PDA

View Full Version : 2 voksne og 2 små barn til Dubai i vinter. Hjelp ønskes


MUFC
18-06-2012, 15:06
Vi er en småbarnsfamilie som skal reise til Dubai til vinter`n som kommer. Vi trenger litt reisetips som hotell med barnefasiliteter, flyselskaper med passende reisetider etc etc.

Jeg tenker å fylle opp "miles" kontoen nå. Er dette noe som lønner seg å bruke på en sånn tur?

Angående hotell så tenker vi 5 stjerner( det er vel ikke noe annet kanskje), men ikke Burj Al Arab priser. Vi tjener godt, men er ikke millionærer.

SudCaravelle
18-06-2012, 15:18
Med barn om vinteren så er vel Norwegian direkte det enkleste (og velge seter på en av de 12 første radene så får dere ledige midtseter.

Den beste men også dyreste løsningen utover det er nok Emirates via CPH hvor det blir dagflighter og flighten på stort comfy fly er lengst mulig.

Ryktene om Emirates direkte til OSL fra oktober har oret seg ned – men man kan jo håpe.

Hvis dere vil ha *A poeng så er det Lufthansa med OSL-FRA-DXB-MUC-DXB som gjelder.

Hotellmessig så kommer jo ofte Hilton OK ut samt at det ligger på stranden og er barnevennlig. Mange kombinerer dette med et lengre opphold på Hilton Ras Al Khaiman som er ca 90 minutter nordover, men roligere enn Dubai.

MUFC
18-06-2012, 15:22
Men hvordan er Norwegian på litt lengre strekninger a?

SudCaravelle
18-06-2012, 15:30
Men hvordan er Norwegian på litt lengre strekninger a?

De får utelukkende bra tilbakemeldinger fra de venner og kollegaer jeg har som bruker de. Stort sett nye fly med WiFi, god service, OK mat til salgs.

Setene er av den flate typen så du her bedre benplass en på eldre 737 maskiner.

Plassen er også ok hvis man har blant de første radene og direkte med to små er ikke å forakte.

Prisene kommer også stort sett godt ut selv med gebyrene som kan komme på totalt 398 t/r per pers hvis dere krysser av på bagasje, kreditkort og fritt setevalg (setevalget er da allerede ved bestilling).

MUFC
18-06-2012, 15:42
Hørtes ikke dumt ut. Verdt å sjekke ut. Takk.

LN-CMN
22-06-2012, 19:55
Ser også at det er en god del som velger å fly Swiss via ZRH eller Turkish via IST :)

robertaas
24-06-2012, 12:49
Jeg var med på den første flighten med Norwegian til Dubai og det er et par punkter du må være klar over:

-de fleste flightene er ikke direkte, men går via Stockholm eller København hvor det er flybytte og gjerne 6-9 timers ventetid. Om man ikke velger de dagene det er direkteflight er det altså mye bedre å fly med andre som har kortere transfer.

-de flyr til "feil" terminal på den andre siden av flyplassen. Det er terminalen som ellers brukes av fremmedarbeiderne i Dubai som flyr med jallaselskaper man aldri har hørt om. Drosjesjåførene ser at dere ikke er fremmedarbeidere, men vanlige rike turister, og vil automatisk kjøre dere til den vanlige terminalen selv om dere eksplisitt har sagt dere skal til terminal 2. Den vanlige terminalen er ganske severdig i seg selv med mye gull, glitter og mye spesielle luksusvarer som dyre biler utstilt. Det er også godt utvalg i servicetilbud og gode lounger. Dette finner man ikke på terminal 2.

Skal man fly billigst mulig til Dubai så er Baltic Air nede i ca. 1700,- t/r når de har sine beste tilbud. Baltic Air flyr også til "riktig side", terminal 1.

robertaas
24-06-2012, 13:36
BTW er det ikke litt galt å markere denne tråden med norsk flagg? Fordi dere som nesten alle på dette forumet reiser fra Norge? Vanligvis brukes det for å markere reiser i Norge.

SudCaravelle
24-06-2012, 13:51
Eksempelet med Norwegian er jo selvfølgelig med de flightene som er direkte. (Ser dette kommer opp ofte i forbindelse med DYs rute til DXB, men det er direkterutene som er det positive her, og de går i alle fall et par ganger i uken)

Aldri hørt at det er så mange problemer med terminal 2.

Jeg regner med at Air Baltic vil gå østover og kreve en mellomlanding og da du ikke nevner pris som ekstremt viktig hadde jeg elegant styrt unna dette med to små barn. (Regner med at ikke det er dagflighter heller - "korte" nattflighter med mellomlanding er ingen suksess oppskrift med barn.

robertaas
24-06-2012, 14:15
Norwegians direkteflighter er typisk:
14:05-00:05
og retur
02:00-06:00

Så det er vel ikke det mest praktiske eller behagelige, spesielt ikke med små barn. Mange som flyr til dubai har imidlertid slike tider.

SudCaravelle
24-06-2012, 14:49
Norwegians direkteflighter er typisk:
14:05-00:05
og retur
02:00-06:00

Så det er vel ikke det mest praktiske eller behagelige, spesielt ikke med små barn. Mange som flyr til dubai har imidlertid slike tider.

Langt bedre enn feks DXB-FRA-OSL og DXB-ZRH-OSL osv. hvor du faar hele natten rippet opp med en mellomlanding. Den lengste flighten paa 5.50-6 timer saa er det maks 2-3 timer hvor det er saa rolig om bord at du kan sove.

Jeg staar paa mitt - direkte eller dagflight er absolutt aa anbefale med to smaa paa saapass "korte" langflighter.

(dette deler ogsaa de fleste av mine kolleagaer her nede, der er faktisk hakket mer pro DY enn meg selv etter aa ha bodd her nede i mannsaldre)

ghostern
24-06-2012, 15:23
Eg har sjølv flydd OSL - FRA - DXB, og returen var relativt seig for min smak, med avgong kl 01.30 (eller noko liknande), og såpass kort tur at eg ikkje fekk særleg blund på auga.

Men turen ned er bra (dagflight), og eg ser på Lufthansa sine sider at ein kan fly heim via MUC, og då går flyet frå Dubai kl 07.20. Det er vel ikkje så ille? (Er ein effektiv kan ein sove til kl 0500 på morgonen i såfall før ein reiser til flyplassen)

Eg har riktignok ikkje barn, så eg veit ikkje korleis ei slik rute vil funke i så tilfelle ;)

VirreVapp
25-06-2012, 09:16
Vi har vært der med barn flere ganger, benyttet tidligere SAS, men de sister turene må vi ta LH. Fungerte fint.

Hotell, vi har i det siste alltid bood på samme sted, Mövenpick Burj Dubai. Der har vie en stooor leilighet med 2 soverom og 3 bad med full frokost og god hotell service. Sentralt beliggende med basseng og alt er jo en taxi tur unna..

Wild Wadi blir nok et must :-)

robertaas
25-06-2012, 09:24
Hotell, vi har i det siste alltid bood på samme sted, Mövenpick Burj Dubai.
Et så dyrt hotell og ikke strand? Er det Mövenpick Hotel Jumeirah Beach du mener?

SudCaravelle
25-06-2012, 10:34
Vi spiste middag paa Hilton Jumeirah i gaar - overraskende fint hotell til aa vaere Hilton. Min far som var med har bodd der tidligere og anbefaler dette. Der faar du egen strand.

VirreVapp
25-06-2012, 10:47
Mövenpick er ikke så dyrt. Vi hadde noen "issues" første gang vi bodde der, etter det har jeg dealet med hotellsjefen direkte og vi ligger på 1000,- pr natt der. Med alle skatter og avgifter og frokost.. Og service og personal "attention" er strålende..

ValdaIsaksson
25-06-2012, 12:58
Nu er Norwegians priser jo ikke '398 kroner', men er sjældent under 3.000 på en tur/retur til DXB.


Du kan bestille Turkish Airlines OSL-IST-DXB for 2.900. Super flyselskab, fin mad, og desuden deler den rejsen med to små børn op i to så der kun er tale om et par timer på hver strækning. Flytyperne er de velkendte narrow-body på OSL-IST, mens det er enten A332 eller B772/773 som flyver IST-DXB.


For 200 kroner mere kan du vælge Lufthansa via FRA. Mener det er en 747 på FRA-DXB i vinterhalvåret.

Super flyvninger begge, til en god pris. Men generalt er der altid flybilletter til under 3.000 til Dubai.




Mht. hotel, er det vel bare at søge. Der er et utal af hoteller, alle af en fremragende kvalitet.
Desuden kan jeg kun anbefale Dubai. Både i vinterhalvåret, men så sandelig også i sommeren, selvom varmen nemt sniger sig over de 40 grader.


Måske skulle I tage et kig på Abu Dhabi også - fantastisk by. Husk at se Dubai skyline fra Burj Khalifa - helst om aftenen. Efter kan i besøge det fantastisk springvand forneden hvor man spiser super lækker på de små terrasser med udkig.



Rigtig god tur.

SudCaravelle
25-06-2012, 16:30
Nu er Norwegians priser jo ikke '398 kroner', men er sjældent under 3.000 på en tur/retur til DXB.


Det er det nok svaert faa som tror ;)

Du kan bestille Turkish Airlines OSL-IST-DXB for 2.900. Super flyselskab, fin mad, og desuden deler den rejsen med to små børn op i to så der kun er tale om et par timer på hver strækning. .

Huff... Denne routingen skal i alle fall mine barn slippe for aa spare noen smaakroner .. Her blir det svaert lite soving gitt (og det er ofte lurt med barn saan rent komfortmessig)

Flytyperne er de velkendte narrow-body på OSL-IST, mens det er enten A332 eller B772/773 som flyver IST-DXB.

.

I de fleste tilfellene er det narrow body paa IST-DXB ogsaa.



For 200 kroner mere kan du vælge Lufthansa via FRA. Mener det er en 747 på FRA-DXB i vinterhalvåret.



Via FRA er nattflight paa vei hjem - ikke hyggelig med barn. De har vel mer eller mindre gaatt over til A346 og A333 via FRA naa?

Vr
25-06-2012, 17:31
FYI så bruker ikke DY T2 i DXB, de bruker hovedterminalen, T2 var bare i starten

ValdaIsaksson
25-06-2012, 17:55
Lufthansa bruger tit 747'ere på DXB, men det ved jeg nu ikke om der nogen fordel.
Turkish Airlines bruger sjældent A321 på DXB, men det sker til tider. 777 er den mest brugte på den rute.


Og lad nu være med at være sådan en nationalist - Kan i for dælen da ikke bare indrømme at det kan være en bedre vej at flyve via Frankfurt - fordi det er det. Især hvis man kan spare 4.000 i det hele.

4.000 er da mange penge, som man kan bruge på et bedre hotel, mad eller lignende. Jeg har kigget lidt, og Turkish Airlines er det billigste med 2.900, mens Lufthansa ligger på 3.000.

Til gengæld koster Norwegian de fleste dage omkring 4.600 retur. Det er altså en væsentlig besparelse, især hvis man er 4. Om så man lige skal flyve via FRA. Desuden er mad og drikke inkluderet i full-service selskaberne.

Chriscross
25-06-2012, 18:53
Lufthansa bruger tit 747'ere på DXB, men det ved jeg nu ikke om der nogen fordel.
Turkish Airlines bruger sjældent A321 på DXB, men det sker til tider. 777 er den mest brugte på den rute.


Og lad nu være med at være sådan en nationalist - Kan i for dælen da ikke bare indrømme at det kan være en bedre vej at flyve via Frankfurt - fordi det er det. Især hvis man kan spare 4.000 i det hele.
.

Husk at et viktig premiss her er to små barn. Og nasjonalist eller ikke, FRA er et helvete selv når en reiser alene om en ikke er i First. Små barn og uten status i FRA? :spin

Vr
25-06-2012, 19:01
Til gengæld koster Norwegian de fleste dage omkring 4.600 retur. Det er altså en væsentlig besparelse, især hvis man er 4. Om så man lige skal flyve via FRA. Desuden er mad og drikke inkluderet i full-service selskaberne.
Dette er jo bare tøys, prøv halvparten av prisen hos DY så er du nok nærmere sannheten.

Tommy777
26-06-2012, 12:12
Dette er jo bare tøys, prøv halvparten av prisen hos DY så er du nok nærmere sannheten.

Laveste enveis uten bagasje, sete etc etc etc. er 1199, tilgjengelig 4 dager i september, 4 dager i oktober, men passer ikke med retur. Etter det er den prisen ikke tilgjengelig.

Tror det blir mer korrekt å si at det koster deg mellom 3500-4000, ja.+++

SudCaravelle
26-06-2012, 14:01
Laveste enveis uten bagasje, sete etc etc etc. er 1199, tilgjengelig 4 dager i september, 4 dager i oktober, men passer ikke med retur. Etter det er den prisen ikke tilgjengelig.

Tror det blir mer korrekt å si at det koster deg mellom 3500-4000, ja.+++

Nei - det blir ikke mer korrekt aa si.

Av de tonnevis vi faar med besoek etter sommeren kommer tre individuelle med DY og har alle betalt under 3000 med koffert og sete. (muttern havnet paa 2500) Dette er nok fordi de har bestilt i god tid som ofte er viktig med lavpris.

Soeker du paa januar/februar (som fremdeles i hoeyeste grad er vinteren) saa ligger det ofte paa under 3000 all in.

Men naa er jo ikke denne traaden nok en gjerrigtraad, men en komforttraad ^_^ og jeg vil da igjen anbefale og vurdere EK via CPH som nok er meget bra da det er dagflighter.

ValdaIsaksson
27-06-2012, 00:27
Hvis man tager komfort er Norwegian da langt fra noget komfortabelt. Jeg vil nu give ret i at Emirates er et rigtig godt og fornuftigt flyselskab - med rimelige priser, men jeg går udfra at man stadigvæk gerne vil spare mange penge - og det kan man, hvis man vælger Lufthansa via FRA.

Og et natflyvning er da kun positivt.

JoeW
27-06-2012, 00:48
Er det virkelig så stor forskjell på komforten hos DY i en 738 til komforten bak i bussen hos LH? Jeg kan ikke skjønne annet enn at økonomiproduktene er forholdsvis like...

Så er jo jeg også en av de som ikke skjønner alt maset om to midtganger, og trives fint med 757 over Atlanteren også...

Piper
27-06-2012, 01:09
Hvis man tager komfort er Norwegian da langt fra noget komfortabelt.

Ledig midtsete hos Norwegian er et stort pluss for komforten. Det fine er at man kan velges seter når man booker og på de 25? fremste radene er B og E setene blokkert. Setter jeg stor pris på. 4 Stk kan da velge en ledig rad eller fire seter på samme side.

JoeW
27-06-2012, 01:13
Ledig midtsete hos Norwegian er et stort pluss for komforten. Det fine er at man kan velges seter når man booker og på de 25? fremste radene er B og E setene blokkert. Setter jeg stor pris på. 4 Stk kan da velge en ledig rad eller fire seter på samme side.

...og med blokkerte midseter synes jeg DY må kunne sies å til og med ha et bedre produkt enn mange konkurrenter.

SudCaravelle
27-06-2012, 05:58
Og et natflyvning er da kun positivt.

En nattflight på 6 timer er kun negativt da man neppe klarer mer enn to-tre timer søvn. Du blir rimelig sliten og mister mer eller mindre en hel dag når du kommer frem. Med barn er det nok riktig ille.

SudCaravelle
12-07-2012, 00:11
Vi fløy til Oslo på fredag fra Dubai. Det ble en av de mer komfortable variantene som er DXB-MUC-OSL som foregår dagtid (og bruker helt nye A330)

Selv med reisevante og rolige jenter på 6 mnd og 3 år så er den siste mellomlandingen med 3 timer lounge i munich ganske slitsom på slutten.

Hadde det vært en nattflight ville det blitt pyton da det i løpet av 5 timer og 50 minutter skal serveres og hentes kluter etter setebeltelampen slukker, drinkeservering, matservering, rydde mat, tax free salg, ny drinkeservering, snack servering, kluter, rydding og deretter innsamling av høretelefoner. Da er det lite plass til søvn og spesielt for barna. Jeg synes også det er litt vell mye informasjon fra crewet etc.

Til julen kommer vi til å fly DY den veien det er direkte dagflight og LH der det er dagflight den andre. (Da EK til OSL ser ut til å være en drøm)

Hører bare mer og mer positivt om DY til DXB. De fleste norske på kontoret har Emirates Skywards gold, men bruker mest mulig DY til OSL.

Eriksan
25-07-2012, 10:51
Har bodd to ganger på Hilton Jumeirah Beach og kan varmt anbefale det. Rommene er av bra standard og størrelse til å være Hilton, men langt fra størrelsen og standarden til konkurrerende 4/5 stjerners hoteller. Det aller beste ved Hilton Jumeirah er beliggenheten på stranden med et nydelig utendørsområde med flott svømmebasseng, hage og privat strand med senger med madrass. Ene oppholdet hadde vi executive rom med gratis transport til/fra flyplass. Loungen var fin med grei fingermat på kvelden med alkohol via kelnerservice.

Forøvrig kan jeg anbefale Jumeirah Emirates Towers og ikke minst Fairmont Dubai, fantastisk service og store flotte rom.