig sted å vente. Regner med at det er bedre kår i gullstuen lengre inn… Damen i resepsjonen var hvert fall hyggelig.

http://farm8.staticflickr.com/7127/7456596004_b2f6f144de_c.jpg
Utsikt fra loungen

Noen minutter før oppsatt boardingtid var det på tide å komme seg til gate. Ved gate så det ut som det skulle bli en full flight ned til Frankfurt denne tordagen. Det var nok en del andre som også hadde tatt påsken på forskudd og var på vei ut i verden på ferie. Det var god stemning ved gate og det satt til og med et par og spilte gitar og sang under boarding (!). Som vanlig var det ingen dedikert kø til Business-/*Gold-passasjerer, men det ble som alltid opplyst at disse kunne ”board at their own convenience”. Hvorfor ikke bare la den ene køen være forbehold Business/*Gold til de har kommet seg ombord, for så å åpne køen opp for andre reisende?

29.03.2012
OSL-FRA
LH861
A320-211
D-AIQB
Business 2A

Vell ombord ble sete 2A inntatt i Lufthansas nye NEK-kabin. Jeg syns setene var helt greie for denne relativt korte turen ned til Frankfurt. Det ser også veldig fresht og moderne ut. Mine observasjoner fra gate stemte bra og det var en full flight i begge klasser. Take off skjedde fra østre rullebane, retning nordover. Etter take off gjorde vi en 180° vending og fløy sørover. Litt turbulens under climb, men det er jo bare moro:). Passerte Rygge Lufthavn før vi fløy ut over Skagerrak og ”traff” land igjen ved Skagenodden, helt nord i Danmark.

Video av take off kan sees her:
http://youtu.be/nD-H_eQi-D4?hd=1

http://farm9.staticflickr.com/8007/7434684240_9db57cdc83_c.jpg
En B757-200 fra Icelandair parkert på nabogate

http://farm9.staticflickr.com/8157/7434695120_3e180babb5_c.jpg
Over skyene

http://farm6.staticflickr.com/5191/7434694426_7e2e7115b3_c.jpg
Rygge kan så vidt sees mellom skyene

http://farm9.staticflickr.com/8002/7434693700_974c6792e1_c.jpg
Skagenodden

Servering startet da vi hadde nådd cruise og de to damene som hadde ansvaret for oss foran gardinen var raske med å dele ut mat og drikke. Jeg klarer ikke helt å huske hva for-/hovedretten besto av, men husker at det var helt greit. Desserten var en slags riskrem. Riskrem er noe av det beste jeg vet, så den falt følgelig i smak hos meg. Har lest en del TR her på forumet og ser det er en gjenganger med bilde av Warsteiner øl på Lufthansa flights. Er ikke noen stordrikker av øl, så blir dessverre ikke noe sånn bilde fra meg. Men her er hvert fall et bilde av benplassen.

http://farm8.staticflickr.com/7122/7434690344_c9ab0706b3_c.jpg
Benplass

En litt humpete innflygning til FRA denne ettermiddagen. Vi landet på den nye rullebanen, 25R, og taxet en stund før vi parkerte på en bussgate. Litt bekymret kikket jeg ut vinduet for å se etter en S-class, Panamera eller Cayenne. Dessverre var det eneste jeg kunne se en Viano. Skjønte da at det ikke bare var meg som skulle videre i F og det viste seg at det var et eldre japansk/kinesisk par om bord også. Litt skuffet, men for all del; tusen ganger bedre enn en stappfull buss. Sjåføren forklarte at han ville slippe oss av ved B-gatene og at vi derfra kunne gå til First Class loungen. Det må forresten nevnes at det er spesielt å se flyplassen fra bilen. Gir et ganske annerledes perspektiv og man får virkelig inntrykk av hvor store disse flyene egentlig er.
Fremme ved terminalen ble vi stående en stund og vente ettersom døren inn ikke ville åpne seg. Da vi endelig slapp inn gikk jeg i retning bagage claim. Hadde andre planer enn First Class loungen skjønner du…

Etter litt trasking og mange rare blikk fra diverse taxisjåfører, kom jeg frem til inngangen og tok heisen opp til selve himmelen innen reiseverdenen, nemlig Lufthansas First Class Terminal. Ble med en gang møtt av en hyggelig kar som presenterte seg som min personlige assistent, Hendrik. Jeg leverte inn både pass og boarding pass til han og jeg ble vist til sikkerhetskontrollen. Bør nevnes at vekterne her var veldig hyggelige og profesjonelle. På andre siden, inne i himmelen altså, ble jeg forklart hvor alt var og at jeg ville få et nytt boarding pass senere. Fant meg en sittegruppe og slo meg ned der for å finne ut registreringen på flyet jeg hadde ned til FRA. Enda godt man har flightradar24! Etter en liten stund følte jeg meg litt sulten og bestemte meg for å gå bort til restauranten for å sjekke utvalget. Det skal godt gjøres, for ikke å snakke om at man må være utrolig kresen, å ikke finne noe man liker av mat og drikke her. Jeg endte opp med å bestille Wienerschnitzel-måltidet. Hva passer vel bedre når man først er i Tyskland?

http://farm8.staticflickr.com/7258/7434703742_9e8e8bbf1a_c.jpg
Sittegruppen

http://farm8.staticflickr.com/7255/7434850156_0fc9334c68_c.jpg
Drikkeutvalg

http://farm6.staticflickr.com/5348/7434851496_96d691eb25_c.jpg
Matutvalg

http://farm9.staticflickr.com/8143/7434849626_80a5ee5f47_c.jpg
Jeg likte veldig boardingpass holderen

Etter at jeg hadde spist ferdig var det ikke så lenge til oppsatt boardingtid, så jeg gikk for å slappe av litt og nyte den siste halvtimen av mitt første (og sikkert siste) besøk i FCT. Om litt kom Hendrik tilbake for å informere om at det var dags for boarding. Litt trist over at oppholdet var over, ble jeg fulgt ned i underetasjen. Hendrik ønsket meg god tur, takket meg for at jeg valgte å fly med Lufthansa og ønsket meg velkommen tilbake.

Jeg kunne ha valgt en tidligere avgang fra Oslo for å maksimere oppholdet i FCT, men føler den tiden jeg hadde der (ca. 3 timer) var mer enn nok. For å være helt ærlig ble det litt kjedelig når man hadde spist og drukket seg mett. Det eneste som evt. kan være negativt med FCT er at det ligger unna alt av ”action” - altså ingen flybevegelser å se fra terminalen.

Jeg fikk tilbake passet mitt og ble stående å vente en stund nede i underetasjen. Hadde håpet på å få en ”ordentlig” bil denne gangen, men dessverre var det flere som skulle med samme flight så det ble nok en gang en Viano ut til flyet. Men man skal ikke klage. Denne gangen var utsikten på vei ut til flyet enda bedre. Vi passerte så å si alle Lufthansas største maskiner; A380, B744, A343 før vi stoppet opp ved siden av ”vår” A340-600.

I tiden frem til avreise sjekket jeg regelmessig fremdriften i oppgraderingen til ny F på Lufthansa sine A346. Uheldigvis bestemte Lufthansa seg for å flytte alle A346 med ny F over til München og sannsynligheten for å få prøvd ny F ble derfor lik null.

kimmam
28-06-2012, 14:02
Del III | FRA-ICN

29.03.2012
FRA-ICN
LH712
A340-642
D-AIHC
First 2A

Ved boarding ble det klart at dette også kom til å være en full flight. Alle de åtte setene var tatt og Business så like fullt ut. På grunn av dette ble jeg ikke ønsket velkommen ombord med én gang siden alle flyvertinnene var opptatt. Jeg fant setet mitt og satte meg godt til rette. Ikke lang tid etterpå kom damen som skulle være så heldig å servere meg på denne turen til Seoul :)

Først vil jeg si at jeg ble overrasket over hvor godt setet var å sitte i. Ja, det er gammelt og ser ikke akkurat fresht ut, men man skal ikke dømme ut i fra utseende. Det jeg likte særlig godt var all lagringsplassen man hadde tilgjengelig i de store armlenene. Hvis det er noe negativt jeg kan nevne er det de små PTV-ene. På en annen side ble jeg overrasket av underholdningssystemet ombord. Nå var vel kanskje mine forventinger til gamle F ganske lave etter å ha lest utallige klager fra (mest sannsynlig svært bortskjemte) FF på forskjellige forum rundt omkring, men ble hvert fall overrasket over at det var AVOD.
Jeg følger for det meste bare med på kartet uansett, så utvalget er egentlig ikke så viktig for min del.

Etter litt ble jeg også tilbudt noe å drikke sammen med en liten Amouse Bouche, som det så fint heter. Flyvertinnen var veldig hyggelig og henvendte seg til meg med etternavn. Fikk fort en slutt på dette og sa at hun fint kunne bruke bare fornavnet. Det å bruke etternavn er fint og respektfullt, men jeg føler det kan bli litt mye i lengden. Dette er jo noe som er mer vanlig utenfor Skandinavias grenser.

http://farm6.staticflickr.com/5197/7434846870_6d2b7bfed0_c.jpg
Brogate

http://farm9.staticflickr.com/8158/7434847666_63128222b9_c.jpg
Benplass

http://farm8.staticflickr.com/7272/7434846292_17769fd33d_c.jpg
To svære RR Trent 556 motorer

http://farm6.staticflickr.com/5447/7434845840_fb77db0447_c.jpg
Etter take off fra FRA

Kapteinen kom på høytalerne og ønsket oss velkommen. Samtidig informerte han om at en av rullebanene var stengt og at det dermed ville bli en liten forsinkelse. Forsinkelse gjør meg ingenting når jeg flyr i premiumkabiner. Betyr jo bare at jeg får nyte det lengre.

Det var en del avganger samtidig med oss og køen ble bare lengre og lengre. Spennende å se alle de forskjellige flyselskapene og flytypene line opp etter hverandre. Det ble endelig vår tur og de fire Rolls Royce motorene fyrte opp. Fantastisk lyd fra disse! Full flight resulterte i en lang take off run fra bane 25C. Da vi hadde forlatt tysk jord tok vi en venstresving og fløy langs med flyplassen før vi forsvant inn i skyene. Solen var i ferd med å gå ned og gav en fin stemning mens vi klatret opp til cruise. Ikke noe behov for mood-lighting.

Ønsker for middagen ble tatt straks lyset for fest setebelte ble slukket. Menyen var som følger:

Choice of Hors d’oeuvres:
Caviar with the traditional Garbishes

Smoked Tuna/ Sesame Seeds/ Wasabi Sorbet

Saddle of Veal/ Parmesan Cream/ Salsa Verde

Salad and Soup:
Mixed Leaf Salad/ Herb Mushrooms
Macadamia Nut Dressing/ Wild Garlic Dressing

Hattenheim Herb Cream Soup/ toasted and diced Wheat Bread

Choice of Main Courses
Turbot/ Nut Bok Choy/ Cliantro and Potato Mash

Potato and Sauerkraut Crêpe/ Riesling Wine Sauce/ Grapes

LufthansaClassics:
In March: Tenderloin of Beef with Herb Butter, Potatoes en Papillote and Beans

In April: Roast Beef en Gravy with Caramelized Onions and Butter Spätze

Kimchi Bokum
Fried Tenderloin of Pork presented with mixed Bell Pepper Brocolli and Asian Rice

Bimbibap
Marinated Fried Oyster an Shiitake Mushrooms leaf Spinach, Carrot Juliennes, Bellflower Roots, Beef Strips and Asian Rice.

Kimchi, Bok Choy, Marinated King Prawns, Carrot and mixed Radish marinated with Cucumber, Hot Pepper Paste, Seaweed Soup, Sesame oil

Selection of Cheese and Dessert
Fourme d’Ambert/ Fougeru/ Livarot/ Comité/ Goat Cheese Bûchette/ Cream Cheese/ Grapes/ Cellery/ Carrots

Rüdesheim Coffe Frappé

Rhubarb/ Sour Cream/ Basil Yoghurt Sorbet

Det var jo ikke så lenge siden jeg spiste sist, så jeg var egentlig ikke så sulten. Men tenkte at når jeg først flyr F så må jeg prøve noe av maten også. Jeg hoppet over Hors d’oeuvres og gikk rett på suppen som smakte veldig godt. Hovedretten jeg valgte var Tenderloin of Beef with Herb Butter. Jeg har ikke sansen for ost så hoppet over det også. Desserten var virkelig god.

http://farm8.staticflickr.com/7132/7434840674_71d8914f97_c.jpg
Lufthansas velkjente rose ble delt ut før matserveringen startet

http://farm6.staticflickr.com/5329/7434845382_e38dcf13c2_c.jpg
Meny

http://farm8.staticflickr.com/7114/7434844788_71334349c3_c.jpg
Hattenheim Herb Cream Soup. Jeg tok dessverre ikke bilde av noen av de andre rettene

http://farm9.staticflickr.com/8028/7434843504_a2dd37ff7f_c.jpg
Visstnok en veldig populær leskedrikk i Sør-Korea som jeg fikk fra flyvertinnen. Hun trodde jeg var Koreaner...

Da middag var fortært var det bare å lene seg tilbake og slappe av. Lyttet til litt musikk og så noen serier før jeg bestemte meg for å komme meg i seng. Pysjamas, tøfler og Bogner amenity kit ble utdelt før take off, så alt jeg trengte var å skifte og pusse tennene. Sengen ble redd opp mens jeg skiftet.
Fikk noen timer på øyet og jeg hadde ikke noe problem med å sove i de gamle setene.

http://farm8.staticflickr.com/7263/7434843910_74088614b6_c.jpg
Panorama av First-kabinen

http://farm9.staticflickr.com/8012/7434842076_c344115639_c.jpg
Blindsene var lukket for mesteparten av turen, men jeg klarte å få tatt et lite bilde

Frokost ble servert 1.5 time før landing. Jeg valgte arme riddere i blåbærkompott. Altfor søtt som frokost for min del. Helt uforståelig for meg at noen ønsker dette til frokost. Hva er galt med kneip-brød med noen skiver Norvegia?

http://farm8.staticflickr.com/7109/7434841292_dceef2656a_c.jpg
Frokostmenyen

http://farm8.staticflickr.com/7262/7456202618_0c3aac925f_c.jpg
Klare for landing

http://farm9.staticflickr.com/8150/7456208658_b7644c5b49_c.jpg
Nedstigning

Video av landingen kan du se her:
http://youtu.be/c5aj6bcrR1M?hd=1

Tiden går så altfor fort når man flyr og vi nærmet oss omsider Sør-Korea og Seoul. Gråvær og dis var det som møtte oss ved landing ved Incheon. Vi taxet inn og parkerte ved siden av en Lufthansa A340-300 fra München. Var en av de første ut fra flyet og passkontrollen tok ikke all verdens tid. Priority-taggen virket her i Seoul også.

Veldig fornøyd med min første tur i First og synes Lufthansa leverer et bra produkt, selv om det kanskje er litt gammelt og slitt. Lufthansa First levde opp til forventningene og jeg må dessverre si jeg er blitt bitt av F-basillen…

Gjenstår:
Seoul m/tour til DMZ
ICN-NRT OZ B763 C
Tokyo
HND-PEK NH B772 C
Beijing
PEK-ZRH LX A343 F
Zürich
ZRH-FRA-OSL LH A320/A321 C

SQ 777
28-06-2012, 19:46
Topp venter spent på fortsettelsen ;)

CaptainMorgan
28-06-2012, 20:46
Knall rapport hittil :up:

Ser fram til resten!
Kan jeg spørre hvor lenge du har spart opp EB-poeng for å finansiere denne turen?

Islending
28-06-2012, 21:19
Fantastisk report hittil! Gleder meg til resten! Spesielt PEK-ZRH legget! ;)

SQ 777
28-06-2012, 21:37
En ting til, som er topp.;). Da jeg gikk på skolen i steinalderen , ble vi lært opp om "disposisjon" i stilen som het "På Tur". Her er den perfekt med bilder og , det jeg liker aller best, verbal beskrivelse av turen...

Mange tripreport er kun en mengde av bilder uten kommentarer om selve følelsen om hva som skjedde underveis, tanker om fly , service etc.... Ofte er ord mye bedre enn masse bilder...

Tusen takk, so far.. Gleder meg til resten....;). stå på.... venter spent...

kimmam
28-06-2012, 22:04
Knall rapport hittil :up:

Ser fram til resten!
Kan jeg spørre hvor lenge du har spart opp EB-poeng for å finansiere denne turen?

Takk for det! Jeg kjøpte miles da US Airways hadde sine tilbud :)

Fantastisk report hittil! Gleder meg til resten! Spesielt PEK-ZRH legget! ;)

Tusen takk! Hehe, du får komme med kritikk hvis jeg husker feil ;)

En ting til, som er topp.;). Da jeg gikk på skolen i steinalderen , ble vi lært opp om "disposisjon" i stilen som het "På Tur". Her er den perfekt med bilder og , det jeg liker aller best, verbal beskrivelse av turen...

Mange tripreport er kun en mengde av bilder uten kommentarer om selve følelsen om hva som skjedde underveis, tanker om fly , service etc.... Ofte er ord mye bedre enn masse bilder...

Tusen takk, so far.. Gleder meg til resten....;). stå på.... venter spent...

Takk for det, SQ777! Hyggelig å høre at jeg får til noe riktig :)

Reiser til London i morgen så det kan ta litt tid til neste del kommer. Skal prøve å skrive litt på flyet i morgen :)

HS-TLD
29-06-2012, 00:25
Takk for en godt beskrevet rapport og ikke minst flotte bilder så langt kimmam - jeg ser også frem til resten... :up:

Tommy777
03-07-2012, 13:13
Takker for flott rapport. Gleder meg til resten

kimmam
06-07-2012, 16:26
Del IV | Seoul + DMZ

Ja, da var man plutselig i Seoul, Sør-Korea. Et land jeg ikke har vært i før, men lest en del om. Spennende! Etter at bagasjen var hentet var det å finne en måte å komme seg inn til byen på. Jeg hadde på forhånd funnet ut at beste måte å gjøre det på var å ta bussen ettersom den stoppet rett rundt hjørnet fra hotellet. Vekslet noen norske kroner til lokal valuta og ble plutselig hundretusenær.

Korean Air driver også med en flybuss-service til/fra flere store hoteller i Seoul. Dessverre gikk ikke noen av rutene til Courtyard Marriott. Derfor måtte jeg nøye meg med en mer ”lokal” buss. Bussbillett til Yeongdeungpo ble kjøpt til den nette sum av KRW 9.000. OK standard på bussen og nok av benplass så jeg led ingen nød selv etter at jeg nettopp hadde blitt skjemt bort i Lufthansa F. Det eneste problemet var at bussen ikke gikk direkte fra ICN til sentrum, men kjørte rundt flyplassen og i området rundt. Etter en halv time på bussen var vi plutselig tilbake på flyplassen igjen. Først da satte vi kursen for Seoul.

http://farm6.staticflickr.com/5035/7434839834_bb08596f1e_c.jpg
Bussbilletten i hånd

http://farm9.staticflickr.com/8015/7434838900_e1a3330756.jpg
Ikke så overraskende var det masse koreanske bilmerker å se. Hvert fall i dette området av byen

Yeongdeungpo ligger sør for elven som renner gjennom byen og deler Seoul i to. Jeg vil si at det for det meste er sørkoreanere i dette området og ikke så mange turister. Følte at det var trygt her. Courtyard Marriott ligger i samme bygg som Times Square Mall. Et ganske nytt kjøpesenter med butikker som GAP, ZARA, Forever 21 og Louis Vuitton og Burberry. En litt rar blanding altså.

Etter en treningsøkt og en etterlengtet dusj gikk jeg ut en tur for å se litt på nabolaget. Masse små boder og gatekjøkken langs gatene og man fikk litt ”Thailand”-feeling av å gå der. Ble bare en liten tur denne kvelden siden det begynte å bli mørkt. Tenkte det var best å komme seg tilbake til hotellet for en tidlig kveld.

http://farm6.staticflickr.com/5280/7434836468_96e9815ca2_c.jpg
Neonlys er visst populært her i Seoul også

http://farm9.staticflickr.com/8150/7434837182_fa3207b218_c.jpg
Dette er nok ganske typisk for Asia

Jeg var godt fornøyd med hotellrommet. Det hadde alt det nødvendige og så ganske nytt ut. Det fulgte også med tilgang til Executive lounge og frokost.

http://farm8.staticflickr.com/7271/7434837598_efd14f3109_c.jpg
Panorama av rommet

I seng ganske tidlig for å være våken og opplagt til neste morgens utflukt til DMZ :)


Som jeg nevnte i starten, ble det noen forandringer i reiseplanen og jeg valgte å være to netter ekstra i Seoul. For de to siste nettene bestilte jeg rom på Grand Hyatt Seoul. Dette innebærte at jeg måtte sjekke ut fra Coutyard Marriott før jeg reiste til DMZ og så hente bagasjen og sjekke inn på Grand Hyatt senere på ettermiddagen. Ble litt kronglete og et unødvendig bytte og sett i etterkant kunne jeg nok heller bare holdt meg på Courtyard Marriott under hele oppholdet.

Touren til DMZ bestilte jeg gjennom tourdmz(punktum)com og kostet KRW 78.000. De har også flere forskjellige pakker for de som vil se mer av grenseområdet. Jeg valgte den pakken som heter ”Panmunjun Tour”. Denne touren tar deg med til selve konferansebygget og man kan fysisk krysse grensen. Jeg føler at dette var den pakken som passet meg best og ut i fra det jeg har lest av reviews på nettet er det denne som blir anbefalt. Til informasjon så tilbyr de turer til DMZ også på lørdager (noe jeg benytett meg av). Koster hele KRW 1000 mer, så man må jo vurdere om det er verdt det… ;) Inkludert i prisen er lunsj på en lokal restaurant der man for servert typiske koreanske retter. Og man får muligheten til å snakke sammen med de andre turistene. Noen av de andre deltagerne på touren hadde problemer med å forstå engelsken til guiden, men personlig syns jeg hun klarte seg fint.

Nå tilbake til selve touren: Opp å stå klokken 06:00 for å spise frokost og sjekke ut. Man kunne velge om man ville spise frokost i loungen eller i restauranten nede i lobbyen. Jeg valgte loungen. Ikke så veldig stort utvalg, men er allikevel nok. Det som gjorde at det var bra var personalet, spesielt en kjempesøt jente som var veldig hyggelig.

Etter frokost var det bare å hente bagasjen og sjekke ut. Bagasjen kunne settes igjen uten problem og jeg tok taxi til Lotte Hotel hvor touren skulle starte. Her betalte man også for selve touren, så man trenger ikke bekymre seg for å betale noe på forhånd.

http://farm6.staticflickr.com/5326/7434835514_88d71819c3_c.jpg
Grytidlig Zzz

http://farm9.staticflickr.com/8148/7434834440_141b92c9d8_c.jpg
Området rundt Lotte Hotel

Møtte opp i god tid, så mens jeg ventet ruslet jeg en tur i området rundt. Fikk beskjed om at jeg kunne vente i ”loungen” før man boardet bussen. Ut i fra det jeg kunne se, så virket det som om det var en del turister fra Kina på disse tourene. Buss ble boardet litt før avgang. Det var til og med setereservasjon og det var visst viktig at alle satt på de plassene man hadde fått tildelt for de som satt feil ble flyttet på om det bare var én rad feil. På denne turen hadde jeg, til en forandring, sete nest bakerst i bussen. Da alle var ombord satte vi av gårde. Tror det eneste setet som var ledig var setet ved siden av meg… Ellers var de fleste passasjerene vestlige turister. Turen fra Seoul til første check-point tok ca én time og underveis ble vi fortalt av guiden at hun ville si ifra når vi kunne ta bilder.

Nord-Koreas landskap preges av helt bare fjelltopper. Dette er en stor kontrast mot Sør-Koreas frodigere landskap. Guiden fortalte at de bare fjelltoppene var et resultat av det hovedsakelig fortsatt brukes ved til oppvarming av hus og mat og at de nå har hogd ned nærmest all skog i landet.

http://farm8.staticflickr.com/7126/7434827968_2c2a1f9b0b_c.jpg
Fjelltoppene på nordkoreansk side

Militæret sjekker alle pass og om alle er kledd ”skikkelig” før bussen får lov til å fortsette inn i grenseområdet. Dessuten må alle skrive under på et skriv der det kort sagt står at man selv har ansvaret hvis noe skulle skje og at det ikke kan garanteres for din sikkerhet.

Det var veldig viktig at vi ikke pekte eller gjorde noe som kunne sees på som provokasjon fra nordkoreanernes side. Guiden fortalte at det noen dager også ville foregå tourer på Nordkoreansk side. Jeg ble litt overrasket over at Nordkoreanerne fikk mulighet til dette. Nord-Korea gjorde visst et nummer ut av at turister på Sørkoreansk side ikke fikk lov til å vinke og lignende og begrunnet, ovenfor sine borgere, dette med at ”de ikke er frie og ikke kan gjøre slik de vil”…

Noe jeg undret litt på var at vi ikke kunne ta bilder av bygningen som stod på sørkoreansk side. Noen som har en teori på hvorfor dette ikke er lov?

http://farm9.staticflickr.com/8282/7514648336_5d91db85db_c.jpg
Decleration

http://farm9.staticflickr.com/8145/7453406602_aaf5d1e0ca_c.jpg
Conference Room

http://farm8.staticflickr.com/7111/7453407624_350b6af8ce_c.jpg
En nordkoreaner ute å spaner i dag også

http://farm8.staticflickr.com/7246/7434833798_909e1ff71d_c.jpg
Et litt dårlig panorama fra innsiden av ”Conference Room”. Sør-Korea på venstre side og Nord-Korea på høyre.

http://farm9.staticflickr.com/8020/7453405590_452d839e78_c.jpg
The Bridge of No Return


http://farm6.staticflickr.com/5345/7434833458_55d212acff_c.jpg
Et lite utvalg av nordkoreanske drikkevarer. Jeg vurderte å kjøpe med meg én flaske, men pga. all reisingen de neste dagene ble det bare med tanken. Hadde vært morsomt å hatt en flaske

http://farm9.staticflickr.com/8153/7434830194_6e51d4be0c_c.jpg
Et stopp ved Imjingak, før vi tok lunsj

http://farm8.staticflickr.com/7269/7434832578_c7f8d0b65b_c.jpg
Hvis jeg har forstått det riktig så skriver Sørkoreanere sine ønsker på slike bånd og henger de opp på gjerdet.

http://farm8.staticflickr.com/7128/7434830890_78e4347f68_c.jpg
Et gammelt og rustent tog på utstilling.

http://farm8.staticflickr.com/7125/7434828704_faa86b4d4d_c.jpg
Minnesmerke(?)

Etter lunsj ble vi kjørt tilbake til Lotte Hotel og det var slutten på denne touren. Var vel tilbake klokken 15, så man har god tid til andre ting etterpå.

Sånn til slutt kan jeg vel si at jeg føler at det var verdt alle pengene og tiden det tok. Skulle kanskje ønske vi hadde litt mer tid inne i konferanserommet, men det er det dessverre ikke noe å gjøre noe med. Til dere som skal til Seoul og undrer på om en slik utflukt er verdt det; Ja, så absolutt! Det er ikke hver dag man får muligheten til å besøke Nord-Korea.

Resten av oppholdet i Seoul ble dessverre tilbrakt i hotellsengen på Grand Hyatt etter en litt fuktig natt i Itaewon…
Ellers klarte jeg også å miste lommeboken min (vil tro det har sammenheng med ovennevnte) og ble plutselig uten så mye penger… Stay tuned!

Gjenstår:
ICN-NRT OZ B763 C
Tokyo
HND-PEK NH B772 C
Beijing
PEK-ZRH LX A343 F
Zürich
ZRH-FRA-OSL LH A320/A321 C

Helikopter
06-07-2012, 17:27
Herlig rapport, fikk også beskjed om at vi ikke fikk ta bilde av byggene på sør-Koreansk side. De sa det var pga lekkasje og spionasje...

Hva synes du om grillmaten og kimchi?

flysas94
06-07-2012, 19:11
Super rapport, mange fine bilder.
Gleder meg til resten :)

L1011-500
07-07-2012, 23:30
Meget interessant rapport! Tusen takk!

Skal selv besøke DMZen til høsten, men da fra nord :)

(Skal også fly med LX til og fra PEK, dog i monkey, så ser fram til rapport fra PEK-ZRH!)

panerai
08-07-2012, 20:51
Veldig bra rapport. Takk for at du deler.

kimmam
09-07-2012, 23:16
Herlig rapport, fikk også beskjed om at vi ikke fikk ta bilde av byggene på sør-Koreansk side. De sa det var pga lekkasje og spionasje...

Hva synes du om grillmaten og kimchi?
Tusen takk for det. Javel. Da var det oppklart! Jeg syns maten var rimelig god. Veldig skeptisk av meg når det kommer til mat, så det var jo bra at de serverte noe jeg faktisk likte :)

Super rapport, mange fine bilder.
Gleder meg til resten :)
Takk og selv takk som følger meg :)

Meget interessant rapport! Tusen takk!

Skal selv besøke DMZen til høsten, men da fra nord :)

(Skal også fly med LX til og fra PEK, dog i monkey, så ser fram til rapport fra PEK-ZRH!)
Tusen takk for det! Oioioi, kan vi forvente en TR fra den turen? Hadde virkelig vært interessant!

Veldig bra rapport. Takk for at du deler.
Tusen takk! ;)

SeatBelt
10-07-2012, 12:09
Interessant og ikke minst fristende! Takk for at du delte dette, kommer godt med i planleggingen av en større Asia-tur.

kimmam
26-07-2012, 11:16
Del V | ICN-NRT

Da var det dags for å forlate Seoul og Sør-Korea for denne gang. Jeg føler at Seoul er en by som har mye å by på, men at jeg fikk sett så altfor lite. Jeg vil definitivt vurdere å reise tilbake hit ved en senere anledning.

http://farm8.staticflickr.com/7273/7434826806_b89f2a9392_c.jpg
Overraskende nok en reklame for Norge ved en av t-banestasjonene

Etter en god frokost i Grand Club med utsikt over Itaewon og Han-elven pakket jeg sakene mine og sjekket ut. Siden flybussen til Korean Air går fra Grand Hyatt valgte jeg å ta den ut til flyplassen. Den stoppet på noen flere hoteller i byen før vi forsatte på den snaut én times lange turen ut til Incheon. Ingen runder rundt flyplassen denne gang og ankom ICN i god tid før avgang.

http://farm9.staticflickr.com/8160/7434826186_ec90b78a6a_c.jpg
God plass ombord på bussen med 2+1 i bredden. Var vel maks fem andre passasjerer på bussen.

http://farm8.staticflickr.com/7122/7434825608_76e09aae9d_c.jpg
Incheons Traffic Center

Stilte meg i køen for business, men ble raskt kalt over til en av First-skrankene da disse ble ledige. Bagasjen min ble merket med priority tag og sendt av gårde til Narita før den hyggelige damen forklarte meg veien til loungen. Da jeg spurte om jeg ville ha tilgang til noen fast-track var svaret at jeg ikke trengte det. Dette stemte for så vidt da det ikke var lange køen og kontrollen ble unnagjort i løpet av snaue 2 minutter. Jeg synes det allikevel er litt rart de ikke tilbyr fast-track til sine kunder i C på hjemmebane. Eller var det rett og slett det at de ikke så noe behov for fast -track siden de visste det var lite kø?

Fant veien til Asianas Business Class lounge. Ettersom jeg skulle videre med Asiana slapp jeg styret med tog og bytting av terminal. For de som ikke vet det så er Incheon delt opp i en hovedterminal (Main), som bare brukes av koreanske flyselskaper, og en satellitterminal (A), som blir brukt av alle andre flyselskaper. Loungen ligger over selve avgangsområdet og nås ved en rulletrapp ikke så langt i fra gate 42. Asiana sin First lounge ligger til venstre, mens Business loungen ligger til høyre. Jeg blir godt tatt imot ved inngangen av tre smilende lounge-drager som sjekket boardingpasset mitt og forsikret seg om at jeg hadde kommet riktig. Litt folksomt her denne mandags ettermiddagen og ikke noen ledige sofagrupper. Stekte nudler med grønnsaker og kylling/svin sto på dagens meny. Etter nesten 24 timer uten noe særlig å spise så smakte det veldig godt enda så enkelt det var. Det var ingen andre steder å sitte og spise enn på noen barkrakker, men til gjengjeld var dette stedet som ga best utsikt. Fikk øye på Korean Airs nye A380 komme taxende inn, flere T7 fra United + masse annet. Etter mat fant jeg meg til rette i en av tv-stolene og fikk ladet litt av det skrotet jeg hadde dratt med meg. Sånn circus en halv time før boarding skulle starte fant jeg ut at jeg ville prøve dusjfasilitetene. Nøkkel til dusjrommene må hentes i resepsjonen ved inngangen og hvis jeg ikke husker feil så tar de boardingpasset som ”depositum”. Fine dusjrom som også inneholder japansk toalett. Ble akkurat ferdig da boarding skulle starte og fikk heldigvis tilbake boardingpasset :)

Flighten min hadde gate helt ytterst i den ene piren så det var et lite stykke å gå. Da jeg kom frem hadde ikke boarding startet enda, men det var en lang kø for economy som sneglet seg rundt den lille køen for business. Jeg hadde håpet på å få med meg velkomsthilsingen, som er en av tingene Asiana er kjent for. Så ut til at jeg kom for sent til dette, for de begynte å boarde oss i busines da jeg stilte meg i køen.

http://farm6.staticflickr.com/5155/7434825054_662b6db6c4_c.jpg
Utsikt fra lounge. En KE B737-85B i SkyTeam farger.

http://farm8.staticflickr.com/7129/7434824908_02296d2ce3_c.jpg
Fancy toalett

02.04.2012
ICN-NRT
OZ106
B767-38E
HL75**
Business 2G

Det var først da jeg gikk ned gangbroen og kikket på billetten min at jeg oppdaget at jeg hadde fått sete 2G. Jeg tenkte at her måtte det ha skjedd en feil for jeg husket godt at jeg hadde valgt sete 3A i snuten på jumboen. Da jeg kikket ut vinduet på gangbroen så jeg med en gang hvorfor; der stod nemlig ingen 747, men snarere en 767 og ventet. Ble med det første litt skuffet siden jeg hadde gledet meg til endelig å få sitte i snuten på en 747 og til å teste ut Asiana sine First seter. Trøstet meg med at jeg i hvert fall fikk prøve enda en ny flytype.

Som forventet ble jeg ønsket velkommen av to smilende flyvertinner i døren og vist veien til setet mitt. Kabinen i en 767 er ganske smal og i business har Asiana gjort plass 3 rader med 5 seter i bredden (2+1+2). Setene var de gamle lie-flat setene, men på en 1 time og 50 minutter lang tur så var det mer enn tilstrekkelig. Jeg spurte flyvertinnen om hun visste om det hadde var en siste-liten equipment change fra 747 til 767, men hun skjønte ikke helt hva jeg mente. Sjekket senere på Flightradar24 og der hadde ingen av OZ106 flightene blitt flydd med en 747 den siste uken. En liten heads-up til dere som vurderer denne ruten pga 747.

Dørene ble lukket og vi ble ønsket velkommen av kabinpersonalet med et bukk (Fikk med meg hilsingen allikevel!). Apropos dørene så er det en litt annerledes patent på 767-ene. I stedet for og åpnes utover, slik som på andre Boeingmaskiner, blir de heller heist opp og inn i skroget over inngangen. En litt finurlig variant som jeg også tror finnes på MD11 og DC10-maskiner? Ikke noe amenity kit på denne turen, men alle fikk et par slipperser. Synes faktisk dette er en av de bedre tingene å få for da slipper (no pun intended. hehe) man å ta på seg skoene hvis man må på toalettet.

Push-back, taxi, take-off, wheels up og vi er på vei!

Til mat valgte jeg den koreanske retten Kimchi. Hadde jo ikke noe særlig sammenlikningsgrunnlag, men må si det smakte. Siden det var så kort flytid, nærmet vi oss allerede den japanske vestkysten da maten var spist.
Ellers var serveringen upåklagelig. Etternavn ble brukt under hele turen, flyvertinnene opptrådte veldig profesjonelt og var veldig blide og imøtekommende. Jeg kan godt skjønne at Asiana har vunnet flere priser for sitt kabinpersonale.

http://farm9.staticflickr.com/8013/7434824354_e05d8964ba_c.jpg
Plutselig begynte det å regne. Viste seg at dette regnet skulle følge etter meg til Tokyo…

http://farm9.staticflickr.com/8024/7434823014_249d7d4fe8_c.jpg
Et mislykket panoramabilde av kabinen. Måtte benytte sjansen da sidemannen gikk en tur på toalettet.

http://farm6.staticflickr.com/5443/7434823600_4821da4ed7_c.jpg
PTV med flight information. Vi fløy i over 1000 km/t i store deler av turen.

http://farm8.staticflickr.com/7279/7434822684_db87ffe2f4_c.jpg
Litt trafikk sett gjennom noen veldig ripete vinduer

http://farm8.staticflickr.com/7261/7434821754_ff91005e8d_c.jpg
Overrasket over å se en B744 fra Qantas her. Trodde de bare fløy A333 til NRT

Jeg tror vi landet på bane 16L for vi taxet en god stund før vi kom til gate. Narita virker dominert av 767 fra både NH og JL. Dessuten er de amerikanske selskapene svært godt representert her. Delta- og United-fly kunne sees overalt. Da vi endelig parkerte ved gate, takket jeg for meg og trasket i rask gange mot passkontrollen. Var heldigvis ikke den store mengden folk der den kvelden så var raskt igjennom. Bagasjen ventet på beltet, ”Nothing to declare” og vips så var jeg ute i ankomst. Vekslet de få kronene jeg hadde til Yen og kjøpte en bussbillett inn til Shinjuku.

Asiana Airlines klarte å fri til forventningene og jeg vil mer enn gjerne prøve de igjen ved en senere anledning, da helst i F og på en mye, mye lengre flytur :) Selv om det var moro å prøve en ny flytype, ville jeg nok heller ha tatt jumboen hvis jeg kunne ha valgt. Følelsen av liten plass og at flyet var litt gammelt var til stedet på 767. Pytt, pytt.. Nå var jeg jo i alle fall i Japan!

Gjenstår:
Tokyo
HND-PEK NH B772 C
Beijing
PEK-ZRH LX A343 F
Zürich
ZRH-FRA-OSL LH A320/A321 C

L1011-500
29-07-2012, 21:14
Tusen takk for det! Oioioi, kan vi forvente en TR fra den turen? Hadde virkelig vært interessant!

Er vel høyst sannsynlig at det dukker opp en rapport ja ;)

Ser fram til fortsettelsen!

kimmam
24-12-2012, 15:49
Del VI | Tokyo

Oi, det var lenge siden! Jeg har dessverre ikke hatt tid de siste månedene til å skrive videre grunnet en relativt hektisk høst med skole og eksamener. Men nå som juleferien er i gang så skal jeg prøve å skrive den ferdig

Hvor var vi? Ah, Tokyo ja…. Hvis det er ett sted man må besøke, så må det være Tokyo. En fantastisk by på alle måter, så forskjellig fra Norge (og alle andre steder for den saks skyld).

Ordentlig køsystem til bussene utenfor terminalen med oppmerkede linjer og ’verter’ som ropte opp og viste vei til riktig buss. Hvis det å ta bussen alltid hadde vært like sivilisert, ville det vært en fryd! Selve turen inn til Shinjuku tok sin tid, men etter hvert som vi nærmet oss Tokyo ble det litt mer å se på. Stoppestedene ble vist på en skjerm i bussen og det var ikke noe problem å finne ut når man skulle av. Som dere sikket vet så er hotell i Tokyo relativt dyrt. Skulle så gjerne ha valgt et ’High-End’ hotell, men studentbudsjettet og Mastercard har sine grenser, tro det eller ei. Valget falt derfor på Keio Plaza rett ovenfor Tokyo Metropolitan Government Building. Beliggenheten var uslåelig etter mine kriterier. Kort gange til Shinjuku Station som tar deg ut i hele verden (kan det virke som)

Fikk rom i 37. etasje med kjempeutsikt. Rommet må kunne sies å være stort i Tokyo-sammenheng og hadde mer enn nok av plass til en person. Det var i tillegg gratis kablet internett på rommet. Var storfornøyd med Keio Plaza og servicen og vennligheten til personalet var upåklagelig. Kan anbefales!

http://farm9.staticflickr.com/8015/7434821308_57eb04b5b9_c.jpg
Panorama av rommet.

Det var allerede blitt mørt ved ankomst så jeg valgte å slappe av på rommet og ta en tidlig kveld. Neste morgen skinte solen. Perfekt for en liten tur i parken for å se på blomstringen som allerede var i full gang. Resten av oppholdet i Tokyo ble brukt på litt shopping, myyyye gåing og sightseeing. Nå følger noen bilder fra oppholdet og jeg lar de tale for seg…

http://farm9.staticflickr.com/8153/7434819114_4f35978214_c.jpg
Utsikten fra rommet en tidlig morgen, typ 04:00(!)

http://farm9.staticflickr.com/8167/7434820864_3afb7944bd_c.jpg
Man kunne ikke reise hele veien til Tokyo uten å ta bilde av noen automater!

http://farm8.staticflickr.com/7271/7434818176_cd88477d20_c.jpg
Keio Plaza Hotel sett utenifra

http://farm9.staticflickr.com/8019/7434805970_c1f5ec4450_c.jpg
’Welcome to Shinjyuku!’

http://farm8.staticflickr.com/7119/7434812230_fc56ca7cf0_c.jpg


http://farm6.staticflickr.com/5450/7434811178_0d252d0324_c.jpg


http://farm6.staticflickr.com/5315/7434803156_941e16ffb4_c.jpg
Blomstring

http://farm9.staticflickr.com/8148/7434800784_c5425d8108_c.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8026/7434816606_988b24caf5_c.jpg
Fra toppen av Tokyo Metropolitan Government Building. Flott utsikt herfra og man får virkelig et inntrykk av hvor stort Tokyo faktisk er.

http://farm8.staticflickr.com/7114/7434815204_a6876aba84_c.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8147/7434814396_27d6817a43_c.jpg
Dessverre så var det vanskelig å se Mt. Fuji. For de som ser godt, kan man så vidt skimte det

http://farm6.staticflickr.com/5346/7434813866_7619d7d32b_c.jpg
Undertegnede unner seg litt is

http://farm8.staticflickr.com/7266/7434794374_78ab5be409_c.jpg
Imperial Palace East Gardens er et must

http://farm9.staticflickr.com/8161/7434793342_dbf4a593b1_c.jpg
Måtte selvfølgelig besøke Sony sitt utstillingssenter i Ginza

http://farm9.staticflickr.com/8010/7434809390_b5a6c59cef_c.jpg
Stemningsbilde, kveld

http://farm8.staticflickr.com/7275/7434807702_d4d8835474_c.jpg

http://farm6.staticflickr.com/5470/7434791006_d5c0263c79_c.jpg
Shibuya

http://farm9.staticflickr.com/8155/7434788464_654e4b7f53_c.jpg
Venter på å krysse kanskje verdens mest berømte fotgjengerovergang

http://farm8.staticflickr.com/7135/7434787492_8eefcd783d_c.jpg
Jeg fant en koselig thairestaurant like i nærheten av hotellet som serverte kjempegod mat. Alle middagene ble spist her.

Kort sagt: Tokyo er en meget spennende by med så utrolig mye å oppleve. De få dagene jeg tilbrakte der var ikke nok og jeg håper virkelig at jeg får sjansen til å komme tilbake hit.

Gjenstår:
HND-PEK NH B772 C
Beijing
PEK-ZRH LX A343 F
Zürich
ZRH-FRA-OSL LH A320/A321 C

Peppep
24-12-2012, 17:00
Takk, spennende rapport så langt! Skal selv til ZRH, PEK, FRA, ICN og TYO i april/mai, tar gjerne i mot anbefalinger, om du har noe som ikke er nevnt i rapporten. (Eller eventuelt noe du fraråder - som er undervurderte reiseråd.)

Ph34r
26-12-2012, 22:48
Virkelig spennende lesing så langt! Gleder meg til fortsettelsen :)

kimmam
28-12-2012, 14:06
Del VII | HND-PEK

Etter noen deilige dager i Tokyo var det på tide å sette snuten hjemover for denne gang. Det ble buss ut til flyplassen og billetter kunne ordnes ved å kontakte hotellets concierge. Neste morgen var det opp tidlig for NH1255s avgang kl. 09:25 til Beijing. Hanedas internasjonale terminal ble åpnet i 2010 og den er lys og luftig innvendig. Hvis man tar bussen, slik jeg gjorde, stopper den først ved innenlandsterminalene 1 og 2 før den fortsetter ut til den internasjonale terminalen.

Ankom i god tid og innsjekk gikk uten de store problemene. Spurte om dagens flight var full, noe den ikke var i C. Hadde opprinnelig sete 2A, men siden noen hadde blitt tildelt 2C, fikk jeg byttet til 4A slik at jeg hadde et ledig sete ved siden av. Det ble ikke tilbudt noe fast-track her heller, men den vanlige køen var såpass kort at det ikke spilte noen rolle. Inngangen til ANA Lounge ligger rett ved gate 110. Selve loungen ligger i tredje etasje og har flott utsikt over 34L/16R og apron. Hyggelige lounge-drager ønsket meg velkommen og viste vei. En liten utstilling av flymodeller med bl.a. 747 i Pokémonfarger, Panda-767 og selvfølgelig en 787 var i korridoren inn til loungen.

Loungen var nesten full da jeg kom inn, men det var heldigvis et ledig bord ved vinduet, slik at jeg fikk nyte utsikten mens jeg fikk i meg litt frokost. Matutvalget besto for det meste av japanske retter. Etter en stund fikk jeg faktisk øye på ANAs 787 som ble tauet bort.

http://farm9.staticflickr.com/8028/7434782086_5ea88eda36_c.jpg
Uklart bilde, men det er en 787!

http://farm8.staticflickr.com/7120/7434785800_322e34bc8f_c.jpg
’My ride’ til Beijing

http://farm8.staticflickr.com/7109/7434778912_8686e1b446_c.jpg

Etter en stund i loungen begynte det å bli litt kjedelig så jeg bestemte meg for å besøke utsiktsplattformen. Dessverre så var det ikke mulig å komme opp på denne etter sikkerhetskontrollen. Skikkelig nedtur, men sånn går det når man ikke gjør god nok research på forhånd. Til alle dere som har planer om å gjøre litt ’spotting’ på HND så må dere gjøre det før dere går gjennom security. Ble derfor sittende litt til i loungen før jeg trasket ned for å sjekke ut shoppingmulighetene. Ikke helt det store syns jeg, men fikk da kjøpt noen suvenirer og gaver (Ja, jeg vet. skikkelig tacky å kjøpe det på en flyplass).

Boarding nærmet seg og det opparbeidet seg en lang rekke foran skranken til gate 108. Heldigvis skjønner ANA at det går an å ha en egen kø for business/FF, og denne var betydelig kortere. Det ble en liten forsinkelse og gateagentene beklaget opp og ned i mente. Klokken 09:10 startet boarding, kun 10 minutter eter oppsatt tid.

06.04.2012
HND-PEK
NH1255
B777-281ER
JA717A
Business 4A

Var tynt belegg i business på denne flighten. Kan ikke ha vært mer enn 12 stk og med hele 70 seter i business så må det kunne sies å være lite.
Ble overrasket over hvor stor premiumkabin ANA har på denne maskinen. 70C+36PY og ’kun’ 111Y. Da jeg tok en tur rundt om i flyet litt senere i flighten så var både premium economy og economy helt fullt.

Ble ønsket velkommen ombord av et smilende og svært hyggelig crew som også beklaget for forsinkelsen. Det ble heldigvis enda mer forsinkelse pga stor trafikk på flyplassen i Beijing og vi ble sittende en stund før vi forlot gate. Taxet hele veien bort til RWY 34R. Kapteinen ga klampen i bånn slik at Rolls Royce-motorene våknet til live. Tok av mot nord-øst og svingte mot vest rett etter takeoff, før vi satte kursen mot Beijing. Under takeoff fløy vi over Tokyo og jeg fikk superb utsikt over byen. Selv oppe fra et fly ser Tokyo aldri ut til å ta slutt!

Video av takeoff.
http://www.youtube.com/embed/2tryeUVGEgA

Etter at vi hadde nådd cruise startet matserveringen. Fikk først utdelt noen japanske ’rice-crackers’ og noe å drikke. Deretter ble det servert en japansk rett. Jeg husker ikke hva som var på menyen eller hva man kunne velge mellom (eller om man kunne velge mellom noe i det hele tatt).

Etter mat utforsket jeg IFE litt, men endte opp med Moving Map og Modern Family på pcen i stedet. Setet var den forrige generasjonen ’Club ANA’, altså ikke helt flat seng, men mer som en lenestol med ekstra god recline. Setet er vel ganske likt det SK og LH har. Noe som var veldig bra var at setene har en svær skjerm mellom seg som sørger for at man er litt mer gjemt enn hos LH og SK. Ellers var setet mer enn godt nok for den 3-4 timers turen. Crewet gikk gjennom kabinen og passet på at alle hadde nok å drikke.

http://farm8.staticflickr.com/7110/7434776340_3593eb552c_c.jpg
Benplass.

http://farm8.staticflickr.com/7279/7434777704_ce6fe706f9_c.jpg
Panorama av kabinen fra 4A. Egentlig ganske skandinavisk preg over setene med den lyse trefinishen

http://farm6.staticflickr.com/5459/7434777152_78eef7a7f5_c.jpg
RR-motorer og EVA A332 non-Hello Kitty

http://farm9.staticflickr.com/8147/7453408548_5e98c60851_c.jpg
Koser meg med Modern Family og Moving Map

http://farm9.staticflickr.com/8162/7453410052_37ca12fb51_c.jpg
Setet

http://farm8.staticflickr.com/7273/7453409298_6fd9b2aa61_c.jpg
Bakre business-seksjon var nesten helt tom

http://farm9.staticflickr.com/8027/7453438512_9b5b1b50d5_c.jpg
Mt. Fuji sett fra 4A

http://farm9.staticflickr.com/8021/7453410628_7b880a7aef_c.jpg

Landingen i Beijing
http://www.youtube.com/embed/EesdhwN8vpw

Og da var man i Beijing. Det ble en lang taxi inn til gate fra RWY 36R og litt venting på ledig gate. Syns det så veldig tomt ut på flyplassen da vi ankom. Nesten ingen fly ved gate og ikke mye fly å se rundt om på flyplassen. Hvorfor da så mye venting og ’trafikkproblemer’?

Passkontrollen gikk veldig raskt siden det ikke fantes andre mennesker på flyplassen. Bagasjen tok derimot veldig lang tid. Godt opp mot 20 minutter tok det før første koffert var på beltet. Dette er jo nesten lengre enn på OSL, men siden Priority taggen virket her så slapp man å vente på siste bag i alle fall. Vekslet til kinesiske penger og tok taxi inn til byen.

Min første tur med ANA ga mersmak. Japansk høflighet og vennlighet oppsummerer vel stort sett crewet både på bakken og i luften. Flyet var i veldig god stand og det var rent og pent. ANA kan så absolutt anbefales!

Gjenstår:
Beijing
PEK-ZRH LX A343 F
Zürich
ZRH-FRA-OSL LH A320/A321 C

kimmam
28-12-2012, 14:11
Takk, spennende rapport så langt! Skal selv til ZRH, PEK, FRA, ICN og TYO i april/mai, tar gjerne i mot anbefalinger, om du har noe som ikke er nevnt i rapporten. (Eller eventuelt noe du fraråder - som er undervurderte reiseråd.)
Pass på at du tar en ordentlig taxi fra PEK til byen. Holdt nesten på å bli lurt til å ta pirattaxi, men heldigvis så skjønte jeg at det var en scam.

Virkelig spennende lesing så langt! Gleder meg til fortsettelsen :) Takk :)

Hypern
28-12-2012, 17:27
Fin rapport så langt. Ja japanerne beklager om det er så mye som et minutts forsinkelse på toget. Ganske stillig at de kom på høyttaleranlegget og beklaget at toget dessverre er 2 minutter forsinket.

kimmam
29-12-2012, 15:55
Del VIII | Beijing

Som nevnt tidligere var grunnen til å reise via Beijing på veien hjem å prøve Swiss sitt nye F-produkt. Da Swiss først annonserte at de skulle starte opp ZRH-PEK igjen var det planlagt med en av deres nye A333 som har de nye setene. Men ingenting går som planlagt her i verden, så noen måneder før avreise ble avgangstidene og flytype byttet om. Den opprinnelige avgangstiden klokken 11-ish ble flyttet til 06:45 og skulle nå flys av en A343. Siden avgangstidene ble endret til så vanskelige tider så kunne jeg sikkert ha booket om til NRT-ZRH gratis, men jeg valgte å leve i håpet om at Swiss ville bytte tilbake til A333 (Noe de ikke gjorde)

Vel, det å få sett Beijing i løpet av 6 timer var vel litt overambisiøst fra min side. De få timene jeg var der valgte jeg bare å spasere rundt i området Wangfujing og syns det var mer enn nok. Jeg bodde på Hilton Beijing Wangfujing som var et veldig bra hotell midt i sentrum av byen. Billigste romkategori ble bestilt, men ved ankomst ble jeg oppgradert til Executive Room med tilgang til tilhørende lounge. Jeg ble tatt med opp til Executive Lounge for check-in og fikk litt å drikke mens de ordnet med rommet som ikke var klart ennå. Ble imponert over hvor stort rommet var (særlig badet!). Ikke så bra utsikt, men gardinene forble igjen mesteparten av oppholdet uansett. Litt ’snacks’ og et brev fra manageren på hotellet lå på skrivebordet inne på rommet da jeg kom. Kveldsmat tok jeg i loungen, men syns ikke matutvalget var noe særlig bra her. Sammenliknet med Hilton Canary Wharf, som jeg bodde på i sommer, så var det ikke mye å skryte av. Utsikten mot den forbudte by var derimot ingenting å si noe på. Jeg fikk ordnet taxi til neste morgen og tok kvelden ved 21-tiden.

http://farm9.staticflickr.com/8021/7453437670_9cc191ca77_c.jpg
’Velkomstsnacks’

http://farm9.staticflickr.com/8494/8321053293_7ce538e9a1_c.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8078/8322114776_2988285f56_c.jpg
Panoramabilde av rommet

http://farm9.staticflickr.com/8151/7453435282_940ab00358_c.jpg
Wangfujing

http://farm8.staticflickr.com/7264/7453429580_c800a0bf8e_c.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8019/7453432936_c134dc1d51_c.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8148/7453434056_a1027176b3_c.jpg
Et uklart panoramabilde av Wangfujing Road

http://farm9.staticflickr.com/8005/7453415078_893935de3a_c.jpg
Utsikten fra loungen

http://farm9.staticflickr.com/8153/7453412644_ae0922298c_c.jpg
Da jeg kom tilbake til rommet, etter litt sightseeing, lå denne i sengen å ventet

http://farm9.staticflickr.com/8163/7453411482_ab591fe1b6_c.jpg
Ikke bare FCT som har bade-ender :)

Opp grytidlig (kl. 03:00!) neste morgen for å ta taxi ut til Beijing Capital Airport. I ettertid ser jeg at jeg heller burde tatt én dag ekstra i Tokyo eller Seoul i stedet for de timene i Beijing. Ble ikke like imponert over Beijing som jeg ble over Tokyo og Seoul, men det er jo ikke helt rettferdig å dømme byen ut i fra de få timene jeg hadde der. Hotellet vil jeg derimot anbefale til alle som er på utkikk etter et sentrumsnært hotell med bra service og hyggelig personale. Ikke for stive priser heller.

Gjenstår:
PEK-ZRH LX A343 F
Zürich
ZRH-FRA-OSL LH A320/A321 C

pgaa
31-12-2012, 00:12
Strålende rapport så langt, venter spent på resten. :)

kimmam
31-12-2012, 16:58
Del IX | PEK-ZRH

Så tidlig på morgenen var det ikke all verden med trafikk på flyplassen. Lang kø ved sjekk inn til economy og business. Bare én person foran meg i køen for first, men på tiden det tok å sjekke inn han, hadde allerede tre/fire business-passasjerer blitt sjekket inn. De tagget bagasjen min helt til OSL. Heldigvis la jeg merke til dette før kofferten ble sendt, og fikk den tagget kun til ZRH siden jeg hadde et opphold der. Ikke noen fast-track ble tilbudt. Jeg tror heller ikke det er noe tilgjengelig for C/F med Swiss fra Beijing (?). Gaten lå på den andre siden av flyplassen. I tillegg til min flight til Zurich var det en S7 flight til Novosibirsk (så mange harry folk på et fly, tror jeg du skal lete lenge etter) med avgang ca samme tid. Det ble derfor en laaaaang kø ved passkontrollen. Tok nok sikkert 30 min å komme igjennom. Ikke den beste starten så tidlig om morgenen med andre ord.

Da jeg slapp igjennom bar det rett til Air China sin First Class Lounge. Og hva skal man si? For å starte med det positive så fremstår loungen som ny, luftig og stor. Det var masser av sitteplasser spredt rundt om og det var flott utsikt over apron. Men dette var for så vidt det eneste positive å si om loungen. Det hele startet dårlig med en trøtt og sliten lounge-drage som helt tydelig ikke hadde lyst til å sitte der. Det var ikke noe varm mat tilgjengelig (skjønner den siden dette var veldig tidlig), og utvalget av snacks og kaldmat var svært begrenset. Eneste jeg fant som var spiselig var litt frukt. Tok også en yoghurt, men da jeg tilfeldigvis så at den hadde gått ut på dato tok jeg ikke sjansen på å spise den når jeg hadde en 10 timers flight rett etterpå. Dessverre så var alle butikkene og restaurantene på flyplassen stengt så dette var eneste alternativ. For å være helt ærlig så syns jeg Bangkok Airways sin lounge i Bangkok er bedre enn denne. Og den er for economy-passasjerer! Ellers var det lite med folk i loungen. Et par eldre herrer og fyr på min alder ca. <<Sikkert en rik og bortskjemt unge dette her.>>, tenker jeg. Det ble endelig klart for boarding og jeg satte kursen mot gate.


http://farm9.staticflickr.com/8018/7453427058_6c92e94f9c_c.jpg
Frukten og yoghurten som hadde gått ut på dato

http://farm9.staticflickr.com/8492/8329057389_4b98158695_c.jpg
HB-JML er maskinen som skal bringe meg til Zürich


07.04.2012
PEK-ZRH
LX197
A340-313X
HB-JML
First 2A


Egen line for F, C og *G og boarding går sivilisert for seg. Mens jeg står å venter på at de skal starte boarding er det en med bergensdialekt som spør meg om jeg er norsk. Litt overrasket snur jeg meg. Bak meg står denne ’bortskjemte’ fyren som jeg tidligere så i loungen. Det skal vise seg at han er bedre kjent som Islending her på forumet! For et sammentreff!

Ved døren blir jeg tatt i mot av et svært opplagt crew. To eldre damer hadde ansvaret for oss tre i fremre kabin på dagens flight. Etter at sete 2A var inntatt ble pysj, slippers og amenity-kit utdelt, samt litt å drikke og spise. Jeg hadde hele rad 2 for meg selv, da Islending satt i sete 1A og tredjemann i 1K. Selv om det ikke ble noen ny F-kabin denne gang, så syns jeg Swiss sin gamle F var mer enn bra nok. Kabinen virket romslig siden bagasjehyllene over DG-setene er fjernet. Dessuten liker jeg fargene de har valgt. Alt fremsto som nytt (ok, kanskje ikke PTV), og alt var i tipp-topp stand.

http://farm9.staticflickr.com/8501/8328788709_b0e6fb833b_c.jpg
Benplass

http://farm9.staticflickr.com/8492/8329856874_8a0ff7972b_c.jpg
Ekstra deilig når man har hele raden for seg selv

http://farm9.staticflickr.com/8159/7453425682_83255289f3_c.jpg
Hardtarbeidende hårfønere. Over Kina/Mongolia.

Matservering startet når vi hadde nådd cruise og fløy over Mongolia. Det startet med et utvalg av forskjellige skinker og salami og brød. Akkurat en slik frokost jeg trengte! Nå husker jeg selvfølgelig ikke hva som ble tilbudt etter dette og jeg har heller ingen flere bilder av matserveringen.

http://farm9.staticflickr.com/8355/8329837630_fcab3b1144_c.jpg
Digger det store bordet!

http://farm9.staticflickr.com/8211/8329313837_d520ebfc32_c.jpg

http://farm8.staticflickr.com/7136/7453424928_aa2e332f7b_c.jpg
Endelig ’ordentlig’ frokost

http://farm9.staticflickr.com/8012/7453423850_62563fbf0e_c.jpg
Setet

http://farm9.staticflickr.com/8217/8328787059_9986443724_c.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8503/8328780761_97c296052d_c.jpg

Etter mat begynte man å føle seg litt trøtt igjen. Sengen ble redd opp mens man skiftet. Foretrekker også LX sin pysj fremfor LH sin.

http://farm9.staticflickr.com/8362/8328781833_93d73786c7_c.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8494/8328783009_938ce79601_c.jpg
Utforskning av IFE-innholdet. Så filmen ’Carnage’. Anbefales ikke

http://farm9.staticflickr.com/8357/8329855444_8f176ce663_c.jpg

Som sagt var dette et opplagt crew og de var hyggelige og tok seg til å snakke litt med oss. De trodde forresten at Islending og jeg kjente hverandre fra før av, og syns det var en morsom historie at vi tilfeldigvis hadde truffet hverandre.

Noen timer før ankomst i Zürich ble det andre måltidet servert. Desserten tok 1A og jeg sammen ved setet mitt. Må innrømme at det var litt godt å kunne snakke norsk med noen igjen etter 9 dager borte alene. Dessverre nærmet vi oss allerede Zürich Kloten, noe som betydde slutten på en fantastisk flight. Crewet kom bort for å personlig takke for hver av oss og ønske oss en fortsatt god påske. Vi fikk også hver vår påskehare i sjokolade som en liten gave :) Maître de Cabine kom også innom og håndhilste på alle. En fin liten touch.

Etter disembarkation var det på tide å ta forvell med Islending som skulle videre til BGO via FRA og FCT. Tog fra E-gatene til ankomst og bagasjeutlevering. Priority tag fungerte og kofferten min var tredje bag på belte. Bagasjen min hadde blitt merket med HON i tillegg til den vanglige priority taggen. Dermed ble kofferten tatt av beltet med én gang den kom ut og satt på en tralle. Dette er service!

Var en rask tur innom den nyåpnede Swiss Arrival Lounge. Fin lounge som har 20 dusjer og tre soverom. Også bra froskostutvalg.

Swiss imponerte meget i luften med svært vennlig crew som tok godt vare på en. Dette sammen med at de hadde mat som falt i smak (hovedsakelig frokosten) gjorde at dette ble en fantastisk flight.

Gjenstår:
Zürich
ZRH-FRA-OSL LH A320/A321 C

L1011-500
31-12-2012, 17:27
Igjen; tusen takk for en super rapport!


I tillegg til min flight til Zurich var det en S7 flight til Novosibirsk (så mange harry folk på et fly, tror jeg du skal lete lenge etter) med avgang ca samme tid. Det ble derfor en laaaaang kø ved passkontrollen. Tok nok sikkert 30 min å komme igjennom. Ikke den beste starten så tidlig om morgenen med andre ord.


Haha, nå fikk jeg flashback til da jeg sto i den samme køa i September! Helt likt som du beskriver her; uendelig lang kø og masse harry russere som skulle hjem til Sibir :colgate:

Hypern
01-01-2013, 10:05
Synd at LX F class awards ikke er tilgjengelig med US Airways lengre. Er visst også blokkert for alle andre, finner nada med awards for LX F på KVS enten det er 1 dag frem i tid eller 1 år frem i tid. Det er synd fordi jeg synes laksen de serverer som forrett er veldig god og ikke minst har de skikkelig champagne. Prøvde LX fra NRT og der foregår innsjekk sammen med ANAs F pax og LH sine F pax i en egen sone. LX har attpåtil eskorte til lounge og ombord på flyet der, slettes ikke så verst til en utestasjon å være.

kimmam
01-01-2013, 15:55
Del X | Zürich + ZRH-OSL-FRA

Siden FRA-OSL er godt dekket her på forumet så velger jeg å slå sammen de siste to delene av rapporten. Ikke noe ekstraordinert så jeg tror jeg lar bildene tale for seg nok en gang.

Noen bilder fra Zürich
http://farm8.staticflickr.com/7111/7453422384_8a3b92a2ff_c.jpg

http://farm8.staticflickr.com/7119/7453415774_d51e217dd1_c.jpg

http://farm8.staticflickr.com/7121/7453416572_be75f316e2_c.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8011/7453417486_e5153b5399_c.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8362/8332695355_357e86be43_c.jpg
Zürich Kloten

http://farm9.staticflickr.com/8495/8333751372_fff348aa07_c.jpg

08.04.2012
ZRH-FRA
LH1188
A320-211
D-A***
Business 3F

http://farm9.staticflickr.com/8217/8332675431_cc636cdd20_c.jpg
Parkert ved siden av en A320 fra Edelweiss

http://farm9.staticflickr.com/8220/8332688057_8f7315b457_c.jpg
Veldig enkel frokost, men det er akkurat det man trenger

http://farm9.staticflickr.com/8493/8333737704_950c1b3d74_c.jpg
Skyet hele veien fra ZRH til FRA

08.04.2012
FRA-OSL
LH860
A321-231
D-AI**
Business 4A

http://farm9.staticflickr.com/8219/8333756988_aa1f2ab859_c.jpg
4AC for meg selv

http://farm9.staticflickr.com/8222/8333745222_97a351256d_c.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8218/8332683153_c0f53f0951_c.jpg
Et gjensyn med Skagenodden

http://farm9.staticflickr.com/8218/8332680283_2139b52e05_c.jpg

Og med det vil jeg takke alle som har lest og kommentert rapporten. Hyggelig å få tilbakemeldinger :) Dessuten vil jeg takke alle som har bidratt i de forskjellige DM-trådene her på forumet med tips, forklaringer og hjelp. Foruten dere flypratere hadde turen aldri blitt noe av, så all ære til dere.

Helt til slutt: Godt nyttår, alle mann! Får håpe på at 2013 blir et bra år, flymessig :D

Takk for meg :)

kimmam
01-01-2013, 16:03
Fin rapport så langt. Ja japanerne beklager om det er så mye som et minutts forsinkelse på toget. Ganske stillig at de kom på høyttaleranlegget og beklaget at toget dessverre er 2 minutter forsinket.

Strålende rapport så langt, venter spent på resten. :)

Tusen takk!

Igjen; tusen takk for en super rapport!



Haha, nå fikk jeg flashback til da jeg sto i den samme køa i September! Helt likt som du beskriver her; uendelig lang kø og masse harry russere som skulle hjem til Sibir :colgate: Var det fortsatt mye hockeysveis og Adidas grilldresser å se?

Synd at LX F class awards ikke er tilgjengelig med US Airways lengre. Er visst også blokkert for alle andre, finner nada med awards for LX F på KVS enten det er 1 dag frem i tid eller 1 år frem i tid. Det er synd fordi jeg synes laksen de serverer som forrett er veldig god og ikke minst har de skikkelig champagne. Prøvde LX fra NRT og der foregår innsjekk sammen med ANAs F pax og LH sine F pax i en egen sone. LX har attpåtil eskorte til lounge og ombord på flyet der, slettes ikke så verst til en utestasjon å være.
Utrolig synd det med dårlig/null tilgjengelighet med LX og LH :( Er ikke særlig begeistret for laks eller champagne(!), men det med egen sone for innsjekk og eskorte til gate høres forlokkende ut!

Edit: Tommy777 har visst klart å få booket tur med LH, så det er ikke helt umulig!

Hypern
03-01-2013, 09:27
Del VII |

Og da var man i Beijing. Det ble en lang taxi inn til gate fra RWY 36R og litt venting på ledig gate. Syns det så veldig tomt ut på flyplassen da vi ankom. Nesten ingen fly ved gate og ikke mye fly å se rundt om på flyplassen. Hvorfor da så mye venting og ’trafikkproblemer’?



Kjent problem med PEK det der, det er oftere forsinkelser enn ikke på PEK. Skyldes tildels trafikkmengde, men også tildels inkompetent ATC.

RIBRO
03-01-2013, 10:28
Veldig fin TR med mange fine bilder.
Vet du om det er turer fra SEL til grenseområdene som man kan ta og hvor kan man evnt booke det? Har en halv dag i SEL senere i vår, og lurer på om det er nok tid til dette "eventyret".

Islending
03-01-2013, 19:52
Takk for turen, Kim! :)

kimmam
04-01-2013, 19:57
Kjent problem med PEK det der, det er oftere forsinkelser enn ikke på PEK. Skyldes tildels trafikkmengde, men også tildels inkompetent ATC.
Hmm, skjønner.

Veldig fin TR med mange fine bilder.
Vet du om det er turer fra SEL til grenseområdene som man kan ta og hvor kan man evnt booke det? Har en halv dag i SEL senere i vår, og lurer på om det er nok tid til dette "eventyret".
Takk for det :)
Hvis du med SEL mener flyplassen så har jeg lest et sted at det er noen turoperatører som ordner det med pickup direkte på flyplassen. Jeg bruke tourdmz.com da jeg reiste og syns de var bra. Man betalte ikke før avreisedagen da man fikk billetten. Guiden snakket engelsk (noen av de andre turistene syns det var litt vanskelig å forstå til tider, men jeg hadde ikke noe problem). De fleste arrangørene som har turer til DMZ har avreise ganske tidlig om morgen og lengden på turen varierer ut i fra hvor mange steder man skal besøke. Hvis jeg ikke husker feil, så var vi tilbake i Seoul igjen sånn midt på ettermiddagen og jeg hadde valgt den turen som heter 'Panmunjun tour'.

Takk for turen, Kim! :)
Takk, like så :)