Blackhawk
01-06-2012, 18:49
Mai 2012: Munchen, fly, bilder, spotting og Porsche Panamera (som leiebil):
Del 1: Flybildene fra MUC/EDDM: Munchen Airport (Franz Josef Strauss)
Del 2: Bilder fra luften
Del 3: Leiebilen: Porsche Panamera 3.0 V6
Del 4: Bil: BMW 6-serie
MUC / Munchen flyplass ligger ca. 3 mil nordøst for Munchen, og er en
av de riktig store hub'ene til Lufthansa - og flere av Star Alliance
partnerne til Lufthansa. Munchen Flyplass (MUC) er den 6. mest travle
i europa, og nest største i Tyskland (etter Frankfurt).
To terminaler, to rullebaner, og en helipad - i tillegg byr flyplassen
på en offisell "spotteplattform" i Terminal2 (dog med glass rundt).
Men i nærheten finnes en fin "Visitors Park", som inneholder tre statiske
fly på display (Super Constellation, Douglas DC-3, og Junkers JU52).
Ved å betale en euro, kan man via denne besøksparken gå trappetrinnene
opp til "Visitors Hill" der man får en meget fin utsikt til apron og deler
av flyplassområdet. De to rullebanene (08R/26L og 08L/26R er begge
på 4000 meter (13.123ft), og dersom man liker A330 og A340 (og da spesielt
den laaaange A340-600, er dette virkelig stedet å være). Nok prat, over
til bildene; de første er fra nettopp besøksparken - samt noen fra den
offisielle spotte"terrassen" via T2:
(merknad: mh.t. alderen på flyet, har jeg tatt utgangspunkt i
"first flight"-datoen - og ikke ut fra når maskinen ble levert
til det aktuelle flyselskap)
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3145.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3146.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3156.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3167.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3171.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3138.jpg
Over: Finnair med Embraer (EMB)-190LR, med reg.: "OH-LKF". Vært ny
hos Finnair siden den ble levert ny til selskapet, pr. mars 2007 -
er litt over fem år gammel.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3143.jpg
Over: Air Berlin med B737-700, og reg.: "D-AGEL". Levert ny til
Germania pr. des. 1998, vært siden hos Hapag Lloyd Express, TUIfly,
og står oppført som Germania som eier. Maskinen er litt over 15 år gammel.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3159.jpg
Over: Air Berlin med A320-200, og reg.: "D-ABFB". Levert ny til
selskapet pr. des. 2009, maskinen er 2.5 år gammel.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3155.jpg
Over: FedEx med herlig B757-200, med reg.: "N918FD" - og med en
lang og interessant forhistorie. Ble levert ny til spanske
Hispania Airlines pr. feb. 1989 som "EC-248" senere "EC-EMU".
Så over til "AnstWW" kun fem mnd. senere, så over til Air 2000
ytterligere tre mnd. senere, da som "G-OOOJ", en snartur innom
Ansett Airlines, så til engelske FlyJet pr. juli 2003, og endelig
til Federal Express pr. april 2008, og konvertert til fraktemaskin
i løpet av 2009. Maskinen har dermed rukket å bli over 23 år, men
lyden er fortsatt like god!
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3166.jpg
Over: SAAB Aircraft Company: med denne SAAB 2000, med reg.: "SE-LRA".
Selv om det er Saab-Scania / SAAB Aircraft Comp. som nå disponerer denne
maskinen selv, er original reg.: "D-ADSB" levert ny til Deutsche BA
pr. april 1995. Så over til franske Regional CAE to år senere. Fire
år senere over til Air Italy, året etter til Air Jet, to år senere til
PGA Portugalia Airlines, enda to år senere til Carpatair - kort leasing
i tillegg tre år senere til Blue Air, og ble hos Carpatair frem til
nov. 2010, da maskinen ble satt til oppbevaring - og altså senere ble
kjøpt av produsenten selv. Maskinen er litt over 17 år gammel.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_2996.jpg
Over: LOT Polish Airlines med Embraer EMB-170ST, og reg.: "SP-LDF".
Levert ny til selskapet pr. juni 2004, maskinen er snart 8 år gammel.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3561.jpg
Over: Lufthansa (Cityline) med BAe Avro RJ85, og reg.: "D-AVRQ". Levert
ny til selskapet pr. mars 1997, maskinen er litt over 15 år gammel.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3558.jpg
Over: Lufthansa med Airbus A330-300, og reg.: "D-AIKI". Maskinen ble
levert ny til LH pr. sept. 2005, og er snart 7 år gammel.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3564.jpg
Over: Lufthansa med Airbus A340-600, og reg.: "D-AIHV". Maskinen ble
levert ny til selskapet, pr. mars 2008 - og er dermed litt over fire år.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3571.jpg
Over: Air China med Airbus A330-200, og reg.: "B-6113". Maskinen ble levert
ny til selskapet pr. jan. 2008, og er ca. 4.5 år gammel.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3579.jpg
Over: TAP Air Portugal med Airbus A319-100, og reg. "CS-TTL". Levert ny
til selskapet pr. okt. 1999, og er dermed litt over 12.5 år - bærer navnet
"Almeida Garrett".
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3585.jpg
Over: Air Dolomiti med Embraer EMB-195SR, og reg.: "I-ADJO". Levert ny
til selskapet pr. april 2009, og reg.: "I-ADJO". Bærer navnet "Traviata".
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3586.jpg
Over: Egyptair med B737-800, og reg. "SU-GEC". Levert ny til selskapet
pr. feb. 2012, og er dermed kun litt over 6 mnd. gammel.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3221.jpg
Over: Israelske El Al, med B737-800 og reg.: "4X-EKC". Maskinen ble
levert ny til selskapet pr. juli 1999, og er snart 13 år gammel.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3224.jpg
Over: "følgebilen" som stod vakt, før/under/etter avgangen med
Israelske El Al.
Del 1: Flybildene fra MUC/EDDM: Munchen Airport (Franz Josef Strauss)
Del 2: Bilder fra luften
Del 3: Leiebilen: Porsche Panamera 3.0 V6
Del 4: Bil: BMW 6-serie
MUC / Munchen flyplass ligger ca. 3 mil nordøst for Munchen, og er en
av de riktig store hub'ene til Lufthansa - og flere av Star Alliance
partnerne til Lufthansa. Munchen Flyplass (MUC) er den 6. mest travle
i europa, og nest største i Tyskland (etter Frankfurt).
To terminaler, to rullebaner, og en helipad - i tillegg byr flyplassen
på en offisell "spotteplattform" i Terminal2 (dog med glass rundt).
Men i nærheten finnes en fin "Visitors Park", som inneholder tre statiske
fly på display (Super Constellation, Douglas DC-3, og Junkers JU52).
Ved å betale en euro, kan man via denne besøksparken gå trappetrinnene
opp til "Visitors Hill" der man får en meget fin utsikt til apron og deler
av flyplassområdet. De to rullebanene (08R/26L og 08L/26R er begge
på 4000 meter (13.123ft), og dersom man liker A330 og A340 (og da spesielt
den laaaange A340-600, er dette virkelig stedet å være). Nok prat, over
til bildene; de første er fra nettopp besøksparken - samt noen fra den
offisielle spotte"terrassen" via T2:
(merknad: mh.t. alderen på flyet, har jeg tatt utgangspunkt i
"first flight"-datoen - og ikke ut fra når maskinen ble levert
til det aktuelle flyselskap)
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3145.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3146.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3156.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3167.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3171.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3138.jpg
Over: Finnair med Embraer (EMB)-190LR, med reg.: "OH-LKF". Vært ny
hos Finnair siden den ble levert ny til selskapet, pr. mars 2007 -
er litt over fem år gammel.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3143.jpg
Over: Air Berlin med B737-700, og reg.: "D-AGEL". Levert ny til
Germania pr. des. 1998, vært siden hos Hapag Lloyd Express, TUIfly,
og står oppført som Germania som eier. Maskinen er litt over 15 år gammel.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3159.jpg
Over: Air Berlin med A320-200, og reg.: "D-ABFB". Levert ny til
selskapet pr. des. 2009, maskinen er 2.5 år gammel.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3155.jpg
Over: FedEx med herlig B757-200, med reg.: "N918FD" - og med en
lang og interessant forhistorie. Ble levert ny til spanske
Hispania Airlines pr. feb. 1989 som "EC-248" senere "EC-EMU".
Så over til "AnstWW" kun fem mnd. senere, så over til Air 2000
ytterligere tre mnd. senere, da som "G-OOOJ", en snartur innom
Ansett Airlines, så til engelske FlyJet pr. juli 2003, og endelig
til Federal Express pr. april 2008, og konvertert til fraktemaskin
i løpet av 2009. Maskinen har dermed rukket å bli over 23 år, men
lyden er fortsatt like god!
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3166.jpg
Over: SAAB Aircraft Company: med denne SAAB 2000, med reg.: "SE-LRA".
Selv om det er Saab-Scania / SAAB Aircraft Comp. som nå disponerer denne
maskinen selv, er original reg.: "D-ADSB" levert ny til Deutsche BA
pr. april 1995. Så over til franske Regional CAE to år senere. Fire
år senere over til Air Italy, året etter til Air Jet, to år senere til
PGA Portugalia Airlines, enda to år senere til Carpatair - kort leasing
i tillegg tre år senere til Blue Air, og ble hos Carpatair frem til
nov. 2010, da maskinen ble satt til oppbevaring - og altså senere ble
kjøpt av produsenten selv. Maskinen er litt over 17 år gammel.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_2996.jpg
Over: LOT Polish Airlines med Embraer EMB-170ST, og reg.: "SP-LDF".
Levert ny til selskapet pr. juni 2004, maskinen er snart 8 år gammel.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3561.jpg
Over: Lufthansa (Cityline) med BAe Avro RJ85, og reg.: "D-AVRQ". Levert
ny til selskapet pr. mars 1997, maskinen er litt over 15 år gammel.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3558.jpg
Over: Lufthansa med Airbus A330-300, og reg.: "D-AIKI". Maskinen ble
levert ny til LH pr. sept. 2005, og er snart 7 år gammel.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3564.jpg
Over: Lufthansa med Airbus A340-600, og reg.: "D-AIHV". Maskinen ble
levert ny til selskapet, pr. mars 2008 - og er dermed litt over fire år.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3571.jpg
Over: Air China med Airbus A330-200, og reg.: "B-6113". Maskinen ble levert
ny til selskapet pr. jan. 2008, og er ca. 4.5 år gammel.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3579.jpg
Over: TAP Air Portugal med Airbus A319-100, og reg. "CS-TTL". Levert ny
til selskapet pr. okt. 1999, og er dermed litt over 12.5 år - bærer navnet
"Almeida Garrett".
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3585.jpg
Over: Air Dolomiti med Embraer EMB-195SR, og reg.: "I-ADJO". Levert ny
til selskapet pr. april 2009, og reg.: "I-ADJO". Bærer navnet "Traviata".
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3586.jpg
Over: Egyptair med B737-800, og reg. "SU-GEC". Levert ny til selskapet
pr. feb. 2012, og er dermed kun litt over 6 mnd. gammel.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3221.jpg
Over: Israelske El Al, med B737-800 og reg.: "4X-EKC". Maskinen ble
levert ny til selskapet pr. juli 1999, og er snart 13 år gammel.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Mai2012_Munchen/IMG_3224.jpg
Over: "følgebilen" som stod vakt, før/under/etter avgangen med
Israelske El Al.