PDA

View Full Version : Nedgradering av Security? Brev til SD


Farmer
06-06-2012, 16:05
Et spennende brev som Widerøes kaptein Ola Giæver har sendt til Samferdselsdepartementet i sakens anledning.

Det kunne jo ha vært spennende å sett på nytt på hvorvidt vi er tjent med det regimet vi har i dag mht "security"



Ola OK Giæver Jr. Samf. Dep.
V/Erik Lahnstein

Nedgradere Security på Norske innlandsruter?

Jeg mener svaret er klart JA!

Redselen etter 11 september 2001 har lagt seg og betydelige sikkerhetstiltak er iverksatt, som forhindrer en gjentakelse!

Fra det tidspunkt cockpitdørene ble "boltet og låst", ble security fullstendig bortkastede penger, og fungerer i dag som et byråkrati som forsinker effektiviteten i vårt samfunn!

Jeg har nå over 30 år i Norsk luftfart og mener at security kan nedgraderes betydelig!

En kan gå tilbake til den gamle modellen hvor flyselskapene selv utøvet kontrollen!

I dag finnes der ikke security på:

Privatfly (store som små)
Helikopter
Luftskip
tog / høghastighets flytog
busser
trailere (med farlig gods som bensin)
Ferger
Hurtigbåter
Hurtigruter
Trikken
Gondolbaner
osv

Spør Avinor om kostnaden og antall ansatte på innlands flyplasser!

Tusenvis ansatte og milliarder bortkastede norske kroner er min påstand!

Effekten i dag er negativ, ikke engang NULL!

"Galskapen" kan illustreres ved følgende eksempel;

Ved ombordstigning av passasjerer til rutegående luftfartøy ble følgende uttalt av flyselskapet's ansatte;

Jeg kan ikke starte ombordstigning på flyet da jeg ikke lenger har nøkkel til døra ut til gaten (ps denne har jeg nå hatt i 38 år, men nøkkel er nå overlatt til en nytilsatt fra Security, han venter vi på)

Flyet ble også forsinket hører med til historien og den ansatte ønsket nå å "pensjonere" seg grunnet mangel på myndighetenes tillit til hans utøvelse av sitt yrke gjennom hele 38 år!

På Innlandsruter bør sikkerheten nedgraderes og kontrollen overføres og pålegges flyselskapene selv!

Mitt forslag blir å endre forskriften som regulerer Security på Innlandsruter!

Norge er et rolig hjørne av verden, vi trenger ikke strengere Security i Berlevåg enn det som utoves i Moskva og New York (for slik er det blitt i dag)!

NB!
På Norske veier døde det 169 mennesker i år 2011.
Bør ikke heller "Security-midlene" flyttes ut på veiene for sikring av farlige veier!

Dersom det hadde vært daglige dødsfall i luftfarten, ville hele luftfartsindustrien blitt stoppet over natten!

Med vennlig hilsen

Ola O.K. Giæver jr.

Egil
06-06-2012, 16:11
Ola O.K. Giæver jr. - Klapp klapp klapp klapp ^_^

E!

Twin Otter
06-06-2012, 16:15
Bra innlegg! Jeg er veldig enig i mye av det som skrives men dette er en svææær debatt.

Kanon
06-06-2012, 16:34
100% enig med Ola Giæver. Irriterer meg grenseløst hver gang mine besteforeldre med diverse interne skruer blir kontrollert om og om igjen. Helt meningsløst som om folk på over 70 har interesse av å sprenge eller kapre ett innenriksfly.

Eneste fordel jeg kan se med sikkerhetskontroll innenlands er at eventuelle rusa psykisk syke personer ikke kan gå amok med medbragt kniv. Hver gang det i media omtales at en psyskisk syk person har gjort noe fælt, burde det heller stått ruset person.

Dette tullet med å ta fra folk flytende vesker er også helt meningsløst etter min mening.

LN-MOW
06-06-2012, 16:53
Det er jo en del som vandrer rundt med forbudte gjenstander, til og med våpen, og man bør ha et apparat for å forhindre dette. Imidlertid burde fokus være mer på 'farlig gods' (altså f.eks. gassflasker og annet som utgjør en faktisk risiko) - iallefall så lenge truseklbildet er som det er. Og slik kunne det godt være i andre deler av verden også - også her i USA.

Å legge ned sikkerhetskontrollen fullstendig ville være å gjøre oss selv en bjørnetjeneste, men en omlegging til et mer praktisk regime som faktisk øker sikkerheten bør være mulig.

Adgangskontroll som beskrevet over, er selvfølgelig også noe som godt kan gjøres av flyselskapets egne. Likeledes, ved skikkelig bakgrunnskontroll, kan også selskapenes ansatte tildeles større ansvar, som feks. direkte adgang til fly uten kontroll.

Men problemet er at det er altfor mange som tjener store penger på dette til at det er mulig å få gjort om systemet. Og at uvitende politikere og presse tabloidiserer prosessene, gjør heller ingenting for å hjelpe ...

laurenz
06-06-2012, 22:38
Det er jo fint at han føler seg trygg bak låst dør men han bør kanskje tenke litt på sine kolegaer som gjør ut i kabinen?

Jeg vil ikke at folk tar meg seg store kniver og diverse annet som er nevnt her av andre. Jeg er veldig enig i mye av det han skriver men jeg vil ikke bare kutte ut sikkerhetssjekken.

FlyHi
06-06-2012, 22:55
Det er jo fint at han føler seg trygg bak låst dør men han bør kanskje tenke litt på sine kolegaer som gjør ut i kabinen?

Jeg vil ikke at folk tar meg seg store kniver og diverse annet som er nevnt her av andre. Jeg er veldig enig i mye av det han skriver men jeg vil ikke bare kutte ut sikkerhetssjekken.

Jeg er overbevist om at langt hovedparten af dem i kabinen er enige med ham i at "sikkerheds-galskaben" er gået alt for langt.

Der er vel ikke tale om at nogen vil have afskaffet sikkerhedskontrollen, men blot at bruge resourcer, hvor de rent faktisk gør en forskel - og ikke bruge milliarder på at have en masse sikkerhedsfolk stående blot for sende det rigtige politiske signal.

Når man fratager piloter lighter nr. 2 og gennemsøger selv indholdet af Läkerol-æsker - så bliver det galskab - når samme person bagefter kan sætte sig i sædet ved siden af en økse og kabinepersonalet håndterer vinflasker i glas (der kan være ganske effektive våben). At fratage pax en vandflaske og samtidig køre paller med vandflasker ind i lufthavnens butikker - uden andet en nogle enkelte og sporadiske stikprøve-tjek - så bliver det galskab.

Nej - det penge kunne bruges meget bedre end man gør idag. Man skulle måske kun bruge halvt så mange i sikkerhedskontrollen og dermed også have råd til at give dem en ordentlig løn og fastansætte dem i lufthavnen - uden at skulle oursource dem til firmaer, der gør hvad de kan for at presse arbejdsforhold.

Men det var jo lidt OT.

fjasebase
06-06-2012, 23:20
Det er jo fint at han føler seg trygg bak låst dør men han bør kanskje tenke litt på sine kolegaer som gjør ut i kabinen?

Jeg vil ikke at folk tar meg seg store kniver og diverse annet som er nevnt her av andre. Jeg er veldig enig i mye av det han skriver men jeg vil ikke bare kutte ut sikkerhetssjekken.

Nei, kniven blir du fratatt i security. Så kan du kjøpe deg middag på innsiden, og bli gitt en ny kniv. Forstå DET den som kan

robertaas
06-06-2012, 23:24
100% enig med Ola Giæver. Irriterer meg grenseløst hver gang mine besteforeldre med diverse interne skruer blir kontrollert om og om igjen. Helt meningsløst som om folk på over 70 har interesse av å sprenge eller kapre ett innenriksfly."Ta meg deg denne ryggsekken gjennom sikkerhetskontrollen og gi den til vår mann innenfor. Om du ikke gjøre det eller varsler politiet vil vi ikke slippe løs ditt barnebarn som vi har kidnappet."

roger
06-06-2012, 23:25
Jeg er overbevist om at langt hovedparten af dem i kabinen er enige med ham i at "sikkerheds-galskaben" er gået alt for langt.

Der er vel ikke tale om at nogen vil have afskaffet sikkerhedskontrollen, men blot at bruge resourcer, hvor de rent faktisk gør en forskel - og ikke bruge milliarder på at have en masse sikkerhedsfolk stående blot for sende det rigtige politiske signal.

Når man fratager piloter lighter nr. 2 og gennemsøger selv indholdet af Läkerol-æsker - så bliver det galskab - når samme person bagefter kan sætte sig i sædet ved siden af en økse og kabinepersonalet håndterer vinflasker i glas (der kan være ganske effektive våben). At fratage pax en vandflaske og samtidig køre paller med vandflasker ind i lufthavnens butikker - uden andet en nogle enkelte og sporadiske stikprøve-tjek - så bliver det galskab.

Nej - det penge kunne bruges meget bedre end man gør idag. Man skulle måske kun bruge halvt så mange i sikkerhedskontrollen og dermed også have råd til at give dem en ordentlig løn og fastansætte dem i lufthavnen - uden at skulle oursource dem til firmaer, der gør hvad de kan for at presse arbejdsforhold.

Men det var jo lidt OT.

Einig i dette! Det hjelp kanskje ikkje å seie at "alt var betre før" då det (så vidt eg hugsar) ikkje var kontroll andre stadar enn på Gardermoen, og dei som flaug F50 nordover inviterte folk inn i cockpit nesten kvar gang (angrar enno på at eg som ung millitær ikkje torde å gå fram!)

Det er noko rart med luftfarten; alt er så skummelt. Ja, skjer det noko får det store, stygge konsekvensar. Men at til dømes fly skal vere eit så mykje meir aktuellt terrormål enn til dømes t-bane, tog og buss (der ein lettare kan ramme like mange, eller fleire, personar) er berre psykologisk.

Sikkerheitskontrollen har jo blitt meir eit merkeleg rituale enn ein kontroll; forrige helg peip det på dama då ho gjekk gjennom på Torp med junior på 7 mnd i armane. Ho lempa han over på meg, eg gjekk gjennom utan lyd, men mini måtte visiterast sidan har var med gjennom då det peip første gangen. Vektaren strauk to fingrar såvidt på rygg og mage på ungen... Det blir berre rart. OT som berre juling, sorry...

laurenz
06-06-2012, 23:35
Huff, nå blir det jo en forferdelig avsporing her da....

Usj... Jo det som irriterer meg aller mest at selv om regelverket er likt så er gjennomføringen forskjellig. Fløy fra AMS nå i dag og måtte ta både kamera og objektiv ut av baggen og jakken måtte også av.
På TRD og ARN krever de også at du tar av deg alle jakker uten at noen vet hvorfor. I Bodø får ikke ansatte ta med kaffe gjennom sikkerhetskontrollen "av hensyn til passasjerene". Og så finnes det de steder som krever at du tar av belte og klokke. Det er plagsomt, jeg gjør det jeg må men det må være likt overalt.

Men for å komme på sporet igjen her. Noen som vet om det er noe bevegelse i konflikten? Jeg har som nevnt vært utenlands og er ikke helt oppdatert.

Kanon
06-06-2012, 23:45
100% enig med Ola Giæver. Irriterer meg grenseløst hver gang mine besteforeldre med diverse interne skruer blir kontrollert om og om igjen. Helt meningsløst som om folk på over 70 har interesse av å sprenge eller kapre ett innenriksfly.
"Ta meg deg denne ryggsekken gjennom sikkerhetskontrollen og gi den til vår mann innenfor. Om du ikke gjøre det eller varsler politiet vil vi ikke slippe løs ditt barnebarn som vi har kidnappet."

Nå har du nok sett litt for mye Hollywoodfilm ;) Jeg tenkte på dette med folk som har feks byttet ut hofta. Da er det metall inne i kroppen og de slår ut hver gang, de ender med kroppsvisitasjon selv om man har legepapirer osv. Bagene må de gjerne få kontrollere. Men tar du drikken min blir jeg sur, spesielt når akkurat den samme Imsdal-flaska er til salgs 10 meter foran meg :angry:

Wiggo Hovde
07-06-2012, 00:59
Når man fratager piloter lighter nr. 2 og gennemsøger selv indholdet af Läkerol-æsker - så bliver det galskab - når samme person bagefter kan sætte sig i sædet ved siden af en økse og kabinepersonalet håndterer vinflasker i glas (der kan være ganske effektive våben). At fratage pax en vandflaske og samtidig køre paller med vandflasker ind i lufthavnens butikker - uden andet en nogle enkelte og sporadiske stikprøve-tjek - så bliver det galskab.

Tvert imot. Det er fornuftig. Det er ikke om flasken er av glass eller plast som er saken. Det er innholdet. Det ville tatt svært lang tid og være svært så resurskrevende å kontrollere innholdet om alle pax skulle ha med seg sin egen flaske. Om man ikke skulle kontrollere innholdet, men allikevel la pax ta med seg flasken så kunne hvem som helst hat tatt med seg hva som helst i flasken. Og angående lighter, det er ikke værre enn at piloten respekterer reglene og kun har med seg én lighter. Ser ut for at dere søker å finne problemer med dagens ordning fremfor å søke å gjøre det lettest mulig innenfor dagens rammer.