View Full Version : Trøtte piloter erklærte nødsituasjon
Piloter i Air Berlin erklærte nødsituasjon for å få prioritert landing.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10066431
Vidar
Så kan man lure på hvor mange piloter som har vært i tilsvarende situasjon og kanskje burde ha erklært nødsituasjon, men som ikke har gjor det?
Jeg betviler selvsagt ikke det pilotene sier.
Men at begge pilotene er så slitne på likt før en landing og ber om en Cat III landing. Kan det være at dette går litt på å vise konsekvenser ved for mye arbeidspress for piloter også ?
Tally-Ho
27-06-2012, 12:40
De europeiske piloters tjenestegjøringstider er under fortsatt press, og det jobbes for å øke begrensningen her - fra dagen 13 timer (max 15 timer i spesielle situasjoner).
Speisielt lavprisselskapene er gode på å utnytte pilotene opp mot max begrensning - og da vil jo fatigue kunne inntreffe - som den omtalte hendelsen illustrerte.
Tally-Ho
robertaas
01-07-2012, 00:30
Hørte engang i en reportasje, tror det var fra USA, om at man også kutter ned på sikkerhetsbuffer med ekstra bensin slik at man kan også kan be om prioritert landing om det er er kø inn til en flyplass. Om alle gjør det samme vil det jo skape utfordringer.
Gjør man det, må man skrive rapport. Skriver man rapport, stiller NTSB spørsmål. Stiller NTSB spørsmål, kobler man gjerne inn FAA. Kobler man inn FAA vanker det fort heftige bøter.
Det har vært snakk om dette, men hvis det avdekkes at noen systematisk 'underfueler' med slik virkning, vil det slå tilbake som en damphammer ...