PDA

View Full Version : Upgrade for cash, BA

JoeW
17-06-2012, 23:50
Den ellers lojale StarAlliance-flyver Joe har akkurat latt kredittkortet gå varmt (dog ikke så varmt som det ville gått om han skulle vært lojal) og booket seg en last-minute sommerferie (intet mindre enn 9 leg, samtlige BA/AA).

Kort fortalt, endte med full fare B-klasse på første strekningene, som innebærer en BA flight LHR-MIA (dog booket som AA codeshare fra LHR). Booket ikke på BAs egne sider, og under manage my booking får jeg ikke opp noen pris på upgrade.

Alle mine BA-poeng er expired (fair enough) -- men nettopp siden jeg i utgangspunktet nå har en fullfare B-fare, er det noen som aner noe om den 1) lar seg oppgradere for cash og 2) hvor meget det vil koste?

EDIT: Ble litt flere spørsmål, endret trådtittel... Nei, det klarte jeg visst ikke.

Chriscross
18-06-2012, 03:24
Kan denne reisen avbestilles? Har du sett hvor mye mer det ville kostet å fly i Eco+ istedet?

Ryktene sier at du av og til kan kjøpe oppgradering på flyplassen. Skal du fra eco til eco+ kan dette av og til også gjøres på OSL og koster ca 1500 nok.

Du kan nok ikke oppgradere med poeng siden du ikke har kjøpt på ba sin hjemmeside, men finner du en måte å gjøre dette på allikevel har ba 30% avslag på salg av poeng. eco til eco pluss koster 10000 poeng.

JoeW
18-06-2012, 03:39
Kan denne reisen avbestilles? Har du sett hvor mye mer det ville kostet å fly i Eco+ istedet?
.

Den kan såvidt jeg forstår avbestilles, men er del av en fryktelig stor routing i minr øyne (OSL-LHR-MIA-SJU-EIS-SJU-MIA-RDU-LHR-OSL) så var relativt kronglete å få den priset fornuftig, og med eco+ ble det ytterligere kronglete...

Ser vel ut som om jeg får avvente til flyplassen eventuelt, og heller innfinne meg i langt bak i bussen... Også interessant at AA tillater setevalg, også nødutgang etc, på B-klassebookinger, mens BA ikke engang gir et midtsete gratis...

Chriscross
18-06-2012, 05:56
Den kan såvidt jeg forstår avbestilles, men er del av en fryktelig stor routing i minr øyne (OSL-LHR-MIA-SJU-EIS-SJU-MIA-RDU-LHR-OSL) så var relativt kronglete å få den priset fornuftig, og med eco+ ble det ytterligere kronglete...

Ser vel ut som om jeg får avvente til flyplassen eventuelt, og heller innfinne meg i langt bak i bussen... Også interessant at AA tillater setevalg, også nødutgang etc, på B-klassebookinger, mens BA ikke engang gir et midtsete gratis...

Ba gir deg ikke et sete i business enggang gratis selv om du har betalt 40000 for billetten om du ikke har status. :drunk:

Usikker på first.

Fnate
18-06-2012, 08:23
Kongerouting!

De er vel ganske flittige på å selge oppgraderinger på flyplassen. Det står til og med ofte skilter med priser. Det hender vel også at man blir tilbudt dette ved innsjekk. Kan det stemme med rundt 1600,- tro?

Det er ikke mulig å oppgradere på forhånd når det ikke er booket direkte på ba.com. Det er ikke få som irriterer seg over dette. Men sånn er det enn så lenge. Det med setevalg, eller mangelen på sådant, er jo ekstremt irriterende. Helt til man får sølvkort og kan velge og vrake før "almuen". Da er det ikke lenger fullt så irriterende.

God tur. Vi glær oss til TR.

JoeW
18-06-2012, 09:59
Ja, kanskje jeg skal til og med skal prøve meg på TR med bilder og det hele... Målene for turen, om det er noen tvil, er Britiske Jomfruøyer (EIS) samt RDU.

Neste spørsmål er jo da om det en oppgradering til WT+ i så fall er verdt 1600,-? Med kun to timer transfer i MIA og en antagelig full 747 er jeg hakket bekymret for immigration og customs (som hvis jeg husker riktig ikke regnes for å være den hyggeligste), så er forsåvidt småvillig til å betale litt bare for å sitte lenger fremme og lenger foran i køen i immigrasjonen.

LN-AND
18-06-2012, 10:15
Jeg betalte 1490,- mener jeg å huske for oppgradering til WT+ fra LHR-BOS. Betalte det på OSL før insjekk. Synes absolutt det var verdt det. Bedre plass, både for bena og i bredden.

Discus
18-06-2012, 23:28
Ba gir deg ikke et sete i business enggang gratis selv om du har betalt 40000 for billetten om du ikke har status. :drunk:

Det er delvis feil. Seter er gratis å velge med følgende bookingklasser: J, C, W, Y (og alle klasser i First)

https://www.britishairways.com/travel/mmbseatingpolicy/public/en_no

JoeW
23-06-2012, 21:50
Neste spørsmål fra Mr OneWorld Newbie:

Ser ut som jeg får ordnet meg AA Plat (challenge) innen returen via LHR. Dette skal gi loungeadgang -- men skjønner ikke helt BAs egen side -- hva er forskjellen Galleries vs Terraces (finnes sistnevnte på Heathrow)? og hvilken av business-loungene er best på min seks timer layover på LHR? (Håper vi -- en viss risiko for at en ombooking må gjøres til AMS...)

Ankommer forøvrig LHR med AA på T3, men såvidt jeg forstår er det kun business/first og AA Executive Plat som har adgang til arrivals loungen -- ikke AA Gold/Plat.

Ellers taes BA og AA tips i mot med takk!

Discus
23-06-2012, 22:03
Ser ut som jeg får ordnet meg AA Plat (challenge) innen returen via LHR. Dette skal gi loungeadgang -- men skjønner ikke helt BAs egen side -- hva er forskjellen Galleries vs Terraces (finnes sistnevnte på Heathrow)? og hvilken av business-loungene er best på min seks timer layover på LHR? (Håper vi -- en viss risiko for at en ombooking må gjøres til AMS...)

Galleries vs Terraces er bare to forskjellige "merkenavn", LHR har Galleries:
https://www.britishairways.com/travel/lounge-locations/public/en_no

På LHR-T5A har de Galleries Club lounge "South" og "North" (i tillegg til en i T5B). South er størst. Samme mat/drikke i begge, men i South har de iskrem i nærheten av tv-stua. Dusj begge steder, i North er det inne i loungen, ved South er det utenfor F-loungen. Du har adgang til dusj hvis du har loungeadgang. Har aldri opplevd dusj-kø i south. AA-arrival er vel uansett bortkastet når du kommer inn i BA på T5 som også har dusj m.v.

JoeW
23-06-2012, 22:15
Til og med champagne on request, ikke dårlig. Har vel i utgangspunktet tid til å prøve både North og South! :)

JoeW
28-06-2012, 08:18
Begynner å få lettere reisefeber, og blir ikke bedre av at man ikke får sjekket inn -- "We are unable to offer you Online Check-in for the flight we have found in your booking.". Når BA sier check-in åpner 24 timer før, så er det før første flight, ikke? Er det generelt problemer med online check-in med codeshare og videreforbindelser? Videre fra MIA har jeg reserverte seter så mindre bekymret, men om jeg ender opp i et midtsete på rad 46 LHR-MIA blir dette siste gang med BA....

Fnate
28-06-2012, 08:30
Hadde samme beskjed i Mars en gang på BA. Da var det en glitch i kommunikasjonen mellom BA's bookingsystemer og ESTA.

Så møt opp bittelitt tidligere så du har tid til å vente litt på at de sorterer det ut i check-in. Med meg tok det 30 min.

Nå behøver det jo ikke være det samme, men bare sånn for å ha nevnt det.

JoeW
28-06-2012, 08:34
Artig... Har noen timer å slå i hjelp på Schiphol i dag (forhåpentligvis) -- hvis de er litt serviceminded kan de kanskje få til noe der og help out Menzies i Oslo...