PDA

View Full Version : Norwegian 737-300


Marius Moberg
27-06-2012, 22:48
Noen som vet når Norwegian slutter å bruke 737-300 og hvorfor de bruker de på flyvninger til utlandet??

Dash
28-06-2012, 00:03
Noen som vet når Norwegian slutter å bruke 737-300 og hvorfor de bruker de på flyvninger til utlandet??

Norwegian trenger vel igrunnen flere fly. Så tviler på de forsvinner med det første. Hvorfor skulle de ikke bruke de på ruter til utlandet? De bruker vel på de rutene det er mest lønnsomt/fornuftig å bruke dem.

Tenkt eksempel: To flyanganger på samme tidspunkt: Vist det er 140 som skal til London og 180 som skal til Bergen, så sier det vel seg selv hva som er mest gunstig.

Marius Moberg
28-06-2012, 00:05
Eg synes bare at når man skal fly til utlandet kan de få noe litt bedre enn de gamle slitte 737-300 til Norwegian.

I dag bruker jo Norwegian LN-KHB til Santorini på DY6282

Bergern
28-06-2012, 00:12
Noen som vet når Norwegian slutter å bruke 737-300 og hvorfor de bruker de på flyvninger til utlandet??

Merkelige spørsmål.
Tipper de slutter å bruke dem når de ikke er lønnsomme lenger og/eller en erstatning er skaffet. Er på litt tynn is her, men kan tenke meg at mange av dem er nedbetalt og dermed er billigere å holde igang tross høyere driftskostnader enn mer moderne modeller med høye renteutgifter. Gjelder selvfølgelig spesielt for maskiner som ikke er mye i lufta.

Må bare snu spørsmål to; Hvorfor skal de ikke brukes på flyvninger til utlandet?

FamilyGuy
28-06-2012, 00:14
Har vel med belegg å gjøre(også hva som er bestilt på returflyet).

Hvorfor skal man bruke de nyeste flyene utenlands? OSL - TOS er jo f.eks lengre enn OSL - CPH.

Marius Moberg
28-06-2012, 00:38
Flyvninger på opp til 1t 30 min er kansje greit å bruke 737-300

men å sette opp en 737-300 på en nattcharter til Santorini er helt feil synes eg.
Da skal man sitte i ro i 4 timer. Da er det greit med et fly med god benplass og kan legge sete bakover osv

Trdfly
28-06-2012, 00:50
Flyvninger på opp til 1t 30 min er kansje greit å bruke 737-300

men å sette opp en 737-300 på en nattcharter til Santorini er helt feil synes eg.
Da skal man sitte i ro i 4 timer. Da er det greit med et fly med god benplass og kan legge sete bakover osv

Du skal vell være glad at det var en -300 da, de har for det første mye bedre seter enn de nye fleyene, med tanke påsetekonforen, og en anne ting er at det er ikke først og fremst hvor stor plass det er fra knærne dine og til setelommen, men hvor stor plass det er under setet så du kan strekke ut fotene. Du sier ''og kan legge setet bakover'', det kan du også i en -300, så viss du ikke fikk til det må du ha sittet på de bakerste setene eller de på raden før nødutgangen.

Det erneste du ikke får er et litt stillere fly, er kanske nytt interiør, nye vonde planke seter og kanske TV skjerm i taket og selfølgelig lengre kabin.

litt-amatør
28-06-2012, 01:22
Men jeg synes trådstarter treffer et interessant poeng. DY har skapt en historie i media som gjør at veldig mange går rundt og tror at det er fantastisk komfort og benplass i DYs nye fly. Slike synspunkter har jeg møtt flere ganger. Jeg har også møtt de som ikke kan vente til DY starter til NYC og man endelig slipper trang benplass på så lange turer. For det har Kjos sagt...:rolleyes:

LN-MOW
28-06-2012, 02:16
Ruteplanlegging er ikke en stilkonkurranse. Man setter inn materiellet der det gir best finansiell avkastning. Enkelt og greit ...

Henshaw
28-06-2012, 06:27
-300 maskinene er elendige spør du meg. Nakkestøtte som slutter på skuldrene og knærne i setelommen.

Thomas
28-06-2012, 06:42
Flyvninger på opp til 1t 30 min er kansje greit å bruke 737-300

men å sette opp en 737-300 på en nattcharter til Santorini er helt feil synes eg.


Det er notert, da kommer du til Gardermoen å forklarer passasjerer som skal til Athen at de ikke får noe fly fordi du ville ha flyet dems til JTR.

Marius Moberg
28-06-2012, 08:55
Får håpe de setter opp 737-800 på flyvningene til Kos og Ibiza i natt da

Thomas
28-06-2012, 09:06
DY6268 NAX68GZ 28/06/2012 LNDYC
DY6292 NAX6292 28/06/2012 LNDYO

Stone
28-06-2012, 09:11
Forøvrig bør det jo nevnes at KHA, KHB, KHC og KKX har Recaro-seter tilnærmet like de som sitter i de fleste -800, så differansen er jo ikke akkurat så stor komfortmessig. Beinplassen skulle også være omtrent lik.
Mange rare utsagn her, enig med MOW om at det ikke er en stilkonkurranse, man bruker det man har. Jeg ville faktisk foretrekke KHB på en firetimers flight mot f.eks. NOP. :rolleyes:

Marius Moberg
28-06-2012, 09:29
Men er bare litt rart når de setter opp en 737-300 når det står flere 737-800 parkert på Gardermoen som kun står å venter på å komme seg i luften

Dash
28-06-2012, 09:53
Men er bare litt rart når de setter opp en 737-300 når det står flere 737-800 parkert på Gardermoen som kun står å venter på å komme seg i luften

Vist det ikke trengs en -800 så er det vel ikke vits i å bruke det. Det krever jo f.eks en ekstra cabin crew i en -800 ifht en -300.

Thomas
28-06-2012, 09:56
Får håpe de setter opp 737-800 på flyvningene til Kos og Ibiza i natt da

Skulle vært artig og visst hvorfor du, som sitter i Bergen håper på det? :cool:

Marius Moberg
28-06-2012, 10:39
Jaja hvorfor bruker ikke Emirates da A330-200 på flyvniger mellom Dubai og London da?

er det vits å fly med halvfulle A380 eller 777-300 ??

Someone
28-06-2012, 10:44
Jaja hvorfor bruker ikke Emirates da A330-200 på flyvniger mellom Dubai og London da?

er det vits å fly med halvfulle A380 eller 777-300 ??

Hva har det med saken å gjøre? Norwegian som alle andre flyselskap bruker den flytypen de har tilgjengelig der de passer best i forhold hva de mener er mest fornuftig. Ikke om det er kult eller fint for reisende eller spottere, eller om du synes det er kjipt

Sorry, men innleggene du kommer med i tråden skjønner jeg virkelig ikke.

Marius Moberg
28-06-2012, 10:58
Helt i orden at du synes 737-300 er bedre å bruke på utland men eg synes nå det er litt rart å bruke de slitte stygge gamle flyene på reiser til Middelhavet. Blir godt å bli kvitt de flyene som er i gjen og erstatte de med 737-800

Futura
28-06-2012, 11:01
I går hadde jeg 09.00 avgangen til DY fra Osl til TOS og retur kl21.15 Begge med KKX
Nå er det nesten et år siden siste DY flight, da med en annen 733 som var betydelig eldre. Jeg synes KKX var grei å reise med, den var ren og velhold, pen i lakken og hadde nye Recaro seter, men er den litt trangere en 738? jeg hadde problemer med å få plass til å lese Airliner World og magan er ikke så stor. Til TOS hadde jeg 22F og returen satt jeg på 2A og synes det var mer støy forran en bak. Ellers er dette, etter min mening en maskin som har mange år forran seg i luften. Hvorfor DY skal bytte ut alle 733 skjønner jeg engentlig ikke. På ruter det er vanskelig å fylle en -800 maskin og som ikke er så lange så må det da være god økonomi i å bruke en eldre nedbetalt maskin og heller la den starte litt senere på morgenen og ha noen timer fri midt på dagen og la den avslutte dagen litt tidligere en de nyeste flyene.
Belegget var ca 110pax til og 80 fra TOS. På returen var Stabæks damelag ombord, som hadde slått ut Fløya i cuppen de var ca 20 stykker. Nå var dett midt under semifinale i EM så noen kan kanskje ha ungått flighten av den grund, men er dette normalt belegg mellom OSL og TOS? Det virket som 733 var perfekt størelse på denne flighten.

Er KKX eid av DY?
Har jeg oppfattet det riktig at det er liten forskjell i fuelforbruk på en -300 og en -800 på flighter på under en time?
Noen som vet hva den gjorde mellom flightene jeg var på?

Someone
28-06-2012, 11:02
Nei Nei greit at du synes det er finest med 737-300 til syden men det synes ikke eg, Hvorfor bruker da ikke de 737-300 til Gran Canaria og Tenerife og Hurghada på vinterstid

akkuratt samme sak

Herregud...dette blir for dumt:rolleyes:

Har jeg sagt jeg ville foretrukket en -300? Derimot er jeg voksen nok til å forstå at når man setter opp hvilke fly man bruker hvor er det er rekke hensyn å ta, først og fremt økonomiske og hva man har tilgjengelig.

Hva jeg liker driter Norwegian i, på samme måte som det er totalt irrelevant hva du synes.

Og svaret på det siste spørsmålet ditt kan du finne ut av ved å se på ytelsene på en -800 vs -300. Da ville du sett at avstanden til Kanariøyene ikke er ideelle for en -300

Twin Otter
28-06-2012, 11:05
Noen som vet hva den gjorde mellom flightene jeg var på?

http://data.flight24.com/airplanes/ln-kkx/

Marius Moberg
28-06-2012, 11:11
Jeg vet godt at 737-300 ikke er et fly som kan brukes på en flight til Gran Canaria og Hurghada.

Men hvorfor skal du bli så irritert for at eg synes det er undøvending på bruke en 737-300 på en ruter til Middelhavet.

Tror faktisk at det er kun Norwegian i gjen som har 737-300 i bruk i dag. SAS har kvittet seg med Dash 8, Fokker 50 og nå skal de kvitte seg med MD

Futura
28-06-2012, 11:13
Jaja hvorfor bruker ikke Emirates da A330-200 på flyvniger mellom Dubai og London da?

er det vits å fly med halvfulle A380 eller 777-300 ??

Forde ruten er satt opp med den flytypen og det er alltid noen som blir sure dersom det kommer en annen flytype. Forde det i London er et Crew som skal fly maskinen tilbake til Dubai og de er ikke sjekket ut på A330 men på den typen flighten er satt opp med. Kanskje vil de ha full maskin på returen. Hva skal de da bruke den 380n eller 777n til som da blir ledig? fly halvfull på de flightene som A330n skulle hatt?

Dette er ikke staten og ikke NFF og dermed er det min erfaring at det alltid er en meget god grund til at ting blir gjort på den måten de gjøres.

Twin Otter
28-06-2012, 11:15
Jeg synes 300 maskinene er flotte! De fine med de er at de kan settes inn på ruter der det ikke er behov for så mye kapasitet som -800 maskinen gir.

Marius Moberg
28-06-2012, 11:15
Netopp folk blir sure viss de ikke får A380 eller 777-300.

Kan tenke meg at det er flere som blir irritert når de kommer til gaten og der står en slitt gammel 737-300 som skal fly de ned til Rhodos midt på natten

Twin Otter
28-06-2012, 11:17
Netopp folk blir sure viss de ikke får A380 eller 777-300.

Kan tenke meg at det er flere som blir irritert når de kommer til gaten og der står en slitt gammel 737-300 som skal fly de ned til Rhodos midt på natten

Det er fordi de tror og forventet at alle 300 maskinene er byttet ut. Men sånn er det altså ikke.

SeatBelt
28-06-2012, 11:24
Det er påpekt mange ganger her at trådstarter har en litt merkelig problemstilling, men jeg tolker det som at han synes det er litt synd å bruke -300-maskinene på lange reiser, særlig når folk skal på ferie. Det er jeg ikke helt uenig i. Jeg tipper at folk forventer seg litt mer når de skal på årets ferietur enn når de skal besøke svigers i Bodø. DY har jo lyktes i å etablere en "sannhet" om at de har de beste flyene, og det inntrykket er jo ikke akkurat det folk sitter igjen med når LN-KK_/-KH_ står ved gate klar for Spania eller Hellas, selv om disse ikke akkurat er de verste som flyr rundt i Europa. Alle DYs -800-maskiner er jo heller ikke like vakre, de heller. De LN-NO_-ene jeg har fløyet er både slitte og møkkete, men nå gjelder det kun et fåtall jeg kan uttale meg om, for jeg flyr stort sett *A, også på feire.

Det er likevel i overkant å forvente at DY skal sette inn flyene etter hva folk ønsker. En -300 på Spania-tur får vi tåle, og gjør vi ikke det så får vi velge et annet flyselskap.



Er KKX eid av DY?


Ja, alle -300-maskinene med WL som DY flyr er eiet.

Twin Otter
28-06-2012, 12:10
Det er påpekt mange ganger her at trådstarter har en litt merkelig problemstilling, men jeg tolker det som at han synes det er litt synd å bruke -300-maskinene på lange reiser, særlig når folk skal på ferie. Det er jeg ikke helt uenig i. Jeg tipper at folk forventer seg litt mer når de skal på årets ferietur enn når de skal besøke svigers i Bodø. DY har jo lyktes i å etablere en "sannhet" om at de har de beste flyene, og det inntrykket er jo ikke akkurat det folk sitter igjen med når LN-KK_/-KH_ står ved gate klar for Spania eller Hellas, selv om disse ikke akkurat er de verste som flyr rundt i Europa. Alle DYs -800-maskiner er jo heller ikke like vakre, de heller. De LN-NO_-ene jeg har fløyet er både slitte og møkkete, men nå gjelder det kun et fåtall jeg kan uttale meg om, for jeg flyr stort sett *A, også på feire.

Det er likevel i overkant å forvente at DY skal sette inn flyene etter hva folk ønsker. En -300 på Spania-tur får vi tåle, og gjør vi ikke det så får vi velge et annet flyselskap.


.

Flott innlegg!

laurenz
28-06-2012, 12:50
Jeg vet godt at 737-300 ikke er et fly som kan brukes på en flight til Gran Canaria og Hurghada.

Men hvorfor skal du bli så irritert for at eg synes det er undøvending på bruke en 737-300 på en ruter til Middelhavet.

Tror faktisk at det er kun Norwegian i gjen som har 737-300 i bruk i dag. SAS har kvittet seg med Dash 8, Fokker 50 og nå skal de kvitte seg med MD

Sorry altså, men har du vært ombord på noen av disse fly noen gang? For du skriver mye rart her. KHB er et fint fly og å foretrekke over noen av de eldre -800 som Norwegian har. Hva som er så grusomt med -300 skjønner jeg ikke, for pax er det ikke nødvendigvis den helt store forskjellen! Og når det gjelder charter (om det var charter) så får kunden hva de bestiller. Så om det er en -300 som brukes så ikke skyld på Norwegian.

Hvorfor du blander in Dash 8 (som ikke er så gammal og F50) skjønner jeg heller ikke. Og skal du samlignen SK og DY så må du huske at SAS har både -400 og -500, som er Classics, akkurat som 300.

Thomas
28-06-2012, 12:50
Kjære alle sammen!

Flydisponering er ingen enkel sak, det er mange faktorer som spiller inn om hvorfor en -300 går dit, eller en -800 går hit.

Hovedgrunner:

Bookingtall
Diverse MEL's
Distanse
Teknisk sjekk
Crewdisp.


Bookingtall:
Selvfølgelig vil det settes opp ett større fly til Molde 22:55 med 180 passasjerer jmf. 140 passasjerer til Santorini 23:00.

Diverse MEL's
Til tider kan det være at maskiner er godkjent for å fly, men med holde seg utenfor CAT II/III plasser, tåke, is, snø, rullebaner med nedsatt lengde osv osv.

Distanse
Sier seg selv, ruter til Kanariøyene, Nord Afrika, Egypt og Dubai går med -800 pga range.

Teknisk sjekk
En slynge på f.eks -KHB settes opp OSL-SVG-OSL-HAU-OSL-AGP-OSL fordi maskinen har planlagt nattsjekk i Oslo, dette må gjøres og det kan ikke bare settes inn en -800 fordi den er mer komfortabel.

Crew disp.
Som du allerede har vært inne på, det kreves ekstra kabincrew i NG'n om bookingen tilsier det. Hender også titt og ofte at det er linetraining både foran og bak slik at ruten er satt opp med -800 av den grunn.

Om det er noe annet som er uklart, ikke spørr.

Marius Moberg
28-06-2012, 13:16
Jeg har flydd med LN-KHA LN-KHC og flere av de 737-300 som i dag ikke er i drift. Men kansje det var denne eine gangen de brukte LN-KHB til Santorini for Norwegian begynte denne uken med natt flyvninger til Middaelhavet og da er det vell kansje ikke akk så veldig mange den første uken.

SeatBelt
28-06-2012, 13:25
Tror faktisk at det er kun Norwegian i gjen som har 737-300 i bruk i dag.

Drøssevis av -300, og klassikere forøvrig, i lufta. For å nevne noen: Lufthansa flyr daglig med denne (og -500) til Oslo fra både Frankfurt og Düsseldorf, Estonian har -500, SAS har -400 og -500 som brukes både i Norge og til Europa. Har også opplevd å fly Brüssel Airlines 737-400 mellom Sør-Spania og Brüssel, og det var en tidligere Braathens-maskin :D I tillegg har de noen -300-maskiner.

Dette var bare noen jeg kom på i farta. Poenget er at klassikere, herunder -300, flyr hver dag tett som trekkfugler!

Marius Moberg
28-06-2012, 13:27
Ja er sant at det er flere selskapet i dag som bruker 300 maskiner, Air Baltic har kun den flytypen og 757-200

Men har skjønt poenget deres nå med why de bruker 737-300 hit og dit i dag

haavig
28-06-2012, 13:34
Ja er sant at det er flere selskapet i dag som bruker 300 maskiner, Air Baltic har kun den flytypen og 757-200



Nei, de har også Dash8 og Fokker50.

Forøvrig er jeg overbevist om at minst 95% av de reisende ikke har den ringeste anelse om de flyr en 733 eller 738.

Marius Moberg
28-06-2012, 13:37
De har nok en smule anelse om det er nytt eller gammelt fly

haavig
28-06-2012, 13:39
De har nok en smule anelse om det er nytt eller gammelt fly

Det har ingenting med flymodellen å gjøre.

Har du vært ombord i en gammel 737 'classic' fra Lufthansa?
Den fremstår som langt 'freshere' enn mange mange fly som er langt nyere.

Marius Moberg
28-06-2012, 13:41
nei har alldri flydd med Lufthansa

LN-KGL
28-06-2012, 13:43
Bør vel også nevnes at Norwegians nyeste 737-300 (LN-KKD) er nyere enn 25 av SAS sin 737NGer.

Marius Moberg
28-06-2012, 13:52
Norwegian får nå bruke 737-300 på de rutene som passer best for de, ikke så mye eg kan gjøre med det heller

Trdfly
28-06-2012, 14:15
Norwegian får nå bruke 737-300 på de rutene som passer best for de, ikke sp mye eg kan gjøre med det heller

WoW, du begynner å forstå det, ikke dårlig :)
Jeg flyver heller med en -300 en de gamle -800'ene eller så og si hele NOx serien.

Marius Moberg
28-06-2012, 14:22
Hva er gale med NOx serien ??

VC-10
28-06-2012, 14:41
Hva er gale med NOx serien ??
Hvis du leser gjennom denne tråden du selv har startet vil du finne noen punkter rundt dette!

AN0510
28-06-2012, 14:52
Jeg tviler på at folk flest blir "sure" fordi flighten deres er satt opp med -300 istedet for -800. Jeg tviler på at særlig mange reflekterer over flytype i det hele tatt.

VC-10
28-06-2012, 15:07
For egen del må jeg si at selv om det selvfølgelig er flott med en skinnende ny og velduftende -800, plages jeg ikke av å sette meg i et hvilket som helst DY-fly uansett hvor jeg skal.
De værste turene jeg har hatt har faktisk vært i bakerst i noen av SK sine -800, og årsaken er at der har det vært så trangt at det har vært plagsomt. Dette har jo ikke noe med om flyene er nye eller gamle, men om hvordan de er konfigurert. For å ikke komme opp i en ny DY/SK-konflikt vil jeg for sikkerhets skyld skyte inn at det er meget mulig det er slik hos DY også, men det har jeg ikke vært så uheldig å oppleve!

SudCaravelle
28-06-2012, 15:36
Jeg tviler på at folk flest blir "sure" fordi flighten deres er satt opp med -300 istedet for -800. Jeg tviler på at særlig mange reflekterer over flytype i det hele tatt.

Der maa jeg paa banen - Jeg har desverre flydd de nye DY maskinene, men hoerer relativt ofte folk som er svaert lite flyinterresserte paapeke i forkant eller etterkant om det har vaert en av de "nye" eller gamle maskinene til DY he skal fly med/har flydd med.

Tror faktisk folk er mer OBS paa hva de flyr med DY enn SK.

Sikkert noe med at de kjenner til SKY of WiFi.

Axel
30-06-2012, 13:28
Flyger Norwegian 737-300 till Trondheim nå?

Marius Moberg
30-06-2012, 16:11
Hvilket flight snakker vi om ??

Axel
01-07-2012, 01:37
Ingen, bare over all :)

geirs
01-07-2012, 01:44
Flyger Norwegian 737-300 till Trondheim nå?

737-300 kan du nok møte på både til Trondheim og på andre ruter forøvrig. Er tross alt 13 av de i trafikk fortsatt.

Thomas
01-07-2012, 02:14
TRD får besøk av en god dose -300 imorgen/idag 1JUL.

Jens W
01-07-2012, 12:13
Jeg knipsa to -300 på Værnes i går. Hadde blitt tre om ikke en lekte krøllball i Frankrike :)

laurenz
01-07-2012, 16:26
Hva er gale med NOx serien ??

Det skrev jeg for noen dager siden allerede, gamle, slite, brukte fly.

Der maa jeg paa banen - Jeg har desverre flydd de nye DY maskinene, men hoerer relativt ofte folk som er svaert lite flyinterresserte paapeke i forkant eller etterkant om det har vaert en av de "nye" eller gamle maskinene til DY he skal fly med/har flydd med.

Tror faktisk folk er mer OBS paa hva de flyr med DY enn SK.

Sikkert noe med at de kjenner til SKY of WiFi.

O ja, folk er oppmerksomme på slikt. Om jeg en sjelden gang tar bussen så vil også legge merke til om den er gammal eller ny selv om jeg ikke bryr meg om buss i det hele tatt. Jeg tror ikke at folk for noen dårlig opplevelse av å fly en gammal -300, slettes ikke, men man får nok en litt bedre opplevelse når man får et helt nytt fly.

DHC8-103
01-07-2012, 17:03
La oss heller bare nyte de gangene vi får anledning til å fly en god gammel classic. Om noen år er de borte, og kommer dessverre aldri aldri tilbake.

Jada, ett svært lite konstruktivt innlegg, men klarer ikke å holde munn når vi atter en gang skal "rakke ned" på gode gamle fly. Dessuten begynner jo NGen snart å bli en gammel dame også for enkelte airframes.

Futura
01-07-2012, 17:11
La oss heller bare nyte de gangene vi får anledning til å fly en god gammel classic. Om noen år er de borte, og kommer dessverre aldri aldri tilbake.

Jada, ett svært lite konstruktivt innlegg, men klarer ikke å holde munn når vi atter en gang skal "rakke ned" på gode gamle fly. Dessuten begynner jo NGen snart å bli en gammel dame også for enkelte airframes.
Ja hadde det bare vært en god gammel Classic så, men KKX som jeg hadde 3,5 timer i på onsdag var knapt forskjellig fra fra en 2010 -800 maskin. Hadde den enda hatt gammelmodig interiør og firkantede knapper til lys og luft så......

FLIGHT666
01-07-2012, 17:24
Det skrev jeg for noen dager siden allerede, gamle, slite, brukte fly.


Er det ikke også NOx-serien som har så meget som 189-seters config? Det blir av erfaring og personlig mening en smule trangt..

laurenz
01-07-2012, 17:35
Er det ikke også NOx-serien som har så meget som 189-seters config? Det blir av erfaring og personlig mening en smule trangt..

Noe har det ja, men ikke alle.

Mjolnir
01-07-2012, 19:56
Det skrev jeg for noen dager siden allerede, gamle, slite, brukte fly.

Det er jo et nokså generelt utsagn. Mange av flyene i NOx-serien er jo kommet fabrikknye til DY, og er like freshe som søsknene sine i DY-serien. Sist jeg fløy DY var det med LN-NOY, en få måneder gammel -8JP med sky interior. Utover tykkere seter og fravær av sky har jeg ikke hatt noe sette på fingeren på i fly i LN-NOx-serien bortsett fra en maskin hvor motorene lager en grusom lyd. Tror det gjelder LN-NOB eller NOG.