PDA

View Full Version : Premiere


Dag Viking
12-06-2012, 07:03
Må innrømme at jeg var litt usikker på om dette bare skulle være en bilderapport eller med en del tekst, og jeg tror det kommer til å bli en slags mellomting, litt avhengig av hva som skal rapporteres.
Siden det er en liten premiere på denne turen, blir det også en del detaljer.

På grunn av den flotte vekterstreiken tidlig i juni måtte man være tidlig ute, og da går det selvsagt hverken flybuss eller flytog. Det ble derfor bil til OSL, for første gang på 5 år. Ankomst 03:45 og allerede da var det en god del folk på flyplassen. En del hadde overnattet også, og mange så ut som de hadde vært på fylla en god uke.
Knappe 10 minutter i innsjekkingskø, noe som var ganske uventet. I sikkerhetskontrollen var 2 sluser åpne, og når man var halveis fremme åpnet nr 3. Køen ble derfor plutselig temmelig kort, og i løpet av 10 minutter var man gjennom hele kontrollen. Lenger bak så derimot køen til å øke i lengde, så kanskje greit man var tidlig ute likevel.
Utenlandsterminalen var allerede ganske full av folk, og det ble bare verre og verre etter hvert som klokka nærmet seg 0600. Mange barnefamilier og eldre folk, og ikke overraskende få forretningsreisende. Loungen var ikke åpen så tidlig, så da fikk man sette seg ned og vente.
Vel inne i loungen ble det tid til en enkel liten frokost med juice, kaffe, youghurt og en skive.
Loungen i seg selv er grei nok, temmelig lik gullstuen både når det gjelder mat og andre tilbud. For en halvtimes opphold er det hipp som happ hvor man havner.
Et par loungebilder må til:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3326.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3328.jpg

Litt utsikt:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3327.jpg

Buffet, med nok til en veldig enkel frokost:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3330.jpg

Ca 20 minutter før avgang var det på tide å bevege seg ned til gate 39, der flyet hadde stått fra kvelden før. Boarding begynte noen minutter senere, og like etter var man om bord. Flyet hadde ikke spesielt godt belegg denne dagen, jeg vil anslå under 50%. Foran gardinen var kun 2 av 12 seter tatt.
Plassen om bord var helt grei når man har ledig nabosete og setet foran står rett opp, men med stinn brakke er ikke dette et romslig fly.
Pushback på rute, takeoff på 01R, og etter klatring mot øst kunne vi sette kursen sørover.
Om bord ble det servert en enkel frokost. Ikke noe å rope hurra for, men smaken var helt grei. Vil vel egentlig sette dette på nivå med hva Lufthansa serverer i business og SAS i eco extra.
Rad 02:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3331.jpg

Småtrangt:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3332.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3334.jpg

Kvasi-73H:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3335.jpg

Frokost:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3336.jpg

Servicen var hyggelig, men noe mer enn det.

SudCaravelle
12-06-2012, 08:12
Den loungen saa jo virkelig trivelig ut - er det paa OSL?

Ser jo ut som et godt alternativ til "fritidsklubb looken".

Dag Viking
12-06-2012, 08:46
Det er OSL lounge ja.

Landing var omtrent på rutetabell, men pga taxi til terminal 2G var vi noe etter rutetid. Denne terminalen er et stykke ute i gokk, men heldigvis ble jeg møtt av en kar med en svart sak, Peugeot 508 tror jeg det var. Med ett var ikke transfer så ille som det har vært tidligere på denne flyplassen. Etter 5-6 minutter i bilen var det sikkerhetskontroll, en kort heistur og så var i det forjettede land. Man fikk en tour i loungen, som på denne tiden (09:30) var temmelig godt besatt. Full var den selvsagt ikke, men de fleste sittegruppene var opptatt.

Litt senere så det slik ut:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3354.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3355.jpg

Deler av «restaurant»området
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3379.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3380.jpg
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3382.jpg http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3381.jpg

Red light district:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3356.jpg


Valget falt på denne delen av loungen. Ingen fin utsikt som fra FCL i FRA eller ZRH, men heller ikke den irriterende støyen man finner i RFL i Bangkok.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3345.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3346.jpg


Loungen har en buffet som endres flere ganger pr dag, samtidlig som man har ala carte fra frokost-, lunsj-, og middags-meny.
Deler av formiddagsbuffeten så slik ut:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3347.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3348.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3349.jpg


Meny for ala carte på formiddagen:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3350.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3351.jpg

Fnate
12-06-2012, 08:47
Spennende begynnelse. Er det en gjetterapport alla Martin sine?

Hvilken klass var det forresten på AF? Economy?

darkcho
12-06-2012, 08:48
Så jo ganske behagelig ut i den loungen der.

Dag Viking
12-06-2012, 08:51
Spennende begynnelse. Er det en gjetterapport alla Martin sine?

Hvilken klass var det forresten på AF? Economy?

Nei, det er ikke så spennende og innviklet som Martin sine, men det er noe annerledes likevel. Det kalles vel Premium Voyageur på det Air France leverer til OSL, operert av Air France Regional. Servicen er omtrent den samme som i AF business sist jeg fløy det, men man måtte vise gullkort for å komme inn i loungen. Når AF hadde business til OSL var det nok for å slippe forbi dragen.

FlightDeck
12-06-2012, 08:57
Takk for fin rapport så langt, selv om jeg ikke skjønte hvilket selskap du skulle reise med før du var om bord :) Serveringen om bord så kjedelig ut, men loungen desto bedre. Skulle gjerne vært innom der som en avveksling fra SAS-loungen.

JoeW
12-06-2012, 13:30
Nei, det er ikke så spennende og innviklet som Martin sine, men det er noe annerledes likevel. Det kalles vel Premium Voyageur på det Air France leverer til OSL, operert av Air France Regional. Servicen er omtrent den samme som i AF business sist jeg fløy det, men man måtte vise gullkort for å komme inn i loungen. Når AF hadde business til OSL var det nok for å slippe forbi dragen.
I kombinasjon med enkelte strekninger lar også OSL-CDG seg booke som C-klasse, til tross for at premium voyager er høyeste ombord-klasse. Dersom bookingen er C-klasse har man fortsatt tilgang til lounge uten Frequent Flyer-status.

Gleder meg til fortsettelsen!

Tommy777
12-06-2012, 15:10
Her skal (F)Lying Blues poengene brennes! For en trist frokost, papp og plast gallore.

Gleder meg til resten

jb1
12-06-2012, 15:39
Fint, rapport. Hvilken AF lounge var dette paa CDG?

Dag Viking
12-06-2012, 18:14
I kombinasjon med enkelte strekninger lar også OSL-CDG seg booke som C-klasse, til tross for at premium voyager er høyeste ombord-klasse. Dersom bookingen er C-klasse har man fortsatt tilgang til lounge uten Frequent Flyer-status.

Gleder meg til fortsettelsen!

I så fall burde jeg hatt tilgang uten kort, men jeg måtte altså frem med kortet likevel. Loungen åpner 50 minutter før avgangstid, så man rekker ikke så mye der uansett.

Fint, rapport. Hvilken AF lounge var dette paa CDG?

Svaret kommer et innlegg lenger ned ;)

Dag Viking
12-06-2012, 18:14
En liten snutt fra loungen:

http://youtu.be/Db9YB0SZN-E


Lite på menyen som fristet, så valget falt på en liten fiskebit, med boblevann fra kålholmen:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3352.jpg

Kelneren kom forbi og pushet en annen type boblevann, nærmere bestemt Lanson Alain Ducasse NV, en temmelig enkel variant. Lesestoff ligger på bordene, og jeg hentet denne i tillegg:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3371.jpg

Slik ser toalettene ut. God lydisolering(?), håndklær og såpe-artikler. God plass og rent og pent.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3341.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3342.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3343.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3344.jpg


Det ble også tid til en liten høneblund i dette området:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3359.jpg

Som hadde denne utsikten:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3362.jpg



Dusjen måtte testes:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3378.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3377.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3375.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3374.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3373.jpg

Måtte ned i terminalen en tur for å handle noe, der så det slik ut. Loungen er for øvrig en etasje over avgangshallen, og plassert midt på 2E. Flott og luftig terminal, minner egentlig litt om BKK? http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3365.jpg
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3363.jpg

Litt utsikt over tarmac:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3364.jpg

Tilbake til heisen opp til loungen. Den ser temmelig anonym ut, og det er kanskje også poenget. Det er ikke en lounge man skal finne på egen hånd, man geleides dit enten fra sjekkinn eller fra ankommende fly.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3366.jpg

Dag Viking
12-06-2012, 18:39
Restauranten måtte prøves, og etter kl 1200 var lunsj-menyen på plass. Her var det mye lettere å finne noe som fristet:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3383.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3384.jpg

Forrett ble terrine av foie gras, sammen med kelnerens anbefaling av sauternes. Yam Yam, meget godt!

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3385.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3386.jpg

Deretter ble det melke-drikkende lam, sammen med litt gjæret druesuppe fra Bordeaux:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3387.jpg

Lammet var meget bra, og det minnet litt om juleribbe både på smak og konsistens (selvsagt uten så mye fett og svor). Vinen var litt for plomme-aktig etter min smak, men god nok.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3389.jpg
Stekte grønsaker til:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3390.jpg

Jeg droppet dessert fra menyen, siden det nærmet seg avgang med stormskritt. En liten titt på buffeten, som nå hadde fått nytt innhold:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3391.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3392.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3393.jpg

Valget fant på denne, sammen med en kopp kaffe:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3394.jpg

20 minutter før oppsatt avgangstid ble man hentet av assistenten, som tidligere hadde spurt om man ville være i loungen lengst mulig, eller være første mann om bord. Flyet sto på enden av piren, men det var ikke mer enn 5 minutter å gå. Helt fint å strekke litt på bena før en lengre flytur.
En liten oppsummering av loungen:
-Meget bra mat, spesielt lunsj-menyen
-Meget bra service. Kelnere gikk rundt til bordene og sofagruppene og spurte om man kunne tenke seg noe å drikke eller spise.
-Forholdsvis romslig, selv om det var en del folk der mellom 0915 og 1000. Deretter var det kun en håndfull personer
-Internett virket ikke når det var mer enn x antall brukere (dvs frem til kl 1000)
-Sikkerhetskontroll, passkontroll osv gjøres veldig smidig, på samme måte som i FCT.
-Personlig og meget hyggelig assistent-tjeneste, både ved ankomst og avreise
-Det var også senger tilgjengelig, men ligge-stolen var bra nok for en kort lur.
-Alt i alt den beste first-loungen jeg har vært i, selv om utvalget av mat ikke er like stort som hos Lufthansa.
-Anbefalingen fra de ansatte var å spise i loungen fremfor på flyet, siden de hadde egne kokker og ikke bare oppvarmet mat. Noe jeg støtter helt og fullt.

MUFC
12-06-2012, 19:08
Utrolig flott og spennende. Stå på. Gleder meg til fortsettelsen.

Dag Viking
12-06-2012, 19:09
Assistenten sørget for «fast-track» forbi den lille gruppen som sto i kø for boarding, og like etter var man ombord i La Premiere på 777-300ER. Kabinen var helt full denne dagen, 8 av 8 seter var tatt. Det kunne se ut som det var en miks av jobb og fritidsreisende.
Dagens La Premiere har noen år på baken, det ble introdusert sammen med 777-300ER i mai 2004. Den er litt utdatert i forhold til en del konkurrenter, og den nyeste 380 har en nyere variant som har noen klare forbedringer. Mer om denne kan man lese her:
http://corporate.airfrance.com/fileadmin/dossiers/documents/press_releases/CP_A380_05.2012-en.pdf
777-300ER har 2 rader 1-2-1, mens 777-200ER kun har en rad. 380 har 2 rader, pluss et ekstra sete foran på venstre side.
Jeg legger ved et par bilder fra a.net, siden fotomulighetene ble litt begrenset:
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/9/4/2/2046249.jpg

http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/8/8/8/1578888.jpg

http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/2/7/8/1544872.jpg

http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/6/0/6/1490606.jpg

Forholdsvis romslig, med god plass på «disken» ved siden av setet. Litt lite privatliv, men med en vinkel ut mot flykroppen sitter man vendt bort fra resten av kabinen. Forholdsvis rent og pent, alt virket og var i god stand.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3398.jpg

Utsikt fra 2A. Dette setet virket vesentlig mer slitt enn nabosetet over midtgangen, 2A er kanskje et av de mest populære setene ombord på et fly.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3397.jpg

Velkomstdrinken var boblevann med litt farge. Dessuten skal Air France ha litt kred for glassene. Selv om de kanskje ikke er like bra som Swiss sine glass, er det en god løsning som ikke minst fungerer bra når det er turbulent.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3396.jpg

777 er en favoritt, det er luftig og høyt under taket i forhold til 330 og 340.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3399.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3401.jpg

Vi pushet en god stund etter rute, ca 30 minutter. Etter taxi rundt hele flyplassen ble det take-off nærmere en time etter rute, men på grunn av lite motvind skulle ikke dette ha noe å si.

fjasebase
12-06-2012, 19:27
Tør man gjette at du skal til IAH?

nime
12-06-2012, 20:19
Looking good, gleder meg til fortsettelsen!

FlyboyKarsten
12-06-2012, 21:07
Meget flott rapport. Tusen takk for denne flotte rapporten, må si jeg er fristet av sommer og sol når jeg ser bildene. Rett og slett en konge rapport, liker godt alle bildene og bra skrevet.

jb1
13-06-2012, 00:14
Da jeg var FB gull, gikk jeg tydeligvis til "feil" lounge på 2E. Man lærer noe nytt hver dag.

Dag Viking
13-06-2012, 02:18
Tør man gjette at du skal til IAH?

Nei. Riktig retning, vestover, men jeg unngår sørstatene om sommeren. Som jeg skrev i en annen tråd, det er bedre alternativer lenger nord. Første stopp blir JFK.

Da jeg var FB gull, gikk jeg tydeligvis til "feil" lounge på 2E. Man lærer noe nytt hver dag.

Hjelper hverken med gull eller platinum for å komme inn i den loungen. Du må fly La Premiere, eller fly Affairs og bla opp 800 euro eller 57 000 miles.

Dag Viking
13-06-2012, 02:26
Litt småsurt ut fra CDG
http://youtu.be/kxTDE_f5jfo

En wing-view
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3405.jpg

Benplass:

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3440.jpg

Lomme for hodetelefoner og fjernkontroll med lokket lukket:

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3439.jpg

Og åpent:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3406.jpg

Amenity-kit hadde trekk til hodetelefonene, som ikke akkurat så nye ut:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3408.jpg

Temmelig få kontroller til setet, men man savnet egentlig ikke noe:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3409.jpg

Liten skjerm, men for å få sett hvor man er i verden, duger det i massevis:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3410.jpg



Menyer for mat og drikke, samt pyjamas og amenity-kit ble delt ut på bakken i CDG, så jeg trodde egentlig de ville gå i gang med servering ganske så snart. Det var ikke tilfelle, ting tok tid.
Her er dagens lunsjmeny:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3411.jpg
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3412.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3413.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3415.jpg

Dagens drikke-meny:

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3416.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3417.jpg


http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3418.jpg


http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3419.jpg


http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3420.jpg


http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3421.jpg


http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3422.jpg


http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3423.jpg

Dag Viking
13-06-2012, 04:37
Veldig glad for at det ble et skikkelig måltid i loungen før avgang, for det tok sikkert en time fra avgang før de begynte å servere apetittvekkeren.
Dagens middagsunderholdning ble Borgen ses02, heldigvis var det grei plass til å sette PC på ved siden av bordet, omtrent som hos ANA. Thai mangler dette, mens Swiss har så stort bord at det er plass til PC på bordet.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3424.jpg

Mer Lanson Noble Rose, som for øvrig var god, sammen med apetittvekkeren.
Aniskremen var god, det samme var foie gras. Poteten var litt malplassert, og røykelaksen var ikke helt som norsk vill-laks eller balik. Alt i alt en god apetittvekker, som var variert og velsmakende.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3426.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3427.jpg

Deretter falt valget på litt baltisk mat. Laksen var middels, vodkakremen spennende, og de grønne kulene (hva nå det var, smakte som kaviar) var veldig gode. Champagnen ble droppet til fordel for et glass Mersault. Den var tålig god, men kanskje noe kjølig. Den ble heldigvis bedre etter hvert, men da var forretten oppspist.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3428.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3429.jpg

Siden lunsjen på bakken var lam, så måtte det bli kalv i lufta. Noe kjedelig kanskje, i ettertid kan man si at fisk trolig hadde vært et bedre valg. Vinfølget var en Châteauneuf-du-Pape som var meget god.
Temmelig enkel presentasjon, portvinsausen kom i en skål ved siden av.

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3430.jpg
Kjøttet var dessverre grått og lite saftig, langt under ANA og milevis fra Swiss i 1.kl.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3432.jpg

Så var det ostetid. Bordeaux’en måtte også prøves, men den var ikke like bra som vår venn fra Rhone. Jeg ba om en liten bit av hver ost, men endte opp med dette. Når fatet var tomt var magen rimelig stappa! Osten var god, og smakene varierte, men tilbehøret var ikke helt på nivå med det Swiss leverer.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3433.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3434.jpg

Så kom dessertvogna rundt, og valget falt enkelt og greit på den minste av alternativene, parfait’en. De andre alternativene så også meget bra ut. Vinen ble selvfølgelig dessertvinen fra Loire. Vinen var god, desserten var god, og de passet godt sammen.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3435.jpg

Så ble bordet ryddet, og det var på tide med Cafe avec, nærmere bestemt en attenåring fra Glenlivet. Ikke noe pulverkaffe fra vondt kontainervann her, en skikkelig god kaffe med tilbehør.

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3437.jpg

Dag Viking
13-06-2012, 04:37
Så var det på tide med et par timer på puta. Det var da allerede 16 timer siden klokka ringte i Oslo på morgenen. De la en madrass på det flate setet, og man fikk dyne og pute. Heldigvis var det ikke altfor varmt i kabinen, så det gikk greit å få et par timer med soving/døsing. Våknet over Canada et sted, og da så setet slik ut:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3441.jpg

Mer mat var også på vei, og den ble fulgt av rødt fra Rhone. Det var ikke så stor porsjon, og smakene var ikke så spennende. Fatet ble tømt, og mer mat trengte man ikke den dagen.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3442.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3443.jpg

Da er man over USA, og nedstigningen er snart ferdig

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3446.jpg

Mye bruk av speedbrakes på vei inn til 22L. Den er bare 8400ft lang, og vi taxet av med 3000ft igjen. Det var også noe som man merket på landingen, det var ikke mye flare. Løse gjenstander seilet forover under oppbremsingen. Definitivt den hardeste landingen jeg har vært med på i en 77W.

Så var man nede, de brukte 13R i tillegg.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3458.jpg

En kjapp oppsummering:
-En behagelig flight, behagelig kabin, behagelig sete og behagelig fly.
-Litt sen avgang, men landing på rute
-Treg servering, men med en solid lunsj i loungen var det helt fint
-Kun en flyvertinne i F, hun fikk hjelp fra kollegaer innimellom. Dette er for lite når F er full!

Alt i alt leverer Air France et produkt som er fullt på høyde med f.eks. Lufthansa og Swiss. Noe er bedre, noe er dårligere.

darkcho
13-06-2012, 13:22
Den loungen der var meget flott. Super rapport til nå, gleder meg til fortsettelsen :)

jb1
13-06-2012, 20:34
Nei. Riktig retning, vestover, men jeg unngår sørstatene om sommeren. Som jeg skrev i en annen tråd, det er bedre alternativer lenger nord. Første stopp blir JFK.



Hjelper hverken med gull eller platinum for å komme inn i den loungen. Du må fly La Premiere, eller fly Affairs og bla opp 800 euro eller 57 000 miles.

Saa foerst naa at det var La Premiere lounge. Jeg leste paa iphone. Saa snasent ut. Dette er noe som kunne gi grei uttelling paa bonusreiser. FB er jo ellers saa elendig med sine hoeye gebyrer.

Fredrik Propell
13-06-2012, 21:16
En meget delikat rapport så langt Dag Viking. Liker måten du skriver dem på godt. Og det hjelper heller ikke at man leser dette med en tom mage! Ser frem til fortsettelsen :)

Discus
19-06-2012, 22:30
Endelig en rapport til fra den karen, bra så langt, venter i spenning på returen.

Her skal (F)Lying Blues poengene brennes! For en trist frokost, papp og plast gallore.


Og kaffe av type pappkrus med ferdig dose Nescafe-pulver, just add water...

Dag Viking
20-06-2012, 01:47
Fint med et spark i baken, Discus. Litt travelt for tiden, så ting tar tid.

Først et airport diagram fra JFK:
http://overtheairwaves.com/jfk.gif

Oversikt over hvem som flyr fra de ulike terminalene:
http://www.airportterminalmaps.com/JFK-terminal-map.html

Litt tilfeldige bilder på vei inn til gaten på Terminal 1:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3459.jpg

Tror dette må være AF22, 0820 fra CDG, som vanligvis er en 332. Siden vår flight egentlig var en 380 (-235 seter), kan det være logisk at en annen avgang ble oppjustert til en 343 (+66 seter)

I bakgrunnen en AA752 på vei til 13L, kanskje en parkway visual, eller canarsie VOR?
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3465.jpg
Veldig mye fra hele verden på JFK. Sammen med f.eks. LAX er det en av få storflyplasser som har veldig variert trafikk og ikke er veldig dominert av ett selskap.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3462.jpg

Her er tvillingsøstera, AF12, som går 10:30 fra CDG
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3468.jpg




På vei ut av flyet ble man møtt av en assistent som tok hånd om tre premiere-passasjerer. Vi ble eskortert til immigrasjonshallen, og ført forbi hele køen. Av en eller annen grunn hadde crewet om bord glemt å gi oss tolldeklarasjon, selv om jeg spurte etter dette. Da var det ut av køen, mens assistenten kalte på sin kollega over walkie talkie. Etter hvert kom noen skjema, selvsagt på fransk. To minutter senere var vi igjen fremst i køen, og like etterpå på vei mot bagasjeutleveringen. Ikke så raskt, immigrasjonsoffiseren kom småløpende etter meg. ESTA-papirene måtte hun selvsagt se.

Assistenten assisterte under bagasjeutleveringen, gjennom tollen, og til re-innsjekk hos Delta. Da det var på tide å bytte terminal sa hun takk for seg. God ankomstservice var det uansett, det kunne sammenlignes med å komme til Bangkok i Thai F.
Siden neste terminal lå nesten vegg i vegg ble det en rusletur over til terminal 3.
Delta har noe som heter skypriority, og hvis det står på boarding-kortet har man tilgang til egen kø i sikkerhetskontrollen. Ingen kø med andre ord, og da var neste stopp loungen, skyclub. Den første var ikke bra i det hele tatt, en drage som kunne si “tusen takk” og “jeg elsker deg” var det eneste høydepunktet. Serveringen er minimal, men de har da Sam Adams Boston Lager. Utsikten var helt grei dersom man sto ved “buffeten”, men fra sittegruppene var det dårlig.

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3469.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3470.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3471.jpg


Loungen ytterst på Terminal 3 var et vesentlig bedre valg, dessverre ingen bilder derfra.
Ingen oppgradering, selv om man var på oppgraderingslista. Hva gjør vel det, når Delta har Economy Comfort med 34-35” pitch og ledig midtsete? Eneste forskjellen fra F må være at man må betale for en øl, men who cares.

Jeg stusser av og til på folks håndbagasje når jeg reiser innenriks i Norge, men dette var på et helt annet nivå. Folk hadde med seg hauger og lass, og mange måtte ha hjelp til å plassere håndbagasjen. Dette første til at boarding tok 30 minutter!! Kanskje bagasjeavgifter ikke er en god ide likevel?

Endelig om bord på DL1997, en PMNW A319 Har aldri flydd den bak gardinen tidligere, men utsikten var helt grei bak også:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3474.jpg


Push var nesten på rute, men en lang taxi med klokka rundt til 22R gjorde at avgang ble en time sen. Her er litt tilfeldige bilder.

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3478.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3481.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3483.jpg

En flyplass blir fort mørk fra lufta

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3488.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3491.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3495.jpg

En rimelig innholdsløs flytur, med fin utsikt til Milwaukee og Chicago når vi fløy forbi. Ølen var ikke spesielt god, og en liten gratis pretzel trakk ikke nevneverdig opp. Flyet hadde internett om bord, men dette ble droppet til fordel for mer av Borgen. Vi ankom omtrent på rute, og hadde en fin runde over downtown Minni før vi landet på 12L. 1 minutt taxi til gaten.
Bagasjen kom tålig kjapt, og etter det var det klart for 180 miles langs asfalten. Ankomst ble kl 0200 lokal tid, over 30 timer etter avreise fra hjemmet. En lang tur!

Kanon
20-06-2012, 02:23
Flott rapport hittil :up: Veldig fine bilder, spesielt køen av fly og JFK fra lufta.

Dag Viking
21-06-2012, 01:49
Noen tilfeldige bilder fra USA. Noen er tatt med mobil, ergo noe dårlig kvalitet.
Fremtidlig traktor til og fra vestlandet:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012/IMG_3499.jpg

Litt lokalt, ikke alt fra USA trenger være Bud og Miller
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMAG0062.jpg

Lite av dette i Norge:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMAG0070.jpg

Som jeg skrev i en annen tråd, Minneapolis er et utmerket sted å dra på handletur, sommer som vinter. Med mange butikker, restauranter og karuseller under samme tak, er dette noe for hele familien. Temperaturen var også meget behagelig, 22 til 30 grader og sol hele uka. En kveld var det tordenvær fra ca kl 21 og utover, men hva gjør vel det?
Lego hadde utstilling:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMAG0076.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMAG0078.jpg

Berg og dalbaner inne i kjøpesenteret:

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMAG0089.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMAG0090.jpg

Omtrent midt mellom MSP og downtown. Ikke så store avstander, og i tillegg finnes det en T-bane som går mellom sentrum, flyplassen og MOA.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMAG0097.jpg
St.Paul er en koselig by. Rent og pent, og grønne trær overalt
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3500.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3503.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3501.jpg


Litt usikker på om dette var verdt et besøk:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3505.jpg

En noe spesiell solnedgang, synd bildet ikke ble bedre:

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMAG0073.jpg

Til slutt var uken over, og det var på tide å vende nesen østover igjen. Mer kommer i neste episode.

Dag Viking
21-06-2012, 02:10
Med avgang kl 0700 ble det shuttle fra hotellet kl 05:30. Klokken 06:00 var både shuttle, innsjekk og security unnagjort, ikke ille bare det. Innsjekk var uten kø, men det var noen minutter i Skypriority-køen for sikkerhetskontrollen. Tydelig at det var mange av både first class og diverse medallion-kort som var tidlig ute. Heldigvis var køen en del kortere enn den vanlige køen.

Noen lounge ble det ikke, det fristet mer med en baguette enn pretzels til frokost.
Det ble to minutter på observation deck også. Det ligger oppå F-gatene.
Selv om MSP er kraftig dominert av Delta, er den ikke så ensformig. Bare Delta flyr blant annet CRJ200, CRJ900, E175, E170, MD88, MD90, B738, B752, B753, A319, A320, 763, 764, 332, 333 ut fra denne hub’en.
Klokken var kvart over seks, og flyplassen våkner til liv:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMAG0105.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMAG0106.jpg

Boarding begynte ca en halv time før avgang. Igjen var det samme rabalderet med håndbagasje, og det endte med at en del passasjerer måtte gate-sjekke bagasjen sin. Lærer de til neste gang, eller var de glade bare de slapp betale bagasjegebyret?
Avgang fra RW17 etter et par minutter i kø.

Deretter var det om å gjøre å få sove litt på turen østover. Fremdeles god benplass, men dessverre opptatt midtsete denne gangen. Servering ble en eplejuice, den var til og med gratis!
Rent og pent fly, man kan speile seg i motoren:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3509.jpg
Dessverre skydekke over Manhattan, ellers hadde det blitt en del bilder fra 05F .

På vei inn til 04R (tror det var R)
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3511.jpg


Delta bygger ut Terminal 4 for 1,3 milliarder, og får 9 nye widebody gater.
I tillegg moderniserer de kraftig på LGA, tydelig at de ikke vil overgi NYC til United og American.


http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3520.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3519.jpg


To av verdens styggeste fly:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3512.jpg


To som er vesentlig penere:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3515.jpg


Både flyet og bagasjen var i rute, og så var man igjen på vei over til Terminal 1. Innsjekk var stengt såpass tidlig på dagen, så bagasjen måtte innlosjeres hos en kar i kjelleren. Han tok bilde og sjekket pass, så der sto nok sakene temmelig trygt, uansett om man har en koffertsafe eller ikke ;)

Dag Viking
21-06-2012, 13:10
Så startet prosjekt Manhattan. Airtrain til Jamaica og LIRR til Penn gikk mye bedre enn fryktet, og tok under en time. For å unngå en stressende dag ble Empire State Building, shopping, frihetsgudinnen og Ground Zero forkastet til fordel for en dag i parken under blå himmel.

Guess where?
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3521.jpg


Lunsj i parken med økologisk(?) mat og en IPA
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMAG0108.jpg

En trivelig og stor park, som gjerne kunne hatt flere serveringssteder:

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3530.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3524.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3532.jpg



http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3522.jpg



Flere som nyter sola:

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3527.jpg

Dag Viking
27-06-2012, 12:17
Så var det på tide å dra tilbake til JFK. Innsjekk var nå åpen, og der var det selvsagt ingen kø. Air France har egen kø for La Premiere, og med kun 21 seter fordelt på tre flighter pr dag, blir det nok sjelden kø der. Totalt har Air France 1551 seter mellom JFK og CDG hver dag, fordelt på 21 i Premiere, 248 i Affairs, 132 i PV og 1150 i Voyageur.
AF22/23 - 332. 208 (-/40/21/147)
AF12/13 - 77W 303(8/67/28/198)
AF10/11 - 343 275 (-/30/21/224)
AF6/7 -388 516 (9/62/38/407)
AF8/9 - 77E 247(4/49/24/174)

Ikke så imponerende som BA sin rutetabell, og overraskende lite premiumseter. Kanskje ikke så rart at Air France sliter, hvis de ikke klarer å hente ut mer på denne ruta.

Innsjekk gikk kjapt og greit, og dama i innsjekk sørget selv for eskorte videre inn i terminalen. Køen for sikkerhetskontroll ble elegant forbigått, og videre gikk ferden via en Macallan i duty free og bort til loungen. Hun guidet direkte opp i andre etasje, jeg kjenner ikke til hvem som kan sitte i første og hvem som kan sitte i andre etasje. Kanskje biz/first er i andre og metallkort i første? Hun spurte også om ønsker for boarding, om man ville først eller sist om bord.

Etter en dag i sola var det godt med en dusj. Det var heldigvis ingen kø, selv om jeg tror det kun var 1-2 dusjer.
Ikke akkurat et overdådig dusjanlegg, men man fikk da både rene håndklær, toalettmappe og rikelig med varmt vann. Godt gjorde det i alle fall:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMAG0110.jpg

Loungen i seg selv var helt middels. Heldigvis nok sitteplasser uten at man ble sittende for nær medpassasjerer.
Utsikt
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3539.jpg

En Cathay-jumbo på vei inn til 13L
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3545.jpg



Sofagrupper:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3543.jpg


http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3542.jpg


http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3541.jpg



Baren, champagne og to sorter rødvin ble testet med terningkast middels:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMAG0114.jpg

Fast føde besto egentlig av dette, som ikke var så verst. Bedre enn bare chips og champis:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMAG0115.jpg

Kanskje like greit at dette ikke var i fokus:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMAG0116.jpg

Evt kunne man forsøke seg på frukt og kaffe:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMAG0117.jpg

Pre-boarding måltid:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3537.jpg

Alt i alt en ganske trist lounge, men den funket likevel. Ok utsikt, litt champis og en dusj er gjerne det som skal til. Likevel lurer jeg litt på hvordan den er i forhold til konkurrentene. Jeg antar at AA, BA, VS og Lufthansa har noe vesentlig bedre enn dette. Dessuten lurer jeg litt på hvorfor Air France ikke har en skikkelig buffet, eventuelt en ala carte for de som vil spise på bakken og sove i lufta.

Vi ble hentet en god halvtime før avgang, og når vi kom til gaten var ikke boarding startet enda. Vi måtte vente noen minutter før de slapp oss ombord flyet.

Dag Viking
27-06-2012, 12:44
Air France har 2 fly med ny F, men dette var dessverre ikke et av de. Likevel var det spennende å sammenligne kabinen med 77W. Setene er de samme, men de er noe nyere og har litt flere kontroller. Det er også litt mer plass fra setet og ut til vinduet. Vinduet er omtrent håpløst å se ut av, siden avstanden mellom glassene er så stor. Sitter man i setet med setebelte, kan man bare se vinkelrett ut fra flyet. Kabinen er noe bredere enn i 77W, og er selvsagt romslig og luftig. Takke meg til vanlige seter i stedet for suiter. Her er en haug med bilder fra kabinen, setet osv:

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3547.jpg

1-2-1 også i 380, der setene er vinklet ganske mye fra hverandre.

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3548.jpg



Vindu som er håpløse å se ut av

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3552.jpg


God plass på utsiden av setet, og veggen buer mye
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3551.jpg

Et bilde til som viser avstanden til vinduet. Det er mer et midtgangsete enn vindusete, og minner nesten om 2. etg hos lufthansa 744.

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3549.jpg

Luftdysene er ikke i taket, men ved setet.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3553.jpg




Setekontroller med massasje som ikke ble testet:

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3550.jpg



Forover til 1A, trappa opp til 2. etasje, og trappetrinnet opp til cockpit

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3558.jpg

Til og med nok benplass til meg, sokker og tøfler er på:

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3571.jpg



Lyst, luftig, rent og pent. Kabinen var ikke slitt.

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3557.jpg

Med full flight var det greit å gå om bord først for å ta litt bilder.

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3554.jpg

Etter hvert kom det flere folk, blant annet en far og ung datter

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3559.jpg


USB, minijack, strøm og QC3 (som heller ikke ble brukt, jeg foretrekker QC15)

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3563.jpg

Litt mer knapper enn kontrollen i 77W. Jeg prøvde den aldri.

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3561.jpg

I tillegg til toalett har 380’n et omkledningsrom med vindu mot verden og en del varianter av spray og toalettvesker, av merket Lanvin

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3568.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3569.jpg



Ikke bare SAS som sliter med renholdet av hvite fly, her er AF 17 som også var forsinket.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3555.jpg

Før døren ble lukket var det ikke mulig å få noe annet enn dette boblevannet. Jeg likte bedre det rosa!

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3562.jpg

Boarding gikk gjennom døren foran i 1.etg og døren litt lenger bak i 2. etg. VELDIG irriterende, når de skal fylle opp en hel økonomiklasse gjennom 1.kl. Det eneste morsomme var alle kommentarene fra folk som fikk sitt første inntrykk av A380 når de så Premiere. “Wow, mom, I love Airbus planes” var en gjenganger. Lurer på om kjærlighetsforholdet var like sterkt 8 timer senere?

Så ble det opplyst om at flighten var forsinket, og da sovna jeg.

Fnate
27-06-2012, 12:59
Det eneste morsomme var alle kommentarene fra folk som fikk sitt første inntrykk av A380 når de så Premiere. “Wow, mom, I love Airbus planes” var en gjenganger. Lurer på om kjærlighetsforholdet var like sterkt 8 timer senere?

For ikke og si 2 minutter senere når de så hvordan det så ut der de egentlig skulle sitte?

Strålende rapport Dag. Dette må vel være første F-rapporten fra AF her inne?

Dag Viking
27-06-2012, 13:10
For ikke og si 2 minutter senere når de så hvordan det så ut der de egentlig skulle sitte?

Strålende rapport Dag. Dette må vel være første F-rapporten fra AF her inne?

Takk for det

Første og siste kanskje?
Jeg har sett minimalt med rapporter fra foran gardinen hos Air France siden sist jeg skrev en rapport i 2005, og ingen fra 1.kl her inne. Det er også veldig knapt med la Premiere-rapporter på a.net og flyertalk, tror den nyeste jeg fant var fra 2009.
Har heller ikke funnet noen av la Premiere loungen, du kan tro jeg søkte litt på forhånd.

Dag Viking
27-06-2012, 15:23
Det ble selvsagt delt ut pyjamas (litt annerledes enn uken før, noe lysere, større og mykere), amenity kit og menyer. Tøfler og sokker lå klare i skuffa under ottoman.
IFE måtte sjekkes ut, hvor var de beste skjermene og flest knapper?

Yes of course:

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3565.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3566.jpg

God plass.

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3567.jpg


Styrmann var en meget pratsom fyr, han pøsa på med informasjon og sine erfaringer. Dagens flight ville kun ha 9 knop medvind, så ingen sjanse for å ta inn den solide forsinkelsen vi ville ha ut fra JFK. Han hadde kun flydd Airbus; 318, 319, 320, 321, 332 og 343, og var fornøyd med det . JFK var en av de korteste flightene med 380, Montreal muligens enda kortere. De andre var vesentlig lengre (Johannesburg, Tokyo, Los Angeles og Singapore). 380 var milevis foran andre airbusfly, den var tydeligvis bygget for og med piloter, ikke bare ingeniør-løsninger.

Litt data for turen:
Grossw: 451tonn, 98tonn FOB.
TO RW 13R med flex 65° og flaps 1
V1: 141kt
Vr: 154kt
V2: 160kt
Thrust reduction altitude 1510ft, samme som accelration altitude. Transition altitude som alltid 18000ft. Cruise FL370, optimum FL385 og max recommended FL398.
Push ble en time etter rute, og når døra var lukket var det endelig mulighet for å få seg litt rosa.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3579.jpg

Det var mulig å begynne å spise på vei ut til takeoff, for å maksimere søvn om bord.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3576.jpg

Vi sto og venta en stund før vi fikk begynne taxi mot 13R, og utsikten forover var slik.

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3577.jpg

Dette bildet ble tatt 1:50 etter vi første kom om bord flyet, og push var ca 1:20 etter boarding. Ting tar tid!

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3590.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3591.jpg


http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3593.jpg

Dag Viking
27-06-2012, 16:19
Dagens meny:

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3582.jpg

Apetittvekkeren var altså vaktelegg med kaviar, kamskjell med laks og canape med parma og parmesan. Godt var det i alle fall.

I tillegg var det dagens alternativ, som ble hoppet bukk over.

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3583.jpg



Frokost før landing i Paris:

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3584.jpg


I motsetning til utreisen kom et vinkart som jeg tror inneholder alle viner og champagner Air France serverer i La Premiere i denne perioden. Litt uoversiktlig, men interessant å se hva annet de har å by på.

Champagne:
Jeg hadde gjerne tatt flere av disse, spesielt Grande Siecle som Swiss også serverer. Vi hadde Lanson Noble Rose begge veier. Litt pussig å ha kun rose, men den var jo selvsagt god for det.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3585.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3587.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3588.jpg


Dessertvin, vi hadde den fra Loire:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3598.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3601.jpg



Hvitvin, vi hadde Mersault Clos du Cormin:

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3604.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3605.jpg








Og selvsagt rødvin.
Mye som frister her, man burde hatt muligheten til å prøve alle:



http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3607.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3609.jpg

Dag Viking
27-06-2012, 16:33
Litt wing-views av varierende kvalitet. Det var vanskelig å ta bilder pga avstand mellom vindu og sete, og avstand mellom glassene i vinduet:

TO på 13R, en høyresving og så en venstresving, dette for å unngå støy. Ser her JFK i bakgrunnen.

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3599.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3602.jpg


http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3603.jpg


Man må virkelig “jobbe” for å få med motorer og vinge fra 02A, og resultatet blir ikke bra pga refleksjoner:

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3611.jpg


Stemningsbilde 20 minutter etter take-off mens man venter på forretten:

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3614.jpg


Litt flight information, forventet ankomst 1 time etter rute:

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3616.jpg



http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3615.jpg

Endelig kom maten på bordet. Litt overrasket at servicen ikke var raskere, men med 9 av 9 seter tatt, tar ting tid. Mersaulten får lufte seg litt i glasset før den blir passelig, og blir fulgt av rosa champis. Ikke like overdådig og variert som Lufthansa og Swiss sine Asia-flighter, men med 30% kortere flytid vil man heller prøve å sove.

Som man ser ble det hummer fra Maine denne kvelden:

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3618.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3617.jpg

MountainDew
27-06-2012, 20:39
Topp rapport Dag! Hyggelig å se bilder fra Minneapolis/St. Paul igjen :)

Cecilie
27-06-2012, 21:12
Super rapport! Hyggelig lesing, samt fine bilder. Selv er jeg ikke kravstor når det kommer til luksus. Har loungen dusj er jeg som regel tilfreds :)

Takk for at du tar deg tid til å dele opplevelsen din med oss!

Dag Viking
30-06-2012, 13:33
Hovedretten var en kylling som smakte kun som kylling. Merket ikke noe til de andre ingrediensene som sto i menyen. Vinvalget ble favoritten fra utreisen, Châteauneuf-du-Pape.

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3620.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3619.jpg

Veldig enkel oste-tallerken, denne minnet om Thai i F:

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3622.jpg

Innpakka kjeks. WTF??
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3621.jpg

Dessert med portvin og mer rødvin fra Rhone:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3628.jpg

En helt fin dessert, kaka smakte godt den.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3626.jpg

Kaffe og single malt. Illy er bra, har Illy-maskin på kjøkkenet og har veldig sansen for den. For mett til sjokolade, så den boksen gikk i bagen.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3629.jpg

Et stemningsbilde. Setene er ikke veldig private, men man ser lite til sine medpassasjerer uansett. Jeg liker den åpne og luftige kabinen, lite klaus på dette viset.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3623.jpg

Litt som Twin Otter, åpen dør inflight
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3637.jpg

Bar/buffet-oppsett ved siden av trappa til andre etasje. Champagne, sjokolade, brus og mineralvann.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3636.jpg

Servering gikk temmelig kjapt, det tok 1:50 fra take-off til kaffe var servert.
Sov tålig bra, 2-3 timer, og våknet 1 time før landing på CDG. Ser at det var et opphold mellom bildene på 4:15, og det et et godt tegn.
Planen var egentlig å droppe frokost om bord og helle ta dette i loungen, men siden jeg likevel var våken så var det jo ingen grunn til å si nei. Og for en frokost, klart den beste jeg har spist i lufta. Alt ble servert på en gang, slik at man rakk spise det man ønsket. Kaffe og ferskpresset appelsinjuice som drikke.

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3640.jpg

Meget velsmakende og frisk frukt:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3638.jpg

Crepe med bær, og en slags lime vaniljesaus. Supert!
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3639.jpg
Etter en solid frokost var det på tide å pakke sakene, pusse tenner og bruke litt av kremene/sprayene som var på skifterommet, samt ta av seg pyjamasen. Været over CDG var ganske så grått, skarp kontrast til det fine været i USA siste uke.
Vi landet mot vest, 26L tror jeg, og hadde tydligvis en vind fra sør:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3641.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3642.jpg

Dag Viking
30-06-2012, 13:35
En ganske kjapp taxi, og så ble det parkering på L-gate.
Sammen med to andre av de stygge hvalene. Denne kom fra JNB
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3645.jpg

Den med nytt interiør, som vist i linken i en av de første postene, kom fra LAX. Synd å ikke få prøve den, det blir nok ikke flere muligheter.

Etter et skritt inn på jet-bridgen ble vi hanket tak i av assistenten, geleidet ned trappen og ned til bilen. 2 minutter kjøretur, og så ut til passkontrollen. Dette var felles passkontroll til alle, men med en myndig mine ble vi ført helt fremst i køen. Heldigvis får man si, for med et par nyankomne A380 blir det fort lange køer med 3 åpne luker. Deretter bar det ned igjen til bilen, og direkte til heisen under loungen. Vel oppe i loungen fikk man beskjed om å slappe av, og at man ville bli hentet like før avgang med neste fly.
Arrival-service på denne måten er det vel ikke så mange som kan matche? Selvsagt er det mange som ser rart på en når man går forbi hele køen, men alt i alt er det en meget behagelig måte å reise på.

Det tok ca 45 minutter fra vi klappet til gaten før frokosten ble servert oppe i loungen, så ekstremt hurtig var det ikke. På en såpass stor flyplass tar det meste litt tid, og det kan ikke sammenlignes med f.eks. ZRH der man bruker 15 minutter på tilsvarende, selv om man går og tar tog på egen hånd.
En del av tiden gikk med på å vente på personen som allerede sto og snakka med grensepolitiet, han brukte ca 10 minutter. Alt i alt var det uansett smidig og enkelt, og med en hygglig og pratsom assistent går tiden fort.

Vel inne i loungen var det temmelig lite folk, og kelnerne går rundt og supplerer menyer, mat og drikke. Det var selvsagt også buffet for de som måtte ønske det.

Siden frokost ble droppet forrige gang i loungen, måtte den prøves nå. Menyen står på side 1 i denne rapporten.

Kaffe, juice, brød og frukt ble servert mens man ventet på hovedretten:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3646.jpg


Meget god omlett med skinke, bacon i en egen skål ved siden av:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3647.jpg

45 minutter før avgang kom assistenten og oppdaterte med avgangstid, og spørsmål om man ville være først eller sist om bord. En A321 får man fort nok av, så mest mulig tid i loungen og minst mulig i flyet virket som en god ide. Ca 25 minutter før avgang ble man hentet og kjørt til flyet, som da var ferdig boardet. Bilturen gikk på utsiden, og man går opp jet-bridgen på utsiden. Litt usikker på hvor dette flyet gikk fra, trolig 2F.

Dag Viking
30-06-2012, 13:36
Utsikt fra høyre side:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3650.jpg


Hvordan var det å gå fra Premiere til Affairs? Dere kan jo se på bildene og dømme selv.
Det var 4 rader med business, og ca 8 av 16 seter var tatt.
Benplass? Eksisterer ikke. Dette er blant det verste jeg har prøvd, og blir bare komisk på rad 2 hos et fullservice-selskap.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3648.jpg

Flere som sliter med benplassen?
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3663.jpg


Blokka midtsete i det minste:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3649.jpg

Taxi på noen få minutter, og ingen kø for take-off. Takk for 4 rullebaner!
Vi tok av på 26R, og hadde en 77E som skulle til NRT “på slep”. Den tok av på 27L ca 20 sekunder etter oss, klatret ut under, og krysset så under oss og til venstre. Her følger en del bilder fra utklatringen.
Terminal 2ABCD
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3651.jpg

Terminal 1 der man blant annet kan se Singapore 380, Thai 77W, United 767 og 757, og en taxende EVA 77W.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3652.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3655.jpg

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3657.jpg


Nordlige del av flyplassen, som er stor i utstrekning. Ganske annerledes enn JFK og MSP som er veldig komprimerte i forhold.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3656.jpg

På tide med litt “mat” igjen. Siden klokka var over 12 gikk det greit med et lite glass champis.
Spiste litt pasta og litt fruktsalat, det andre virket rett og slett så ille at jeg ikke tok sjansen. Dette er altså intra-europeisk business? Fascinerende skuffende, vesentlig dårligere enn Lufthansa business, og milevis fra Swiss og SAS.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3665.jpg

Someone
30-06-2012, 15:12
Herlig rapport igjen fra din side :up:

Basert på menyen så må jeg si de virkelig hadde mange Champagner å velge mellom. De fleste andre virker å ha maks 3-4

Dag Viking
30-06-2012, 16:30

Landet før rute ute i gokk langt fra flyplassen i AMS, og fikk en sightseeing rundt det nederlandske bondelandet. Klappet til gate omtrent på rute, og da var man tilbake til virkeligheten. Ingen assistent som kom i møte, ingen bil til loungen, og ingen lounge med kelnere og kokker på kjøkkenet som verket etter å lage de flotteste retter. Nei, her var man sammen med “røkla” i crown lounge.
En stor, upersonlig lounge, som til tross for ok utvalg av mat og drikke, ikke faller i smak. Den er for stor, og det er for mye folk i den. Man måtte lete for å finne en ledig sitteplass, og da synes jeg fordelen med lounge omtrent er borte.

Tydeligvis mange nordmenn som flyr via AMS, man hørte nordmenn over alt. Mange fra oljebransjen kunne man også legge merke til, med firmalogo lett synlig på ryggsekk eller klær.

Hverken luftig eller utsikt:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3668.jpg

Ikke akkurat i fokus, men med 200 mann rundt meg ville jeg ikke ta for mange bilder.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3667.jpg

Heineken og en slags suppe. Øyne knapt synlige på terningen
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3666.jpg

En halvtime før avgang var det på tide å tusle til gaten, heldigvis ikke mer enn 5 minutter unna. Der var boarding i ferd med å begynne, og med to separate køer. Skypriority for biz og metall, og denne køen var såpass kort at det ikke tok mer enn et par minutter før man var på vei ned til en 73W.
Det var ca 4 rader business, jeg slo meg ned på 02F. Belegget var ca 12 av 16, med midseter blokkert.

Klokka var nå 14 på ettermiddagen, og behovet for søvn meldte seg. Øynene var derfor lukket, og man husker ikke noe før en stund etter avgang.

Forholdsvis tynne seter, men veldig mye mer behagelig enn Lufhansas NEK. Benplassen var helt grei, jeg hadde sikkert klart 3-4 timer med blokkert midtsete.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3672.jpg

Rent, pent og trolig et ganske nytt fly
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3671.jpg

En liten wingview må til
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3669.jpg

Purser kom rundt, håndhilste på oss og tiltalte oss med navn. Hun var meget hyggelig, og understreket at hvis vi ønsket noe som helst, eller hun kunne gjøre noe for at reisen skulle bli bedre, så måtte vi bare si i fra. Mye mer enn det AF klarte for en Premiere->Affairs-passasjer med andre ord, der sa hverken purser eller FA noe som helst.

Det var matservering på denne flighten også, og det var to valgmuligheter.
Her er en sandwich med egg og bacon, som ble spist 10% av. En slags fromasj med bringebærsaus til dessert. Ikke noe rungende hurra for dette heller.
Cola? Ja, hverdagen var på vei tilbake!
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3670.jpg

Landing fra nord litt etter rute, og etter å ha røsket med seg 4 warsteiner, 2 spätlese og 2 barolo fra taxfree, rakk man akkurat et direktetog til Oslo S. Med så mye bagasje var det greit å ta taxi hjem, 10 minutter rusletur fra Nationaltheateret med bager og poser fristet ikke.

Lille trille, store trille og den røde posen er endelig hjemme.
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3673.jpg

Jeg skal komme med en oppsummering av service, fly,lounger, mat osv, og sammenligne med tidligere erfaringer, men det får bli i neste post.
Hvis denne rapporten falt i smak, kan man jo lese:
“SALT og Champagne” - http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=87984
“Noen deja vus, Asia Mk II…..” http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=91814

Takk for tilbakemeldinger! :)

SQ 777
30-06-2012, 19:26
Helt topp, Dag....Kunne tenkt meg å ha forsøkt F på AF er meget svak for selskapet. Men hakke nok poeng for F der, kun C hvis Promo.. Vil prøve neste sommer... Flyr hvorsomhelst noen dager....

Jamesbond_ppk
03-07-2012, 15:12
Helt topp, Dag....Kunne tenkt meg å ha forsøkt F på AF er meget svak for selskapet. Men hakke nok poeng for F der, kun C hvis Promo.. Vil prøve neste sommer... Flyr hvorsomhelst noen dager....

Merci pour le super rapport :) Genial de voir la Première chez AF.

HS-TLD
31-07-2012, 09:26
....ventet egentlig litt på oppsummeringen din Dag...;)
...Jeg skal komme med en oppsummering av service, fly,lounger, mat osv, og sammenligne med tidligere erfaringer, men det får bli i neste post....

...men du oppsummerer som vanlig veldig greit underveis også, og man får takke for nok en fantastisk flott TR :up:

AF La Premiere på 777-300ER og A380 syntes jeg så veldig bra ut - ikke minst loungen på CDG. Så også ut til at vin/champagne-utvalget holdt godt mål i lufta.
Frokosten før landing på CDG fikk jeg vann i munnen av....:p


Jeg stoler på Google Translate, og sier:

Rapport de voyage fantastique, je vous remercie!

Dag Viking
31-07-2012, 14:32
Legger ut noen bilder av kitene jeg fikk også. Tydelig at de har støvet ned i en skuff.

Dette fikk jeg når jeg gikk i dusjen på JFK
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3695.jpg

Innhold
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3700.jpg


Dette var del av kitet vi fikk om bord. Resten la jeg igjen, og tok bare med meg denne hjem
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3694.jpg
Innhold
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3698.jpg

Dette lå på skifterommet i 380. Tydelig at ingen andre brukte de, så jeg tok med meg et par
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3696.jpg

Innhold
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3701.jpg

Pysj’en
A380 til høyre, noe større og gråere i fragen
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3697.jpg
http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/USA%20juni%202012%20v2/IMG_3625c.jpg

Så var det på tide med en liten oppsummering, sammenligning med andre erfaringer og konklusjon

-Intra-Europeisk var dårlig. Dette gjaldt særlig Air France, men også KLM. Veldig trangt hos Air France, minimal service, og skrøpelig mat. KLM er omtrent på nivå med Lufthansa, Air France på bunnen av min liste. Swiss og SAS et godt hakk foran.
-Servicen på CDG er bedre enn noe annet jeg har prøvd I første klasse. Dette inkludere ANA på NRT, Thai i Bangkok, Lufthansa i Frankfurt og Swiss i Zurich. CDG har et dårlig rykte, men i første klasse går transfer som en lek. Man blir plukket opp ved flyet og kjørt til neste avgang, uansett om man reiser ut eller kommer hjem. Hvis man har dårlig tid, blir man kjørt direkte til neste fly. Assistentene var utrolig bra. Mye mer personlige enn hos Lufthansa. Man følte seg skikkelig verdsatt og godt tatt vare på fra ankomst til avreise, og de var svært interessante å prate med. Tydelig at Air France har plukket ut sine flinkeste til disse jobbene, og de var også meget gode i engelsk. De frakter kun en passasjer i hver bil, hvis man ikke reiser sammen. Hver passasjer hadde en spesifikk assistent, og hvis de gikk av skift kom de og introduserte arvtageren. Minimalt med kø over hele linja, siden assistenten hadde autoritet til å stille seg først i køen.

-Assistentservicen på JFK var også bra, men selvsagt ingen biler. Man ble fulgt til fots fra innsjekk til lounge, og plukket opp og fulgt til flyet før avgang. Også der var service og holdning fra assistentene meget bra.

-Loungen I Paris var minst like bra som alt annet. Ikke like stor som FCT, men meget fin. Servitør-service både når man sitter i spise-avdelingen og i sofa-avdelingen. Meget høy kvalitet på maten. Ikke like stort utvalg som i FCT, men etter min mening var det bedre kvalitet. Alt i alt, den beste loungen jeg har besøkt, og helt klart noe de ansatte er stolte av.
-Loungen på JFK var ikke imponerende, og det er synd at Air France ikke har en skikkelig middagsmulighet for passasjerer i F. Jeg tipper de fleste er interessert i å spise skikkelig på bakken og heller sove i lufta. JFK er vel den eneste utestasjonen som har nok daglige avganger og La Premiere-seter til å kunne rettferdiggjøre en liten ala carte avdeling.

-Jeg liker hard-produktet til Air France. Den innvendige bredden på 777 og hoved-dekket på A380 gjør at 1-2-1 blir romslig. Virkelig flott at Air France har plassert første klasse på hoveddekket, og ikke i andre etasje som f.eks. Lufthansa. Jeg er heller ingen fan av suiter, og synes det er viktigere at kabinen er åpen og luftig. Privatliv får man så det holder, pga vinklingen av stolene. Spesielt på A380 var det langt til naboen! Komforten både når man sitter og ligger er meget bra, minnet litt om ANA sine seter. Senga er ikke like bra som Lufthansa sin rekonfigurerte 744, men jeg synes den er i en særstilling.


-Maten ombord var av god kvalitet, men ikke like bra som I Paris. Hovedrettene kunne gjerne vært noe forbedret, men resten var skikkelig godt. Assistenten fortalte at de ønsket at passasjerene hadde nok tid ved transfer til å besøke loungen og spise der. En god tanke, men ikke alle har nok tid til dette, og da bør hovedrettene om bord være at litt høyere standard. Frokosten var meget bra, og jeg henger meg ikke opp i at f.eks. sausen ble servert fra en aluminiums-kopp og kjeksen kom i plast. Smaken er viktigere for meg, og den var topp. Den klart beste frokosten jeg har hatt om bord et fly. Vin og annen drikke var også godt, men skulle jeg flydd mye i La Premiere så hadde jeg nok etter hvert savnet andre valg enn fransk vin. Alt i alt vil jeg si at maten var litt over det Lufthansa serverer, omtrent som ANA, men ikke like bra som Swiss.


-Servicen ombord var meget bra, selv med 8/8 I 77W og 9/9 I 380. Den var ikke like personlig og profesjonell som hos Swiss og ANA, men definitivt bra nok til at jeg ble fornøyd. Omtrent som Lufthansa. Engelsken til FA var også meget bra, noe som av og til har vært en mangelvare. Ingen fransk arroganse å spore noe sted.

-Boarding. Hvorfor boarde økonomiklasse gjennom L1 og forbi første klasse? Høres helt merkelig ut. Det kan ha vært tilfeldig og kun denne gangen. I Paris gikk jeg forbi siste rest av køen og var omtrent sistemann om bord.

-Konklusjon:
Jeg har ikke vært noen fan av Air France, og spesielt ikke CDG. Jeg hadde ikke så store forventinger til denne reisen, og var spent på hva jeg skulle forvente. Det finnes jo knapt TR av La Premiere og loungen i Paris, så det gikk ikke an å lese seg opp på forhånd.
Servicen på bakken får Air France til å nå nesten til toppen av min liste. Jeg ville flydd Air France før både Lufthansa, Thai og ANA i fremtiden, men Swiss står fremdeles som førstevalg på grunn av kombinasjonen mat/drikke/service. Jeg tror La Premiere er undervurdert, spesielt på flyertalk. Det kunne man også se på kommentarene jeg fikk på rapporten, mange hang seg opp i ganske uinteressante bagateller for å kunne dømme Air France nord og ned.
Jeg kommer sikkert aldri til å fly La Premiere igjen, siden de priser seg 50% høyere enn de fleste konkurrentene, men jeg er glad jeg fikk sjansen denne gangen.

Hypern
31-07-2012, 16:51
Noe av grunnen til at de boarder økonomi igjennom L1 er at det muligens bare er to jetwayer tilgjengelig på JFK. Men hadde vært mer hensiktsmessig å ha en på L2 og en i overetasjen. Dog er ikke L1 og en i overetasjen noe uvanlig om man bare har to jetwayer på en airbus 380, da Lufthansa feks bare har Y på maindeck.

Dag Viking
31-07-2012, 18:06
Noe av grunnen til at de boarder økonomi igjennom L1 er at det muligens bare er to jetwayer tilgjengelig på JFK. Men hadde vært mer hensiktsmessig å ha en på L2 og en i overetasjen. Dog er ikke L1 og en i overetasjen noe uvanlig om man bare har to jetwayer på en airbus 380, da Lufthansa feks bare har Y på maindeck.

Hvis man ikke har 3 broer, så har Air France valgt en dårlig løsning.
SQ har F i nesen og M lenger bak som Air France, C og så (Y)/M på øvre dekk.

Dette hadde fjernet problemet. F og C gjennom L1, der C-pax går opp trappa i stedet for gjennom F. M gjennom L2. Ingen gjennomgangstrafikk gjennom F.
http://farm8.staticflickr.com/7087/7275334598_3ed535c1a4_z.jpg

mindsweeper
01-08-2012, 14:56
Ikke så raskt, immigrasjonsoffiseren kom småløpende etter meg. ESTA-papirene måtte hun selvsagt se.


Dette har jeg aldri opplevd, det er ikke påkrevet å ha noen utskrift av denne med seg inn i USA.

Chriscross
02-08-2012, 21:50
Utrolig at jeg ikke har sett denne fantastiske rapporten før nå. Hva skal til for å kunne oppgradere fra C for 800 Euro?

Dag Viking
02-08-2012, 22:18
Utrolig at jeg ikke har sett denne fantastiske rapporten før nå. Hva skal til for å kunne oppgradere fra C for 800 Euro?

Mener du hele billetten eller bare bakke-servicen?
Noen har fått tilbud på mail og ved innsjekk, 1000-1300 euro. Tror dette gjelder en vei.
http://www.flyertalk.com/forum/air-france-frequence-plus/1353315-anyone-get-e-mail-upgrade-offer-o-f.html

Det går også an å oppgradere kun bakke-service fra C til F. Først kostet det 800 euro eller 57 000 miles, så ble dette redusert til 300 euro. Mulig dette gjelder kun for ruter der AF ikke tilbyr La Premiere.

http://www.flyertalk.com/forum/air-france-frequence-plus/1321397-paid-access-p-services-j-pax-long-haul-flights-without-p-cabin-ex-cdg.html