View Full Version : Aldri vært lettere å tjene Europbonuspoeng
I forbindelse med med jeg begynner et nytt opptjeningsår imorgen er det tid for en liten sammenfatning, og jeg kan fastslå at det aldri har vært lettere å opptjene Eurobonuspoeng. Og det er før 25% regelen forsvant, da jeg kun har en flygning etter det. Men det er ikke primært gjennom å fly, men lett kan dra inn nok poeng til flere turer (avhengig av hva man bruker det på)
De siste 12 månedene har jeg dratt inn 131.150 poeng, men av dette har kun 35% kommet ved å fly. ca 80.000 eller 61% av dem har rett og slett kommet ved å sørge for å stort sett bruke kredittkort når jeg kan det, hvilket i praksis er gratis for meg. Det er primært Amex og Trumf Visa poengene kommer fra, men også Mastercard. Resten stammer fra diverse bonus, kampanjer og annet "skit". (God poengfangst og ivrig bruk av Amex når jeg kan, har jo faktisk finansiert store deler av bryllupsreisen min, da to business billetter til ORD kom på 90.000 poeng pluss 850kr i avgifter.....40.000+ kr spart det)
Poenget er rett og slett at selv om man ikke flyr så har man nå kommet så langt i bonusprogrammene her i landet (vi henger ennå langt etter USA) at man hverken trenger å fly mye eller binde seg til et selskap i luften for at man kan samle opp betydelige mengder poeng, man kan bruke på en tur og dermed nyte godt av bonuspoeng
...og fremover vil man jo også få brukbart med poeng når man flyr billig også :)
fjasebase
31-05-2012, 15:35
Ja, man får vel EuroBonus-poeng for alt her til lands, untatt når man flyr....Forstå det den som kan.....
Ja, man får vel EuroBonus-poeng for alt her til lands, untatt når man flyr...
Du kan jo enkelt få SAS-poeng (ekstrapoeng) for DY-flighter ;) (Også indirekte på SAS-flighter, tror jeg)
Flott fangst. SAS gir bort poeng som om det var gratis, for det er vel ikke SAS som betaler for poengene?
SAS gir bort poeng som om det var gratis, for det er vel ikke SAS som betaler for poengene?
SAS gir ikke bort poengene, de selger dem til f.eks kredittkortselskapene som igjen bruker poeng for å få kundene til å bruke deres kort istedet for konkurrentenes som ikke gir poeng
Helt enig i ditt syn, soper inn poeng uten å kreditere en eneste flygning til SAS jeg også. Genialt med poeng som kommer gjennom kjøp + CT med AmEx.
FlightDeck
31-05-2012, 17:03
Tjener også tusenvis av poeng i måneden - på bakken og i luften. Men dette til tross, jeg synes først og fremst folk klager og syter over over EuroBonus her på forumet ...
Tjener også tusenvis av poeng i måneden - på bakken og i luften. Men dette til tross, jeg synes først og fremst folk klager og syter over over EuroBonus her på forumet ...
Ja, men det hjelper ikke mye når de ikke har noen bonusseter tilgjengelig. Når jeg har prøvd å finne C seter til USA, har jeg bare måttet gi opp. Mens med DM miles og lufthansa er det masse seter i C ledig...
Y er det nok av...men hvem kaster bort poeng på det?
Enig med Someone.
Etter at Amex Platinum var på plass dro poengkontoen på reelt det siste året da jeg velger å kjøre alle reiseregninger på det. I underkanten av 200.000 poeng ble til 2 x Roma i C (50% poengrabatt) og 2 x BKK til høsten i C (Companion Ticket).
En annen ting som gir bra opptjening er Club Carlson. En overnatting til rundt 267 dollar gir 10000 CC poeng (20 poeng per dollar, 50% tillegg for Gold og 2000 poeng for å bestille direkte online). 100000 CC poeng kan veksles til 18000 EB poeng dvs rundt 1800 per overnatting. Og da har man ikke tatt med alle kampanjene som CC ofte kjører (doble poeng, triple poeng, bo en få en gratis).
Ja, men det hjelper ikke mye når de ikke har noen bonusseter tilgjengelig. Når jeg har prøvd å finne C seter til USA, har jeg bare måttet gi opp. Mens med DM miles og lufthansa er det masse seter i C ledig...
Y er det nok av...men hvem kaster bort poeng på det?
Enig i det, men da må du heller ut med 110K EB-poeng med andre *Allience-partnere. Utfordringen min er Companion Ticket som må brukes hos SAS. Fjorårets CT benyttes på tur for kona og meg til Beijing i September (utenfor alt som ligner ferietid). Årets CT har jeg ikke booket ennå, men regner med at det må bli en ukurant langhelg til USA eller Østen igjen. Forsøkte meg på bruk av poeng og CT til BKK for et av barna og meg, og så med andre partnere i C for poeng for kona og det andre barnet - det klarte jeg ikke. Så det blir nok til at barna må få barnevakt igjen...
Tommy777
01-06-2012, 00:30
Og frem til 1. Mai skjønner du ikke hvorfor? :rolleyes:
Eurobonus var en av verdens beste bonusprogrammer, med 25% regelen har definitivt kundene noe å klage på i forhold til hva konkurrentene til SAS tilbyr. (er ikke bare SAS som har kredittkortopptjening og kampanjer i porteføljen;))
Nå er SAS Eurobonus konkurransedyktig igjen og som Espen sier, det har aldri vært enklere å opptjene Eurobonuspoeng, spesielt etter 1. Juni. Og dersom konkurransetilsynet gjør jobben sin, blir det snart enda enklere.
Og det trenger SAS for å vinne tilbake kunder!
Ja, men det hjelper ikke mye når de ikke har noen bonusseter tilgjengelig. Når jeg har prøvd å finne C seter til USA, har jeg bare måttet gi opp.
Det er bare å være tidlig nok ute og kunne planlegge 9-12 måneder frem i tid ;)
Enig i det, men da må du heller ut med 110K EB-poeng med andre *Allience-partnere.
Jo, men da har vi jo fueltillegget på flere tusen kroner...
For meg er det en mye bedre deal å få 1-4 % cashback i "ekte penger" slik man f.eks. får med Coops MasterCard (som kan brukes de fleste steder), enn å skaffe et Diners eller AmEx med mange færre brukersteder og poeng hvis verdi er høyst diskutabel. Når jeg tar ut bonusreiser/opphold pleier jeg å sammenligne med markedsprisen for en tilsvarede reise kjøpt kontant, og kr-verdien av hvert poeng tat ut ligger som regel langt under hva konverteringsfaktoren hadde vært selv med 1 % cashback.
Chriscross
01-06-2012, 12:21
Det er derfor mange her passer på å ta ut F-billetter som koster 65000, ikke til Europa du kan kjøpe for 1000 kr t/r.
For meg er det en mye bedre deal å få 1-4 % cashback i "ekte penger" slik man f.eks. får med Coops MasterCard (som kan brukes de fleste steder), enn å skaffe et Diners eller AmEx med mange færre brukersteder og poeng hvis verdi er høyst diskutabel. Når jeg tar ut bonusreiser/opphold pleier jeg å sammenligne med markedsprisen for en tilsvarede reise kjøpt kontant, og kr-verdien av hvert poeng tat ut ligger som regel langt under hva konverteringsfaktoren hadde vært selv med 1 % cashback.
Jeg gjør nesten det samme som deg, bare jeg har Trumf Visa, og det er jo nesten identisk med Coops Matsercard når det gjelder Cashback. Men med Trumf Visa så kan jeg jo overføre Trumf-poeng(1 poeng=1 krone) til EB poeng og da er denne konverteringsfaktoren du nevner mye mer fordelaktig enn den du må bruke når du bruker Coop Mastercard.
Dermed er prisen på bonusreiser ofte fordelaktige i fht å kjøpe vanlige billetter .
AirbusTrond
01-06-2012, 13:43
Dermed er prisen på bonusreiser ofte fordelaktige i fht å kjøpe vanlige billetter .
Kjekt for de kundene som bevisst utnytter dette fullt ut, men kanskje ikke fullt for lurt for selskapet som gir bort bonusseter i stedet for å selge til fornuftig pris?
Kjekt for de kundene som bevisst utnytter dette fullt ut, men kanskje ikke fullt for lurt for selskapet som gir bort bonusseter i stedet for å selge til fornuftig pris?
Selskapet gir ikke bort bonusseter, men de selges gjennom at de selger poeng til f.eks Trumf. At bytteforholdet er bra er et tegn på at Trumf betaler mer for poengene enn hva f.eks Mastercard gjør. Dessuten som med alle tilbud i alle bransjer så er de færreste flinke nok til å dra full nytte av det og optimalisere verdiene man henter ut, slik at det ikke blir like gunstig for de som ikke følger med
starvin_marvin
01-06-2012, 14:23
Beklager om jeg kaprer tråden, men det er litt relatert.
Hvordan er det med oppgradering til sølv/gull. Må poengsamlingen skje de første 12 mnd etter at man fikk kortet? Hvis ja, hva kan jeg ellers gjøre for å få oppgradert?
Beklager om jeg kaprer tråden, men det er litt relatert.
Hvordan er det med oppgradering til sølv/gull. Må poengsamlingen skje de første 12 mnd etter at man fikk kortet? Hvis ja, hva kan jeg ellers gjøre for å få oppgradert?
Det må skje i opptjeningsperioden din. F.eks for meg så går den fra 1 juni til 31 mai året etter. Og det er hvor mye jeg flyr i den perioden som avgjør statusen
starvin_marvin
01-06-2012, 14:35
Så man får en ny sjanse hvert år?
Ja, selvfølgelig
FlightDeck
01-06-2012, 15:00
Husk at det å gi bort en bonusreise kan være mer verdt for SAS enn å selge en lavprisbillett, både fordi bonusbilletten i stor grad finansieres av partnere som betaler SAS for at kundene kan tjene EuroBonus-poeng hos dem (f.eks. Norgesgruppen, Diners, hotellkjeder og nettbutikker), fordi bonusbillettene lett kan allokere reisende til et sete som ellers ville blitt stående tomt og fordi det bygger et bedre kundeforhold/lojalitet.
Chriscross
01-06-2012, 20:56
Ny sjangse hvert år, og du mister statusen hvert år du ikke benytter deg av sjangsen.