View Full Version : Eivind Roald i Aftenposten
Dag Viking
04-06-2012, 09:53
Overskriften på reportasjen er litt misvisende for det innholdet som faktisk er interessant:
Han vil avlive lavprismyten.
Den nye norske konserndirektøren i SAS vil påby flyselskapene å oppgi alle sine gebyrer på billettprisen. Slik vil han hindre at folk skal bli lurt av lavprisselskapene.
Myten om at Norwegian alltid er billigst, irriterer meg, det har vi flere undersøkelser som tilbakeviser. Kunden må sammenligne totalprisen, ikke bare hva som markedsføres, mener Roald.
Han går inn for at flybransjen får det samme pålegget som telebransjen har om å oppgi den reelle kostnaden ved kjøp av nye mobiltelefoner.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Han-vil-avlive-lavprismyten-6842557.html
Det mer spennende er blandt annet:
Vel, bortsett fra stadige kostnadskutt er det først og fremst viktig med en digital satsing. Vi må være raskere til å møte kundene på alle digitale plattformer. Nettsiden er ikke funksjonell nok, og vi må straks ha på plass en applikasjon for smarttelefon og nettbrett
Det er tydelig de er klar over problemet, men klarer de å gjøre noe med det?
Sammenlikningen med mobilbransjen er litt søkt, iallefall i forhold til Norwegian. For mobilbransjen er det et poeng å inkludere kostnaden ved bindingen til et abonnement, fordi det er kostnader man ikke kommer utenom. For en flyreise er det vel få gebyrer som kunden må betale om vi ser på en reise man booker med Norwegian, iallefall (som er selskapet som er nevnt i artikkelen).
Sammenlikningen med mobilbransjen er litt søkt, iallefall i forhold til Norwegian. For mobilbransjen er det et poeng å inkludere kostnaden ved bindingen til et abonnement, fordi det er kostnader man ikke kommer utenom. For en flyreise er det vel få gebyrer som kunden må betale om vi ser på en reise man booker med Norwegian, iallefall (som er selskapet som er nevnt i artikkelen).
Sammenligningen med mobilbransjen er helt på jordet, tenkte jeg også. Det eneste gebyret f.eks. Norwegian burde pålegges å ta med, er kredittkortgebyret på 40 kroner (selvom man kan slippe unna det ved å bruken Norwegiankortet og velge å ikke huke av at det er et VISA-kort!).
Og "Nettsiden er ikke funksjonell nok": kanskje han har fulgt med på flyprat eller at CK har informert ham?
FlightDeck
04-06-2012, 11:44
Synes også sammenlikningen er dårlig. Det eneste jeg dog synes er villedende er når selskaper som f.eks. Ryanair og Wizz Air reklamerer for priser som ikke er inkludert det pålagte bestillingsgebyret som tross alt ikke er valgtfritt.
Synes også sammenlikningen er dårlig. Det eneste jeg dog synes er villedende er når selskaper som f.eks. Ryanair og Wizz Air reklamerer for priser som ikke er inkludert det pålagte bestillingsgebyret som tross alt ikke er valgtfritt.
Alle gebyrer som er non-optional burde helt klart vises i billettprisen.
Sammenligningen er som andre nevner ganske dårlig. Poenget derimot er der, billetter som arveteres til en ekstremt lav pris og som ikke er mulige å få kjøpt til den prisen er jo helt feil. Dette gjelder vel i liten/ingen grad Norwegian, men heller Ryanair etc.
Ellers enig i at det er en myte at Norwegian er billigst av de 2. Min personlige erfaring tilsier at det er nokså likt.
SudCaravelle
04-06-2012, 12:30
Jeg synes også Bagatelle vs McDonald sammenligningen er flåsete. I dette tilfellet er det vel Burger King vs Mc Donald, da ingen av disse produktene er vel annerkjent som noen høykvalitetsprodukter.
Jeg synes også det holder nå med å terpe på hvor ekstremt dyre billettene til konkurrentene blir når gebyrene er lagt på.. Jeg tror folk har tatt poenget og at den vanlige (norske) forbruker er oppegående nok til å se på totalprisen.
Commuter
04-06-2012, 12:58
Jeg synes også det holder nå med å terpe på hvor ekstremt dyre billettene til konkurrentene blir når gebyrene er lagt på.. Jeg tror folk har tatt poenget og at den vanlige (norske) forbruker er oppegående nok til å se på totalprisen.
Jeg vet ikke helt om dette stemmer... Trenger ikke å gå lengre enn en dag tilbake i tid når en kompis instinktivt hopper inn på DY, da SK og LH er alt for dyre. Fasit ble at SK var 1000 kroner billigere før bagasje og annet var lagt på.
Når det gjelder prissammenligning er jeg enig i at mobileksemplet blir litt søkt. Eneste alternativet er hvis man greier å finne en produktsammensetning som 80% av kundene kjøper og dermed sammenligne prisene basert på det. Men samtidig ser jeg ikke helt at det ville gitt noen som helst merverdi uansett.
SudCaravelle
04-06-2012, 13:07
Jeg vet ikke helt om dette stemmer... Trenger ikke å gå lengre enn en dag tilbake i tid når en kompis instinktivt hopper inn på DY, da SK og LH er alt for dyre. Fasit ble at SK var 1000 kroner billigere før bagasje og annet var lagt på.
.
Hvor mange av disse 1000 kronene var gebyrer? Det hoeres veldig merkelig ut.
At DY kan vaere dyrere til tider er OK, men at det er saa veldig mye paa grunn av gebyrene tviler jeg paa. Det er vel neppe snakk om mer enn en 100 lapp paa en vanlig bestilling?
Moralen må vel være at folk selv må ta ansvar for å finne ut hva som lønner seg for den enkelte tur. Det finner man ut ved å søke forskjellige alternativer. Ofte kan det lønne seg å ta det ene selskapet den ene veien og det andre den andre. Det finnes ingen fasit på hva som lønner seg og det vil variere fra tur til tur.
Er forskjellen i pris kun det som evt. kommer i tillegg for bagasjegebyr, er det etter min mening ingen reell forskjell i prisen. Er forskjellen kun noen tiere hit eller dit, vil jeg velge det selskapet jeg har mest lyst til å fly med, men begynner vi å snakke flere hundre eller tusen kroner, har det selvfølgelig stor betydning.
Jeg har aldri skjønt denne gebyrkrangelen, det er bare slik det er og jeg, og jeg tror folk flest med meg, klarer fint å finne fram i denne prisjungelen!
Dersom noen har fått forståelse for at det ene alternativet alltid er billigst, så har reklamen virket, og det er jo derfor reklamemakerne får goidt betalt for å utarbeide kampanjene.
Andre prefererer kanskje det "dyrere" selskapet fordi de har en formening om at produktet de får er så mye bedre enn en det andre, selv om forskjellen kanskje bare består i en kopp kaffe. Jeg vil understreke at disse betraktningene gjelder folk som skal på feriereise o.l., siden de som reiser i embeds medfør gjerne vet utmerket godt hva de vil og skal ha så denne kategorien av reisende tror jeg kan holdes utenfor denne debatten!
Alle gebyrer som er non-optional burde helt klart vises i billettprisen.
Eller enda bedre være en del av billettprisen. Det spiller ingen rolle for meg som passasjer hvordan man har kommet fram til bilettprisen. Jeg bryr meg ikke hvilke utgifter flyselskapet har lagt inn i prisen, men hva prisen er.
Vidar
Jeg har stor forståelse for at SAS føler de kommer uforholdsmessig dårlig ut på prisoppfattelse kontra DY. Men samtidig så kan jeg ikke forstå hvordan kravet om at alle gebyrer skal inn i billettprisene skal hjelpe på dette mot DY.
Hos DY kan du reise for den prisen du får oppgitt, du velger selv om du vil ha noe ekstra.
DY har i prinsippet fire gebyrer/priser som SAS ikke har. Av disse så er alle valgfrie, men DY gebyret for gjenomgående reise inn i prisen. Så dette gebyret bortaller i denne sammenheng. Da gjenstår man med tre stykk: Kredittkort, Bagasje og Sete. Disse er jo helt klart valgfrie, og seteproduktet er vel ikke helt det samme heller.
Det bør også nevnes at ved Fullflex-billetter så er det bare en eventuell kredittkortavgift som kommer i tillegg siden forhåndsreservert sete og et kolli bagasje inkludert.
Nå er det vel ikke dette tråden handler om ..... :old:
Litt off-topic, men ENDA en ny sjef i SAS??
Han fikk en av stillingene som ikke ble fylt ved siste 'rokkering' ..
Og "Nettsiden er ikke funksjonell nok": kanskje han har fulgt med på flyprat eller at CK har informert ham?
Eivind Roald er tidligere adm.dir for Hewlett Packard i Norge så han har kanskje
litt peiling på dette selv?
Huffamei..
Eivind Roald gjorde et halvhjertet forsøk på denne argumentasjonsrekken hos dagsnytt 18 i dag 5/6.
Opp som en hjort og ned som en lort; han ble dessverre avkledd..:lol: ca kl 1841 i innslaget.
http://www.nrk.no/nett-tv/kategori/10138/
AirbusTrond
05-06-2012, 19:51
"Hvor valgfritt er det egentlig å reise uten koffet på en shoppingreise til London?"... vel, ikke akkurat årets mest glupe uttalelse.
SAS sin markedføring med bruk av "0,-" for barn i sommer har jo vært kommentert her inne tidligere, og det var vel gangske stor skepsis, og nå slo den altså tilbake på dem, dessverre.
Grosvold virker litt oppgitt og sier "vi er ikke helt idioter vi som reiser heller.... ".... Kanskje ikke nødvendigvis er så veldig smart å idiotforklare Norwgian-kunder...
Og Skånvik viser til at de som bestiller billetter sammen (familier) faktisk får sitte sammen, og at de ikke blir spredt rundt om i flyet, noe SAS-talsmannen forsøker å skape inntrykk av.
Vil vel ikke si at SAS kom så godt ut av dette, selv om mange lar seg irritere over gebyrer.
Og Skånvik viser til at de som bestiller billetter sammen (familier) faktisk får sitte sammen, og at de ikke blir spredt rundt om i flyet, noe SAS-talsmannen forsøker å skape inntrykk av.
Vil vel ikke si at SAS kom så godt ut av dette, selv om mange lar seg irritere over gebyrer.
Da jeg var yngre reiste vi en del med SAS, og jeg kan ikke huske at vi (4 stk) noen gang satt sammen alle sammen. Stort sett ble vi sjekket inn med 3 stk sammen, og 1 stk en helt annen plass i flyet.
Siden "alle" tror at Norwegian er billigst betyr bare det at de har lykkes med markedsstrategien sin.
robertaas
05-06-2012, 21:23
Sammenligningen er som andre nevner ganske dårlig. Poenget derimot er der, billetter som arveteres til en ekstremt lav pris og som ikke er mulige å få kjøpt til den prisen er jo helt feil. Dette gjelder vel i liten/ingen grad Norwegian, men heller Ryanair etc.Verstingen her er faktisk SAS som nylig annonserte reiser for barn til "0,-". Og i motsetning til Norwegian og Ryanair var det ikke i det hele tatt mulig å få biletter til annonsert pris.
Og jeg skjønner ikke at ikke flere reagerer på at konserndirektøren i SAS kommer med direkte løgn i Aftenposten.
Var en pinlig affære for Roald dette.
w
Pinlig ja!
Snakk om å undervurdere kundemassen sin.