Flyprat >
Småprat > "SAS-fly falt 9000 meter: - Livet passerer i sakte film"
View Full Version : "SAS-fly falt 9000 meter: - Livet passerer i sakte film"
Skriver Aftenposten.
Det viste seg derimot å være ett trykkfall med påfølgende emergency descent fra 41000 fot til 10000 fot.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Trykkfall-i-SAS-fly-6854397.html#.T-ILLrV7pn0
Nordlys er mer frisk i frasparkene;
Flyet falt 9000 meter i vill fart (http://www.nordlys.no/nyheter/article6115132.ece)
LN-RRY var visst maskinen.
jameson82
20-06-2012, 19:59
Reprise her http://www.flightradar24.com/2012-06-19/09:02/SAS4412
Personlig hadde jeg ikke hatt noe i mot en kontrollert berg-og-dal-bane-tur.
Men forstålig at det kan oppleves dramatisk.
Er det noe som vet hvor mange graders nedstigning man legger seg på i en kontrollert nedstigning? Mener å huske at oksygen generatorene holder i et par minutter.
Personlig hadde jeg ikke hatt noe i mot en kontrollert berg-og-dal-bane-tur.
Men forstålig at det kan oppleves dramatisk.
Er det noe som vet hvor mange graders nedstigning man legger seg på i en kontrollert nedstigning? Mener å huske at oksygen generatorene holder i et par minutter.
Hadde det ikke vært for dotter i ørene hadde du ikke merket det. Over hodet ikke noen dramatisk manøver.
-eggs
Såpass udramtisk altså. Da er det vel kanskje det med at maskene detter ned fra taket som setter folk i panikk. Det er jo en veldig typisk flyulykke scene på spillefilm og tv-serier.
Alt som avviker fra 'normalen' fortoner seg som dramatisk for folk flest. Selv jeg, som erfaren reisende. ville neppe jodlet av glede hvis maskene kom ut og kjerra satte nesen bratt nedover. Fullt forståelig at man setter hjertet i halsen.
Jeg 'VET' selvfølgelig at man flater ut ved 10.000 fot, men hvor mange andre ombord vil vite det? Ikke mange. Og inntil gutta foran får tid til å komme med noen beroligende ord, ville heller ikke jeg følt meg trygg.
Tommy777
20-06-2012, 21:17
Klarer man ikke aa komme opp med ett mer passende norsk ord enn nedstigning? ;)
Det skal være minimum 15min med oksygen fra generatorene, og når de startes ved at en av maskene trekkes ned, går de til det er tomt. Flight deck har eget oksygensystem fra beholdere.
Som eggs sier, er det ingen halsbrekkende manøver. Hastigheten på nedstigningen bestemmes av hvorvidt det er mistanke om strukturelle problemer. Airbus sier at hastigheten ikke bør økes hvis det er tilfelle og evt. bruk av "speed brakes" bør vurderes da disse vil gi vibrasjon. Er dette tilfelle kan nedstigningen ta "en evighet", men fortsatt innenfor de 15min en har oksygen i kabinen.
Er det bare å peise på nedover er det "speed brakes" og øke hastigheten etterhvert som en kommer lavere (fra rundt 250kts til 340kts indikert). En kan lett få gjennomsynk på godt over 6000ft/min da så det tar ikke så fryktelig land tid. Det blir mye vindsus og vibrasjoner/uling fra "speed brakes" i så høye hastigheter og det er vel hva som vil oppleves mest dramatisk vil jeg tro (i tillegg til "rubber jungle"). I dette tilfellet vil en nå den største vinkelen nedover men bilr ikke mer enn 5-10º på det værste, mener jeg å huske og ha registrert i simulator.
Turtle, er det prosedyre å endre kurs umiddelbart slik det ble gjort i dette tilfellet? Er vel greit å komme seg ut av airways'n i fall det er andre på lavere FL ?!
Turtle, er det prosedyre å endre kurs umiddelbart slik det ble gjort i dette tilfellet? Er vel greit å komme seg ut av airways'n i fall det er andre på lavere FL ?!
De har også TCAS så de ser evt. om det er andre i nærheten vha. den også.
Skal ikke påstå dette er 100% korrekt, men en flyger fortalte meg en gang at man skal 30 grader ut av kurs og starte nedstigning tvert man mister trykket. Tillegg til at man informerer jo ATC når man får anledning, som gir instrukser om hvor man kan fly?
Trodde det var company regulations på det?
RRY var maskinen som fløy display på Sola Airshow...
Herom strides de lærde! Som Discus sier har en TCAS så det er jo hendig for å unngå og treffe noen på vei ned.
I London og andre deler av UK luftrom som er definert som travelt er prosedyren nåtildags forandret til å fortsette på tildelt kurs da en forandring av retning kan gjøre mye vondt værre. En flyr oftere på "heading" enn direkte navigasjonspunkter rundt her. De fleste andre steder er en sving bort fra ruten anbefalt.
I "oceanic" luftrom er det 90º sving som gjelder for å komme seg bort fra airway og til en "offset" på 15nm fra airway (de har 30nm mellom parallelle airways så det vil si en flyr midt mellom to og dermed har minst mulig sjanse for å treffe noen.
Det skal være minimum 15min med oksygen fra generatorene, og når de startes ved at en av maskene trekkes ned, går de til det er tomt. Flight deck har eget oksygensystem fra beholdere.
Generatorene på Boeing går i 12 minuter.