PDA

View Full Version : Transfer i Athen


Twin Otter
18-06-2012, 19:09
Hvordan fungerer transfer utland -> innland i Athen?

Regner med det er passkontroll osv. må man hente ut all bagasjen, tollklarere og så sjekke bagasjen inn igjen før domestic flight?

Someone
18-06-2012, 19:12
Antar du kommer fra Norge eller et annet Schengen-land? I så fall er det ikke passkontroll

Twin Otter
18-06-2012, 19:14
Antar du kommer fra Norge eller et annet Schengen-land? I så fall er det ikke passkontroll

Takk skal du ha! Mellomlanding i CPH på vei ned.

Hva med innsjekket bagasje?

Maltwhisky
18-06-2012, 19:18
Ifølge IATA-webben (http://www.iatatravelcentre.com/GR-Greece-customs-currency-airport-tax-regulations-details.htm) skal bagasjen, når den kommer fra et ikke-EU land, tollklareres på første flyplass i Hellas ved reiser videre innenriks. Dette med mindre sluttdestinasjonen er Chania, Corfu, Heraklion, Rhodos or Thessaloniki, da skjer tollklarering der og ikke i Athen.

Twin Otter
18-06-2012, 19:58
Ifølge IATA-webben (http://www.iatatravelcentre.com/GR-Greece-customs-currency-airport-tax-regulations-details.htm) skal bagasjen, når den kommer fra et ikke-EU land, tollklareres på første flyplass i Hellas ved reiser videre innenriks. Dette med mindre sluttdestinasjonen er Chania, Corfu, Heraklion, Rhodos or Thessaloniki, da skjer tollklarering der og ikke i Athen.

OK. Da blir det tollklarering for oss. Kommer sikkert til å gå fint det!

SlidesArmed
19-06-2012, 00:41
Min erfaring er at Aegean ikke har for vane å opplyse om dette.
Med gjennomgående insjekket bagasje sto vi passe tomhendte på JMK for to år siden. Men litt lønnsomt var det. Vi fikk PIR og EUR 110 i hånda og koffertene ble levert på hotellet morgenen etter.
Like lite informasjon i fjor, men da tok vi bagasjen ut selv siden vi ikke rakk sisteflyet på grunn av forsinkelse. Feriestart på Holiday Inn:)

bergejm
10-09-2012, 01:46
Hei! Vurderer å fly via ATH i stedet for FRA siste søndagen i oktober, og har da akkurat 4 timer ventetid fra flighten fra CPH ankommer til neste flight videre går. Noen med erfaring fra ATH som kan si om dette mtp securitycheck, andre køer osv. holder til å kunne ta en tur innom byen? Metroen skal visstnok bruke en halvtime fra selve flyplassen og inn til sentrum(Syntagma).

SQ 777
10-09-2012, 02:37
Vil ikke gjøre det... Bruker metroen hvert år de siste 6 år. Tar mer en halv time, må ofte vente lenge på den.. Du får vel kun tid til og løpe en runde rundt Syntagma, ev. litt lengre. Ikke verd det...

Planlegg heller en tur til denne fantastiske byen..

jb1
10-09-2012, 02:54
Du får ikke tid til særlig mye, det sikreste vil i så fall være å ta taxi inn, men det koster ca 40 euro hver vei. Er dere veldig heldige rekker du kun en runde rundt Syntagma-plassen og Parlamentet. Acropoplis og muséet nedenfor vil dere ikke rekke. Athen flyplass er ellers et greit sted, noen greie lounger om dere har adgang. Jeg har ikke byttet fly der, men jeg tror dere må gjennom ny sikkerhetskontroll uansett da alle butikker og lounger ligger utenfor kontrollen.

bergejm
10-09-2012, 12:06
Mangler fortsatt i underkant av 10k til gull, saa det blir nok ikke noe lounge paa meg- ellers hadde jeg bare hengt paa flyplassen.Var vel 10e for metroen tur/retur, saa det var ikke saa ille prismessig. Det er jo som dere skriver ikke en smaaby der du faar set alt paa en halvtime, men jeg faar vel se det an tidsmessig..Tur til Athen blir det vel uansett en gang! :)

darkcho
10-09-2012, 12:16
Har du feks Diners er det lounge på ath du kan bruke. Gratis inngang for holder av kortet, 95kr pr pers for andre du vil ha med inn. Ikke veldig bra lounge, men funker for noen timer. Øl på boks, sprit og litt snacks, dårlig med mat. Ingen steder å ligge, ei heller godstoler. En del tilgjengelige pcer.

Kan ellers anbefale å slappe av i restauranten ved siden av mcdonalds i 2.etg. God kaffe, supre skinnsofaer og utsikt mot rullebanen om du velger rett plass :)

barca
10-09-2012, 12:54
Da jeg mellomlandet i ATH for å vente på neste fly i 3,5 timer i mai måtte jeg vise passet mitt et par ganger. Først i passkontrollen da jeg kom fra LCA. Så da jeg skulle inn i området hvor man må vise boardingkortet for å komme i butikkområdet i avgangshallen måtte jeg vise passet til det greske politiet. Deretter da jeg skulle fly til FRA måtte jeg vise pass til politiet.

ATH har fire lounger som du kan slappe av i. Jeg brukte LH sin lounge siden jeg har Frequent Traveller status. Ellers kan du komme inn med Diners kort, men det koster vel 125 kr hvis du har norsk Diners kort. Du kan og betale deg inn i loungene i ATH. Tror prisen er 20-25 Euro.

bergejm
10-09-2012, 21:49
Takker for tips! :)

LN-REF
09-07-2018, 19:09
Skal krysse Middelhavet fra Alexandria (HBE) til Aten (ATH) i en Dash8 fra Aegean i neste veke

I Aten har eg nokre timer å vente til flyet videre til AMS, hvilke av Golden Handling CIP Lounge og Skyserv Melina Merkouri Lounge er den beste?

jb1
10-07-2018, 10:51
Skal krysse Middelhavet fra Alexandria (HBE) til Aten (ATH) i en Dash8 fra Aegean i neste veke

I Aten har eg nokre timer å vente til flyet videre til AMS, hvilke av Golden Handling CIP Lounge og Skyserv Melina Merkouri Lounge er den beste?

CIP lounge er best. Melina Merkouri har haaploest daarlig tilgang til kontakter. CIP er ikke supert der heller, men bedre. CIP er mindre slitt. Men du kan jo proeve begge om du har litt tid aa slaa ihjel. Man slipper naa ogsaa sikkerhetskontroll etter loungebesoek paa ATH.

LN-REF
12-07-2018, 18:39
Supert, takk for svar