PDA

View Full Version : SAS, Direkteruter på langdistanse


Dc-10
26-06-2012, 02:09
En ting jeg alltid har lurt på når det gjelder SAS , Hvorfor i all verden går nesten alle langdestanse rutene til SAS ut fra Køben ? Hvorfor ikke Oslo?

Har ikke skjekket så mye på forumet om noe lignende har vert diskutert før, men om noen har link så legg den gjerne ut.. :)

LN-SSL
26-06-2012, 07:05
Dette er ikke et svar i det hele tatt, men kanskje en kvalifisert gjetning:
SAS har sikkert samme argument som cruiseselskapet RCCL som nå flytter sine cruise med skipet "Visions of the Seas" fra Oslo til København (og Stockholm) : Plassen(e) er mere tilgjengelig for et større antall mennesker. Altså har det med økonomi å gjøre som alt annet i samfunnet.
Men om det er slik at nesten alle langdistanser i SAS går fra København, se det har jeg bare dine ord på...:)

Dreyer
26-06-2012, 20:31
SAS har hovedhub i CPH.

fjasebase
26-06-2012, 20:44
SAS har hub i CPH.

Og i OSL og ARN

Dash
26-06-2012, 20:50
Jeg kan ikke nok om dette, men her er noen tanker:
- SAS har en relativt liten langdistanse flåte og for at det skal sikres fleksibilitet i flåten er det gunstig at alle de store fuglene har en felles base.
- Danmark er en lite land geografisk, men større enn Norge når det gjelder antall innbyggere. Dermed kan en slå fast at det er lettere for dansker å komme seg til CPH enn for nordmenn å komme seg til OSL
- CPH ligger geografisk greit til når det gjelder feed fra Nord-Tyskland og Polen. OSL har ingen slike fordeler.
- Mange vestlendinger og sørlendinger som ikke har OSL som hjemmeflyplass foretrekker å fly via CPH fremfor OSL
- Mange svensker kommer seg også ganske enkelt og kjapt til CPH
- CPH er en naturlig base for ruter til Europa, og it makes sense å ha en hoved-hub for europa-ruter og langdistanse ruter

Men om kanskje ARN burde være base er jo mer intressant ettersom de har en geografisk fordel på Asia ruter i forhold til CPH, har muligheter for gode feederruter fra øst-europa og har det største antall innbyggere i Skandinavia.

L-1011
26-06-2012, 21:30
Sedan bron öppnade år 2000 mellan Malmö och Köpenhamn är det oerhört lätt att åka med tåg utan byte till CPH från många städer i södra Sverige.
Faktum är att det går lika fort att åka från Malmö Centralstation till CPH med Öresundståg som det gör med Arlanda Express mellan ARN och Stockholm Centralstation, 20 minuter.

GinTonic
26-06-2012, 21:48
- Danmark er en lite land geografisk, men større enn Norge når det gjelder antall innbyggere. Dermed kan en slå fast at det er lettere for dansker å komme seg til CPH enn for nordmenn å komme seg til OSL
- Mange vestlendinger og sørlendinger som ikke har OSL som hjemmeflyplass foretrekker å fly via CPH fremfor OSL
- Mange svensker kommer seg også ganske enkelt og kjapt til CPH

Dette er mitt intrykk og. Danmark er et lite land men med ti ganger høyere befolkningstetthet enn Norge, jo flere mennesker på mindre område = større marked. I tillegg kommer Øresundbroen som feeder fra Sør-Sverige.

En annen sak er at både KL og LH har ballegrep på SAS fra alle de fire største byene.

LN-MOW
27-06-2012, 00:39
Dette er historisk. CPH er og slal være hovedhub'en for SAS' langruter. Derfor er både feed og basestruktur innrettet etter dette. Imidlertid er langrutetilbudet til SAS etterhvert blitt ganske begredelig, og i dag ser vi egentlig bare konturene av gammel storhet. Faktisk har ARN og OSL nesten opprettholdt det samme tilbudet de hadde dengang SAS fortsatt fløy på Afrika, Sør-Amerika, LAX og SEA fra CPH - derfor er det ikke lenger så synlig at CPH er hovedhub...

robertaas
27-06-2012, 07:23
Det er kortest å fly til USA fra Norge, men i SAS har Norge bestandig vært lillebror og har måtte ta til takke med et dårligere tilbud enn Sverige og Danmark. Kun etter at andre selskaper har begynt å fly direkte til en destinasjon i utlandet har SAS sett seg nødt til også å sette opp direkteruter dit fra Norge.

Commuter
27-06-2012, 09:21
Det er kortest å fly til USA fra Norge, men i SAS har Norge bestandig vært lillebror og har måtte ta til takke med et dårligere tilbud enn Sverige og Danmark. Kun etter at andre selskaper har begynt å fly direkte til en destinasjon i utlandet har SAS sett seg nødt til også å sette opp direkteruter dit fra Norge.

Norge har sikkert blitt litt oversett til tider, men det er nok mer kommersielle tanker bak dette enn folk vil innrømme. Det er vanskelig å gi alle land en full LH operasjon med bare 10 -11 fly, og jeg tror det er greit dokumentert tidligere at kundegrunnlaget og connection-mulighetene er bedre i CPH.

Dessuten er longhaul fra Oslo ekstremt upraktisk uansett for oss utenfor tigerstaden, mye bedre å reise via CPH som er dimensjonert og forberedt på slikt. - i alle fall for oss som har god tilgang på flighter til CPH.

SAS-Steward
27-06-2012, 12:01
København har alltid vært SAS sin operasjonelle hub.
Det er flere åpenbare grunner til det, som allerede er nevnt.
- Lokalmarkedet i umiddelbar nærhet til Kastrup.
- Kort avstand til mange markeder som nord Europa, Østblokken etc.
- Geografisk greit plassert.
Utover dette så har også Danske myndigheter vært flinke til å legge til rette og tilby rammevilkår som er fornuftige, og forutsigbare.
Noe man desverre ikke kan si om Norske og Svenske myndigheter.
Kastrup er utviklet til å bli en flott og enkel hub, Arlanda er en lappeteppe av en flyplass, og Gardermoen er for liten, og klarer ikke engang i dag å levere skikkelige gater til store maskiner.

Mjolnir
27-06-2012, 18:54
Syns det er ganske logisk at CPH er hovedflyplass. Plasseringen gjør CPH egnet som transferflyplass til/fra Nord-Europa også utenom Skandinavia. Hvis en ser på et kart er f.eks. AMS-CPH-WAW en naturlig ruting mens AMS-OSL-WAW er en stor omvei. Dermed bør det være lettere å opprettholde et europeiske nettverk fra CPH, og da er det greiest å ha IC-operasjonene på samme sted. Ellers måtte man drevet på å fly transferpax til IC rundt mellom CPH og OSL/ARN. Det koster penger, i tillegg til at de færreste er interesserte i mange stopp.

Discus
27-06-2012, 20:42
Kun etter at andre selskaper har begynt å fly direkte til en destinasjon i utlandet har SAS sett seg nødt til også å sette opp direkteruter dit fra Norge.

Nå er vel hukommelsen litt kort her, og historikere får evt. korrigere meg, men husker jeg ikke feil åpnet SAS den første transatlantiske ruten fra Norge 7. april 1946.

KHANSEN
27-06-2012, 23:03
Nå er vel hukommelsen litt kort her, og historikere får evt. korrigere meg, men husker jeg ikke feil åpnet SAS den første transatlantiske ruten fra Norge 7. april 1946.

Sas's første transatlantiske rute var København-Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord)-Winnipeg-Los Angeles, som begyndte i 1954.

1944vintage
28-06-2012, 00:23
Fra Svensk Flyghistorisk Förenings webside:

1946, 1 augusti: Vid det skandinaviska luftfartsmötet i Oslo bildar danska DDL (startat 1918), norska DNL
(startat 1927) och svenska ABA (startat 1924)/SILA ett konsortium med namnet Scandinavian Airlines System,
SAS, och med Per A Norlin från ABA/SILA som ordförande och med viceordföranden från DDL och DNL.
SAS flög fram till 1948 endast på Nord- och Sydamerika.

1946, 5 augusti: SAS premiärflyger till New York med en Douglas DC-4, som fortfarande hade SILA:s färger.
Den officiella premiären skedde 17 september.

1946, 17 september: SAS flyger över Atlanten för första gången i egna färger och räknar denna flygning som
sin premiärtur på sträckan