PDA

View Full Version : Vancouver (British Columbia)

petter380
11-06-2012, 08:51
Hei,

Mitt år i Vancouver går sakte men sikkert dessverre mot slutten. Jeg har vært veldig heldig å få bodd sentralt i Vancouver, samt blitt godt kjent med mange fantastiske Canada'ere. Med denne tråden ønsker jeg å dele min egen erfaring om følgende områder (og kanskje noen andre kjenninger blir med?):
- YVR / Richmond
- Vancouver
- North- / West Vancouver (inkludert de lokale fjellene og ski stedene Cypress, Grouse og Seymour)
- Squamish / Sea to Sky highway
- Whistler Blackcomb (hadde sesongkort og fikk 37 skidager der sesongen 2011/12)
- Menneskene generelt
- Transport (fly, båt, leie bil, busser, sykkel, SkyTrain osv.)
- UBC (og litt som SFU)

Litt om meg: 88-modell, bodd litt overalt i verden, elsker pudder over alt på jord, glad i folk flest samt "sharing is caring"-attitude, derav denne tråden. (Jeg kunne skrevet et laaaaaaaaaangt papir, men tenkte det var mer nyttig å hjelpe til med "anything and everything" her.)

Jeg har satt opp daily notification og jeg vil svare så fort jeg kan :)

Helikopter
18-06-2012, 20:36
Hei

Jeg og en venn har lenge hatt lyst til å prøve løypene utenfor Norge. Har lenge vurdert sveits men har og hørt mye bra om Canada. Hvor mye må du legge i en skitur til Canada?

petter380
19-06-2012, 08:22
Hei

Jeg og en venn har lenge hatt lyst til å prøve løypene utenfor Norge. Har lenge vurdert sveits men har og hørt mye bra om Canada. Hvor mye må du legge i en skitur til Canada?

"It depends", hehe, det spørs helt når på året man reiser. La oss si du reiser en tilfeldig uke i slutten av Feb til Whistler så vil jeg det koste (per pers):
Fly: 8 000 (inkludert ekstra bagasjen = skiene)
Transport til/fra Whistler: 500
Hotell: ~4 000 (én uke)
Skikort: 3 000 (7 skidager)
Mat og annet: 4 000
Totalt: ca. 20 000 NOK.

Hvis du er student, så får du litt billigere ting her og der. Leiebil er ingen dum idé heller, da du kan kjøre rundt på ulike sentrene og minke overnattingsprisen. Jeg kan anbefale å følge en guide på Whistler hvis dere ikke skal være der så lenge, da det tar minst en sesong eller to for å bli kjent med fjellene.

For at det skal bli dyrere så reiser du i julen/nyttår og/eller påsken :p For at det skal bli billigere reiser du når det IKKE er fridag i enten USA eller Canada - som for eksempel Presidents' weekend og Family day. Da skyter prisen til værs uansett om du vil til Whistler eller ei.

Det spørs også hvor du vil stå på ski. Jeg har reist inn til Calgary, og det er som regel billigere, men til gjengjeld må du ta lengre busstur inn i fjellene. Billigst flypriser er som regel KLM, selv har jeg kun reist med Lufthansa pga tidspunktene flyene går + samarbeid med Air Canada som kan fly deg rett inn på flyplasser midt i fjellene.

Hvis du liker (eller som meg, forguder) å stå på ski, og har ikke stått i Canada, da har du utrolig mye å glede deg til. Du kommer neppe til å reise tilbake til Alpene igjen.

Bare å spørre om det er noe mer du lurer på :) og eventuelt god tur!