PDA

View Full Version : Januartallene for SAS Braathens


Hurum
07-02-2006, 14:41
For å unngå at noen synes VG fremstiller SAS i et dårlig lys, er det Aftenposten som er kilde:

Nedgang for SAS Braathens
SAS Braathens mistet tusenvis av kunder på syke piloter i januar.
Lars Magne Sunnanå


Beklaget. SAS Braathens-sjef Petter Jansen måtte legge seg flat etter kanselleringene i januar.

Pilotbråket i SAS Braathens i januar førte til en nedgang i antall passasjerer, viser trafikktallene som selskapet la frem i dag.

632.800 reiste med SAS Braathens i forrige måned. Det er 1,7 prosent, eller nærmere 11.000, færre enn i samme periode i fjor.

I dag la også konkurrenten Norwegian frem sine trafikktall. De viste en dobling..

- Det er ingen tvil om at vi har tapt passasjerer på at vi hadde så dårlig regularitet de aller siste dagene i måneden, sier kommunikasjonsdirektør Cathrine Foss Stene i SAS Braathens til Aftenposten.no.

- Men reduksjonen i kapasitet er større enn nedgangen i passasjerer, sier hun.

I betalte passasjerkilometer økte trafikken med 2,1 prosent, mens kabinfaktoren - et mål på hvor fulle flyene er - økte med 1,8 prosent til 57 prosent.


Konsernet øker

I alt fraktet SAS-konsernet 2,5 millioner passasjerer i januar. Det er opp 8,4 prosent fra januar i fjor, men det er konsernets datterselskaper som står for mesteparten av veksten.

Betalte passasjerkilometer for SAS-gruppen økte med 6,1 prosent.

Sammenlignet med desembertallene er likevel årsveksten lav: I desember i fjor økte antallet passasjerer med 19,4 prosent til 2,6 millioner.


Lønnsomhet under press

Samtidig som selskapet presenterte sine trafikktall for januar, ga det også noen hint om lønnsomheten i desember.

Det ser ikke oppløftende ut: SAS-konsernets enhetsinntekter per passasjer og kilometer (yielden) falt 10 prosent fra desember 2004 til i fjor.

Dette er dårligere enn ventet. SAS legger brorparten av skylden på valutaeffekter og en mer gunstig høytidskalender i 2004.

Aksjene i flyselskapet faller 2,2 prosent i dag.

FBU
07-02-2006, 18:35
Er det noen som vet hva regulariteten var for SK og DY i 2005 og Januar 2006?

ENGM RAMP
07-02-2006, 19:31
Tallknekker CK, litt spennende å høre hva du synes om disse tallene?

:up:

HMWK
07-02-2006, 19:58
Oy, jeg er spent på hva dette skyldes!

A320
07-02-2006, 20:27
Ja dette vil vi ha en kommentar på.Hvis dette gjaldt dy så hadde vi vel alt fått en.

Thomas
07-02-2006, 20:29
Nei, nå må dere forstå.. alt dette skyldes de "syke" pilotene.. :sarc

Thomas
07-02-2006, 20:51
Greenface with whiggly eyes = Sarcasm..

Someone
07-02-2006, 20:58
SASBraathens har vel egentlig alltid hatt en veldig lav kabinfaktor historisk sett ogsaa.

Hurum
07-02-2006, 21:00
Men så gikk jo SAS Braathens ut og sa at passasjerene burde holde seg hjemme...dette skjedde jo et par dager. Slikt vil vel gjøre at antall passasjerer reduseres et par prosent.


Men som det også skrives i boarding.no:
Særlig markant var virkningene av situasjonen på norsk innenriks. SAS Braathens hadde 488.900 passasjerer på sine ruter i Norge i januar, en nedgang på 4,6 prosent fra ett år tidligere.

I betalte passasjerkilometer gikk trafikken ned 3,4 prosent, og kapasiteten ble redusert med 5,5 prosent sammenlignet med januar 2005. Kabinfaktoren på de norske rutene ble forbedret med 1,2 prosentenheter til 55,1 prosent.

LN-AFG
07-02-2006, 21:23
Vel jeg fløy til Manchester for to uker siden, da jeg reiste hjem via København, telte flighten mellom CPH og BGO 28 stykker! Det drar selvsagt kabinfaktoren kraftig ned, spesielt når dette var ombord i en MD-82 med 150 seter blir det en kabinfaktor på 18,6%

LN-TUM
07-02-2006, 21:54
Men i tillegg så flyr jo SAS Braathens på tider som DY ikke gjør, dvs seine maskiner til feks. TRD, SVG, BOO, EVE, TOS mfl. , men dette pga av postgangen, og selvfølgelig regnes disse setene også med i kabinfaktorn, og i og med at disse flighter flyr nesten rundt midnatt nesten hver dag, så er det begrenset antall pax som ønsker å fly med oss.... Men dette er for at alle skal få posten sin i postkassen dagen etter i det lange land :)

Så det er faktisk en grunn til ting og tang og ikke bare pilotene, men selvfølgelig kan man skylle litt på dem også denne måneden, men generellt så stemmer dette.
:nor

Hadde SKBU gjort slik DY gjør så hadde det blitt ramaskrik i Norge... Det er lov å tenke på grunnen :)))

FBU
07-02-2006, 21:58
Januar er en måned som tradisjonelt alltid har en elendig kabinfaktor.

sail4fun
07-02-2006, 21:59
Poster denne om det finnes noen "ikke tabloidiserte" igjen her inne

http://wpy.observer.se/wpyfs/00/00/00/00/00/06/E3/4C/wkr0001.pdf

Hurum
07-02-2006, 22:10
Originally posted by LN-TUM


Men i tillegg så flyr jo SAS Braathens på tider som DY ikke gjør, dvs seine maskiner til feks. TRD, SVG, BOO, EVE, TOS mfl. , men dette pga av postgangen, og selvfølgelig regnes disse setene også med i kabinfaktorn, og i og med at disse flighter flyr nesten rundt midnatt nesten hver dag, så er det begrenset antall pax som ønsker å fly med oss.... Men dette er for at alle skal få posten sin i postkassen dagen etter i det lange land :)

Så det er faktisk en grunn til ting og tang og ikke bare pilotene, men selvfølgelig kan man skylle litt på dem også denne måneden, men generellt så stemmer dette.
:nor

Hadde SKBU gjort slik DY gjør så hadde det blitt ramaskrik i Norge... Det er lov å tenke på grunnen :)))

Joda stemmer det. Men for bare måneder siden så var siste avgangene med SAS en time tidligere. Må vel være Pisten som har "presset" SAS til å endre sine siste avganger til enda senere...for det er jo ikke kommet flere avanger...den siste avgangen er bare flyttet enda senere. Og om SAS gjør dette, og ofrer seg for nordmenns brev, har jeg litt tungt for å svelge. SAS vil neppe gjøre dette om dem tapte enda mer penger på det. Forresten begynner det å ble ganske sene avganger til både Bergen, Trondheim, Stavanger og Bodø med Norwegian.

Men forstår selvsagt at få vil fly rundt midnatt. Hvorfor ta siste fly til EVE og lande kl 01 på natta. Man er jo f.eks. ikke i Harstad sentrum før 0200 om en er heldig, og nærmere halv tre på natta i Narvik.

Hurum
07-02-2006, 22:13
Originally posted by ENGM RAMP


Tallknekker CK, litt spennende å høre hva du synes om disse tallene?

:up:

Tallene var visst ikke interessante nok for CK - han satset heller på å kommentere yielden til Norwegian...

CK
07-02-2006, 22:20
SAS Braathens' kabinfaktor var 57% i januar - på SAS Gruppens norske innenriksruter var C/F 54,2%. Det som trekker ned er WFs innenriksruter (som er lave i januar, og "Narve" hjalp ikke). Både SAS Braathens og Widerøes' c/f er bedre i år enn i fjor - til tross for syke piloter, stormen i nord og stor usikkerhet omkring om flyene går eller ikke. Richard, du har til dels rett når mdu sier at SKs c/f burde vært bedre siden flights ble innstilt og/eller slått sammen. Men, det store problemet har vært at folk har valgt vekk SK når de skal reise - selv på dager flyene gikk - eller lot være å reise. WF fikk også svi, da passasjerer som f.eks. skulle reise fra SVG til HFT, ikke kom seg på WFs TOS-HFT-flight ettersom SVG-OSL eller OSL-TOS med SK var cancelled. Langtidseffekten er det værste for SKBU - flere pax som MÅ komme frem, vil nok i disse dager med usikkerhet omkring SK-pilotenes helse, velge andre enn SAS Braathens når de skal fly., Bare se på vår venn Someone, som er skeptisk til å fly SKBU i april!

I forhold til i fjor er faktisk tallene bedre. SKBU har mistet 1,7% av pax mot 2001, mens WF er opp 4,1%. Men, det som er ille er at veksten har uteblitt. SKDK har hatt en vekst i c/f på 13pp og SKSE 9,6pp

TOS
07-02-2006, 22:22
Originally posted by LN-TUM


Men i tillegg så flyr jo SAS Braathens på tider som DY ikke gjør, dvs seine maskiner til feks. TRD, SVG, BOO, EVE, TOS mfl. , men dette pga av postgangen, og selvfølgelig regnes disse setene også med i kabinfaktorn, og i og med at disse flighter flyr nesten rundt midnatt nesten hver dag, så er det begrenset antall pax som ønsker å fly med oss.... Men dette er for at alle skal få posten sin i postkassen dagen etter i det lange land :)

...

Hadde SKBU gjort slik DY gjør så hadde det blitt ramaskrik i Norge... Det er lov å tenke på grunnen :)))

Vel, SAS Braathens flyr sikkert på de tidene de tror de tjener penger på, og ikke for å være snille med de norske passasjerene. Det samme gjør nok DY.

Kabinfaktoren for SAS BU er jo opp med knappe 2% i forhold til januar 2005 (delvis pga. redusert kapasitet, men i hovedsak pga økt inntektsgivende trafikk).

På mine reiser i januar med SAS så har vel det fulleste flyet vært LHR-OSL med nær 100% kabinfaktor (...men det var etter kansellering av en av de andre avgangene samme dag...).

TOS
07-02-2006, 22:25
Originally posted by CK

I forhold til i fjor er faktisk tallene bedre. SKBU har mistet 1,7% av pax mot 2001, mens WF er opp 4,1%. Men, det som er ille er at veksten har uteblitt. SKDK har hatt en vekst i c/f på 13pp og SKSE 9,6pp

Dette kan kanskje ha en sammenheng med DYs trafikkøkning? I SE og DK har vel konkurransen fra andre selskap og alternativ transport vært såpass sterk hele tiden at SAS har tatt sin andel av veksten, mens i Norge har DY vokst og tatt en forholdsmessig større andel av veksten..?

Edit: Når jeg ser nærmere på tallene så er det kanskje ikke så rart at load factoren til SE og DK har gått så kraftig opp når man ser på den kraftige reduksjonen i kapasitet i begge landene (ASK ned med 24% i DK og ned 17% i SE). SAS DK har også en reduksjon i antall passasjerer, mens SAS SE har en liten økning.

Hurum
07-02-2006, 22:35
Originally posted by TOS


Originally posted by LN-TUM


Men i tillegg så flyr jo SAS Braathens på tider som DY ikke gjør, dvs seine maskiner til feks. TRD, SVG, BOO, EVE, TOS mfl. , men dette pga av postgangen, og selvfølgelig regnes disse setene også med i kabinfaktorn, og i og med at disse flighter flyr nesten rundt midnatt nesten hver dag, så er det begrenset antall pax som ønsker å fly med oss.... Men dette er for at alle skal få posten sin i postkassen dagen etter i det lange land :)

...

Hadde SKBU gjort slik DY gjør så hadde det blitt ramaskrik i Norge... Det er lov å tenke på grunnen :)))

Vel, SAS Braathens flyr sikkert på de tidene de tror de tjener penger på, og ikke for å være snille med de norske passasjerene. Det samme gjør nok DY.



Enig med deg TOS. Av og til virker det som om personer tror SAS Braathens kun flyr for å ofre seg for nordmenn og ikke av økonomiske grunner.

CK
07-02-2006, 22:36
det stemmer, SE har redusert kapasieten frivillig mens DK nok fikk sin cap redusert for seg når pilotene der gikk ut i en ulovlig streik. Tall er moro!

TOS
07-02-2006, 22:44
Originally posted by CK

Tall er moro!

Så enig, så enig! Tenk at det finnes folk der ute som får angst av tall....:D

ENGM RAMP
07-02-2006, 23:14
Men hva sier alle disse tallene om yield'en, ask'en og alt dette? Har ikke satt meg inn i alle DE faktorene og skjønner heller ikke døyt'en av dem :zzz enda :up:

:lol

TOS
08-02-2006, 00:10
Originally posted by ENGM RAMP


Men hva sier alle disse tallene om yield'en, ask'en og alt dette? Har ikke satt meg inn i alle DE faktorene og skjønner heller ikke døyt'en av dem :zzz enda :up:

:lol

Vil du vite det..?;)

MartinL
08-02-2006, 00:42
SAS Braathens transporterte 632.800 passasjerer i januar.

324.097 fløy Norwegian i januar.

Norwegian har 16 fly.

SASBraathens har 52!!!!!!!

Selv om sikkert begge har fly til vedlikehold i vinterhalvåret er dette et misforhold jeg ikke skjønner. SAS Braathens har i følge Boarding.no dobbelt så mange reisende med over tre ganger så mange fly.

ENGM RAMP
08-02-2006, 01:26
Hehe...MartinL,

Brekk det ned videre da, om ikke annet bare for morro skyld

DY fraktet da i Januar mnd: 21.375 pax pr.fly
SKBU fraktet da i samme mnd 12.169 pax pr. fly

:wow:

Det var som noen sa her inne.....Tall er morsomt

:lol

LN-KGL
08-02-2006, 02:48
En liten korreksjon:
Norwegian hadde 13x 733er i januar
SAS Braathens hadde 51x 737er og 6x F.50er i januar

MartinL
08-02-2006, 09:06
Originally posted by LN-KGL


En liten korreksjon:
Norwegian hadde 13x 733er i januar
SAS Braathens hadde 51x 737er og 6x F.50er i januar

Det bidrar jo til å desto mer klø seg i hodet når det gjelder fly utnyttelse!

Hurum
08-02-2006, 09:38
Merkelig nok er det mange som mener SAS Braathens bruker flyene sine like mye som Norwegian. Men husk at dette er antall passasjerer. Sier jo ingenting om hvor lenge dem egentlig fløy.

sail4fun
08-02-2006, 10:10
Dersom DY er garantisten for laveflypriser i Noreg , så er fortsatt SAS gruppen garantister for
en komplett infrastruktur på flysiden.

altså SK flyr dit DY ikke finner grunnlag for det.

Pax tallene er ikke så interesante uten å se regnskapene.

Kunsten er ikke å fylle fly , men __________

LN-KGL
08-02-2006, 11:11
Det er mange interessante tall som man kan lese ut av rapporten til DY:
- Gjennomsnittlig 7,5 flighter pr. dag (over 3000 flighter utført i januar)
- Gjennomsnittlig lengde på en flight er rundt 700 km
- Innenlandsandelen har øket i forhold til hele 2005 med et par prosent (takket være problemene hos SAS Braathens?). Det må også nevnes at i januar 2005 utgjorde innenlandstrafikken 76% for DY
- Utnyttelsen av flyene har øket med mellom en halv og en flight pr. dag i forhold til hele 2005
- Gjennomsnittlig flight-lengde har gått ned med litt over 120 km i forhold til hele 2005

Å beregne tilsvarende tall for SAS Braathens er umulig med deres varierte flåte (forskjellig seteantall).

TOS
08-02-2006, 11:16
Originally posted by P.A. VIKING


Dersom DY er garantisten for laveflypriser i Noreg , så er fortsatt SAS gruppen garantister for
en komplett infrastruktur på flysiden.

altså SK flyr dit DY ikke finner grunnlag for det.

Pax tallene er ikke så interesante uten å se regnskapene.

Kunsten er ikke å fylle fly , men __________

Vel, det er sikkert riktig at uten DY (eller andre tilsvarende konkurrenter) så ville prisene på flyreiser i Norge vært høyere - det tror jeg er relativt lite kontroversielt å hevde. Det er sikkert også riktig at om SAS plutselig forsvant så ville det vært enkelte steder som ikke ville blitt betjent, iallefall i en overgangsfase. Det er enkelte destinasjoner som ikke er store nok for to operatører, men det betyr ikke at de ikke ville blitt betjent av DY om SAS plutselig forsvant. Kanskje er det akkurat lønnsomt nok for en aktør. Vi har vel sett mange eksempler på at LCC'ene finner nye destinasjoner som SAS og dets likesinnende i andre land ikke har funnet det lønnsomt å betjene.

Jeg er forøvrig enig i at det nok ikke er en kunst i å fylle flyene med passasjerer. Det er stort sett bare å sette lave nok priser så kommer folk (iallefall etterhvert).

Hurum
08-02-2006, 11:44
Originally posted by P.A. VIKING



altså SK flyr dit DY ikke finner grunnlag for det.

__________

En litt drøy påstand kanskje. Tviler på at SAS flyr dit dem ikke finner grunnlag for.

Tu-154
08-02-2006, 15:07
Dit SASBra flyr alene har de jo monopol, og det må de jo være fornøyd med?? Tror det trekkes inn noen kroner på f.eks ALS, MOL, KSU og KRS. Jeg tror det blir litt feil og si at de flyr på disse plassene fordi ingen andre gjør det....

sail4fun
08-02-2006, 16:12
:lol

Dersom noen her på forumet i det hele skulle ha noe positivt å si om SAS så gi beskjed dagen før slik at jeg får rigget meg til med Oxygenmaske.

Hurum
08-02-2006, 16:31
Originally posted by Tu-154


Dit SASBra flyr alene har de jo monopol, og det må de jo være fornøyd med?? Tror det trekkes inn noen kroner på f.eks ALS, MOL, KSU og KRS. Jeg tror det blir litt feil og si at de flyr på disse plassene fordi ingen andre gjør det....

Nei SAS Braathens har IKKE monopol. Monpolet finnes ikke i Norge på flyruter. At ingen andre flyr på strekninger som SAS Braathens gjør betyr IKKE at dem har monopol. Monopol betyr jo at en har enerett. Hvem som helst kan fly hvorsomhelst i EØS-området.
Om Air France har lyst å starte fly Oslo - Ålesund så har dem full anledning til det.

FBU
08-02-2006, 16:47
Dessuten så fløy vel Norwegian på AES, men trakk seg ut fordi de ikke fant ruten lønnsom.
DY valgte vel også å ikke starte opp i KRS, sannsynligvis også av samme grunn. På sistnevnte destinasjon fikk SK så hatten passet for at de ville legge ned formiddagsavgangen. Så vidt meg bekjent så tok SK dette til etterrettning og fortsatte med avgangen.
Hvis Sas hadde ønsket det så kunne de jo selvfølgelig halvert produksjonen med 50% prosent for å få opp kabinfaktoren på ruter hvor de er alene.

Hvor smart det hadde vært er en annen sak:spin:

Hurum
08-02-2006, 16:48
Originally posted by P.A. VIKING



:lol

Dersom noen her på forumet i det hele skulle ha noe positivt å si om SAS så gi beskjed dagen før slik at jeg får rigget meg til med Oxygenmaske.



Og allerede i morgen kan det skje!!

http://web3.aftenbladet.no/innenriks/okonomi/article255680.ece

Enda mer positivt:
http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=207804&cat=116

ENGM RAMP
08-02-2006, 21:05
Dersom noen her på forumet i det hele skulle ha noe positivt å si om SAS så gi beskjed dagen før slik at jeg får rigget meg til med Oxygenmaske.

Vel, skal overhodet ikke svare for andre, men slik jeg har opplevd SK og måten de til tider har drevet business på, har ikke jeg personlig så mye positivt å si om selskapet...

:spin:

På en annen side har det vel ikke vanket FLUSST med god-ord fra deg P.A Viking om DY heller?

:alien:

Men, er GODT vi har ytringsfrihet da....OGSÅ her inne på forumet

:lol

sail4fun
08-02-2006, 21:17
I forholder til DY er jeg vel for det meste svært nøytral, eller likegyldig.

Har fløyet med de og har uttalt at det var helt greit.

Og det enesete jeg "kicker" på er bruk av billige Svenske desser, men det er jo en diskusjon
Ola "Jeg vil ha alt billig , meg , meg , meg " Dunk ikke vil gå inn i siden man tror at konsekvensen av denne utsettingen ikke vil ramme en selv noen gang.

/G

FBU
09-02-2006, 01:13
Billige svenske desser?
Har ikke kabinansatte de samme lønningene i Dy eller har noe gått meg totalt husforbi?

sail4fun
09-02-2006, 09:56
Originally posted by FBU


Billige svenske desser?
Har ikke kabinansatte de samme lønningene i Dy eller har noe gått meg totalt husforbi?



DY har avtale med et Svensk formidlings firma som har en pool med Svenske desser.

Søk litt på forumet så finner du mer.