PDA

View Full Version : Forskjellig utreise.


Kjetil.L
22-06-2012, 14:24
Familien reiser på ferie til Bangkok på søndag. Billetter med SAS kjøpt gjennom et reisebyrå vi har brukt de siste 10-12 årene. Når jeg sjekker i dag (jeg vet jeg burde sjekket bedre da vi bestilte) oppdager jeg at kona og jentungen reiser fra Sola til København klokken 18.15 mens jeg har fått sete på flyet som går 20.45 og får 45 minutter connection. Reisebyrået kontaktet SAS i dag på min oppfordring men fikk ikke bytte min flight uten at det ville koste meg 114 Euro. Kona og jentungen ser nå for seg at jeg mister min connection i køben og de må reise til bkk alene, og dermed er sjansen stor for at de vil nekte å reise. Er det noen her inne som kan svare meg om det kan lykkes å prate meg inn på 18.15 flyet når vi sjekker inn på Sola? Det er (foreløpig) mange ledige seter.
mvh. Kjetil.

Discus
22-06-2012, 16:11
Erfaringen min er at dersom det er plass, og neste flight er full(ere)/tight connection så du kan få problemer så hender det at de takker for hjelpen og tar deg med. NB! Innsjekket bagasje kan gjøre at det ikke er mulig så ta det før bag droppes!

Og forøvrig burde vel reisebyrået få en strekk her - godt det ikke er jentungen som har fått fly alene...

LN-CMN
22-06-2012, 17:51
Man kan alltid legge inn en prioritet med PAX onward flight fra CPH med Star Alliance eller waiting-list prioritet, kan hvertfall gjøres hos andre Star Selskap, så regner med at det er samme hos SK/WF uten at jeg skal være 100% sikker :) Jeg har også sett samme problemet hos andre selskap hvor 1/3 av reisefølget reiser med første flight og 2/3 med neste flight så pax 1/3 må sitte i transfer å vente på 2/3

Kjetil.L
22-06-2012, 21:29
Mange takk for svar. Vi føler oss litt tryggere nå, og om det skjærer seg totalt skal jeg nok få fortalt det her. Jeg har i hvert fall lært å sjekke bestillingen skikkelig før jeg betaler for fremtiden.
Mvh. Kjetil.

Tommy777
23-06-2012, 08:21
Dersom reisebyrået har booket deg feil (særlig hvis du er en god kunde), ville jeg krevd at de dekker kostnaden ved å booke deg slik du skulle vært booket.

Dersom de nekter, ville jeg betalt de 114 euroene (og skiftet reisebyrå). Det er ikke verdt stresset å ha dette i bakhodet frem til avgangen til en velfortjent ferie. Jeg tror nok SAS sier ja i denne situasjonen, men de skal si nei i følge reglene, så det kan selvsagt skje.

Tommy777
23-06-2012, 08:23
Man kan alltid legge inn en prioritet med PAX onward flight fra CPH med Star Alliance eller waiting-list prioritet, kan hvertfall gjøres hos andre Star Selskap, så regner med at det er samme hos SK/WF uten at jeg skal være 100% sikker :) Jeg har også sett samme problemet hos andre selskap hvor 1/3 av reisefølget reiser med første flight og 2/3 med neste flight så pax 1/3 må sitte i transfer å vente på 2/3

Det finnes gebyrer for dette, du kan ikke regne med at dette vil fly

Kjetil.L
29-06-2012, 14:24
Det endte med at SAS ikke kunne hjelpe. Ingen hadde tilgang til hverken aa hjelpe eller la meg kjoepe meg opp til ledig klasse. De kunne imidlertid se at min booking ble gjort om minutter etter at den var sendt meg paa mail. Dette lar jeg ikke passere upaaaktet. Jeg hadde imidlertid rimelig god tid til connection siden vi landet 20 minutter foer rutetid. Den mest positive opplevelsen var at vi fikk foerste rad paa 3 seteren akter. Veldig behagelig siden vi var 3 stykk. En eldre dansk herremann som visstnok var purser la an tonen ved servering med et toneleie som nesten gjorde at enkelte foelte seg lite velkomne og ikke turde si hva de ville ha aa drikke naar han spurte. Serveringen ellers gikk litt over styr. Om det var meg eller setet sin skyld vet jeg ikke, men jeg ble hele tiden oversett. Den yngre mannlige purser maatte hele tiden minnes om min tilstedevaerelse. Egentlig har jeg vel ingenting aa klage paa, mellomste datteren, hennes mann og et vennepar sittet fast i Frankfurt (Lufthansa) siden i gaar. Jeg skulle hentet dem paa Suvarnabhumi i dag, saa i natt og siste beskjed er at de lander 06.00 i morgen tidlig. Da er de nok litt smaasure tenker jeg.
P.S. Jeg hadde forberedt meg paa en laaaaaang spasertur til imigration, men da vi kom inn paa terminalen var vi paa en gate rett ovenfor passkontrollen. 10 minutter og vi var igjennom. Maatte selvfoelgelig vente paa bagasjen, men der hadde vi tilgang paa toalett og kunne sitte. Klar fordel SAS.

Kjetil.L
03-07-2012, 11:46
Jentungen og de andre som kom via Frankfurt kunne fortelle at de taxet til rullebanen foer mannskapet meddelte at siden klokken var blitt 23.05 fikk de ikke ta av. Tilbake i terminalen ble de tilbudt overnatting paa betonggulvet. 19 timer senere var de endelig underveis. Null info i disse timene og en del ilsinte amerikanere og canadiere som hoeylydt fremfoerte sine klager til alle som egentlig ikke gadd aa hoere paa. Det sies at det var 3 eller 4 fly som ble holdt igjen.
Er frankfurt flyplass nattestengt?

Someone
04-07-2012, 11:40
Er frankfurt flyplass nattestengt?

Ja

...........