PDA

View Full Version : Pet in cabin

MisterOlsen
22-06-2012, 12:44
Hei.

Jeg prøver å få ett skikkelig svar fra LH på dette, men jeg får bare noe tvetydige svar.

Kanskje noen her kan hjelpe meg.

I sommer skal jeg ned til Spania for å ta med meg en hund hjem til Norge. Turen går fra Madrid til Frankfurt til Oslo.

Mitt spørsmål er hva slags bur er det de godtar.

Jeg har funnet i dyrebutikk noe som dette:

http://www.drsfostersmith.com/images/Categoryimages/normal/p-34908-45958PZ_020-dog.jpg

Eller er det kun dette de godtar?

http://www.pettravelcenter.com/img/products/21050_-_Cabin_Kennel.jpg

jameson82
22-06-2012, 12:46
http://www.lufthansa.com/de/en/Animals

Transport of small dogs and cats into the passenger cabin

You may take a dog or cat into the cabin, if the weight of the animal (including transport container) does not exceed eight kilograms. The animal has to be kept in a box measuring not more than
55 cm x 40 cm x 23 cm. You may use your own transport box if it has the necessary measurement and is watertight and bite proo

JoeW
22-06-2012, 12:48
KLM godtar ihvertfall også en slik bag, så lenge den ikke er mer enn tyve centimeter høy, og at hunden/dyret kan stå "komfortabelt oppreist" og ligge "komfortabeklt" når den er plassert under setet foran.

Polaris
22-06-2012, 12:56
Håper virkelig at hunden har gjennomgått ordentlige veterinærundersøkelser, har fått alle vaksiner og er holdt under observasjon over lengre tid i forhold til smittsomme parasittiske sykdommer. Dette gjelder aller mest om det er en gatehund, ved innførsel av rasehunder er det jo noe mer trygge rammer rundt parasitter og sykdommer.

Refererer gjerne til følgende linker:

"Kjempeparasitt oppdaget i Norge fra import-gatehund"
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8110596

"Mattilsynet frykter spanskadopterte løshunder"
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.6458816

"Fant hjerteorm og ny flåtttype på importerte gatehunder"
http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.8132367

Brunflått er en fin ting, en flått som bosetter seg innomhus og dermed overlever kalde vintre. Trives best i soffa og seng.

Vær spesielt OBS på JulieRescue, dette selskapet har vært under søkelyset lenge, både når det gjelder økonomisk underslag av eiere - og ekstremt slørvete veterinærundersøkelser. Lyver i annonsene angående helsetilstand på hundene.

Om ditt spørsmål; de fleste flyselskap "krever" en Sherpa-bag til hunder som transporteres i kabin. http://zoosupply.com/xcart/sherpa-bag/
Dette er et kvalitetsprodukt som jeg anbefaler å kjøpe uansett. Husk vektgrensa på 8kg inkludert baggen.

Så håper jeg at hunden bidrar til et bedre hundenorge, og ikke sprer utenlandske parasitter og ulumskheter. Vi har en haug omplasseringshunder i Norge som også trenger gode hjem, skjønner ikke hvorfor man absolutt skal importere en masse sykdommer og parasitter inn i landet. Charlottes omplassering og FOD-gården er eksempler på organisert omplassering, i tillegg omplasseres mange hunder privat gjennom lokale grupper av Dyrebeskyttelsen og på finn.no.

MisterOlsen
22-06-2012, 13:35
Håper virkelig at hunden har gjennomgått ordentlige veterinærundersøkelser, har fått alle vaksiner og er holdt under observasjon over lengre tid i forhold til smittsomme parasittiske sykdommer. Dette gjelder aller mest om det er en gatehund, ved innførsel av rasehunder er det jo noe mer trygge rammer rundt parasitter og sykdommer.

Refererer gjerne til følgende linker:

"Kjempeparasitt oppdaget i Norge fra import-gatehund"
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8110596

"Mattilsynet frykter spanskadopterte løshunder"
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.6458816

"Fant hjerteorm og ny flåtttype på importerte gatehunder"
http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.8132367

Brunflått er en fin ting, en flått som bosetter seg innomhus og dermed overlever kalde vintre. Trives best i soffa og seng.

Vær spesielt OBS på JulieRescue, dette selskapet har vært under søkelyset lenge, både når det gjelder økonomisk underslag av eiere - og ekstremt slørvete veterinærundersøkelser. Lyver i annonsene angående helsetilstand på hundene.

Om ditt spørsmål; de fleste flyselskap "krever" en Sherpa-bag til hunder som transporteres i kabin. http://zoosupply.com/xcart/sherpa-bag/
Dette er et kvalitetsprodukt som jeg anbefaler å kjøpe uansett. Husk vektgrensa på 8kg inkludert baggen.

Så håper jeg at hunden bidrar til et bedre hundenorge, og ikke sprer utenlandske parasitter og ulumskheter. Vi har en haug omplasseringshunder i Norge som også trenger gode hjem, skjønner ikke hvorfor man absolutt skal importere en masse sykdommer og parasitter inn i landet. Charlottes omplassering og FOD-gården er eksempler på organisert omplassering, i tillegg omplasseres mange hunder privat gjennom lokale grupper av Dyrebeskyttelsen og på finn.no.

Slapp av! Dette er helt trygt :-) Dette er innad i familien!

Alt av undersøkelser er tatt, hunden har fått en ID-brikke, og vaksiner skal taes før avreise til Norge - og skal bli fulgt opp ved ankomst Norge. Dette er ingen gatehund!

robertaas
23-06-2012, 00:33
Er ikke 10% allergisk mot hunder? Det burde være ganske mange på et fly.

Så engang noen som hadde med hund i et lite bur, hunden stakk av i flyet..

Kanon
23-06-2012, 00:53
Robertaas, Dette er en historie jeg gjerne vil høre mer detaljert.

On topic: 100% enig med Polaris angående import av gatehunder fra øst og sør Europa.

Wig-wag
23-06-2012, 00:56

Så engang noen som hadde med hund i et lite bur, hunden stakk av i flyet..

Jeg er "allergisk" mot drittunger som sparker meg i ryggen og skriker og roper, og jeg er enda mer allergisk mot foreldre som lar poden holde på.

Takke meg til en liten hund i en kurv.

jameson82
23-06-2012, 01:00
Jeg er "allergisk" mot drittunger som sparker meg i ryggen og skriker og roper, og jeg er enda mer allergisk mot foreldre som lar poden holde på.

Å være allergisk mot dyr er en sjukdom, en veldig plagsom en faktisk. I værste fall kan man faktisk dø av det. Så havner jeg i nærheten av en hund på fly må en av oss flyttes.

robertaas
23-06-2012, 01:23
Robertaas, Dette er en historie jeg gjerne vil høre mer detaljert.Det var en flight jeg var på det siste året, men jeg husker ikke hvilken. Mener å huske at det var et stort fly med midtrad så det må ha vært en lang flight. I alle fall var det en familie med flere unger og en soft bag med en lite hund med langt hår. Baggen lignet noe på den linket her i tråden.
http://www.drsfostersmith.com/images/Categoryimages/normal/p-34908-45958PZ_020-dog.jpg
Rett etter at de var kommet til setene sine åpnet den ene ungen bagen litt slik at hunden skulle få hodet ut, men hunden hoppet rett ut av bagen. Den gikk litt frem og tilbake under seteradene, men den var ikke for vill og de fikk tak i den etter knappt ett minutt før personalet hadde lagt merke til episoden.

Jeg har selv ikke allergi mot hunder, men kjenner folk som er det og vet at om de hadde vært i nærheten av den raden ville de muligens hatt behov for legehjelp, de hadde i alle fall vært nødt til å ta allergimidesin og ville hatt problemer med øyne, nese og hals resten av dagen. En behagelig reise ville det i alle fall ikke vært for dem. På flyet sitter man innelukket i ganske mange timer så jeg skjønner ikke at flyselskapene i det hele tatt kan tillate hunder i kabinen.

På tog har de jo egne vogner hvor hunder er tillatt på fjerntog.

Edit: sjekket og det er 15% av befolkningen som har allergi mot hund. Alle selvsagt ikke like kraftig, men for de fleste av dem ville ved en slik episode antagelig fått noen symptoner. De fleste av allergikerne jeg kjenner ville ikke klagd i et slikt tilfelle, de vil jo ikke fremstå som sykelig eller sytete.

Superhai
23-06-2012, 01:25

Jeg vet ikke hvor alvorlig det er for mange, men jeg kan telle på to hender avganger jeg har vært med hvor det er noen som har meldt inn til flyselskapet at de er allergiske.

Kanon
23-06-2012, 01:29
Som Superhai sier hvis man er alvorlig alergisk melder man vel fra i god tid til flyselskapet. Er jo noen uheldige som har kraftig nøttealergi som gjør at folk ikke bør åpne nøtteposer ombord i flyet.

jameson82
23-06-2012, 01:34
Jeg vet ikke hvor alvorlig det er for mange, men jeg kan telle på to hender avganger jeg har vært med hvor det er noen som har meldt inn til flyselskapet at de er allergiske.

viste ikke at jeg burde gjøre det på forhånd. Den eneste gangen jeg har opplevd hund i kabinen var faktisk på tirsdag. Men siden det bare var en 40 minutter flight bråke jeg ikke om det. Men på en lengre reise så er det sjanseløst for meg å ha hund i nærheten

robertaas
23-06-2012, 01:40
Takke meg til en liten hund i en kurv.For de med aller kraftigst allergi kan opplevelsen man kan få av å komme nær en en snill liten hund i en kurv sammenlignes med å få tåregass i ansiktet.

robertaas
23-06-2012, 01:44
Som Superhai sier hvis man er alvorlig alergisk melder man vel fra i god tid til flyselskapet. Er jo noen uheldige som har kraftig nøttealergi som gjør at folk ikke bør åpne nøtteposer ombord i flyet.Man vet jo at de serverer nøtter på fly, men jeg tok det som en selvfølge at det var totalforbud mot hunder og katter på fly gitt hvor mange som har allergi mot dette. Jeg ville derfor ikke sett det som nødvendig å si ifra.

Superhai
23-06-2012, 03:10
viste ikke at jeg burde gjøre det på forhånd.

Fra OSL så har vi avganger omtrent daglig til flere ganger daglig som folk har med seg hund/katt (+andre dyr) i kabinen. Som oftest små kjæledyr som skal være innenfor håndbagasjemålene inkludert "innpakning", men også assistansedyr.

Jeg har jobbet her over ti år, og som jeg har sagt så er det ekstremt sjelden noen har oppgitt allergi mot dyr. En gang har jeg opplevd at noen har valgt å gå av pga. dyr ombord, et par ganger har de valgt å fly likevel. Aldri har jeg fått meldinger om spørsmål, anfall, eller alvorlige hendelser pga. dyr ved ankomster.

zico77
23-06-2012, 06:37
Sidan temaet er å ha kjæledyr med på fly, tillater eg meg til å kommentere litt på sida av spørsmålet; og som fleire andre nevner, er det å ha allergi mot kva som helst skikkelig plagsomt -for ein må ta så mange forhåndsregler. Eg lider dessverre av allergi mot blant anna hund og katt, og mine plager går ikkje bare i kløe på auger og nase, men også på pustebesvær. Dersom eg kjem i nær og langvarig nok kontakt med eit slikt allergen, vil eg måtte vaske alle mine klær, dernest dusje i kaldt vann, og holde meg i frisk luft langt frå allergener i mange timer etterpå. Eit slikt scenario kan oppstå i løpet av 5 minutt, så å tenke seg ein flytur med eit slikt allergen, kan fort bli eit mareritt for ein allergiker. Eg varsler normalt ikkje på norske flygninger med sk/dy fordi dyret oftest sitter langt bak og eg langt foran, og turene er såpass kort at det går fint. På ein langtur er det derimot annerledes, der vil eg ønske å varsle -dog, flyselskapene later til å bruke samme kode for å ha allergi mot dyr, som å medbringe -noko som kan skape motsatt effekt....! Den eine gongen eg sålangt har varsla om dette, fekk eg kjempeproblemer med innsjekking og setevalg -kunne bare utstede bp per leg, og det blir slitsomt når du har 4 stk. Så, det er ikkje særlig ønskelig. Derimot vil eg ønske og oppfordre at dyreeigere heller prøver å ta med dette i bakhovudet, og heller vurdere å sende dyret som kargo, slik at allergikere kan sitte trygt i kabinen.

Tommy777
23-06-2012, 08:00
Her i huset bruker vi Sherpa som er ett meget solid og godt merke. Ventilasjonen er god og du kan åpne den på siden. Anbefales.http://www.sherpapet.com/
Det blir trangt på økonomiklasse under setet på lengre turer, men på det du beskriver, går det greit. Jeg har selv reist masse ganger med Alice ombord, har aldri hatt noe problem med hverken allergi eller klager, heller motsatt. dersom hunden din er rolig, er det ikke nødvendig med noe beroligende, er hun hyper og supervennlig (som hunden vår Alice), hjelper det godt med en liten pille, da sover hun hele turen.

For de med aller kraftigst allergi kan opplevelsen man kan få av å komme nær en en snill liten hund i en kurv sammenlignes med å få tåregass i ansiktet.

Da tar du kontakt med flyselskapet på forhånd og får en plassering plassering langt unna. Det finnes meget gode systemer for dette.

Man vet jo at de serverer nøtter på fly, men jeg tok det som en selvfølge at det var totalforbud mot hunder og katter på fly gitt hvor mange som har allergi mot dette. Jeg ville derfor ikke sett det som nødvendig å si ifra.

Nå er det en gang slik at mange ser på hunden som en del av familien. For meg blir det som å si at barn burde være forbudt. Hun er en viktig del av familien og har en plass i samfunnet. Mange ganger betaler jeg mer for Alice enn det min billett koster (ORD-LGA koster 99 dollar ved 21 dagers forkjøp for mennesker som flyr alltid blir oppgradert til første klasse, Det koster 125 daler å ta med Alice i kabinen og hun mottar ikke engang Miles :p)

Fra OSL så har vi avganger omtrent daglig til flere ganger daglig som folk har med seg hund/katt (+andre dyr) i kabinen. Som oftest små kjæledyr som skal være innenfor håndbagasjemålene inkludert "innpakning", men også assistansedyr.

Jeg har jobbet her over ti år, og som jeg har sagt så er det ekstremt sjelden noen har oppgitt allergi mot dyr. En gang har jeg opplevd at noen har valgt å gå av pga. dyr ombord, et par ganger har de valgt å fly likevel. Aldri har jeg fått meldinger om spørsmål, anfall, eller alvorlige hendelser pga. dyr ved ankomster.

Det er også min oppfattelse. Kommer man i en situasjon ombord, gjelder det bare å bruke huet. Hunder skal holdes i carriers, man skal IKKE ta ut hunden, selv om noen gjør det når de har rolige hunder.

Sidan temaet er å ha kjæledyr med på fly, tillater eg meg til å kommentere litt på sida av spørsmålet; og som fleire andre nevner, er det å ha allergi mot kva som helst skikkelig plagsomt -for ein må ta så mange forhåndsregler. Eg lider dessverre av allergi mot blant anna hund og katt, og mine plager går ikkje bare i kløe på auger og nase, men også på pustebesvær. Dersom eg kjem i nær og langvarig nok kontakt med eit slikt allergen, vil eg måtte vaske alle mine klær, dernest dusje i kaldt vann, og holde meg i frisk luft langt frå allergener i mange timer etterpå. Eit slikt scenario kan oppstå i løpet av 5 minutt, så å tenke seg ein flytur med eit slikt allergen, kan fort bli eit mareritt for ein allergiker. Eg varsler normalt ikkje på norske flygninger med sk/dy fordi dyret oftest sitter langt bak og eg langt foran, og turene er såpass kort at det går fint. På ein langtur er det derimot annerledes, der vil eg ønske å varsle -dog, flyselskapene later til å bruke samme kode for å ha allergi mot dyr, som å medbringe -noko som kan skape motsatt effekt....! Den eine gongen eg sålangt har varsla om dette, fekk eg kjempeproblemer med innsjekking og setevalg -kunne bare utstede bp per leg, og det blir slitsomt når du har 4 stk. Så, det er ikkje særlig ønskelig. Derimot vil eg ønske og oppfordre at dyreeigere heller prøver å ta med dette i bakhovudet, og heller vurdere å sende dyret som kargo, slik at allergikere kan sitte trygt i kabinen.

katteallergi her, også kraftig (dog ikke pustebesvær) men holdes katten i en lukket container, er sjansen for at man får ett kraftig anfall relativt liten. Det hjelper selvsagt utrolig mye å ta din allergimedisin. Jeg tar denne får jeg besøker svigers, som har katt, (de støvsuger huset kraftig og holder katten utendørs) jeg får bare milde reaksjoner og det er en flott unnskyldning til å stikke på puben på hjørnet dersom besøket drar ut ;)

De aller fleste har såpass vert at de vet å holde hunden eller katten i baggen. Jeg tar alltid hensyn når jeg reiser og når en flyvertinne eller ett barn på en lengre flight ønsker å si hei hvis Alice er våken sier jeg høflig nei og beholder henne i baggen. Jeg åpner den kun for å la henne drikke vann eller spise. Blir også tørt for hunder.

Det å sjekke en hund inn for de fleste er ikke ett alternativ. Det dør hunder daglig på grunn av feil behandling, stress og det er for mange hunder en traumatisk opplevelse å bli sendt som bagasje.

Det er ikke veldig ofte jeg ser ett kjæledyr på fly, kanskje en av 75 flighter maks, så noe stort problem tror jeg vi kan være enig i at det ikke er.

Jeg har sett en situasjon i alle mine år (og jeg flyr som kjent veldig mye). Flyet var dessverre nesten pakket og det var kun ett par midtseter bak. Herremannen med allergi hadde booket om flighten sin ved gaten og ble gjort oppmerksom på at det eneste gangsetet på Economy Plus som var igjen, hadde en hund ved vinduet. Han valgte å ta det setet og prøvde å få passajeren med hund flyttet ombord.

Han fikk valget: midtsete bak eller en senere flight. Klart det skal være slik. Har du bestilt og betalt for en tjeneste lang tid på forhånd, har du førsterett.

Som konklusjon kan jeg si at Superhai bekreftet den følelsen jeg har: dette er ett minimalt problem og det fungerer i de aller aller fleste tilfeller meget bra slik at hund og mennesker kan reise enkelt sammen.

Ståle
23-06-2012, 08:52

Enig, dette er for meg det jævligste man kan oppleve i et fly.

Tommy777
23-06-2012, 09:21
Enig, dette er for meg det jævligste man kan oppleve i et fly.

http://www.bose.com/controller?url=/shop_online/headphones/noise_cancelling_headphones/quietcomfort_3/index.jsp

Kombinert med en "hyggelig" prat med foreldrene

Ståle
23-06-2012, 09:46
http://www.bose.com/controller?url=/shop_online/headphones/noise_cancelling_headphones/quietcomfort_3/index.jsp

Kombinert med en "hyggelig" prat med foreldrene

Testet en hyggelig (uten anførselstegn) prat med en far på en smekkfull flight SVG-OSL i forfjor..funka tydeligsvis ikke da drittungen fortsatt forsøkte å justere seteryggen min og tidsvis hardt. Faren var fint "opptatt" med sin VG. Da hjelper det lite å koble ut hørselen..

dc-8-63
23-06-2012, 09:58
Det var en flight jeg var på det siste året, men jeg husker ikke hvilken. Mener å huske at det var et stort fly med midtrad så det må ha vært en lang flight. I alle fall var det en familie med flere unger og en soft bag med en lite hund med langt hår. Baggen lignet noe på den linket her i tråden.
Rett etter at de var kommet til setene sine åpnet den ene ungen bagen litt slik at hunden skulle få hodet ut, men hunden hoppet rett ut av bagen. Den gikk litt frem og tilbake under seteradene, men den var ikke for vill og de fikk tak i den etter knappt ett minutt før personalet hadde lagt merke til episoden.

Jeg har selv ikke allergi mot hunder, men kjenner folk som er det og vet at om de hadde vært i nærheten av den raden ville de muligens hatt behov for legehjelp, de hadde i alle fall vært nødt til å ta allergimidesin og ville hatt problemer med øyne, nese og hals resten av dagen. En behagelig reise ville det i alle fall ikke vært for dem. På flyet sitter man innelukket i ganske mange timer så jeg skjønner ikke at flyselskapene i det hele tatt kan tillate hunder i kabinen.

På tog har de jo egne vogner hvor hunder er tillatt på fjerntog.

Edit: sjekket og det er 15% av befolkningen som har allergi mot hund. Alle selvsagt ikke like kraftig, men for de fleste av dem ville ved en slik episode antagelig fått noen symptoner. De fleste av allergikerne jeg kjenner ville ikke klagd i et slikt tilfelle, de vil jo ikke fremstå som sykelig eller sytete.

I Norge er det et samarbeide mellom Norsk Astma og allergi forbund og i hvertfall et flyselskap og alle med alvorlig allergi kan "blokkere" et fly for kjæledyr eller få vite om en avgang allerede har kjæledyr ombord slik at man kan velge en annen avgang - det samme gjelder andre alvolige allergier. Ellers i Europa finnes tilsvarende ordninger og samarbeide med de organisasjonene lokalt. En kan enkelt blokkere et helt fly for kjøledyr - eller nøtter - hadde en avgang hjem i fra CPH for 2 uker siden hvor det var en med alvorlig allergi mot peanøtter og det ble opplyst før avgang at peanøtter ikke fantes ombord og at ingen måtte ta med seg peanøtter. Dette ble gjenatt flere ganger gjennom flygningen og kabinpersonalet var helt klart på vakt.

Jeg utvikler akkurat nå et reservasjonssystem for et Europeisk Flyselskap og i spesifikasjonene er det klart at Allergikere kan blokkere avgangen for kjæledyr. eller få vite at det allerede er et dyr ombord.

Når det gjelder selv å reise med hund - så er Lufthansa i særklasse best - de har sysakene sine i skikkelig orden og det finnes ingen i nærheten. Det er bare Google litt - spesiellt når det gjelder de av oss som har større hunder som må i lasterom - fra USA som vi reiste - fantes det faktisk ikke noe alternativ - det var Lufthansa og det var ultraprofesjonellt (LH har en Pet Lounge på linje med F Class Lounge i Frankfurt)

robertaas
23-06-2012, 10:04
Jeg har selv reist masse ganger med Alice ombord, har aldri hatt noe problem med hverken allergi eller klager,
Dette betyr på ingen måte at det ikke har vært noen som har fått problemer. Husk det er kraftig underrapportering her. Folk ønsker ikke å fremstå som asosiale, sykelige eller sytete. Husk at 15% av befolkningen er plaget av dette i mindre eller større grad. Hvor sannsynlig er det at ingen av disse har vært in nærhet av hunden?

dc-8-63
23-06-2012, 10:23
Dette betyr på ingen måte at det ikke har vært noen som har fått problemer. Husk det er kraftig underrapportering her. Folk ønsker ikke å fremstå som asosiale, sykelige eller sytete. Husk at 15% av befolkningen er plaget av dette i mindre eller større grad. Hvor sannsynlig er det at ingen av disse har vært in nærhet av hunden?

Igjen dette finnes det meget gode rutiner for - og gjennom de riktige kanalene kan alle som har behov for å hindre plager gjøre dette. En allergiker kan lett blokkere et fly for kjæledyr og dette gjøres daglig, i øyeblikket er 5 avganger denne helgen blokkert for det selskapet jeg jobber med nå.

Polaris
23-06-2012, 10:34
Nå må du bestemme deg Robertaas, er det 10-15% av nordmenn som har hundeallergi, eller er det 10-15% som har vært PLAGET av sin hundeallergi pga direkte kontakt med hund i vårt samfunn?

Er man plaget så sier man i fra - dette trodde jeg var viden kjent? Eller er det kanskje så at jeg som hundeeier gjør all den research jeg kan for å tilpasse meg samfunnets allergiproblemer og dermed kjenner til alt av innmeldingsrutiner, mens allergikere ikke setter seg inn i problematikken knyttet til sin tilstand og ikke prøver å gjøre hverdagen lettere for oss alle? Det er ganske enkelt: første som registrerer inn at de skal med flyet: hund eller allergiker, får sin "vilje". Jeg opplever ofte at det er bur eller bagger med dyr på fly, aldri opplevd noen gå inn i anafalyktisk sjokk - så problemet kan ikke være så stort :)

Har allergikerene forresten vurdert å sjekke hva de er allergiske mot? Å være allergisk mot hund er kun en diagnose på et papir, hva den praktiske reelle allergi er varierer - noen tåler ikke hudcellene (flasset) til hunder, noen tåler ikke spyttet og ander tåler ikke fettet i hundenes pels. Stereotypen er jo at hunder med hår, ikke pels, er allergivennlige (feks puddel, bichon frise og portugisisk vannhund) - men faktum er at hver allergiker tåler mange flere raser. Typisk er langhårede hunder som collie og feks briard, samt gordon/irsk setter allergivennlige, samojed også. Nappehunder som schnazere, border terrier, cairn terrier og parson jack russel terrier også ofte allergivennlige. Verstingene er retrievere, schæferhund og dalmatiner, men disse går ikke inn i kabinen uansett :)

Avslutningsvis, tommy777, det er ikke tusenvis av hunder som dør i cargo. Har ikke numrene her på mobil, men det er et svært mye mindre tall. Jeg har tidligere gjort utregninger på det for USA, hvor halvparten av dødfallene var forårsaket av menneskers behov til å framavle hunder som er så sammenpresset i trynet at de ikke får puste ordentlig og dør av overoppheting. Engelsk bulldog er er klassisk eksempel. I tillegg er det mange hundeeiere som ikke ser sin hund for hva den er, og sender nervøse hunder med dårlig nervekonstitusjon med på fly. Dette burde selvsagt ikke skje.

En normal hund som tåler bråk i byen og ikke er redd for fremmede folk, tåler en cargotur uten problemer :)

Tommy777
23-06-2012, 10:40

Jeg er selv allergiker, jeg er av majoriteten som kan begrense/tilnærmet eliminere problemet med medisin. Er du en av de som er skikkelig allergisk, er det opp til deg å bruke systemene som er lagt tilrette for deg ifm flybestilling.

Som sagt, det finnes rutiner for dette og det er godt bekreftet at dette ikke er ett problem verdt å bruke energi på. Hvor mange flyavganger har du vært på som har ett dyr ombord? Tenk over det.... Det er en større sjanse for at det sitter en kar som er forkjølet/har influensa ved siden av deg som smitter sine medpassasjerer og påfører MYE større problemer enn ett allergianfall. Da bør du hive av folk som er sjuk før hundeeiere

Tommy777
23-06-2012, 11:01
Avslutningsvis, tommy777, det er ikke tusenvis av hunder som dør i cargo. Har ikke numrene her på mobil, men det er et svært mye mindre tall. Jeg har tidligere gjort utregninger på det for USA, hvor halvparten av dødfallene var forårsaket av menneskers behov til å framavle hunder som er så sammenpresset i trynet at de ikke får puste ordentlig og dør av overoppheting. Engelsk bulldog er er klassisk eksempel. I tillegg er det mange hundeeiere som ikke ser sin hund for hva den er, og sender nervøse hunder med dårlig nervekonstitusjon med på fly. Dette burde selvsagt ikke skje.

En normal hund som tåler bråk i byen og ikke er redd for fremmede folk, tåler en cargotur uten problemer :)

Jeg sa hunder dør hver dag, noe som kanskje var litt i overkant. 39 hunder omkom i transport i USA i fjor, eller 0,2% av alle hundene transportert innenriks her.

Nå er Alice en Pug og havner i gruppen som bulldog.

Det finnes selvsagt mange idioter som har hunder der ute. Jeg har vokst opp med dem og har igjennom årene lært at hunder som tåler bråk i byen, er godt trent og utrolig vennlige, kan ha enkelte ting de reagerer på. Vår gigantiske, superherlige New Foundlander, Bellman som vi hadde i Harstad, var en herlig hund, meget godt oppdratt og vennlig som fy. Men på nyttårsaften, fikk Bellman kjempenoia og raserte huset første året av hans liv. Vi måtte fore han sovemedisin for å få han igjennom natten.

Det å bli innelåst i ett mørkt sted med dårlig plass, varierende temperatur og uvante bevegelser, kan være en grusom opplevelse, selv for verdens mest chille hund. Det er umulig å forutsi for enhver hundeekspert.

Med den hunden vi har i dag, har vi ikke noe valg, vi kan ikke sjekke henne, men denne hundeeieren kommer ALDRI til å sjekke noen av de firbeinte i min familie inntil jeg kan kommunisere med dem og få ett svar på harstaddialekt at det er ok å bli sendt med Roberts billigkoffert ;)

Kanon
23-06-2012, 11:04
Det er en større sjanse for at det sitter en kar som er forkjølet/har influensa ved siden av deg som smitter sine medpassasjerer og påfører MYE større problemer enn ett allergianfall. Da bør du hive av folk som er sjuk før hundeeiere

Det er det verste jeg vet spesielt om vedkommende sitter rett ved siden av eller i nærheten, umulig å ikke bli syk.

robertaas
23-06-2012, 11:08
Nå må du bestemme deg Robertaas, er det 10-15% av nordmenn som har hundeallergi, eller er det 10-15% som har vært PLAGET av sin hundeallergi pga direkte kontakt med hund i vårt samfunn?15% har allergi mot hund, men hvor lett og hvor kraftig de blir plaget varierer veldig.

Er man plaget så sier man i fra - dette trodde jeg var viden kjent?Hva hjelper det å si ifra når man ikke kan gjøre noe med det før reisen er over?

Eller er det kanskje så at jeg som hundeeier gjør all den research jeg kan for å tilpasse meg samfunnets allergiproblemer og dermed kjenner til alt av innmeldingsrutiner, mens allergikere ikke setter seg inn i problematikken knyttet til sin tilstand og ikke prøver å gjøre hverdagen lettere for oss alle?Det er veldig enkelt, 15% av befolkningen har allergi mot hund. Selv om ingen som sitter rundt deg akkurat på din reise plages kan noen på neste reise få kraftige plager om de sitter der du satt. Du bør derfor vise hensyn og ikke i det hele tatt ta med deg hund på offentlig transportmidler.

Eller du kan bare drite i hvilke plager andre får og si at om de ikke eksplisitt har sagt ifra så får de bare ha det så godt.

Jeg har reist endel og har aldri sett spørsmål om allergi mot dyr ved bestilling av billett eller innsjekking. Jeg tok det som en selvfølge at dette var forbudt på alle siviliserte selskaper.

robertaas
23-06-2012, 11:11
Er du en av de som er skikkelig allergisk, er det opp til deg å bruke systemene som er lagt tilrette for deg ifm flybestilling.Noe slikt har jeg enda ikke sett.

robertaas
23-06-2012, 11:13
Jeg utvikler akkurat nå et reservasjonssystem for et Europeisk Flyselskap og i spesifikasjonene er det klart at Allergikere kan blokkere avgangen for kjæledyr. eller få vite at det allerede er et dyr ombord.
Vil spørsmål om dette dukke opp for alle reisende ved bestilling av billett eller ved innsjekking?

Jeg har reiste endel med forskjellige selskaper og har enda ikke sett noe slikt. Spørsmål om matallergi er derimot svært utbredt.

dc-8-63
23-06-2012, 11:15
15% har allergi mot hound, men hvor lett og hvor kraftig de blir plaget varierer veldig.

Hva hjelper det å si ifra når man ikke kan gjøre noe med det før reisen er over?

Jeg har reist endel og har aldri sett spørsmål om allergi mot dyr ved bestilling av billett eller innsjekking. Jeg tok det som en selvfølge at dette var forbudt på alle siviliserte selskaper.

Er du allergiker ? Er du medlem av Norsk Astma og Allergi forbund ? I så fall har du en klar oversikt over hvilke rettigheter du har og hva DU kan gjøre for å reise trygt med din allergi !

Det som hjelper med å si i fra er at flyet blokkeres mot dyr i Kabinen og du slipper plager !

Du må også huske at ikke alle Dyr i Kabinen er KjæleDyr - det absolutte flertallet av Dyr i kabinen er på Jobb - som førerhunder ! (Men Blinde skal kanskje ikke få fly i din siviliserte verden !!!)

robertaas
23-06-2012, 11:26
Er du allergiker ? Er du medlem av Norsk Astma og Allergi forbund ? I så fall har du en klar oversikt over hvilke rettigheter du har og hva DU kan gjøre for å reise trygt med din allergi !
Som jeg allerede har sagt er jeg ikke allergisk mot hunder, men jeg har sett hvor mye problemer enkelte har pga hensynsløse dyreeiere. Og de har slettes ingen måte å reise sikkert, annet enn å helt unngå offentlig transport som enkelte gjør så langt det er mulig. Sier de ifra blir de bare sett på som vanskelige så de unnlater helst det. Enkelte hundeeiere kan også bli svært agressive så dette er også et spørsmål om sikkerhet.

Dette blir litt som røyking man man før ble utsatt for i restauranter. De mest hensynsfulle spurte da "Det er vel ingen som har noe imot at jeg røyker?". Svært få turte si noe annet enn at det ikke plaget dem. Er det virkelig noen som tror det betydde at ingen ble plaget?

Polaris
23-06-2012, 11:43
Så det er det alt handler om? At hundeeiere i følge deg er uhensynsfulle og aggressive? Har du konkrete eksempler på noen som er aggressive og uhensynsfulle, versus hva du har sett oss hunde/dyreeiere har skrevet i denne tråden?

I motsetning til ofre for røykere kan allergikere ta en tabelett/sprøyte i all stillhet så de slipper å måtte braute seg fram med "her er jeg og jeg er allergiker, vis hensyn!!" - og de som er hyperallergisk de har gjerne ikke no annet valg enn å si i fra. Det handler om liv og død for dem, de vet de ikke har mulighet til å lide i stillhet.

robertaas
23-06-2012, 11:59
Så det er det alt handler om? At hundeeiere i følge deg er uhensynsfulle og aggressive? Har du konkrete eksempler på noen som er aggressive og uhensynsfulle, versus hva du har sett oss hunde/dyreeiere har skrevet i denne tråden?Jeg har ikke sagt at alle hundeeiere er agressive eller hensysnløse, men her har vi hele spekteret. Du sier jo selv at du tar med hund på offentlig transportmiddel og da mener jeg du hører hjemme i kategorien hensysnløs selv om du putter dyret i en veske for å følge eksisterende regler.

Nå aner jeg ikke hvordan du oppfører deg om noen klager, men ut fra dine kommentarer her kan du også virke litt agressiv. Andre igjen går så langt som å true med vold om noen sier de blir plaget av deres hund. Etter å ha blitt truet med vold et par ganger får mange en høy terskel for å si ifra før det har gått så langt at de trenger legehjelp.

I motsetning til ofre for røykere kan allergikere ta en tabelett/sprøyte i all stillhet så de slipper å måtte braute seg fram med "her er jeg og jeg er allergiker, vis hensyn!!" En pille kan redusere symptomene, men ikke fjerne dem helt. Du ser ikke ut til å ta inn over deg at dette faktisk kan være livstruende for enkelte og ikke noe de gjør for å være vanskelig.

Man kan jo prøve å tenke seg hvordan en ordning med at ikke-røykere skulle si ifra på restaurantene at de plages av røyk ville fungere. Selvsagt er et totalforbud mot røyking på restaurantene det eneste som virkelig ville fungere.

JoeW
23-06-2012, 12:19
Hva hjelper det å si ifra når man ikke kan gjøre noe med det før reisen er over?
Hvis du sier fra før reisen er det jo ikke noe problem!!

robertaas
23-06-2012, 12:27
Hvis du sier fra før reisen er det jo ikke noe problem!!For det første er det ikke tilgjengelig noen systemer for varsling av dette og for det det andre vil det ikke sikre at hunder ikke tidligere har vært i nærheten av setet ditt.

Polaris
23-06-2012, 13:10
Hvis du ikke har hundeallergi, robertaas, hvorfor uttaler du deg så bastant?

Jeg har aldri sagt jeg har med meg hund på offentlig framkomstmiddel, bikkja mi er 30kg og 55cm høy.

Hundeeiere tar ansvar for sitt liv og sier i fra når de tar hund med. Som allergiker må man ta ansvar for eget liv og si i fra om det er ting som kan plage en. Jeg har allergi for timotei, gudene må vite om personen før meg i flysetet har løpt gjennom ei eng av timotei?! Det går helt fint, og om det hadde vært ei plage hadde jeg tatt tabeletter.

Vet om ei som har hund, hest og katt, har gjerne dattera si med seg i stallen, og alle sover i samme seng (barn og hund). I barnehagen er det barn med alvorlig allergi, men det går gelt fint fordi enkle tiltak som å bytte klær før man drar ut elimineree risikoen. Hvem vet hva personen som satt i kinoseter før deg har gjort av allergifremmkallende faenskap? På kafeen? På legesenterets soffa? På hurtigbåten? I lugaren?

Hvis du er så allergisk at det er et problem om du får reaksjoner så tar du medisiner og/eller sier i fra. Skjønner ikke hvorfor du tar så på veg når du selv ikke er allergiker? Folk har overlevd i alle år med ting som de er i dag.

Og ja, jeg blir iallefall provosert når man tar alle forebyggende tiltak man kan som hundeeier, og allikevel blir uglesett på og møtt av manglende vilje til kompromiss.

zico77
23-06-2012, 13:23
Eg kan heller ikkje sei å ha sett eit avkryssingsvalg for å blokkere for dyr. Då må eg ringe flyselskap eller reisebyrå om eg bruker dette. Det tar ekstra tid. I tillegg kan reisene mine fort endre seg, slik at eg må reise dagen før eller etter, og med hyppige endringer og lang telefonkø hos flyselskap, blir det eksisterande systemet tungvint, og likeeins viss eg booker om ved gate, men då er eg jo lovlig seint ute uansett -så då kan eg la vera å booke om. Eg forstår godt dyreeigarar som ikkje ønsker å sende sine dyr som kargo, men eg kan ikkje flykte frå allergien min, og eg kan heller ikkje stoppe den med normale medisiner -store reaksjoner kan by på legevakt med injeksjoner for å dempe allergien. Så sjølv om eg ikkje er på flyet, kan eg faktisk få problemer dersom eg sitter i sete på neste avgang. Dette er vanskelig tema, og eg kan godt tenke meg ein opsjon når eg bestiller online for å få blokkert. Heads up til våre norske flyselskap.

Oslop
23-06-2012, 13:27
For det første er det ikke tilgjengelig noen systemer for varsling av dette og for det det andre vil det ikke sikre at hunder ikke tidligere har vært i nærheten av setet ditt.

http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Annet/Allergier/

Verre er det ikke, er du først til mølla på avg å gi beskjed om at du feks har hundeallergi, får ingen booke pet in cabin på den avg..

JoeW
23-06-2012, 13:29
For det første er det ikke tilgjengelig noen systemer for varsling av dette og for det det andre vil det ikke sikre at hunder ikke tidligere har vært i nærheten av setet ditt.

Ring flyselskapet... Er ikke verre enn det.

LN-MOW
23-06-2012, 13:33

Ærlig talt, maken til sutring. Nå har du fått detaljerte beskrivelser av hvordan man som allegiker kan unngå problemer og disse systemene var i sving allerede da jeg begynte i bransjen for 30 år siden. Jeg er selv allergiker (gress) men jeg forlanger da ikke at naboene svir av plenen sin av den grunn. Jeg klipper selv gresset, men tar en ekstra pille før jeg setter igang. Sånn er det bare, når man vil fungere normalt, og for de fleste er dette nok.

Og for de som reagerer voldsomt, kan man 'sperre' flighten som beskrevet tidligere. No sweat.

robertaas
23-06-2012, 13:34
Hvis du ikke har hundeallergi, robertaas, hvorfor uttaler du deg så bastant? Det er mulig å tenke på andre enn seg selv.

Jeg har aldri sagt jeg har med meg hund på offentlig framkomstmiddel, bikkja mi er 30kg og 55cm høy.Beklager, da har jeg misforstått det du har skrevet.

Folk har overlevd i alle år med ting som de er i dag.

Og ja, jeg blir iallefall provosert når man tar alle forebyggende tiltak man kan som hundeeier, og allikevel blir uglesett på og møtt av manglende vilje til kompromiss.Ja, og folk overlevde i mange år uten røykforbud på resturanter. Men at situasjonen idag er bedre er det ingen tvil om, og mange som før ikke kunne gå ut i det hele tatt har idag mulighet til det.

Man tar ikke alle mulige forebyggende tiltak så lenge man tar med seg et pelsdyr på offentlig transport. Akkurat som man ikke tok alle mulige hensyn om man på restauranten spurte om noen rundt bordet hadde noe imot at du røykte.

Polaris
23-06-2012, 13:42
On the side, her er tallene jeg har ang døde hunder i cargo i USA siden 2005:
http://airconsumer.dot.gov/publications/Deceased%20Canines%20in%20Transit.pdf

På 5 år døde 144 hunder i USA pga reise i cargo, over halvparten var hunder med "brachycephaliske"-hodeskaller, dvs ikke-eksisterende snute
http://bitmeg.files.wordpress.com/2012/02/322.jpg

Putt den der merkelige arten i en stressende situasjon hvor det er varmt, ikke rart den segner om.

Så om vi tar halvparten (for å være snill) 72 stk, blir det rundet opp - 15 døde hunder per år i USA. Hvor mange hunder reiser med fly? I følg ustravel fant jeg ut at ca 50% av amerikanere reiser med kjæledyr i løpet av et år, med fly. Dere flynerder vet vel gjerne hvor mange amerikanere som reiser med fly per år, ta halvparten av dette enorme tallet, og 15 døde hunder virker forsvinnende lite. Oddsen er tusen ganger større for at bikkja di dør av arvelige sykdommer pga elendig avl, ala kreft, hofte/kne/rygg-problemer, øyensykdommer og andre degenerative sykdommer. Dette er ting vi mennesker avler fram fordi utseende er mer viktig enn helse. Flere hunder dør av angrep i hundeparker per år, enn av flyreiser. Flere hunder dør av påkjørsel per år, enn av flyreiser. Så jeg vil påstå det er rimelig trygt å reise i cargo, sett i lys av tall på dødsrate :)

robertaas
23-06-2012, 13:45
Ærlig talt, maken til sutring. Nå har du fått detaljerte beskrivelser av hvordan man som allegiker kan unngå problemer og disse systemene var i sving allerede da jeg begynte i bransjen for 30 år siden. Her ser man det vanlige som allergikere møter, de blir utengt som sutrete og derfor holder de bare stilt når de har problemer.

Jeg har som sagt enda ikke sett forespørsler om pelsdyrallergi ved bilettkjøp eller innsjekking for selskaper som tillater slikt i kabinen, det burde selvsagt vært like tilgjengelig som avkryssing av matallergi. Servicetelefon er ikke så lett tilgjengelig som mange tror og de har neppe mulighet til å sikre den reisende mot at det satt en hund i setet en halvtime før han setter seg der.

Polaris
23-06-2012, 13:47
Beklager, da har jeg misforstått det du har skrevet.

Ikke noe verre enn at jeg også tenker på andre enn meg selv, for mange er det viktig å få lov å ha hunden sin med seg på en flytur. En chihuahua er litt mer pinglete enn bikkja mi, og jeg skjønner godt at folk vil ha den i kabinen i stedet for i cargo.

Man tar ikke alle mulige forebyggende tiltak så lenge man tar med seg et pelsdyr på offentlig transport.

Jo man tar forebyggende tiltak om man tar bikkja på fly fordi man faktisk SPØR når man booker billetten: "Hei, jeg har lyst å ha hunden min med meg i kabinen. Er det noen som har sagt i fra om at de har alvorlig allergi? Ikke det? Så flott. Da får dere sette dette flyet merka som "med hund" - og si i fra om det kommer en allergiker så alle er OBS på hverandre".

Tror du allergikere er hjelpeløse? Tror du de ikke evner å ta tiltak om de vet de kan bli sjuke / få alvorlige reaksjoner?

Tro det eller ei, men mange hundeeiere er hundeallergikere de også, men de heller innpå med sprøyter, tabeletter og akupunktur for å få ha hundene sine uten symptomer.

JoeW
23-06-2012, 13:49
Servicetelefon er ikke så lett tilgjengelig som mange tror og de har neppe mulighet til å sikre den reisende mot at det satt en hund i setet en halvtime før han setter seg der.

Skulle nok klart å sørge for at du fikk et annet sete enn der hvor det satt en hund på forrige flight også om du hadde spurt om det ved checkin.

Kjære deg, Robert, hvorfor er ikke telefonen tilgjenglig? Dette er et ganske marginalt problem (med så ekstrem følsom allergi) -- i mine fem år i passenger service kan jeg kun komme på et tilfelle. De få det gjelder klarer nok å ta en telefon -- og det er jo greit opplyst på nettsidene også.

robertaas
23-06-2012, 14:04
Kjære deg, Robert, hvorfor er ikke telefonen tilgjenglig?
-begrenset åpningstid
-lang ventetid
-dyre spesialnummer eller internasjonale numre
-flyselskaper som avviser å gi service til de som ikke har gullkort
-vanskelig å finne info om hvor man skal ringe
-ingen på telefonen som snakker eller skjønner engelsk noe særlig, gjerne forsterket av dårlig lydkvalitet ved videresending over IP ved bruk av lokalt nummer
-for liten tid ved endring av avganger

De få det gjelder klarer nok å ta en telefon -- og det er jo greit opplyst på nettsidene også.Kanskje vi skal fjerne røykeloven og la de som har problemer ringe utestedet og si ifra? Er ikke det en like god løsning? :rolleyes:

SBT
23-06-2012, 14:05
Jeg fløy fra Spania til Tyskalnd, og visste ikke før vi landet i Tyskland at det var en hund ( av den typen som er sånn black / white i whiskey-reklame ) inne i bagen som damen ved siden hadde med seg. Da hadde altså hunden hele tiden vært inne i bagen. Synes det var litt på grensen til dyreplageri. Bagen var en helt tett bag.
Og så lurer jeg på en ting; Fuktighet, må de ikke legge inn noen svære absorbenter i slike bager i fall dyret skulle komme til å måtte gjøre fra seg ?

LN-MOW
23-06-2012, 14:08
Her ser man det vanlige som allergikere møter, de blir utengt som sutrete og derfor holder de bare stilt når de har problemer..

Som jeg skriver, er jeg allergiker selv. Jeg vet hvordan jeg skal forholde meg til mine problemer. Du gjetter på vegne av andre - som selv vet.

robertaas
23-06-2012, 14:10
Tror du allergikere er hjelpeløse? Tror du de ikke evner å ta tiltak om de vet de kan bli sjuke / få alvorlige reaksjoner? Dette er på ingen måte en homogen gruppe, men jeg vet at mange lider uten å si ifra og jeg vet om flere som har påtatt seg store utgifter ved å heller utsette/endre en reise enn å risikere å bli konfrontert av en hundeeier. Det er derfor jeg engasjerer meg.

JoeW
23-06-2012, 14:11
-begrenset åpningstid
-lang ventetid
-ingen på telefonen som snakker eller skjønner engelsk noe særlig, gjerne forsterket av dårlig lydkvalitet ved videresending over IP ved bruk av lokalt nummer

SAS i eksempelet her har +47 915 05400 som vel koster standard mobiltakst?, og er åpent fra 07-22 for alle kunder, jeg tror de nok de snakker norsk/skandinavisk til deg -- og skulle vel tro de klarte å knote på engelsk også. Kan være du må vente litt for å snakke med en agent, fysj -- men det er jo klart Mr. Robert -- hvis alternativet er pustebesvær og "død", så tar man seg jo ikke tid til slik planlegging.

JoeW
23-06-2012, 14:13
Her ser man det vanlige som allergikere møter, de blir utengt som sutrete Eventuelt ser man det som sutrete individer (det være seg om kofferter, reisemål, og nå allergier!) kan risikerere å møte.

:)

robertaas
23-06-2012, 14:13
Som jeg skriver, er jeg allergiker selv. Jeg vet hvordan jeg skal forholde meg til mine problemer. Du gjetter på vegne av andre - som selv vet.SOm sagt er allergikere ikke en homogen gruppe, for enkelte er det bare å ta en pille og risikere minimale symptomer, for andre er dette langt mer alvorlig. Du kan ikke forvente at andre allergikere skal kunne løse utfordringene like enkelt som deg.

JoeW
23-06-2012, 14:16
SOm sagt er allergikere ikke en homogen gruppe, for enkelte er det bare å ta en pille og risikere minimale symptomer, for andre er dette langt mer alvorlig. Du kan ikke forvente at andre allergikere skal kunne løse utfordringene like enkelt som deg.

De som ikke "bare kan ta en pille" tror jeg skjønner viktigheten av å ta en telefon også. :)

LN-MOW
23-06-2012, 14:23
SOm sagt er allergikere ikke en homogen gruppe, for enkelte er det bare å ta en pille og risikere minimale symptomer, for andre er dette langt mer alvorlig. Du kan ikke forvente at andre allergikere skal kunne løse utfordringene like enkelt som deg.

Nei, men de vet hva de skal gjøre for å beskytte seg, og har Astma- og Allergiforeningen (eller tilsvarende utenlands) til å hjelpe seg.

De som trenger å vite, vet. Vi som hjelper dem å få en problemfri reise, vet også. Du sutrer.

robertaas
23-06-2012, 14:24
De som ikke "bare kan ta en pille" tror jeg skjønner viktigheten av å ta en telefon også. :)De jeg har snakket med mener det er bortkastet tid. Systemene er ikke gode nok. Det eneste som vil fungere er et forbud.

Jeg skjønner det er enklere å angripe meg enn å diskutere sak her, men jeg engasjerer meg for noen jeg har sett har reelle problemer her og som sjelden gir mye lyd fra seg.

Superhai
23-06-2012, 14:25
Kanskje vi skal fjerne røykeloven og la de som har problemer ringe utestedet og si ifra? Er ikke det en like god løsning? :rolleyes:

Dette går over styr. Røykeloven og hundeeiere, snakk om å sammenligne epler med kanapé!

Alle som påstår dette er et stort problem, bør komme med noe konkret informasjon. Gjerne noe som er verifiserbart. Jeg tviler på at 15% av befolkningen ikke reiser, og at alle som eier hund har gemytt som en pitbull med rabies.

Polaris
23-06-2012, 14:40
Dette er på ingen måte en homogen gruppe, men jeg vet at mange lider uten å si ifra og jeg vet om flere som har påtatt seg store utgifter ved å heller utsette/endre en reise enn å risikere å bli konfrontert av en hundeeier. Det er derfor jeg engasjerer meg.

Må du fortelle, hvor mange er de? Hva var det nøyaktig som plaget dem og hvor ofte har de blitt møtt av fæle, onde hundeeiere på fly (?!?) uten at flyselskapet har gjort noe og dette har skapt så store arr i sjela at de ikke tør fly mer?

robertaas
23-06-2012, 14:40
Dette går over styr. Røykeloven og hundeeiere, snakk om å sammenligne epler med kanapé!Det er faktisk veldig mange paraleller her. Noen gjør noe som de lett kan unngå å gjøre på et lukket sted hvor mange ferdes og andre plages i varierende grad av det. Det har vært forsøke egne soner, reservasjoner, spørre om noen plages, men for røyking har man kommet til at det mest effektive er et forbud.

Etter at røykeforbudet ble innført kan de som tidligere pga plager ikke har kunne gått på utesteder nå gå dit. Det samme vil skje ved forbud mot pelsdyr på fly. Og du ser fortsatt ingen paralleller?

Alle som påstår dette er et stort problem, bør komme med noe konkret informasjon. Gjerne noe som er verifiserbart. Jeg tviler på at 15% av befolkningen ikke reiser, og at alle som eier hund har gemytt som en pitbull med rabies.Ingen har sagt dette. De 15% vil utgjøre et helt spektrum av veldig forskjellige mennesker, de fleste vil antagelig knapt ha merkbare symptomer, mens kun en lite mindretall er så plaget et de helt unngår kollektive transportmidler. Noen klager høylytt og noen trekker seg tilbake og sier ingenting.

Hundeerier er selvsagt også forskjellige og der har vi hele spekteret fra de som bytter klær og unngår å ha dyret med på fly til de som smugler hunden med seg inn på flyet, slipper det løs der og truer med vold om noen klager. Den siste gruppen er heldigvis i mindretall.

Tommy777
23-06-2012, 14:45
De jeg har snakket med mener det er bortkastet tid. Systemene er ikke gode nok. Det eneste som vil fungere er et forbud.

Jeg skjønner det er enklere å angripe meg enn å diskutere sak her, men jeg engasjerer meg for noen jeg har sett har reelle problemer her og som sjelden gir mye lyd fra seg.

Det er ikke noe sak her, Robert. Her havner du nok langt under sprerregrensa -- igjen.

Du kan jo også se hvor mange flyreiser hvermannsen i Norge reiser: 2, ellerannet ganger i året. Og folk som ikke reiser ofte, bruker lang tid på å forberede sin tur. De leter ikke etter dårlige unnskyldninger og sutrer som deg. De gjør det som trengs. Man pakker Zyrtec, ringer SAS 10 minutter og sikrer at flyet er Hunderfri, pakker sokker, kjøper plaster og batteri med mer. Whats the big deal?

Det du krever forbudt stiller i samme klasse som: forby folk som er forkjølet/ influensa å fly. En kollega av meg fløy ved siden av en kar med influensa og ble sprekksjuk og misset jobben 3 dager. Du må også forby barn på flyet, høye verbale utbrudd gjør at folk med migrene kan få heftige anfall. Det må dermed være forbudt for hensynsløse idioter, sjuke folk og folk med hunder i familien på fly.

Faktum er at de aller fleste er ikke hypoallergisk, kun en brøkdel er det. De vet via sunn fornuft eller en medlemsorganisasjon at de må ta forhåndsregler, akkurat som folk med pustebesvær må ringe dersom de skal ha oksygenkit ombord i fly.

Resten av oss allergikere, tar en pille, klipper plenen eller kommer oss igjennom dagen nesten symptomfri.

De aller fleste hater å bli sydd puter under arma og spesialbehandlet. Folk er mye smartere enn du tror, kamerat. Finn en ny tråd å trolle i

robertaas
23-06-2012, 14:50
Resten av oss allergikere, tar en pille, klipper plenen eller kommer oss igjennom dagen nesten symptomfri.

De aller fleste hater å bli sydd puter under arma og spesialbehandlet. Folk er mye smartere enn du tror, kamerat. Finn en ny tråd å trolle i
Igjen, alle argumentene du bruker kan også brukes mot røykeloven. jeg skjønne at mange ikke ønsker se parallellen her, men er dere ærlige så ser dere den. Om 10 år vil det jeg sier være en selvfølge, jeg er bare forut for min tid som vanlig.

Tommy777
23-06-2012, 15:03
Igjen, alle argumentene du bruker kan også brukes mot røykeloven. jeg skjønne at mange ikke ønsker se parallellen her, men er dere ærlige så ser dere den. Om 10 år vil det jeg sier være en selvfølge, jeg er bare forut for min tid som vanlig.

Sier du som har dratt rundt på en drittkoffert fra siste årtusen som alle andre merker har sprunget ifra for deretter å velge samme merke med en litt mer moderne koffert som har den største feilen du MÅTTE unngå, TSA lås..Og på trass velger du samme rælet. Ja, du er en skikkelig innovatør. :D

At du ikke klarer å se forskjellen på hvor stor innvirkning røyking hadde på en stor del av befolkningen, en effekt som er helsefarlig for ABSOLUTT ALLE og at det transporteres en hund på under 8 kilo i en lukket bag på hver 75. flyavgang, får stå for din regning.

Oss andre, vi klarer å tilpasse oss andre i samfunnet og bruke huet innimellom. Try it out!

Oslop
23-06-2012, 15:12

Bra du sitter på fasiten på hvordan det vil være om ti år.

Jeg synes du kverulerer fælt her.

Er du allergiker bruker du den tid det tar og de kanaler som finnes slik at du skal få en problemfri tur. Akkurat som dyreeiere gjør det samme.

Jeg kan ikke huske en eneste gang hvor det var problem allergiker vs dyreeier på de ti årene jeg jobbet som bakkeansatt. Og da snakker vi om x antall 1000 flybevegelser.
Så dette er langt fra noe daglidags problem.

Skal vi forby enkelte grupper å fly er vi virkelig på feil spor.
Da begynner vi med segregering og det har vært prøvd tidligere i historien uten hell..

Superhai
23-06-2012, 15:17
Noen gjør noe som de lett kan unngå å gjøre på et lukket sted hvor mange ferdes og andre plages i varierende grad av det.

Noen promille gjør noe som de bare gjør når de virkelig må, på et lukket sted hvor mange ferdes, og som en promille av en promille virkelig plages i varierende grad av det.

Røyking er det omtrent 20-30% av befolkningen som gjør og plager til og med en del av de som røyker selv.

De som ønsker å transportere dyr i kabinen er nødt til å ta kontakt med flyselskapet på forhånd, og de må betale for å bringe dyret med. At noen forsøker å smugle et dyr inn i kabinen kan selvfølgelig skje, men jeg har ikke opplevd at vi ikke har klart å stoppe det. Og om noen har klart å komme ombord ubemerket, så har jeg ingen rapporter som tilsier at noen har tatt skade av det.

Nei, parallellene dine er nesten i kryss.

Discus
23-06-2012, 15:38
-begrenset åpningstid
-lang ventetid

Evt. ikke leke reisebyrå selv, og kjøpe alt gjennom noen som tar jobben for deg.

Ståle
23-06-2012, 18:36
Det enkleste og billigste vil være å forby kverrulanter som ikke tåler at mennesker er forskjellige å fly!

Skjerpings Robert, ei heller er du verdensdiktator.

robertaas
23-06-2012, 18:41
De som ønsker å transportere dyr i kabinen er nødt til å ta kontakt med flyselskapet på forhånd, og de må betale for å bringe dyret med. At noen forsøker å smugle et dyr inn i kabinen kan selvfølgelig skje, men jeg har ikke opplevd at vi ikke har klart å stoppe det. Og om noen har klart å komme ombord ubemerket, så har jeg ingen rapporter som tilsier at noen har tatt skade av det.
Jeg har sett ganske mange ganger at folk har hatt med seg små hunder i vanlige vesker eller under jakken og de ser ut til å være flinke til å holde dette skjult for betjeningen. Andre reisende merker dette gjerne ikke før man er i luften og da har det lite for seg å klage.

Men som flere har sagt i denne tråden så er det ikke majoriteten, men kanskje under 1% som får store plager av dette så da er det jo ikke noe å bry seg om. :cry:

JoeW
23-06-2012, 18:44
Jeg har sett ganske mange ganger at folk har hatt med seg små hunder i vanlige vesker eller under jakken og de ser ut til å være flinke til å holde dette skjult for betjeningen. Andre reisende merker dette gjerne ikke før man er i luften og da har det lite for seg å klage.

Men som flere har sagt i denne tråden så er det ikke majoriteten, men kanskje under 1% som får store plager av dette så da er det jo ikke noe å bry seg om. :cry:

Som gate manager for X antall flighter og check-in agent med stort fokus på håndbagasje har jeg vanskelig for å tro at du kan ha sett dette "mange ganger" -- jeg har ALDRI opplevd dette, riktignok har jeg nesten utelukkende jobbet med internasjonale flighter -- men jeg kan også fortelle deg at om dette ble funnet ut i luften ville nok en rapport i klart sprog bli sent fra FA/purser rimelig hurtig. Det kan jo være det du har sett faktisk er "ekte" paid for PETC.

Dog har jeg sett MYE annet rart folk ønsker å ha med seg, være seg vesker fulle av sardiner i lake, fersk fisk -- i det hele tatt...

robertaas
23-06-2012, 18:49
Skal vi forby enkelte grupper å fly er vi virkelig på feil spor.Det er jo i praksis det man har gjort idag for de med kraftigst allergi.

Det er utrolig at enkelte fremdeles tror at allergi bare er kverulering, det viser hvor langt vi fortsatt har å gå. Jeg bare ber folk tenke seg om og ta hensyn til hverandre. Det er faktisk folk som risikerer liv og helse om de går inn i et fly idag.

Polaris
23-06-2012, 19:11
Der tar du helt feil fordi - som nevnt sikkert 20 ganger i denne tråden - om du har kraftig allergi har du vett nok til å si i fra til flyselskapet. Om det er hunder, peanøtter eller skalldyr. Så du får reist som bare det :)

Og det er da flere grunner til at de risikerer liv og helse. Mange lider av ekstrem parfymeallergi, tror du vi du får 180 personer til å ikke bruke parfyme i et fly? Folk er ikke hjelpesløse ang allergiene sine, de tar de tiltak de trenger for å fungere.

På NorWay bussekspress mener jeg det er nulltoleranse for hunder på reise, så det eksisterer allerede forbud mot hunder - dermed utestenging.

LN-MOW
23-06-2012, 19:34

På 30 år har jeg aldri sett dette. Og jeg skal love deg at det ville kommet rapporter fra crew hvis de så dyr som ikke sto på manifestet..

robertaas
23-06-2012, 19:51
Der tar du helt feil fordi - som nevnt sikkert 20 ganger i denne tråden - om du har kraftig allergi har du vett nok til å si i fra til flyselskapet. Om det er hunder, peanøtter eller skalldyr. Så du får reist som bare det :)Og som jeg hver gang har svart så hjelper dette lite for det kan ha sittet en hund på setet en halvtime tidligere. Som de jeg har snakket med sier så er det bortkastet tid å informere flyselskapet om dette, det blir uansett et sjangsespill. Og det er bedre å forberede seg på at det vil være en hund der enn å tro på flyselskapet og få seg en skikkelig smell.

Og som denne tråden burde dokumentere så blir de ofte møtt med mistenkeliggjøring, latterliggjøring og agressjon om de sier noe på flyet så det lønner seg å lide i stillhet. Og som de som jobber i bransjen uttrykker i denne tråden så eksisterer det da ikke lengere noe problem.

Har du forrestent reflektert over hvorfor noen busselskaper har innført totalforbud mot hunder?

Oslop
23-06-2012, 20:29
Og som jeg hver gang har svart så hjelper dette lite for det kan ha sittet en hund på setet en halvtime tidligere. Som de jeg har snakket med sier så er det bortkastet tid å informere flyselskapet om dette, det blir uansett et sjangsespill. Og det er bedre å forberede seg på at det vil være en hund der enn å tro på flyselskapet og få seg en skikkelig smell.

Og som denne tråden burde dokumentere så blir de ofte møtt med mistenkeliggjøring, latterliggjøring og agressjon om de sier noe på flyet så det lønner seg å lide i stillhet. Og som de som jobber i bransjen uttrykker i denne tråden så eksisterer det da ikke lengere noe problem.

Har du forrestent reflektert over hvorfor noen busselskaper har innført totalforbud mot hunder?

Jeg kom forresten på ett tilfelle om hvor det var en passasjer med nøtteallergi som skulle reise, hvorpå det ble gjort en extra jobb med cleaning av cabin før den avgangen. Det gikk smertefritt fordi vi var klar over det på forhånd. Det er da ett utmerket eksempel på at allergikere ikke blir nektet fra å fly. Men da må en jo ta sine forholdsregler.

Når en ikke gidder å gi beskjed på forhånd, så blir det helt feil å komme å grine i ettertid.

Og btw jeg har heller aldri vært med på at noen har smuglet dyr ombord, og jeg kan love deg at vedkommende ville kjapt blitt tatt av om det hadde blitt oppdaget.

dc-8-63
23-06-2012, 21:10

Du tar helt feil !

Det er systemer tilgjengelig - enhver allergiker kan si i fra og blokkere et fly mot dyr i kabinen, dette er rutiner som i Norge er utarbeidet sammen med Norsk Astma og Allergi forbund og fungerer utmerket. I tillegg kan en ikke bare møte opp på flyplassen å ta med dyr ombord, en må søke om plass ombord eller i lasterom i god tid på forhånd og en er ikke garantert at det går i orden. Vi måtte endre vår avreise sist med dyr i lasterom - da ikke var mulig på vår valgte avgang.

Nei en kan ikke sikre at det ikke har vært hunder i nærheten av setet ditt, like lite som du på enkelte flyplasser ikke kan nå Gaten uten å passere taxFree med parfyme som kan være minst like skadelig for enkelte allergikere. 100% kan man ikke sikre seg, men de fleste hunder som kommer i kontakt med setene er førerhunder som er større enn hva som er tillatt av som "Pet in Cabin" og Førerhunder er unnatt fra kravene om at de må oppholde seg i tilegnet bur/bag/veske.

dc-8-63
23-06-2012, 21:14
Eg kan heller ikkje sei å ha sett eit avkryssingsvalg for å blokkere for dyr. Då må eg ringe flyselskap eller reisebyrå om eg bruker dette. Det tar ekstra tid. I tillegg kan reisene mine fort endre seg, slik at eg må reise dagen før eller etter, og med hyppige endringer og lang telefonkø hos flyselskap, blir det eksisterande systemet tungvint, og likeeins viss eg booker om ved gate, men då er eg jo lovlig seint ute uansett -så då kan eg la vera å booke om. Eg forstår godt dyreeigarar som ikkje ønsker å sende sine dyr som kargo, men eg kan ikkje flykte frå allergien min, og eg kan heller ikkje stoppe den med normale medisiner -store reaksjoner kan by på legevakt med injeksjoner for å dempe allergien. Så sjølv om eg ikkje er på flyet, kan eg faktisk få problemer dersom eg sitter i sete på neste avgang. Dette er vanskelig tema, og eg kan godt tenke meg ein opsjon når eg bestiller online for å få blokkert. Heads up til våre norske flyselskap.

De fleste hunder i kabinen og de som ikke behøver å være i egen bag er Førerhunder. Det jobbes med løsninger for at du kan blokkere et fly i Online Process, jeg sitter og utvikler en slik prosess for et Europeisk flyselskap. Som du sier er dette et vanskelig tema - med mange forskjellige behov, ta med deg at de fleste dyr i kabinen er faktisk på jobb for sine eiere som også har store utfordringer og ei heller kan lett endre på reisene

Discus
23-06-2012, 21:21

Det er neppe totalforbud, de som har forbud har gjerne følgende regel i tillegg, og man er vel neppe allergisk mot disse :rolleyes:

Førerhund/servicehund, polititjenestehund med politi i uniform og redningshund i tjeneste/opplæring med tjenestesele, aksepteres og befordres fritt

dc-8-63
23-06-2012, 21:22
Her ser man det vanlige som allergikere møter, de blir utengt som sutrete og derfor holder de bare stilt når de har problemer.

Jeg har som sagt enda ikke sett forespørsler om pelsdyrallergi ved bilettkjøp eller innsjekking for selskaper som tillater slikt i kabinen, det burde selvsagt vært like tilgjengelig som avkryssing av matallergi. Servicetelefon er ikke så lett tilgjengelig som mange tror og de har neppe mulighet til å sikre den reisende mot at det satt en hund i setet en halvtime før han setter seg der.

Det er fordi du ikke er medlem av Astma og allergi forbundet som deler ut denne informasjonen til sine medlemmer, du er rett og slett utenfor målgruppen og dermed er du ikke informert slik de som trenger dette er. Ingen oppfatter virkelige allergikere som sutrete - derimot møtes de med full respekt og for den hjelpen de trenger, i hevrtfall av flyselskapene, flyplassene har ennå langt igjen - da vi som har allergi mot diverse parfymer ofte tvinges gjennom Tax Free

dc-8-63
23-06-2012, 21:27
Dette er på ingen måte en homogen gruppe, men jeg vet at mange lider uten å si ifra og jeg vet om flere som har påtatt seg store utgifter ved å heller utsette/endre en reise enn å risikere å bli konfrontert av en hundeeier. Det er derfor jeg engasjerer meg.

Å engasjere seg er fint - men sett deg inn i hva som er regler / praksis og start gjerne med de som sitter på den nødvendige kunnskapen - Norsk Astma og Allergi forbund som gir utmerket informasjon - og som har vært med på utarbeide retningslinjene for nettopp å sikre sine medlemmer det de trenger.

JoeW
23-06-2012, 21:30
Du tar helt feil !
Nei en kan ikke sikre at det ikke har vært hunder i nærheten av setet ditt, like lite som du på enkelte flyplasser ikke kan nå Gaten uten å passere taxFree med parfyme som kan være minst like skadelig for enkelte allergikere. 100% kan man ikke sikre seg, men de fleste hunder som kommer i kontakt med setene er førerhunder som er større enn hva som er tillatt av som "Pet in Cabin" og Førerhunder er unnatt fra kravene om at de må oppholde seg i tilegnet bur/bag/veske.

Og nettopp fordi førerhunder er Mr. Roberts hovedproblem, er det også greit å gjøre noe med, all den tid blinde med førerhunder skal plasseres spesielt (første rad av riktig kabin, hvis jeg husker rett) -- og dermed er det jo greit å unngå slike seter for Mr. Roberts allergiker.

dc-8-63
23-06-2012, 21:34
De jeg har snakket med mener det er bortkastet tid. Systemene er ikke gode nok. Det eneste som vil fungere er et forbud.

Et forbud vil faktisk være et dårligere tilbud og på ingen måte løse problemet, en kan nemlig ikke i de aller fleste land - inkludert Norge forby Førerhunder for Blinde, det er ren diskriminering og som du vet veldig godt er nettopp førerhunder unntatt fra forbudet på Busser etc. Dermed ender man opp med en dårligere løsning, allergikerene har ingen måte å blokkere et fly for dyr i kabinen og kan ende opp med en førerhunder i kabinen.

I USA bruker man nå med stor suksess hunder til å hjelpe krigsveteraner og disse hundene kan være med i kabinen på linje med førerhunder. Nei ikke forsøk å rette på noe når ikke kjenner forholdene og er villig til å sette deg inn i de reglene som ligger grunn.

Og om en allergiker har "blokkert" en avgang - så er ikke den tilgjengelig for førerhund heller, den er og forbli blokkert for dyr.

dc-8-63
23-06-2012, 21:41

NEI - det du sier vil være forbudt - en vil ikke kunne forby førerhunder ombord (du har elegant oversett all informasjon gitt til deg om den største gruppen av hunder i kabinen, og den eneste gruppen som ikke må være i lukket bag - førerhunder). Hva med førerhund på bussene ? Der er det ikke noe 100% forbud mot hund, en førerhund blir ikke nektet - den skaper like mye allergi som andre - faktisk endel mere. Sammenlignet med røykeloven - der er det ingen unntak.

dc-8-63
23-06-2012, 21:50
Og som jeg hver gang har svart så hjelper dette lite for det kan ha sittet en hund på setet en halvtime tidligere. Som de jeg har snakket med sier så er det bortkastet tid å informere flyselskapet om dette, det blir uansett et sjangsespill. Og det er bedre å forberede seg på at det vil være en hund der enn å tro på flyselskapet og få seg en skikkelig smell.

Ingen allergikere blir møtt med mistenkelig gjøring, ei heller latterliggjøring, jeg har aldri hatt noe problem med etterkomme en forespørsel om å stenge en avgang - og et har jeg gjort utallige ganger i min karriere - og SK1460 05 Juni CPH OSL med alvorlig peanøtt allergi - det ble tatt ekstremt alvorlig og passajeren som forble anonym hadde absolutt ingen problemer, og det ingenting i denne tråden bygger opp under din påstand.

Det finnes ikke totalforbud mot hunder - det er i mot Norsk lov - førerhunder kan taes med hos alle busselskap - sett deg inn det som gjelder !

Polaris
23-06-2012, 23:37
Hunder hvor eier har krav på hund som støtte, av varierende årsaker rent psykisk, har rett til å være med i kabinen iallefall i amerika. Da kan selv en grand danois være med.

Kanon
23-06-2012, 23:42
Det høres totalt idiotisk ut. Jeg ville ikke likt å få en grand danois på meg ved eventuell hard bremsing eller krasjlanding.

JoeW
23-06-2012, 23:49
Det høres totalt idiotisk ut. Jeg ville ikke likt å få en grand danois på meg ved eventuell hard bremsing eller krasjlanding.
Americans with Disabilities Act (ADA) går overraskende langt. Dersom en stor hund ikke får plass ved benene til passasjeren og flyet ellers er fullt, kan man kreve at passasjeren betaler for et ekstra sete.

Merk at ADA ikke bare godtar førerhunder og service dogs, men til og med "emotional support dogs". Dog kan det kreves foreskrivelse fra en lege som bekrefter uspesifisert mental health disability som krever hunden...

Kanon
23-06-2012, 23:52
Så emotional support hunden sitter løst i kabinen? Slik at ved kraftig turbulens eller bråbrems/krasj er det ikke noe som holder den tilbake. Si 60KG * ett titalls G det blir som å få en et halvt tonn i fanget/ryggen eller hodet auch :8:

Polaris
24-06-2012, 00:25

Du trenger ikke være så kjepphøy og kalle ting idiotisk. Tviler på at blinde, døve (det finnes døvehunder også, ja), skadde eller funksjonshemmede (finnes hjelpehunder for folk med MS og andre degenerative tilstander, samt for mennesker som sliter etter slag og også hunder som varsler om epileptiske anfall eller bevissthetsbortfall) synes det er idiotisk at de får ha med seg hunden sin på en flyreise som for dem kan bety alt i verden. En flyreise til medisinsk behandling, til familiebesøk o.l. En flyreise som betyr uendelig mye mer enn flere titalls tusen kroners ferien til Bora-Bora eller bonusturen på første klasse.

Når vi attpåtil begynner å forstå verdien i hva en hund kan gjøre for folk med psykiske lidelser (ikke bare fysiske) - har vi kommet langt som samfunn. Mennesker som sliter med depresjoner, angst (f.eks sosial angst) og liknende kan få ett nytt liv og ny giv, gjennom en servicehund.

Man snakker om å ha respekt for andre og å vise velvilje - man kaster vel strengt tatt kraftig stein i glasshus her ;)

EDIT: Ref Kanons uttalelse om å få 60kg i hodet ved kraftig turbulens - jeg er mer redd for å få "invers-Robertaas'en" i hodet. Han der ene på flyet som er så sær og vrang at han nekter å ha på seg setebeltet i lufta uansett hva man sier til han. Han opptrer nok med ekstrem høy frekvens, spesielt på flyvninger innad i Norge. Servicehunder på fly i Norge er ekstremt sjeldent i utgangspunktet, bekymre deg heller om han vrange fyren som vet bedre enn sitt gode sinn ;)

EDIT2: Jeg har forøvrig reflektert over hvorfor NorWay bussekspress ikke godtar "gjennomsnittshunden" på bussen ja. Dette er fordi en BUSS - ulikt ett FLY - ikke har passasjerlister å forholde seg til. På ett fly booker man en billett, og kan herunder legge inn ønsker og kommentarer. På en buss står det en gjeng og dasser på ett bussstopp - og hopper på bussen selv om de kanskje ikke tenkte å være med for 1 minutt siden. Det er umulig å planlegge, dermed kan det oppstå situasjoner hvor allergiker møter hund. Her har allergikerene gått foran hundeeierene, og allergikerene kan gå på bussen uansett hvor og når de måtte ønske uten å bekymre seg for hund på bussen.

På et fly - som nå nevnt for 22 gang - kan man fortelle i forveien "hei jeg er superallergiker og kan ikke ha hunder/peanøtter/reker/parfyme/whatever på denne flyturen". Vips så er alt helt allright. Eller så kan allergikeren bli fortalt når han kjøper billett etter hundeeieren at det er hund booket på dette flyet, vil du booke ny eller skal vi ordne dette på noe annet vis. Det går an å finne kompromissløsninger så ingen blir overrasket eller skremt av tingenes tilstand :)

Det er egentlig ganske simpelt, jeg trodde det var åpenbare forskjeller mellom buss og fly for den gjengse flyentusiast.

jameson82
24-06-2012, 00:28
når jeg ikke engang får ha jakka mi usikret i det ledige midtsetet under takeoff/landing er det idiotisk at en hund får være usikret ja

Kanon
24-06-2012, 00:42
Jeg tror du for plukke opp dine egen steiner Polaris ;)

Jeg har ingenting i mot hunder som har en praktisk funksjon; blinde, døve osv. Men jeg tror at en flyvert er bedre til å følge en blind/døv person på do enn en hund i midtgangen på ett fly.
Når det gjelder emotional support dogs har jeg full forståelse for at det kan trøste og gi trygghet, men da synes jeg det er ganske egoistisk å usette den usikrede hunden sin og sine sikrede medpassasjerer for fare ved landing og takeoff.
Hunden bør være i bur/veske eller sikret på annen måte for hudens og menneskenes sikkerhet. Når man har landet kan man få ut hunden slik at den kan utføre sin jobb.

Jeg pleier å be mine medpassasjerer om å ha setebeltet på under hele turen når de sitter i sitt sete. Det burde være påbudt for alle sin sikkerhet.
Jeg pleier å stramme beltet godt ved takeoff og landing, under cruise løsner jeg det litt slik at det ikke merkes men fortsatt holder meg på plass ved kratig turbulens eller andre uvørne manøvrer.

Polaris
24-06-2012, 00:46
Fortell gjerne hvor steinene jeg kaster er, kan ikke se noen. Blir litt tørt å komme med en tom påstand.

Dere tror forøvrig ikke flyselskapene selv har hatt dette oppe til ettertanke, og har egne prosedyrer? Tror dere dette er godkjent uten ettertanke? I ett land som Amerika? Eller vet flyprat igjen bedre enn flyselskapene selv?

Kanon
24-06-2012, 00:51
Hva kan jeg si vi vil aldri bli enige på dette punktet. I Amerika er veldig mye tull godkjent uten at det nødvendigvis er sikkert eller fornuftig. For ordens skyld er jeg heller ikke glad i folk som reiser med svære musikk instrument usikret i passasjer setet.

Oslop
24-06-2012, 00:51
Jeg tror flyselskspene heretter skal forhøre seg her inne om hva som er lov å ikke lov, for gærnt blir det tydeligvis uansett......

Kanon
24-06-2012, 00:56
Det eneste jeg krever er at det som sikres kan sikres. Enten det er hund, katt, gitar eller menneske. Gjelder bil, buss, tog, fly og romskip ;)

dc-8-63
24-06-2012, 10:48
Americans with Disabilities Act (ADA) går overraskende langt. Dersom en stor hund ikke får plass ved benene til passasjeren og flyet ellers er fullt, kan man kreve at passasjeren betaler for et ekstra sete.

Merk at ADA ikke bare godtar førerhunder og service dogs, men til og med "emotional support dogs". Dog kan det kreves foreskrivelse fra en lege som bekrefter uspesifisert mental health disability som krever hunden...

"Emotional Support Dogs" benyttes med meget stor suksess for Veteraner fra Iraq og Afghanistan - dette er et programm som på kort tid har blitt meget vellykket og ja det er som regel større hunder. Svogeren til en av min kones beste venninder er med i et av disse programmene og det er imponerende hva man kan få til.

dc-8-63
24-06-2012, 10:52
Hva kan jeg si vi vil aldri bli enige på dette punktet. I Amerika er veldig mye tull godkjent uten at det nødvendigvis er sikkert eller fornuftig. For ordens skyld er jeg heller ikke glad i folk som reiser med svære musikk instrument usikret i passasjer setet.

Nå har du kanskje ikke så erfaring med Veteraner som kommer skadet hjem i fra krigshandlinger, men fra de jeg kjenner og de endringene i livs situasjonen er dette langt i fra tull!

Kanon
24-06-2012, 11:00
Tror du misforstår meg litt Finn. Jeg mener ikke at støttehunder ikke fungerer eller er bare tull. Det jeg mener er tull er at store hunder eller andre gjenstander skal sitte usikret løst på ett fly. Jeg mener de bør være i ett bur inne i kabinen.

dc-8-63
24-06-2012, 11:27
Tror du misforstår meg litt Finn. Jeg mener ikke at støttehunder ikke fungerer eller er bare tull. Det jeg mener er tull er at store hunder eller andre gjenstander skal sitte usikret løst på ett fly. Jeg mener de bør være i ett bur inne i kabinen.

Det er jo en teoretisk diskusjon på så mange nivåer - mulighetene for at en Veteran kan reise med fly er vel 1 av 1000 - dette er en gruppe som ikke akkurat har pengene til å bruke på flyreiser.

Ellers så har førerhunder vært en del av flybildet de 30 årene + som jeg har vært i bransjen / fulgt med bransjen og jeg kan ikke komme på en eneste episode hvor en hund har skapt farlige situasjoner eler skadet passasjerer - så behov for bur for førerhunder er mindre enn behovet for å bure inn enkelte foreldre og nordmenn på fyllekuler

Kanon
24-06-2012, 11:36
Der har du helt klart ett godt poeng. Det farligste er en uvøren medpassasjer. Vi hadde en kanin som vi transporterte i ett bur, da pleide vi å polstre alle veggene slik at den ikke ville bli skadet ved en kraftig brems. Men hunder får vel kanskje et godt feste i gulvteppet om de ligger nede.

Dette blir total avsporing men har besetningen noe for for håndjern eller liggende for å holde på plass passasjerer som går amok?
Edit: Fant det ut selv. Brukte feil ord for håndjern på engelsk derfor fant jeg ikke noe på første forsøk.

There is no federal requirement that aircraft have restraints such as plastic handcuffs on board, although airlines and independent aviation security experts said it's industry practice to carry such devices and that flight crews are trained in how to use them. http://www.heraldnet.com/article/20120331/NEWS02/703319926

Ståle
24-06-2012, 13:33
Men jeg tror at en flyvert er bedre til å følge en blind/døv person på do enn en hund i midtgangen på ett fly.

Fortell oss gjerne hvorfor en døv person trenger hjelp til å komme på dass, begynner nesten å lure på om du vet du hva du diskuterer? ;)

Kanon
24-06-2012, 13:34
Fortell oss gjerne hvorfor en døv person trenger hjelp til å komme på dass, begynner nesten å lure på om du vet du hva du diskuterer? ;)

Hehe seint oppe i går, tenkte vel mer på blinde ;) Selv om de sikkert også helt fint klarer å finne frem selv ved hjelp av stav.

MisterOlsen
26-06-2012, 09:24
On topic: 100% enig med Polaris angående import av gatehunder fra øst og sør Europa.

Og som jeg nevnte litt lenger opp i tråden så er ikke dette noen gatehund.

Kanon
26-06-2012, 09:57
Neida forstod det ;)

Polaris
05-07-2012, 13:30
Jippijuhu!

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8233479

Mattilsynet bestemte i går å innføre nye regler for import av gatehunder til Norge. De nye reglene innebærer at adopsjon av gatehunder fra land som Romania, Spania, Serbia, Ungarn og Hellas, blir gjort svært mye vanskeligere.

Fantastiske nyheter :)

robertaas
05-07-2012, 15:33
Mattilsynet? Så nå får vi altså kun spise lokale hunder?

Polaris
05-07-2012, 18:06
Du er kanskje ikke klar over at den eneste utøvende dyreverns-enheten i norge er mattilsynet? Våre udugelige politikere er av den oppfatning at siden jordbruk og dyr = mat, så trenger ikke kjæledyra i norge å ha andre rettigheter enn de som settes av mattilsynet.

I USA bærer eget dyrepoliti våpen, og har politimakt. I Norge må du være psykisk syk og torturere dyr rett foran øynene på noen tafatte, fåtallige tilsynsinspektører - og i "beste fall" får du en smekk på hendene og ikke lov å ha dyr mer.

Someone
05-07-2012, 18:18
Modertor

Fint om vi kommer tilbake til tema ;)

Begynner bli litt mye politiske diskusjoner her. De, og andre diskusjoner om dyr som ikke er flyrelatert kan tas på andre forum

/Moderator

Tommy777
21-09-2012, 16:15
Hjerteskjærende historie og grunnen til at jeg ALDRI vil sjekke inn en hund

http://beamakesthree.com/posts/

LN-MOW
21-09-2012, 16:39
Utrolig trist ....... Min 'gammelhund' har reist med fly en gang - fra Atlant til Seattle i 2001 da vi flyttet vestover. Selv om vi gjorde alt rett med medisinering etc, fikk vi tilbake en hund som klart hadde endret gemytt. Han var plutselig ekstremt aggressiv overfor andre hunder, noe vi aldri hadde sett før. Heldigvis var han like snill overfor mennesker. Da vi flyttet tilbake til Atlanta, kjørte vi.

På den annen side, jeg har sett og vært delaktig i transport av hundrevis av hunder og andre dyr og vet at dette hører til unntakene.

Superhai
21-09-2012, 18:21
Hjerteskjærende historie og grunnen til at jeg ALDRI vil sjekke inn en hund

http://beamakesthree.com/posts/

Det er en trist historie, men det er en ensidig historie. Og om den siden er riktig, så er det dårlig håndtert av UA. Sannsynlig har det vært et uhell, og sånt skjer. Det er heldigvis unntakene.