PDA

View Full Version : Flytype nedover Vestlandskysten søndag 24. juni

LN-SSL
24-06-2012, 17:41
Ørene mine plukket opp lyden fra en (evt. to godt synkroniserte) stjernemotorer ved Kristiansund i dag.
Etterhvert begynte det å komme sms til meg med spørsmål om flytype.
Siden jeg ikke fikk sett flyet selv, var det vanskelig å svare på.
En sa bl.a. at det hadde twin tail, og propeller i flertall.

Hørte på atc at de ble handlet over fra KB til VA, men fikk ikke med meg call sign.

Noen som har peiling på hva slags godt gammelt utstyr som var/er på tur sørover kysten vår i dag...???

LN-VLE
24-06-2012, 17:45
Ørene mine plukket opp lyden fra en (evt. to godt synkroniserte) stjernemotorer ved Kristiansund i dag.
Etterhvert begynte det å komme sms til meg med spørsmål om flytype.
Siden jeg ikke fikk sett flyet selv, var det vanskelig å svare på.
En sa bl.a. at det hadde twin tail, og propeller i flertall.

Hørte på atc at de ble handlet over fra KB til VA, men fikk ikke med meg call sign.

Noen som har peiling på hva slags godt gammelt utstyr som var/er på tur sørover kysten vår i dag...???

Det var en DC-3 i BOO på flystevne tidligere i uka. Kan det være den som trekker sørover?

Vidar

LCH78
24-06-2012, 18:02
Kan det ha vært RedBull maskinene som har vært på Andenes? DC6 og P-38?

fj1200
24-06-2012, 18:04
Catalinaen?

terje t
24-06-2012, 18:32
Dakotaen kom hjem til Torp i ettermiddag, muligens den, kan passe med tiden.

LN-SSL
24-06-2012, 18:54
Takker for mange svar!
Han som sendte meg sms "snakket" om twin tails, så jeg tenkte Max Holste Broussard. Men så var det dette med at jeg syntes jeg hørte to motorer da.
Min kontakt er en flyinteressert kar, og han så maskinen godt der den kom nedover i omkring 1000'...., så hadde det vært en DC-3 tror jeg med hånden på hjertet han hadde visst hva det var.
RedBull-maskinene er utelukket, da han snakket om ett fly, og selv om P-38 har både twin tail og twin tail booms, har ikke den maskinen stjernemotor.

Twin Otter
24-06-2012, 19:26
Jeg tenkte også at Broussard'en måtte være en het kandidat...

LN-SSL
24-06-2012, 19:45
Nå spesifiserer denne kontakten min at det var et to-motors fly OG at det hadde to halebommer med to haleror/sideror.
Så spurte jeg om farge, og han kom tilbake med "grålig" (krom).
I en bisetning nevnte han at det på avstand fort kunne fortone seg som en Vampire, av design.
Jeg spurte om det kunne være en P-38 Lightning, og da svarte han at joda, det kunne det faktisk være....
Da sitter jeg igjen med ett siste spørsmål: hvor kom lyden av stjernemotorer fra hvis ikke de to RedBullene fløy sammen...? og på en avstand av 1000' skulle det jo for en ex. pilot være mulig å se om det lå en DC-6 der eller ikke...

Kanskje noen fra ATC på kysten har lyst til å bidra til god nattesøvn...???

Twin Otter
24-06-2012, 22:24
Catalina overnatter hvertfall i SVG i natt...

ENKB
24-06-2012, 22:30
Lowpass av P38 over enkb kl 13.00 , Catalinaen kom to timer etterpå i 5300 fot.

bamseh
24-06-2012, 22:32
Catalinaen hadde estimate landing ENZV kl 1700 lokal i allefall, men jeg forlot jobben kl 16, så vanskelig å si når den kom..

semmern
25-06-2012, 00:25
Catalinaen dro nedover i dag, men tror P-38'n er det mest sannsynlige. Dro selv fra Bodø i Cub i dag, i formasjon med 2x Tiger Moth, i 12-tiden, og den vrælte innom BOO for en lowpass akkurat idet vi dro :) Broussard fløy coastwise til omtrent Namsos og så til Værnes, så den var ikke over Kristiansund i dag.

LN-SSL
25-06-2012, 07:36
Da har vi nok løst det.
Han som sendte meg sms observerte P-38 og jeg hørte Catalina'n. Så enkelt er det.
Takk for svar folkens, spesielt til 'ENKB' som løste "floka"...:D