PDA

View Full Version : Nye ruter til Rusland


jefi99
19-06-2012, 02:12
De russiske myndigheder har udtrykt ønske om at operere flyvninger til København, Billund og en tredje lufthavn i Danmark. Fra dansk side er der tilsvarende ønsker om tilladelser til at operere fra danske lufthavne til Moskva, Skt. Petersborg og Kaliningrad.

Netop SAS opererer fra København til disse tre byer i dag, men hvis den nye luftfartsaftale bliver en realitet, vil der blive åbnet mulighed for at flyve fra Billund og en anden dansk lufthavn til disse byer.

(...)

Mens aftalen mellem Danmark og Rusland er begrænset til tre destinationer i hvert land ser det anderledes ud med Norge. Her er der søgt om tilladelser til beflyvning af Moskva, Skt. Petersborg, Murmansk og Arkhangelsk samt yderligere fire byer.

Tilsvarende har Rusland et ønske om at lade landets flyselskaber operere passagertrafik til Oslo, Bergen, Tromsø, Haugesund, Fagernes, Kirkenes, Trondheim og Stavanger.

Svenskerne har et ønske om flyvninger til Moskva og Skt. Petersborg samt yderligere tre destinationer, mens de russiske myndigheder ønsker tilladelser til at trafikere Stockholm, Gøteborg, Malmø, Lulelå og Östersund i Sverige.

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=63609

sk931
19-06-2012, 12:30
for nogle år siden operede SAS fra ARN til Arkhangelsk
Hilsen Ole

jikswoboB
19-06-2012, 14:38
Luleå har haft flygningar till både Murmansk och Arkhangelsk. Vet inte hur det är idag med förbindelserna i norr.

jameson82
19-06-2012, 14:42
At VDB er på lista over steder Russland vil flyselskap skal få benytte er en overasskelse.
Ski charter`?

Bll spotter
19-06-2012, 15:13
Billund - Skt. Petersborg direkte, det vil for mig være det største ønske der kunne blive opfyldt og jeg er ikke tvivl om at den rute kunne blive rentabel med den rigtige flystørrelse og antal afgange. Men jeg tvivler på det bliver i nærmeste fremtid:(

Jens W
19-06-2012, 15:23
At VDB er på lista over steder Russland vil flyselskap skal få benytte er en overasskelse.
Ski charter`?

Sansynligvis ja. Har jo vært før, og kommer sikkert igjen.

LN-KRF
19-06-2012, 15:26
Det går jo MMK-ARH-TOS-ARH-MMK allerede, men tror den flytypen som brukes der, trenger utskifting..:)

Hadde vært greit med B737 eller Tu-134/154 ;)

Edricson
19-06-2012, 15:44
Det går jo MMK-ARH-TOS-ARH-MMK allerede, men tror den flytypen som brukes der, trenger utskifting..:)

Hadde vært greit med B737 eller Tu-134/154 ;)

Tu-134 og -154 er på vei ut i Russland. B737 er nok litt for stor til den ruten, det er ikke så mye etterspørsel, spesielt fra russisk side. Var det ikke snakk om at 5N skulle få en ATR-flåte når de nye eierne kom inn?

LN-VLE
19-06-2012, 16:04
Hadde vært greit med B737 eller Tu-134/154 ;)

Slår ikke S-100. Synes nå jeg, da.


Vidar

jefi99
19-06-2012, 16:52
Billund - Skt. Petersborg direkte, det vil for mig være det største ønske der kunne blive opfyldt og jeg er ikke tvivl om at den rute kunne blive rentabel med den rigtige flystørrelse og antal afgange. Men jeg tvivler på det bliver i nærmeste fremtid:(

Kan ikke rigtigt se hvilket selskab der skulle operere BLL-LED?

Det er nok mere sandsynligt med BLL-SVO med SU, måske 4x ugentligt?

Mjolnir
19-06-2012, 17:16
Det går jo MMK-ARH-TOS-ARH-MMK allerede

Er det ikke omvendt: ARH-MMK-TOS?

Hvor lenge varer disse avtalene mellom hver forhandling? Har russerne rettigheter på andre norske flyplasser enn OSL og TOS som de flyr på i dag? Er spent på hvilke andre 4 byer i Russland som er søkt om. Tipper at Sotsji er en av dem i og med at det er OL der om 2 år.

Bll spotter
19-06-2012, 17:49
Kan ikke rigtigt se hvilket selskab der skulle operere BLL-LED?



Rossiya med AN-148 ville passe glimrende eksempelvis 2-4 gange ugentlig i sommer halvåret, men der er nok mange andre destinationer de ville satse på i Europa, inden det blev Billunds tur, derfor skrev jeg også at det ikke vil blive i nær fremtid, måske en russisk charter serie til Billund kan blive aktuelt det er også en mulighed.

Edricson
19-06-2012, 19:45
Er det ikke omvendt: ARH-MMK-TOS?

Det stemmer

Hvor lenge varer disse avtalene mellom hver forhandling? Har russerne rettigheter på andre norske flyplasser enn OSL og TOS som de flyr på i dag?

Jeg vet ikke nøyaktig, men jeg vet at der har vært charter til BDU i forbindelse med ettellerannet skiskyting-greie.

Lamox
20-06-2012, 01:49
At VDB er på lista over steder Russland vil flyselskap skal få benytte er en overasskelse.
Ski charter`?

Har vært ukentlig ski charter fra Moskva til Voss (via BGO :-)) i hele vinter, så det er nok ski charter ja. Mye russisk i skibakkene, og hotellene måtte etterfylle champis lageret....