PDA

View Full Version : I dag åpner den nye Charles de Gaulle-terminalen

CFN_001
28-06-2012, 10:45
Syntes bildene fra loungen ser utrolig lekre ut iallefall :)

http://www.dinside.no/898131/i-dag-aapner-nye-paris-charles-de-gaulle

Gleder meg til å lese noens trip report herfra!

God sommer!

Superhai
28-06-2012, 11:26
Sikkert fint, men å si at CDG blir ny av en ny satellitt, synes jeg er å overdrive!

Vede
28-06-2012, 13:03
Til hvilke avganger skal denne brukes til?

Dag Viking
28-06-2012, 13:12

Jeg kjørte forbi den for et par uker siden, og fikk en del info fra sjåføren. Den så i alle fall veldig bra ut fra utsiden. Ut fra hva jeg husker er den tenkt for langdistanse, og skal ha togforbindelse til 2E.

The satellite S4, adjacent to the S3 and part of terminal 2E, will open on 28th June 2012. Dedicated to long-haul flights, it will be able to handle 16 aircraft at the same time, with an expected capacity of 7.8 million passengers per year. Its opening will allow the movement all Skyteam airlines to terminals 2E, 2F, 2G, to restrict terminal 2F to Schengen area flights, and a closure of terminal 2B for renovation works

7.8 millioner er et betydelig antall passasjerer, og med 4 rullebaner har CDG stort potensial for å vokse.

Superhai
28-06-2012, 13:29

Hele 2E (2E+S3+S4) skal nå brukes til non-schengen avganger for AF og Skyteam. Regner vel med at det ikke blir noen dedikerte gater. Det er 6 som kan ta A380 på S3 og 7 på S4.

Schengen blir dedikert på 2F, med ny direkte link til 2E. Og Britair, Régional og CityJet skal på 2G.

http://i.imgur.com/QZZn4.png

RSL
28-06-2012, 13:35
Hvis de får bygget en togforbindelse mellom 2G og 2E/F, så blir jo faktisk CDG en veldig bra transferflyplass.

Superhai
28-06-2012, 13:44
For mer info http://services.aeroportsdeparis.fr/ADP.DownLoadManager/getFile.aspx?ideFile=80

Vede
28-06-2012, 19:03
Skal fly AF380 til JFK den 3.okt. Får håpe det blir fra S4. Begynner jo faktisk å se bra ut på CDG. Får håpe skiltingen blir deretter også. Da mangler det bare SVG-CDG rute med AF.

Dag Viking
29-06-2012, 02:21
Skal fly AF380 til JFK den 3.okt. Får håpe det blir fra S4. Begynner jo faktisk å se bra ut på CDG. Får håpe skiltingen blir deretter også. Da mangler det bare SVG-CDG rute med AF.

Da hadde du havna på 2G, og det er ikke akkurat ideelt med en billett i biz eller eco. Hadde de fått tog fra 2G til 2E hadde CDG faktisk begynt å bli bra.

Da jeg var der sto vi 3x380 på rad på S4, men det er dessverre et stykke avgårde fra main terminal.

Det skal ikke så mange grep til før CDG kan være Europas beste mega-hub, spesielt for de som flyr innenfor samme allianse.

Vede
29-06-2012, 10:51
Eneste som mangler da er SVG-CDG rute operert av AF sine busser. :-)

dc-8-63
29-06-2012, 11:03
Hvis de får bygget en togforbindelse mellom 2G og 2E/F, så blir jo faktisk CDG en veldig bra transferflyplass.

Det ser ut som det er i gang - skinnene er på plass - så det er vel "stasjon" på G som mangler.

Boeing_fan
29-06-2012, 11:09
Eneste som mangler da er SVG-CDG rute operert av AF sine busser. :-)

Først kan de vel iallefall begynne å sende bussene sine til hovedflyplassen vår (OSL) :(

robertaas
29-06-2012, 22:33
L-gatene som er det samme som S3 er altså en del av 2E? Franskmennene fornekter seg virkelig ikke når det gjelder å forvirre folk.

RSL
29-06-2012, 22:45
L-gatene som er det samme som S3 er altså en del av 2E? Franskmennene fornekter seg virkelig ikke når det gjelder å forvirre folk.

S3 er vel bare et teknisk navn. Så lenge gatene blir skiltet som MXX så ser jeg virkelig ikke problemet. Ingen gater vil lenger ha navnet EXX, så det skal vel litt til for å bli forvirret.

At Air France har gått fra å bruke 5 til 3 terminaler er jo et stort fremskritt.

robertaas
30-06-2012, 07:29
S3 er vel bare et teknisk navn. Så lenge gatene blir skiltet som MXX så ser jeg virkelig ikke problemet. Ingen gater vil lenger ha navnet EXX, så det skal vel litt til for å bli forvirret.

At Air France har gått fra å bruke 5 til 3 terminaler er jo et stort fremskritt.For en stakkars reisende, hva er forskjell på terminaler(som den som kalles både T2E og 2e), satelitter(som den som kalles S3) og gater(som den som kalles M)? Som reisende vil jeg absolutt påstå det vil være forvirrende at for M31 så man jeg bruke terminal 2E, men gaten vil ikke ligge i den terminalen.

Allerede idag for gater som faktisk ligger i den terminalen de skal ligge så klarer franskmennene ikke å få avgangene opp på oversiktstavler eller sette opp skilt som viser hvor man skal gå for å komme til andre terminaler.

Dag Viking
30-06-2012, 12:38
Det er ikke så vanskelig å finne frem, dersom man da ikke velger å navigere ut fra slike kart:
http://www.aeroportsdeparis.fr/ADP/Resources/0d07510f-dbad-45e6-ae42-7eb83b9cc11b-Terminal2E.pdf?

robertaas
30-06-2012, 13:11
Det er ikke så vanskelig å finne frem, dersom man da ikke velger å navigere ut fra slike kart:
http://www.aeroportsdeparis.fr/ADP/Resources/0d07510f-dbad-45e6-ae42-7eb83b9cc11b-Terminal2E.pdf?Og der finner man jo gatene EXX. Og legg merke til hvordan man kommer seg fra Gate E67 til E66, det måtte jeg engang jeg fikk gaten endret der. Typisk fransk kaos.

RSL
30-06-2012, 13:21
Og der finner man jo gatene EXX. Og legg merke til hvordan man kommer seg fra Gate E67 til E66, det måtte jeg engang jeg fikk gaten endret der. Typisk fransk kaos.

Dette er jo de gamle gatenummerene. Hvis det står på monitorene at flyet går fra gate M14, så følger man skiltene dit, uten å tenke over hvilken terminal eller satelitt gaten faktisk ligger i.

Flyene til Air France vil i fremtiden ha avgang fra gatene G, F, K, L og M. Jeg regner med at skiltingen vil gjenspeile dette - og da blir det ikke kaos!

robertaas
30-06-2012, 13:31
Hvis det står på monitorene at flyet går fra gate M14, så følger man skiltene dit, uten å tenke over hvilken terminal eller satelitt gaten faktisk ligger i.Sist jeg fløy med AIr france via CDG manglet begge, både flighten på monitoren og skiltene til terminalen/satelitten/gatene.

Flying-news
02-07-2012, 22:58
Godt franskmennene får ryddet opp!
Det ligger et stort potensiale i både CDG og Air France, og nå ser det endelig ut til at ting begynner å bli bra. Sist jeg var innom CDG var i mai 2010, med AF fra 2D. En ulogisk, kjedelig og skitten terminal. Det som etterhvert kommer til å bli "gamle" CDG og "gamle" AF (i dårlig forstand) har ikke vært franskmennene og det franske land verdig mener nå jeg.

AF Regional har jeg et godt inntrykk av, til tross for at jeg aldri har reist med dem. Da er det synd at OSL-avgangen har vært fra 2G. Men dersom den får tog/air-rail-link etc, så begynner det virkelig å bli bra.

Flying-news
03-07-2012, 00:27
For mer info http://services.aeroportsdeparis.fr/ADP.DownLoadManager/getFile.aspx?ideFile=80

På side 8 står følgende:

Scan your boarding pass to be guided
Interactive terminals have been placed in departures, arrivals or transfer areas. Passengers can have detailed information about their flights through their boarding pass as well as an itinerary in the form of a dynamic map.

Jøss! Innovativt må jeg si, kan ikke helt huske at jeg har vært borti noe slikt før. Litt komisk i grunn, i og med at mange på skolen har vært borti en liknende tanke med app, ettersom det var stor frustrasjon med å komme seg frem til riktig klasserom når skolen både ble om- og utbygget. :p