PDA

View Full Version : Video: 50i og PF25

ThePlanespotter1
02-06-2012, 23:23
Hallo!

Jeg bruker videokameraet Canon HF100, og blant instillingene kan jeg velge mellom 50i eller PF25.

Når jeg har 50i på, blir bevegelsene mye "renere"/"glattere" enn når jeg har på PF25. Når jeg har på PF25 hakker det litt mer på bevegelsene.

Siden jeg begynte å bruke kameraet har det vært PF25på og det jeg bruker det alltid...

På Wikipedia stod det at 25p er 30 progessive (helbilder) bilder per sekund, hva betyr det (Helbilder)? Har også hørt at det gir film-effekt?

I tillegg stod det at 50i er standard delbildefrekvens (60 delbilder = 30 bilder), og hva er delbilder?

Så det egentlige store spørsmålet er, hva er best? 50i eller PF25?

Takker for svar :)

Kenneth

Kanon
02-06-2012, 23:37
Dette kan jeg litt om hehe

50i står bokstaven i for interlaced, på norsk linjefletting. Da tar kameraet kun å bruker annenhver linje av sensoren slik at kameraet kan fange dobbelt så mange bilder i sekundet som ved 25p progressive.

Feks bilde nummer 1 består av sensor linje 1,3,5,7,9,11 osv alle oddetall
bilde nummer 2 består av sensor linje 2,4,6,8,10,12 osv alle partall

Ved progressive fanges alle de horisontale linjene av sensoren samtidig.
Som du selv har oppdaget blir bevegelsen på ting som beveger seg fort, spesielt fly glattere når vi har flere bilder per sekund 50 vs 25.
Ulempen er at hvert bilde kun inneholder halve bilde, men det merker vi ikke så lenge vi ikke pauser filmen.
Ved hurtig bevegelse kan man ofte se at kanten på flyet blir litt taggete.

Nyere kamera kan ofte filme i 50 progressive her i PAL land.

Bla nedover denne siden der finner du mange eksempel bilder:
http://100fps.com/

ThePlanespotter1
02-06-2012, 23:43
Dette kan jeg litt om hehe

50i står bokstaven i for interlaced, på norsk linjefletting. Da tar kameraet kun å bruker annenhver linje av sensoren slik at kameraet kan fange dobbelt så mange bilder i sekundet som ved 25p progressive.

Feks bilde nummer 1 består av sensor linje 1,3,5,7,9,11 osv alle oddetall
bilde nummer 2 består av sensor linje 2,4,6,8,10,12 osv alle partall

Ved progressive fanges alle de horisontale linjene av sensoren samtidig.
Som du selv har oppdaget blir bevegelsen på ting som beveger seg fort, spesielt fly glattere når vi har flere bilder per sekund 50 vs 25.
Ulempen er at hvert bilde kun inneholder halve bilde, men det merker vi ikke så lenge vi ikke pauser filmen.
Ved hurtig bevegelse kan man ofte se at kanten på flyet blir litt taggete.

Nyere kamera kan ofte filme i 50 progressive her i PAL land.

Bla nedover denne siden der finner du mange eksempel bilder:
http://100fps.com/

Hva anbefaler du mest å bruke?

Kanon
02-06-2012, 23:56
Jeg foretrekker progressive. Alle mine videoer er filmet i 30p.

PerJohan
03-06-2012, 07:09
Dette er et omfattende spørsmål å svare på, så bare helt kort kommer det an på hva du skal bruke opptaket til i ettertid?

Kanon har forklart hva forskjellen på progressiv versus interlace.

Dersom du skal legge ut klippene dine på web (youtube og lignende) vil jeg anbefale deg å gjøre opptak i progressive.
Alle pc monitorer viser bildet progressivt og da er 25p som kamera ditt har best å bruke!

Hakkingen som du beskriver kan også komme av for høy lukkerhastighet på opptaket. Du bør prøve å ligge på lukkerhastighet mellom 1/50 og 1/125, aldri noe særlig høyere for å få litt uskarphet i bevegelsene, noe som er en fordel på video.
Er det mye lys (sol midt på dagen) bør du anskaffe deg et grå (nd-filter) eller pola filter for å redusere hvor mye lys du slipper inn. Da slipper du å blende så forferdelig mye ned, noe som kan redusere skarpheten på bildet.

Det var litt om dette i denne omgang, er på vei til flyshow på Kjeller.