PDA

View Full Version : Easyjet i Norge og Sverige

jb1
22-09-2004, 14:24
Easyjet starter flere ruter i høst ifølge deres hjemmesider, og satser østover, bl. Riga og Tallinn. Jeg husker å ha lest her på forumet at iallefall OSL og muligens ARN skulle få nye ruter fra de "orange", bl.a Newcastle. Har de lagt vekk planene? Kommer de, håper jeg de saster på noe litt spennende, Newcastle er vel ikke så veldig eksotisk at det gjør noe (sorry, hvis jeg tråkker på noen tær :sarc )

CK
22-09-2004, 14:50
det er vel ingen konkrete planer som noen kjenner til. NCL-CPH ble lagt ned, og easyJet har vel generelt justert ned sin ekspansjon i det siste (var et ikke Isbamse som snakket om "Ryanair-bakrusen"? Hvor er Isbamse, forresten?) OSL og ARN er vel på ønskelisten, men OSL-LON er ganske godt dekket (FR, DY, BA, SK) og innen og mellom de skandinaviske landene er det ganske tett med LCC'er og STOR konkurranse, så easyJet sitter kanskje på gjærdet og ser hvordan markedet utvikler seg. Noe konsolidering er vi nødt til se...

BEF
22-09-2004, 15:00
Får da innerlig håpe at det blir sittende på det gjerdet sitt og venter leeeeeenge.
Som CK er inne på så er markdet rimelig mettet når det gjelder Skandinavia-Storbritania.

BEF
22-09-2004, 15:01
Originally posted by CK
...
Noe konsolidering er vi nødt til se...

Drømmen er vel en konsolidering mellom EasyJet og BUSK?

CK
22-09-2004, 15:10
hehe, jeg tror ikke dét, men som både vi - og MOL - har vært inne på, så er det veldig mange flyselskaper der ute. I Skandinavia har vi nå ikke mindre enn fem LCC'er som sloss med SAS Gruppen og utenlandske selskaper om passasjerene. Det MÅ gå galt for noen, eller noen av selskapene vi innse at de har det best sammen. Det er sjelden man ser tre selskaper som sloss i samme marked. I Canda er Canadian borte og de står igjen med WestJet og AC, i Australia er Ansett borte og QF og VirginBlue er igjen. I Sverige er det nå både SAS, FlyMe og Nordic Airlink, i DK Sterling, Maersk og SAS. I Norge ser vi antydninger av en "normalisering" med SAS Braathens og Norwegian, prisene er på vei oppover og det er ikke umulig at det igjen vil tjenes penger i det norske markedet i 2005. I SE og DK?? No way!:(

jb1
22-09-2004, 15:34
Jo, men jeg tenkte også på andre destinasjoner enn i England, selv om jeg nevnte Newcastle. Easyjet har jo baser flere steder, men rutetilbudet fra OSL og ARN er jo bra nå. Fra OSL mangler det forbindelse til Hellas bl.a.

EB
23-09-2004, 07:25
Canada har også CanJet og JetsGo...som gjør hverdagen tøffere for Air Canada...

Isbamse
23-09-2004, 11:34
Originally posted by CK

og easyJet har vel generelt justert ned sin ekspansjon i det siste (var et ikke Isbamse som snakket om "Ryanair-bakrusen"? Hvor er Isbamse, forresten?) .

Coming, honey! :)

Som selvutnevnt konge av lavprisflyselskapsammenslåinger er jeg enig i at det neppe er plass til mer enn to, kanskje tre, selskaper intra skandinavia. Tror at vi kommer til å se det samme mønsteret som i Canada og Kenguruland, en stor legacy carrier, et stort LCC - og noen mindre nisjeselskaper, og en og annen oppstart som prøver seg. Tviler på at både canjet og jetsgo klarer seg i lengden. I UK har de riktignok to store LCC i tillegg til BA; de andre LCCene tror jeg nok vil bli kjøpt opp eller gå på trynet på sikt. Hvem som går til sengs med hvem av selskapene får tiden vise....