PDA

View Full Version : RAW problem

flyBG
26-06-2012, 13:22
hei, jeg har begynt å skyte i raw. jeg har fått bildene inn på pcen. men jeg kan ikke se bildene mine i mappen,windows live fotogalleri. jeg kan heller ikke laste opp bildene til flickr. hva skal jeg gjøre?

jameson82
26-06-2012, 13:26
Du må ha ett bilderedigeringsprogram. Er det ikke med noe med kameraet du kjøpte?

Anbefaler Adobe lightroom. Du kan laste ned å prøve gratis i 30 dager her https://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index.cfm?product=photoshop_lightroom

Kanon
26-06-2012, 13:27
Raw bilder er som en gammeldags film den må fremkalles i en rådatabehandler. Se linken min i bildeposten din fra i går.

Edit: Lightrrom er bra, men dyrt prøv først det gratis:
Har du prøvd deg på Canon sitt redigeringsprogram? Jeg anbefaler deg å prøve å skyte i RAW råformat, da kan du redigere farger lys mørke mye bedre enn ved jpeg filer.
Du kan laste ned denne enkle men gode Råformat behandleren om du synes Canon sin DPP er for rotete og avansert:
Scarab Darkroom (http://www.scarablabs.com/scarab-darkroom)

N-3PB
26-06-2012, 13:47
Laster du ned FastStone Image Viewer kan du se RAW bildene dine ;) Den er gratis.

Y

Kanon
26-06-2012, 13:53
Har du prøvd scarab darkroom? Får du det til?

flyBG
26-06-2012, 13:57
jeg velger å bruke picasa 3. jeg har redigert noen bilder og synes de ble ganske bra. jeg har et problem.jeg har brukt opp all plassen på flickr. samme skjedde sist måned. + jeg har 187 bilder på flickr og man kan kun ha 200. må nok derfot kjøpe PRO. og bildene blir lastet opp så snart jeg får PRO.

+ når jeg skal lagre skal jeg lagre til jpeg?

-flybg

Kanon
26-06-2012, 14:07
Picasa fungerer til Raw men gir ikke noe godt resultat. Du må lagre de ferdig konverterte råfilene som jpeg ja. Når det gjelder Flickr får du være litt mer kritisk til hva du laster opp eller som du nevner kjøpe pro tilgang.

flyBG
26-06-2012, 14:10
Picasa fungerer til Raw men gir ikke noe godt resultat.

det må da være ok å starte med

Kanon
26-06-2012, 14:22
Joda selvfølgelig ;)
Jeg bruker Lightroom 3, fordi det er det beste programmet til å organisere og konvertere bilder. Du kan som jameson82 nevner laste ned en gratis prøveversjon som fungerer i 30 dager, etter det koster den 1200kr.

panerai
26-06-2012, 17:41
Jeg ser du har canon. Bruk det programmet som fulgte med. DPP heter det vel. Det funker utmerket. Dy skal lagre til jpg ja. Jeg lagrer ikke endringene i råfila.