petter380
18-06-2012, 19:53
4år med studier er endelig unnagjort og det er deilig og samtidig litt vemodig. Er det en ting jeg kommer til å savne, så er det friheten som student (for eksempel: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=100275). Den andre veien, så kommer jeg definitivt ikke til å savne eksamener. Det er det mest urettferdige resultat baserte verktøy som finnes og benyttes kun fordi det er billigst. "Raseriet" til side, hehe, nå trengs en trip report - har jo masse tid nå som det er ferie før arbeidslivet starter! :D
Jeg ble medlem her i Desember 2011, og tok turen tilbake til Vancouver etter juleferie i Stavanger den 2. januar. Jeg hadde ikke lest en trip report enda, og var fortsatt temmelig "hungover" fra nyttårsaften, så det ble ikke et eneste bilde nesten. Til gjengjeld, på tilbake turen nå mellom den 14.-15. juni så tok jeg kjempe masse bilder (57 totalt)! Å lese deres trip reports er kjempe gøy syns jeg, og når noe er gøy så er det viktig å gi noe igjen.
Reiserute til Vancouver:
http://dl.dropbox.com/u/47511878/trip_reports/svg-fra-yyc-yvr.gif
Jeg bestilte tur-retur reisen i begynnelsen av November 2011 og merket meg nok en gang at det var utrolig dyrt å fly inn og ut internasjonalt av YVR. Det er nok fordi det er altfor mange velstående folk der; rike Asiatere (største Nord-Amerikanske storby nærmest Asia) og mange eldre. I tillegg så førte direkteruten med Lufthansa at jeg ville måtte vente lenge (nærmere 5 timer) på FRA på hjemreisen til SVG, ettersom de ikke godtok at en time mellom landingen fra YVR og flyet videre til SVG var nok. Jeg har ikke noe i mot å reise "via-via" så dermed ble hele ruten: SVG-FRA-YYC-YVR og YVR-YYZ-FRA-SVG. Sist, men ikke minst, så er det lettere å holde seg våken for å jobbe med jetlaggen ved flere mellomplasser, samt at jeg får prøvd flere ulike fly!
2. januar 2012
Stavanger (SVG) - Frankfurt (FRA)
Lufthansa CityLine (LH879): 0640-0850
ERJ-190LR
D-AECG (http://www.planespotters.net/Production_List/Embraer/ERJ-190/19000368,D-AECG-Lufthansa-CityLine.php)
Sete 23D (vindu), Economy Class
Som jeg nevnte, så var jeg ikke helt i min beste form, og husker dermed ikke allverden. Det jeg husker: Jeg digger ERJ-190! Det er så utrolig romslig og flott, spesielt etter utallige turer med B73X. Flyet var rundt 70% i eco, business har jeg ikke peilig på. Turen gikk forholdsvis greit, jeg må ha duppet av, ettersom den gikk utrolig fort og plutselig var vi fremme. Det ble, ikke overraskende, fjernparkering og dermed buss til terminalen. Jeg gikk gjennom passkontrollen og fant min vanlige benk plass og brukte ca. 2 timer på å spise 2 skiver som jeg hadde tatt med. Det hjalp veldig!
Deretter tuslet jeg rundt og gikk opp på McDonalds. Jeg følte jeg fortjente en saftige burger før turen til Calgary, men de serverte ikke det før kl 11, og flyet mitt gikk kl 1110. Mega teit. Dermed ble det en bagett (husker ikke var som var på).
2. januar 2012
Frankfurt (FRA) - Calgary (YYC)
Lufthansa (LH494): 1110-1305 (9 timer)
Airbus A340-300
D-AIGB (http://www.planespotters.net/Production_List/Airbus/A340/024,D-AIGB-Lufthansa.php), en eldre herre på 18år
Sete 30K (vindu), Economy Class
Jeg hadde "evig" ben plass på dette setet, da det var helt fremme i en av eco-områdene. Skjermen lå i armlenet og jeg må si at denne gangen ble jeg skuffet over tilbudet, som jeg også har lest andre har blitt. Det var ikke mange filmer og/eller tv-episoder, så jeg endte med å se på ulike dokumentarer. Jeg har ingenting i mot dokumentarer, men de holder meg ikke like våken som en action film ville gjort!
Ved siden av meg satt en svenske som kom fra Stockholm og skulle videre samme vei som meg, via YYC. Deretter satt det to par med et lite barn hver. Til å begynne med tenkte jeg, "oh f***" dette blir en slitsom tur. Veldig overraskende nok, ingen av ungene lagte en eneste lyd hele turen! Maks flaks, eller skilla foreldre? Jeg sier skilla foreldre! Det ene paret var også fra Stavanger og skulle tilbake på en utplasseringjobb i Calgary for noen år. Jeg hadde ganske god ben plass som sagt, så jeg lekte litt med ungen. Det fikk tiden til å fly!
Apropos fly, det ene bildet jeg tok var av et nabo fly! Etter å ha flydd rett nord fra FRA, så fortsatt vi i bane mot Kristiansand for vi svingte over Ålesund før vi traff Atlanteren. Jeg syns dette var en veldig nordlig bane; det må ha vært gode vinder denne første turen til YYC fra FRA i 2012 :)
Jeg tok disse bildene over Canada en plass, husker ikke riktig hvor. Det var flere på min side av flyet som knipset i vei :)
http://dl.dropbox.com/u/47511878/trip_reports/IMG_4318.jpeg
http://dl.dropbox.com/u/47511878/trip_reports/IMG_4319.jpeg
http://dl.dropbox.com/u/47511878/trip_reports/IMG_4320.jpeg
http://dl.dropbox.com/u/47511878/trip_reports/IMG_4322.jpeg
http://dl.dropbox.com/u/47511878/trip_reports/IMG_4324.jpeg
Jeg føler meg ganske sikker på at det er LH flyet til Seattle, siden det er en A330, eller?
Ellers gikk turen uproblematisk for seg. Jeg husker ikke maten, foruten at jeg spiste den. Jeg har vært på Calgary før og gikk fort forbi mange mennesker på turen til passkontrollen. Den gikk smidig for seg og det samme gjorde bagasjen. Den trillet jeg i ca. 50 meter før jeg la den på et nytt bånd og fikk utdelt seteplass på neste fly. Svensken og jeg gikk så sammen og kjøpte en footlong Subway og gikk gjennom sikkerhetskontrollen på nytt. Vi satte oss strategisk plassert ved vinduet og spiste og holdt oss våkne.
2. januar 2012
Calgary (YYC) - Vancouver (YVR)
Air Canada (AC219): 1510-1535 (ca. 90 minutter)
ERJ-190LR
? Fant ikke reg. :(
Sete 29C (aisle - en av de veldig få gangene jeg ikke har sittet ved et vindu...), Economy Class
Så var det dags for dagens andre ERJ-190! Må innrømme at jeg syns det var litt artig å ta en til, men denne gang som Air Canada som operatør. De har faktisk 45 i sin flåte, om jeg ikke tar helt feil! Fyet var stappfullt, på tross av at det går fly mellom Calgary og Vancouver opp mot hvert 45 minutt (hver time med Air Canada, og ca. annen hver time med Westjet og andre konkurrenter).
Jeg merket meg at nesten hele flyet var de samme folkene som kom med Lufthansa flyet, og alle skulle videre til Vancouver. Jeg syns dette var litt overraskende, og i ettertid har jeg tenkt en del på det. Jeg syns kanskje Lufthansa burde tenkt seg om og heller satt inn et større fly på Vancouver ruten (istedenfor A340-300 som de har på vinterruten) som A340-600 eller t.o.m. en B747. Jeg har forståelse for at mange reiser den 2. januar osv., men jeg føler personlig at Lufthansa kunne tjent mye mer på Vancouver hadde dem gjort det. De gjorde faktisk dette under OL, hvor de sendte bl.a. 2 fly!
Ellers var turen grei den, om ei litt humpete her og der. Vi fikk som vanlig servert noe å drikke. I forhold til Lufthansa sin ERJ-190 så var denne utstyret med det vanlige Air Canada AVOD-systemet noe jeg syns var kjempe gøy etter å ha hatt lite på Lufthansa sitt. Landing on-time, bagasjen relativt fort ut og 5-10 minutter i frisk luft så kom en venninne av meg i Vancouver som plukket meg opp og kjørte meg hjem. Da gjaldt det å holde seg oppe så lenge som mulig, noe som heldigvis gikk ganske greit da jeg hadde skole tidlig dagen derpå.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeg ble medlem her i Desember 2011, og tok turen tilbake til Vancouver etter juleferie i Stavanger den 2. januar. Jeg hadde ikke lest en trip report enda, og var fortsatt temmelig "hungover" fra nyttårsaften, så det ble ikke et eneste bilde nesten. Til gjengjeld, på tilbake turen nå mellom den 14.-15. juni så tok jeg kjempe masse bilder (57 totalt)! Å lese deres trip reports er kjempe gøy syns jeg, og når noe er gøy så er det viktig å gi noe igjen.
Reiserute til Vancouver:
http://dl.dropbox.com/u/47511878/trip_reports/svg-fra-yyc-yvr.gif
Jeg bestilte tur-retur reisen i begynnelsen av November 2011 og merket meg nok en gang at det var utrolig dyrt å fly inn og ut internasjonalt av YVR. Det er nok fordi det er altfor mange velstående folk der; rike Asiatere (største Nord-Amerikanske storby nærmest Asia) og mange eldre. I tillegg så førte direkteruten med Lufthansa at jeg ville måtte vente lenge (nærmere 5 timer) på FRA på hjemreisen til SVG, ettersom de ikke godtok at en time mellom landingen fra YVR og flyet videre til SVG var nok. Jeg har ikke noe i mot å reise "via-via" så dermed ble hele ruten: SVG-FRA-YYC-YVR og YVR-YYZ-FRA-SVG. Sist, men ikke minst, så er det lettere å holde seg våken for å jobbe med jetlaggen ved flere mellomplasser, samt at jeg får prøvd flere ulike fly!
2. januar 2012
Stavanger (SVG) - Frankfurt (FRA)
Lufthansa CityLine (LH879): 0640-0850
ERJ-190LR
D-AECG (http://www.planespotters.net/Production_List/Embraer/ERJ-190/19000368,D-AECG-Lufthansa-CityLine.php)
Sete 23D (vindu), Economy Class
Som jeg nevnte, så var jeg ikke helt i min beste form, og husker dermed ikke allverden. Det jeg husker: Jeg digger ERJ-190! Det er så utrolig romslig og flott, spesielt etter utallige turer med B73X. Flyet var rundt 70% i eco, business har jeg ikke peilig på. Turen gikk forholdsvis greit, jeg må ha duppet av, ettersom den gikk utrolig fort og plutselig var vi fremme. Det ble, ikke overraskende, fjernparkering og dermed buss til terminalen. Jeg gikk gjennom passkontrollen og fant min vanlige benk plass og brukte ca. 2 timer på å spise 2 skiver som jeg hadde tatt med. Det hjalp veldig!
Deretter tuslet jeg rundt og gikk opp på McDonalds. Jeg følte jeg fortjente en saftige burger før turen til Calgary, men de serverte ikke det før kl 11, og flyet mitt gikk kl 1110. Mega teit. Dermed ble det en bagett (husker ikke var som var på).
2. januar 2012
Frankfurt (FRA) - Calgary (YYC)
Lufthansa (LH494): 1110-1305 (9 timer)
Airbus A340-300
D-AIGB (http://www.planespotters.net/Production_List/Airbus/A340/024,D-AIGB-Lufthansa.php), en eldre herre på 18år
Sete 30K (vindu), Economy Class
Jeg hadde "evig" ben plass på dette setet, da det var helt fremme i en av eco-områdene. Skjermen lå i armlenet og jeg må si at denne gangen ble jeg skuffet over tilbudet, som jeg også har lest andre har blitt. Det var ikke mange filmer og/eller tv-episoder, så jeg endte med å se på ulike dokumentarer. Jeg har ingenting i mot dokumentarer, men de holder meg ikke like våken som en action film ville gjort!
Ved siden av meg satt en svenske som kom fra Stockholm og skulle videre samme vei som meg, via YYC. Deretter satt det to par med et lite barn hver. Til å begynne med tenkte jeg, "oh f***" dette blir en slitsom tur. Veldig overraskende nok, ingen av ungene lagte en eneste lyd hele turen! Maks flaks, eller skilla foreldre? Jeg sier skilla foreldre! Det ene paret var også fra Stavanger og skulle tilbake på en utplasseringjobb i Calgary for noen år. Jeg hadde ganske god ben plass som sagt, så jeg lekte litt med ungen. Det fikk tiden til å fly!
Apropos fly, det ene bildet jeg tok var av et nabo fly! Etter å ha flydd rett nord fra FRA, så fortsatt vi i bane mot Kristiansand for vi svingte over Ålesund før vi traff Atlanteren. Jeg syns dette var en veldig nordlig bane; det må ha vært gode vinder denne første turen til YYC fra FRA i 2012 :)
Jeg tok disse bildene over Canada en plass, husker ikke riktig hvor. Det var flere på min side av flyet som knipset i vei :)
http://dl.dropbox.com/u/47511878/trip_reports/IMG_4318.jpeg
http://dl.dropbox.com/u/47511878/trip_reports/IMG_4319.jpeg
http://dl.dropbox.com/u/47511878/trip_reports/IMG_4320.jpeg
http://dl.dropbox.com/u/47511878/trip_reports/IMG_4322.jpeg
http://dl.dropbox.com/u/47511878/trip_reports/IMG_4324.jpeg
Jeg føler meg ganske sikker på at det er LH flyet til Seattle, siden det er en A330, eller?
Ellers gikk turen uproblematisk for seg. Jeg husker ikke maten, foruten at jeg spiste den. Jeg har vært på Calgary før og gikk fort forbi mange mennesker på turen til passkontrollen. Den gikk smidig for seg og det samme gjorde bagasjen. Den trillet jeg i ca. 50 meter før jeg la den på et nytt bånd og fikk utdelt seteplass på neste fly. Svensken og jeg gikk så sammen og kjøpte en footlong Subway og gikk gjennom sikkerhetskontrollen på nytt. Vi satte oss strategisk plassert ved vinduet og spiste og holdt oss våkne.
2. januar 2012
Calgary (YYC) - Vancouver (YVR)
Air Canada (AC219): 1510-1535 (ca. 90 minutter)
ERJ-190LR
? Fant ikke reg. :(
Sete 29C (aisle - en av de veldig få gangene jeg ikke har sittet ved et vindu...), Economy Class
Så var det dags for dagens andre ERJ-190! Må innrømme at jeg syns det var litt artig å ta en til, men denne gang som Air Canada som operatør. De har faktisk 45 i sin flåte, om jeg ikke tar helt feil! Fyet var stappfullt, på tross av at det går fly mellom Calgary og Vancouver opp mot hvert 45 minutt (hver time med Air Canada, og ca. annen hver time med Westjet og andre konkurrenter).
Jeg merket meg at nesten hele flyet var de samme folkene som kom med Lufthansa flyet, og alle skulle videre til Vancouver. Jeg syns dette var litt overraskende, og i ettertid har jeg tenkt en del på det. Jeg syns kanskje Lufthansa burde tenkt seg om og heller satt inn et større fly på Vancouver ruten (istedenfor A340-300 som de har på vinterruten) som A340-600 eller t.o.m. en B747. Jeg har forståelse for at mange reiser den 2. januar osv., men jeg føler personlig at Lufthansa kunne tjent mye mer på Vancouver hadde dem gjort det. De gjorde faktisk dette under OL, hvor de sendte bl.a. 2 fly!
Ellers var turen grei den, om ei litt humpete her og der. Vi fikk som vanlig servert noe å drikke. I forhold til Lufthansa sin ERJ-190 så var denne utstyret med det vanlige Air Canada AVOD-systemet noe jeg syns var kjempe gøy etter å ha hatt lite på Lufthansa sitt. Landing on-time, bagasjen relativt fort ut og 5-10 minutter i frisk luft så kom en venninne av meg i Vancouver som plukket meg opp og kjørte meg hjem. Da gjaldt det å holde seg oppe så lenge som mulig, noe som heldigvis gikk ganske greit da jeg hadde skole tidlig dagen derpå.
-------------------------------------------------------------------------------------------------